Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1398
Hjelper disse mot overfølsomhet og irritasjon mot lyder, lys folkemengder osv?
Digital nomade
trippy's Avatar
Ikke som jeg har merket med unntak av store folkemengder, blir ikke like stressa. Det hjelper i situasjoner hvor jeg blir angstete fordi det er mange nye mennesker etc. ved at pulsen min forblir lav så jeg bygger meg ikke mer og mer opp og bli skjelven, klam og stotrete. Er ikke noe mirakelkur men hjelper litt for min del iallefall. Går på 75-100mg metoprolol.
Søsteren min er farmasøyt og vi snakket akkurat om dette i går. Jeg sliter med migrene og får ofte migreneanfall, legen anbefalte meg å begynne på betablokkere fast for å hindre migrene. Da sa søsteren min at det kan hjelpe på angst også, så ja det er verdt å prøve ut. Men du må ha normalt blodtrykk da det kan senke blodtrykket ditt.
Betablokkere administrerer jeg daglig til pasienter ved sykehuset jeg jobber. Først og fremst for å senke høyt blodtrykk, arytmier med ujevn pulsrytme og til pasienter som har behov for å dempe arbeidsbelastningen til hjertet. Skal fungere bra mot sosial stress, da pulsen ikke løper løpsk. Metoprolol er vel mest brukt, men Propranolol skal ha bedre effekt mot prestasjonsangst og ukontrollerte skjelvinger
I programmet 60 minutes for en god del år tilbake så stod det en del mennesker fram og påstod at et av virkestoffene i betablokkere hjalp dem med å legge bak seg traumatiske tanker som hadde oppstått som følge av overgrep eller annen form for undertrykking fra andre mennesker. Desverre er det ofte slik at slike oppdagelser ofte blir omstridt og dysset ned pga. at leger og farmasøytindustrien tjener mer på andre typer medikamenter og det skal også mye til for at helsemyndighetene her til lands godkjenner en ny type behandlingsform.
Jaja Big Pharma igjen... Hva med å være glad for at det er såpass strengt så vi ikke blir oversvømt med mer medikamenter som fritt villt. Ønsker du noe som virker bare fordi det har vært på TV så har du jo alltids alternativbransjen. Heldigvis er det ikke så dramatiske bivirkninger av utvannet vann,..
Sitat av Dough Vis innlegg
Jaja Big Pharma igjen... Hva med å være glad for at det er såpass strengt så vi ikke blir oversvømt med mer medikamenter som fritt villt. Ønsker du noe som virker bare fordi det har vært på TV så har du jo alltids alternativbransjen. Heldigvis er det ikke så dramatiske bivirkninger av utvannet vann,..
Vis hele sitatet...
Ok! Så du mener at pottit-norges helsevesen er så mye mer kompetent enn dem som er i USA? Hva begrunner du det med? Og på hvilken måte kan betablokkere være et verre alternativ enn benzo, antidep eller antipsykotika?
Sist endret av seriouslowitch; 11. august 2020 kl. 06:25.
Bruker beta-blokkere mot sceneangst. Fjerner ikke selve stresset, men kroppen blir ikke like revet med i form av skjelving/hjertebank