Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1448
Hvor farlig er egentlig ren nikotin? Har hørt rykter om at det for eksempel kan være problematisk for blodomløpet, men nøyaktig i hvor stor grad er det egentlig det?
Bruker ca. 10-15mg per døgn og det er delvis fordi jeg liker hvordan det øker motivasjon og kognitiv klarhet i akademisk arbeid, og ikke bare for å komme meg av sigaretter, som jeg gjorde for ett års tid siden.
I ren form er nikotin meget giftig. Det ble faktisk tidligere brukt som et pesticid, nermere bestemt insecticid. I boka "Kjemisk plantevern" fra 1983 er det oppgitt 2 preparater med nikotin:
– "Black leaf nikotin røykeboks" som hadde 140 g nikotin pr. kg middel
– "Bolmin" som hadde 250 g nikotin pr. kg middel
Begge midlene var kun tillatt til én ting, det var som røyketabletter i drivhus. Altså en plasserte en slik tablett inne i et drivus, tente på dette og passe på og komme seg ut fort som faen. Midlet var mot bladlus og trips, og var da oppsatt i fareklasse A, som da var den nest høyeste klassen (X var den høyeste, så kom A, B og C). For å si det slik, så er det bare noen få stoffer, som jeg har sett satt i fareklasse X.
En slik behandling drepte omtrent alt inne i drivhustet, som ikke levde godt nede i jorda. Dette middlet gikk ut av markedet i 1983, på grunn av sin farlighet.

Tidligere så var det også brukt nikotin, som var oppløst i en emulsjon (vann). Dette ble da brukt som insektmiddel på åkrer o.l. Men det var for mange som døde av uhell av dette, så det ble kuttet ut. Det var nok, at en fikk en dråpe eller to med nikotin på seg, når en rørte ut dette middlet i sprøyteutstyret. Noen var også slappe med verneutstyr når de spredte dette også. Det var noen som fikk en Darwin-award på grunn av akkurat det.

Legg merke til, at stoffet paration ikke gikk ut av salg før 1984. Dette stoffet ble bl.a. brukt i det velkjente sprøytemiddlet Bladan (350 g/l). Dette var også et insektmiddel, og har samme virkningen som nervegass, men ikke så farlig.

Altså bare for å vise, at nikotin er ikke helt ufarlig.

Så kan vi ta noen råe data:
Vi kan sammenligne blåsyre og nikotin, vi velger da LD50 for forskellige dyregrupper:
- Mus der stoffene er gitt igjennom munnen i mg stoff /kg kroppsvekt: Blåsyre - 3,7 – nikotin - 3,34
- Hund der stoffene er injisert i vena i mg stoff /kg kroppsvekt: Blåsyre - 5 – nikotin - 1,34
- Mus der stoffene er injisert inn i bukhinna i mg stoff /kg kroppsvekt: Blåsyre - 2,77 – nikotin - 5,9
- Kanin der stoffene er injisert inn i bukhinna i mg stoff /kg kroppsvekt: Blåsyre - 1,57 – nikotin - 14
Dette er de LD50 verdiene jeg fant, der eksponeringsmåten og forsøksdyr er de samme. Altså for å gi et solid sammenligningsgrunnlag.

Så spør du om langvarige effekter av nikotinbruk. Nikotin er en nervegift, der har du bl.a. det med avhengighet. Men den tror jeg du godt kjenner til.
Men dyreforsøk har vist, at nikotin kan senke forplantningsevnen om det er tatt over lang tid.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alltid detaljerte svar fra deg, aluminiumfluorid! Vet du om nikotin er skadelig for hjernen på ett eller annet vis? Hvis vi ser bort fra minsket elastisitet av blodårer, samt økt blodtrykk og medfølgende fare for hjerneblødning.

Har også fått med meg (og erfart på egen hånd) at det er mer enn bare nikotin som danner avhengigheten. Tobakk inneholder vel en form for MAOI som virker svakt antidepressivt.
Anonym bruker
"Sjokkert Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke hvor farlig. Men jeg blir uvel når jeg tenker på hva som skjer i kroppen når det inntas. Jeg er periodesnuser. Gud så deilig det er noen ganger. Men når jeg ikke har det og suget kommer, kan jeg kjøpe det og så var det plutselig ikke så stas likevel. Merker det er ekstremt godt å ha under veldig stressede tider. Og skal jeg til utlandet må jeg liksom alltid ha med meg en 5pakning fordi jeg var et større sug når jeg er i land som ikke har det
I andre land røykes det veldig mye mer, jeg hater røyk. Snusen er sikkert bra mtp at færre røyker, men så er det mer nikotin der enn i røyken da.
Takk for veltenkte svar! Selv om jeg alltid har vært skeptisk til å bruke LD50 som en skadelighets-benchmark av forskjellige grunner var det litt ekkelt å lese de resultatene der!
Men jeg må si jeg ikke har blitt så mye klokere på hvor farlig disse tingene er, sett i perspektiv. Det jeg lurer på er på en måte, grovt forenket, et slags mål, som hvis la oss si at hvis kronisk bruk av vann har skadelighet 0 og kronisk bruk av sigaretter som svarer til 10 mg nikotin (daglig) har skadelighet 1... hvor på skalaen faller da kronisk bruk av nikotin, av samme mengde?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alltid detaljerte svar fra deg, aluminiumfluorid! Vet du om nikotin er skadelig for hjernen på ett eller annet vis? Hvis vi ser bort fra minsket elastisitet av blodårer, samt økt blodtrykk og medfølgende fare for hjerneblødning.

Har også fått med meg (og erfart på egen hånd) at det er mer enn bare nikotin som danner avhengigheten. Tobakk inneholder vel en form for MAOI som virker svakt antidepressivt.
Vis hele sitatet...
Jeg deler denne erfaringen, har flere ganger brukt nikotin for å bare komme meg ut av røykesuget men har likevel kjent suget etter "ekte vare" og jeg tror ikke dette bare handler om vaner.
Sist endret av Supermegafon; 8. juni 2020 kl. 16:40. Grunn: Tillegg
Sitat av Supermegafon Vis innlegg
som hvis la oss si at hvis kronisk bruk av vann har skadelighet 0 og kronisk bruk av sigaretter som svarer til 10 mg nikotin (daglig) har skadelighet 1... hvor på skalaen faller da kronisk bruk av nikotin, av samme mengde?
Vis hele sitatet...
Hæ?
Vanskelig spørsmål. Inntaksmetode har veldig mye å si hvertfall!

Her kan du lese litt om skadelighet som følge av bruk av nikotin:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nicotine
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4363846/
https://www.healthline.com/health-ne...cts-the-body#2

Snus > Sigaretter

Det beste er så klart total avholdenhet
Sist endret av krystallkongen; 8. juni 2020 kl. 17:40.
Når det gjelder langtidsbruk, og en ser helt bort ifra faren med avhengighet. Så har røykingen og tjæren i tobakksrøyken mye, mye, mye farligere langtidsvirkninger enn nikotin alene, eller nikotin utblandet med noe ufarlig. Det jeg husker er nevnt i noe av det jeg leste, er at noen er litt bekymret når det gjelder kronisk nikotinbruk hos unge mennesker. Altså hos de, som ikke har ferdigutviklet hjerne (normalt yngre enn 25 år).

Men LD50 er kanskje blant de beste verktøyet vi har, når en skal sammenligne akutt giftighet mellom stoffer. Dette gjelder særlig om forsøkene er gjort på samme type forsøksdyr, og eksponeringsmetoden er den samme. Så jeg tror jeg satt et sted mellom 30–60 minutter, og sammenlignet de to listene, når jeg drev på. Poenget er å finne noe som sammenligner de to stoffene på en solid måte.
Men uansett så er det beste, å kutte ut inntak av nikotin for godt. Men fryktelig skadelig tror jeg ikke jevnlige små inntak av nikotin er. Bare du har stålkontroll på dosene, og klarer å holde dette langt unna barn o.l.
For hvis denne væsken er i nærheten av å være sterk. Så skal det ikke så mange dråpene til på huden til et barn, at dette kan bli livsfarlig, om du ikke vasker dette vekk med såpe og vann litt brennkvikt. Da er det også uansett lurt å kontakte lege og/eller giftinformasjonen etter et slikt søl på hud.

En morsom "fun"-fact er, at det er en del planter i erteblomstfamilien (tenk kløver, vikke, erter, lupiner og utrolig mange flere), som inneholder en alkaloidgruppe med navn kvinolizidinalkaloider (quinolizidine alkaloids på engelsk). Lupiner inneholder flere slike kvinolizidinalkaloider, der hovedalkaloiden er lupanin. Men du har også slike alkaloider i gyvel–, gullregn–, genist–, lupin– og gulltornslekta der alle er innførte hageplanter til Norge. Her inneholder alle slike alkaloider, og alle er giftige og er på en skala fra "middels skadelig" til "ekstremt skadelig" når det gjelder giftighet. Disse giftstoffene angriper i acetylkolin-reseptorene i undergruppen nikotin. Altså det viser seg, at tungrøykere er mindre påvirket av disse alkaloidene enn andre. Men slik som gullregn er så giftig, at 15–20 frø regnes som dødelig for et barn. Det er ikke mange grammene akkurat. Et av de første symptomene er intens og voldsom oppkast. Uten dette, så hadde gullregn antageligvis vært en del farligere. Alt på planta/treet er veldig giftig, og det skal vist smake noe lignende lakris.
Men heldigvis er responsen på kyndig legehjelp god. Altså en lege med de rette midlene, kan stort sett snu en del av alvoret i en ganske alvorlig forgiftning.
Her er lupanin:

(+)-Lupanin
Speedpera (diskusjon) / Public domain
Her er cytisin, som en finner i mest av i gullregn:

Cytisine 2D
Altså forskjellen er ikke så stor.

Men disse alkaloidene har iallfall en veldig foruroligende effekt. Eller rettere sagt, at lupanin har en foruroligende effekt. Det er en studie, som viser at humledroner (guttene hos humler) fra arten mørk jordhumle (Bombus terrestris) får skader av lupanin. Brystetstykket på disse dronene blir smalere, det er inne i bryststykket en finner musklene til vingene og mye mere. De amerikanske humlene tåler nok dette helt fint (hagelupin og de fleste andre lupinartene kommer derifra), de har antageligvis mange millioner års evolusjon med de i lupinslekta. Men det har ikke de fleste europeiske humlene, iallfall ikke de norske.
Alle disse alkaloidene har en ganske lik oppbygning. Forskjellen er stort sett noen ringer ++. Men veldig mye er likt. Altså det bør forskes mye mere, om dette gjelder andre humlearter også. Og om dette gjelder også de andre kvinolizidinalkaloidene. Men dette er noe som virkelig skremmer meg!

For å si det slik, for de som ikke har forstått det enda. Uten humler og bier, så blir det kun mat lagd eller basert på korn, mais og gress. Altså frukt, og det meste innen grønnsaker må pollineres av oss, hvis de skal fortsatt eksistere uten bier og humler.