Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3739
Hei.

Jeg har flyttet til en ny bolig, hvor det er lagt opp til kablet internett i alle rom. Problemet er bare å finne en god måte å koble det opp på. Alle rom har 2 nettverksporter i veggen hvor det går CAT6 kabler til det tekniske skapet (ved siden av sikringsskapet) hvor fiber-modemet står.

Når jeg flytter inn var alle portene koblet direkte i modemet. Men siden modemet ikke har NAT og de har en begrensning på 1 IP per kunde så blir det bare problemer om jeg forsøker å koble ting i 2 ulike porter samtidig.

Jeg er derfor på utkikk etter gode forslag til hvordan jeg kan endre oppsettet på en god måte, slik at jeg får kablet nett i alle rom. Det er ganske begrenset med plass i det tekniske skapet - så kan ikke plassere min vanlige router med wifi der og koble alle kablene i den.

Se bilder under viser hvordan det tekniske skapet ser ut.



Min første tanke er som følger
- Sette inn en switch i det tekniske skaper, sammen med en elektrisk forgrener så jeg får 3 stikkontakter der.
- Koble Port 1 på modemet til kabelen som går til Port 1 i stuen.
- Koble WAN på routeren til Port 1 på stuen
- Koble LAN 1 på routeren til Port 2 i stuen
- Koble patch-kabelen fra port 2 i stuen inn på Port 1 på switchen
- Koble alle resterende nettverkspunkter på switchen

Er dette en grei måte å gjøre det på? Eller finnes det andre bedre og enklere måter å få ordnet det på?
Og noen gode forslag til en switch som lett kan skrues til i skapet?
Sist endret av etse; 4. august 2020 kl. 13:41.
Limited edition
Moff's Avatar
Innenfor de rammene du har, så er dette eneste fornuftige måte å gjøre det på. Selv om routeren skulle fått plass i boksen, så byr det alltid på dårlig dekning å ha WiFi inni et metallskap nær en sterk strømkilde.

Hvor mange porter må du ha på switchen?
Sist endret av Moff; 4. august 2020 kl. 14:29.
Ukjent
Trådstarter Donor
En annen løsning jeg så for meg kunne vært å kjøpt en router (uten wifi) og koblet den i skapet og til de ulike portene. Og så heller sette opp et aksesspunkt i ett eller flere rom. Eneste var at jeg sleit med å finne en grei router uten wifi og nok porter, og fortsatt til OK pris. Så virket som at det jeg foreslo overfor bar en bedre løsning.

Eneste jeg ikke vet er om det pleier å være et utfordring å koble flere devicer via switch inn på samme port på en router? Er en standard ASUS gigabit-router.
Limited edition
Moff's Avatar
Dette er nøyaktig den type arbeidsoppgave en switch skal gjøre, så det går nok helt fint. Den eneste ulempen er at alle enheter bak en switch deler kapasiteten til switchen sin uplink (kabelen fra switch til router), men i de aller fleste norske hjem (in before noen kommer og flexer med sin 10 gbps-linje), så er hastigheten ut av huset maksimalt lik hastigheten på internnettverket, og derfor må du ha et helt hinsides komplisert oppsett før dette blir noen flaskehals. Hvilken switch du bør velge er helt avhengig av hvor mange rom du skal ha nettverk til, og ikke minst om du planlegger å koble opp begge porter i alle rom. Du kan slippe unna med en switch til 400 kroner hvis du bare trenger 4-5 porter, for eksempel. (Og du kan seriekoble flere switcher. I teorien.)
Kjøp en switch, så kan du evt. koble opp trådløse aksesspunkter i noen rom. Selv har jeg En Unifi switch og PoE aksesspunkter i enkelte rom. Er noen fine unifi aksesspunkter som du monterer rett i koblingsboksen på veggen. Bare fjern rj45-boksen, monter plugg på kabelen og koble den til unifi-boksen og monter den i koblingsboksa. Disse har også ethernetporter både med og uten PoE. Begrenset rekkevidde da, men det er ikke noe problem hvis du kan ha slike i flere rom.
Jeg ville brukt gått for Ubiquiti sine produkter. Edgerouter sammen med fibermodemet. Alle kablene inn på edgerouter. Så Unifi aksesspunkt for det trådløse. Jeg synes det ser ut som du har god nok plass til å bruke ubiquiti sine produkter, spesielt hvis du bruker POE (Power over Ethernet). På min Edgerouter X, tar den imot POE på port 0 (der jeg har internett inn), og sender ut POE på port 4. Der har jeg koblet et Unifi AC Lite som får strøm gjennom nettverkskabelen på denne måten
Husk at du alltid kan trikse med switcher, trunking og VLAN tagging, slik at du kan jukse deg til flere ethernet forbindelser over samme kabel. Du kan for eksempel koble til alle eksisterende kabler i bygget til en switch, der alle interfaces er tagga til vlan 200, koble til en kabel fra modemet ditt til switch med interface tagga som vlan 500, og utså ut ifra hvor avansert din egen ruter er enten trikse med suberinterface .200 som LAN og vlan 500 som WAN, eventuelt koble til en switch i ditt rom for å untagge trafikken.

Da slipper du å styre med omlegging av kabling men slipper å tenke på plass i skapet.
Er bare ditt eget hode som setter grenser på hva du kan gjøre med vlan tagging

Hvilken internett leverandør har du forresten?
Sist endret av KrølleBølleBrur; 4. august 2020 kl. 16:19.
Ukjent
Trådstarter Donor
Tror jeg bare går for løsningen med switch. Har egentlig ikke så avanserte behov, men liker å ha datamaskinen og streaming-devices koblet til med kablet nett så lenge det er mulig for å slippe å knote med dårlige signaler på WIFI. Så kjøper bare en gigabit-switch - og siden alt er Cat6 burde det ikke være noe problem at de ulike romene deler på den hastigheten internt. (95% av trafikken er jo ut mot internett, og ikke mellom devices uansett for min del)

VLAN og slike ting er kult, men ikke så mye mer enn det for mitt bruk. Trenger egentlig bare et stabilt internett med grei hastighet

Har homenet som leverandør. Flyttet nettopp hit, og er avtale via sameiet - så kjenner ikke så veldig til de enda.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har helt sett nytten av PoE - men jeg er kanskje ikke interessert nok i IoT-stuff til at jeg har ulike gadgets som henter ut strøm direkte via ethernet-porten.
Sist endret av etse; 4. august 2020 kl. 23:00.
Fint, en switch kan fungere!
Men husk: En switch er ikke en router. Ved å koble en switch på WAN-utgangen, vil switchen gjøre at hver nye enhet vil få en egen ekstern IP. Som du har skrevet, får du bare 1. Da vil kun 1 enhet få Internett.
Ukjent
Trådstarter Donor
Tanken var å patchen slik at det gikk fra modemet i skapet til ruteren i stua - og så tilbake til switchen i skapet som forgrener det ut til resten av boligen. På den måten få alt i boligen bak samme NAT. Så det skal ikke være et problem.

Kan ikke bare IPv4 dø, så hadde hele denne problematikken forsvunnet.
Sist endret av etse; 5. august 2020 kl. 00:04.
Sitat av etse Vis innlegg
Tanken var å patchen slik at det gikk fra modemet i skapet til ruteren i stua - og så tilbake til switchen i skapet som forgrener det ut til resten av boligen. På den måten få alt i boligen bak samme NAT. Så det skal ikke være et problem.

Kan ikke bare IPv4 dø, så hadde hele denne problematikken forsvunnet.
Vis hele sitatet...
Har eksakt samme oppsett hjemme selv. Teknisk rom med sikringsskap er plassert helt i enden av huset, så kjøpte inn en switch, patcha ene kabelen som går fra dobbelpunktet i stua til sikringsskapet rett i modemet, og kobla opp ruteren i det punktet på stua. Så kjørte jeg ruteren inn på switchen via det andre punktet på stua. Easy peasy, kabla nett på alle rom.

Og som dere er inne på over her så er jo ikke hastighet noe problem for de aller fleste "normalbrukere". Jeg tror så mye som 99% av min trafikk går ut til Internett, med ei 100/100 linje. Lite interne overføringer her i huset så da funker dette ypperlig.