Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 9065
I disse dager der mange holder seg inne og gjerne har ryddet, vasket, ommøblert og alt annet mellom himmel og jord av sysselsetting i hjemmet for å fylle tiden, setter mange seg ned og skal spille noe, men vet gjerne ikke hva. Det er det denne tråden er til for.

Det jeg prøver å få til her er at man anbefaler spill man selv liker godt, på en oversiktlig måte slik at andre kan prøve dem ut. Bruk gjerne samme "formatering" som jeg gjør på mine anbefalinger:

Tittel: God of War (2018)
Sjanger: Action RPG
Hva det handler om: Kratos har returnert, og befinner seg nå i Midgard. I kjent stil kommer noen guder og lager trøbbel, og det liker han dårlig. Et visuelt og storymessig mesterverk etter min egen mening, og hele spillet er i ett "kamerashot", som betyr at kameraet ikke kutter en eneste gang i løpet av hele den 30-ish timer lange storyen. En Playstation Essential, og et av de beste spillene jeg har spilt.
Singleplayer/Multiplayer: Singleplayer
Plattform: Playstation 4
Pris: 289,- (Men ofte på salg)
Vis hele sitatet...
Tittel: Call of Duty: Warzone
Sjanger: FPS
Hva det handler om: Trenger lite forklaring; et Battle Royale som gjør ting litt annerledes enn de andre, med bla. contracts som gir cash, slik at du kan respawne teammates, kjøpe killstreaks osv. Spillet har også en Plunder-mode der førstemann til mølla skal nå 1 mill $. Det skal også nevnes at det er 150 spillere i hver match, og at mappet er digert.
Singleplayer/Multiplayer: Multiplayer
Plattform: PC (Battle.net), Playstation 4, Xbox One
Pris: Gratis (Gir også 35% rabatt på kjøp av selve Modern Warfare på Battle.net ifm. release-uka)
Vis hele sitatet...
Tittel: Borderlands 3
Sjanger: Looter-shooter FPS med RPG-elementer (Skill-tree)
Hva det handler om: Looting and shooting, i bunn og grunn. Storyen er ikke den beste, men det har kommet ut én DLC, og neste kommer 26.03. Det er fremdeles Borderlands, men gunplay, movement og andre ting har blitt finpusset, og selv synes jeg det er utrolig artig, selv etter 4. replay.
Singleplayer/Multiplayer: Singleplayer med mulighet for matchmaking gjennom SHiFT (Crossplay Steam-Epic)
Plattform: PC (Steam/Epic), Playstation 4, Xbox One
Pris: Varierer på utgave. Fra 570,- og opp på Steam, 500-ish på Epic Store i skrivende stund. 699,- (PS4). 699,- (Xbox One)
Vis hele sitatet...
Så er det deres tur. Hvilke spill har dere å anbefale? Sammen kan vi kanskje finne noe folk ikke har tenkt på, og dermed er det en vinn-vinn-situasjon.
Diablo 3 Reaper of souls. Er du glad i endeløs grinding, så er dette noe for deg.
Tittel: Darksiders 2
Sjanger: RPG
Hva handler det om: Du er Death, en av de fire Horsemen of the Apocalypse. Din oppgave er å gjenopplive menneskeheten for å bevise din brors uskyld. Dette medfører en lang reise til The well of Souls. Dette spillet er i all hovedsak et hack'n slash spill hvor du kontrollerer døden selv, noe som egentlig er ganske fett.
Single/Mulipalyer: Singleplayer
Plattform: PC
Pris: 54,- Salg på steam nå, absolutt verdt det. For dere som har en kontroller liggende så bruk den, er spillbart uten, men porten er ikke den beste.
Gjentar tipset mitt fra en tilsvarende tråd under viruset.

Tittel Sjakk
Sjanger Brettspill
hva handler det om? Alt. Sjakk er en komprimert versjon av livets 1 mot 1 -situasjoner. Enten så starter du et angrep, eller så bygger du et sterkt forsvar mens du venter på et hull i motstanders angrep. I løpet av partiet er det åpent for uendelige endringer vedr. Dominans. Du trenger heller ikke spille særlig lenge før du og motstander tenker helt likt, og et derfor taktisk godt trekk vil få deg til å føle deg som et fuckings geni. Dette vil også bikke andre veien i de partiene du ikke er nok til stede. Sjakk er ikke noe du spiller mens du har en tv-serie i bakgrunnen. Det er minimalt med tilfeldigheter i sjakk, og konsentrasjon + selvtillit er alfa omega.
GTA 5 og need for speed playback liker jeg veldig godt. Har du prøvd noen av de?
Inspirert av tråden tørket jeg støv av PS4 for å bli overrasket over at Doom Eternity ble sluppet for noen dager siden.
Hvor lang tid tar det før spill går ned i pris?
Blir vel å spille litt mer forrige versjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tittel: Stardew Valley
Sjanger: RPG/Simulator Gårdsbruk
Hva det handler om: Er en slags ny generasjon av det gamle Harvest Moon til SNES. Du er lei bylivet og flytter ut på den gamle gården til bestefaren din, du kjøper frø, sår, vanner og høster forskjellige ting avhengig av sesong. Du kan bli kjent med folk i landsbyen, fiske, bekjempe monstre i gruven, finne mineraler, bygge ting, oppgradere verktøyene dine.
Etterhvert kan du bygge deg låve og ha kyr, griser, ender og kyllinger, du kan foredle råvarer til Ost, Oljer, stoff etc.
Og du kan gifte deg og få barn etterhvert.
Du kan også spille med flere folk til å hjelpe på gården.

Det er som en retro versjon av Sims, bare ti ganger koseligere, jeg kan ende å sitte med det i timesvis bare pga estetikken og chiptune soundtracket.
Singleplayer/Multiplayer: Multiplayer
Plattform: Microsoft Windows, macOS, Linux, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation Vita ,iOS og Android
Pris: 100Kr på steam
Sist endret av Dodecha; 23. mars 2020 kl. 12:02.
Tittel: World of Warcrack
Sjanger: MMORPG
Hva det handler om: Drepe ting om og om og om igjen. 2x experience fra 20.3-20.4 i retail-utgaven.
Singleplayer/Multiplayer: Multiplayer
Plattform: Microsoft Windows, macOS

Stardew Valley er megakoselig og man trenger ikke prøve å minmaxe alt hele tiden som man gjerne begynner å gjøre i andre sim-spill. Det er også både single og multiplayer

Tittel: Far Cry 5
Sjanger: Openworld FPS / Fucked-up-shit simulator
Hva det handler om: Gærninger har tatt over verden og du må stoppe de
Singleplayer/Multiplayer: begge
Plattform: Microsoft Windows, Playstation4 , Xbox One
Pris: 75% rabatt på Steam nå, så vel verdt det for 150 spenn

FC5: New Dawn er en kortere "expansion pack" med handling etter FC5 og man får nå kjøpt det for under 200. God verdi på salg, men for kort til at det er verdt å betale fullpris for det
Sist endret av liasis; 23. mars 2020 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Siden tråden like vel er i live så kunne jeg trengt noe tips til spill.
Ser i første omgang etter noe som ligner på Mario eller den type greie, noe som kan styres av at jeg kobler en kontroll til PC'en hadde vært fint. Gjerne 2D.
Jeg vet jeg kunne dratt fram en emulator og yo, men.... stress!

Og om det finnes et chill MMORPG. Jeg har spilt Forsaken World back in the days og syntes det var kos. Det var veldig chill gameplay da man ikke trenger å bruke mer enn 3 taster og en mus og kan bare lene seg tilbake og ta det med ro. Pene farger og hyggelig community var det også. Og, greit å levle opp. Jeg ser WoW er anbefalt lenger oppe, men fikk liksom ikke helt samme utbytte av det kontra Forsaken World.

Har ikke verdens hardeste hardware(Intel Core i7-9750H 2.60 GHz, 32gb ram, GeForce GTX 1650) så trenger fort noe som er litt lett å dra.
Setter pris på tips
Sitat av moret Vis innlegg
Siden tråden like vel er i live så kunne jeg trengt noe tips til spill.
Ser i første omgang etter noe som ligner på Mario eller den type greie, noe som kan styres av at jeg kobler en kontroll til PC'en hadde vært fint. Gjerne 2D.
Jeg vet jeg kunne dratt fram en emulator og yo, men.... stress!

Og om det finnes et chill MMORPG. Jeg har spilt Forsaken World back in the days og syntes det var kos. Det var veldig chill gameplay da man ikke trenger å bruke mer enn 3 taster og en mus og kan bare lene seg tilbake og ta det med ro. Pene farger og hyggelig community var det også. Og, greit å levle opp. Jeg ser WoW er anbefalt lenger oppe, men fikk liksom ikke helt samme utbytte av det kontra Forsaken World.

Har ikke verdens hardeste hardware(Intel Core i7-9750H 2.60 GHz, 32gb ram, GeForce GTX 1650) så trenger fort noe som er litt lett å dra.
Setter pris på tips
Vis hele sitatet...

Sjekk ut Turmoil på YouTube, er ett spill der du borrer etter olje. Veldig rolig og behagelig spill.
Sitat av moret Vis innlegg
Siden tråden like vel er i live så kunne jeg trengt noe tips til spill.
Ser i første omgang etter noe som ligner på Mario eller den type greie, noe som kan styres av at jeg kobler en kontroll til PC'en hadde vært fint. Gjerne 2D.
Vis hele sitatet...
Trine 2
Tittel: Angband
Sjanger: Dungeon crawler
Hva handler det om: Den mest prominente Dungeon crawleren av dem alle. Spiller har blitt oppgradert og bearbeidet siden 1996, og representerer et vell av muligheter basert på reglene til Dungeons & Dragons. Gameplay er enormt rikt, mens grafikken er ikke-eksisterende. Du kan ikke ha behov for konstant sansestimulering hvis du spiller dette spillet. Læringskurven er moderat, vil jeg si. Dette spillet kan spilles på en hvilken som helst maskin, og er perfekt til å ha med seg i dommedagsbunkeren.
Single/Mulipalyer: Singleplayer
Plattform: PC

Kan lastes her: https://rephial.org/
Forum her: http://angband.oook.cz/forum/
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Angband er fett, dwarf fortress er fett, ancient domains of mystery er fett (ADOM), NETHACK er fett

Nethack skulle det vært en egen tråd for Freakspillere som har fått tak i The amulet of Yendor
Sist endret av meaculpaUIO; 24. mars 2020 kl. 02:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Beklager. Angband er visst tilgjengelig på absolutt alle plattformer, ikke bare PC. En av de kule tingene er at spillet fortsatt oppgraderes av lidenskapelige mennesker. Sist oppdatering kom i 2019, og en ny en er like om hjørnet. Har aldri spilt Nethack, men sist utgave kom visstnok i 2003.
Tittel: Binding of Isaac: Rebirth
Sjanger: Roguelike / Dungeon Crawler
Singleplayer/Multiplayer: Singleplayer. Eksisterer multiplayer men er mer gimmick.
Plattform: Microsoft Windows, macOS, Linux
Hva det handler om:
Mamma er gal og vil drepe deg. Slåss deg gjennom en marerittaktig verden for å bekjempe hun. Marerittet slutter dog ikke der, og den virkelige utfordringen kommer etter dette.

Spillet ser fort ut som noe man spiller i 20 timer og det var det. Sannheten er at du blir en achievement-jeger uten like fordi det er nettop disse som låser opp nye karakterer, bosser, nivåer, items. Ikke uvanlig å ende opp med flere hundre timer spilt.

Pros:
Det er bra med content og spillet utvikles etterhvert som du kommer lenger. Det er også to DLC-er som er verdt å kjøpe imo. Følelsen av progresjon er sterk og nettop grunnen til at jeg elsker dette spillet. Kan plukkes opp i fem minutter, men sesjonene blir ofte langt lenger i jakten på et achievement.

Cons: Relativt hardcore vanskelighetsgrad, historien er whatever, du kommer med tiden til å måtte google mange items for å være sikker på å ikke fucke opp builden din mtp det er omtrentlig null beskrivelse av hva de gjør.

Tittel: Divinity Original Sin 2
Sjanger: Isometrisk RPG / D&D aktig / Eventyr.
Singleplayer/Multiplayer: Ja begge. Du kan spille opptil 4.
Plattform: Microsoft Windows, Playstation4 , Xbox One, Linux ikke offisielt.
Pris: 50% rabatt på Steam nå så 170kr. Kunne fint betalt 500 for dette mesterverket.

Hva det handler om:
Du er en magisk skapning(Menneske, Øgle, Skjellett, Alv, Dverg) på vei til en øy hvor skitne folk som deg skal råtne til evig tid. Det er en main storyline, men du styrer historien en del selv også.

Pros:
Spillet har så mye innhold at det bare er å la seg imponere.
Interaksjonen mellom karakterene og antall måter du kan løse et quest på setter standarden for RPG imo. Hvordan rase, klasse, personlighet, og dialogvalg du velger på karakteren(e) dine dikterer hvordan alle du møter forholder seg til deg.

ALL dialog har voiceover, faktisk så mye som 1 million ord er lest inn med bra voice actors. Til og med kuer, sauer, katter, hunder etc om du velger å være en som kommuniserer med dyr. Det er også en fortellerstemme som beskriver situasjoner og personer på en måte som gjør det mer levende.

Grafikken er fortsatt bra og det kjøres ganske lett på ultra. Er mer detaljene og designet enn grafikkmotor som gjør spillet fint.

Musikken er FANTASTISK! Har til gode å finne et spill som topper dette på området. 10/10.

Modcommunity! og utviklerstudioet omfavner det på en super måte. Kudos.

Nøytralt:
Du må være utforskende, kreativ, og ikke minst interessert i å sette deg inn i en verden av karakterer og taktikk. Combat er turnbased. Altså er det kun én om gangen, og du har et visst antall trekk, eller action points, til din disposisjon per karakter. Turnbased er ikke for alle, men skal du forsøke det anbefaler jeg varmt DOS: 2.

Cons:
Kan være grusomt vanskelig, spesielt på tactician mode. På denne moden kan kampene vare ganske lenge også, selv ganske tidlig i spillet. Forbered deg på mange forsøk og quicksaving.

Spillet holder deg ikke mye i hånden. Det er komplekst som søren og erfaring med RPG er nesten et must. Kommer det opp hjelpedialog så ta deg tiden med å lese. Kan bli litt mye RPG for noen.
Sist endret av algernon; 24. mars 2020 kl. 08:38.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Tittel: Besiege
Sjanger: Fyiskk/Simulator / byggeklosser
Hva det handler om:
Målet er å bygge maskiner med forskjellige typer blokker, litt som Lego. Alt fra motoriserte hjul, strikker, fjærer, våpen og vinger/propeller. Kun fantasien setter grenser.
Det er en ganske kul Campain som hjelper fantasien i gang. Ingen fasit på noe.
Singleplayer/Multiplayer: Hovedsaklig Singeplayer. Støtte for Dedicated Server så du kan spille med karantene-vennene dine.
Plattform: Windows, OSX, Linux
Pris: 103,-
SPOILER ALERT! Vis spoiler


Tittel: Trine 4 The Nightmare Prince
Sjanger: Eventyr, Puzzle
Hva det handler om: "Join three iconic heroes as they set off on a quest through fantastical fairytale landscapes to save the world from the Nightmare Prince’s shadows."
Et vakkert, smått psykedeliskspill i 2.5D, med intuitivt gameplay. Det er en reise, hvor fortelleren nærmest kan måles på linje med Frank Aarebrot.
Singleplayer/Multiplayer: Ment for tre spillere, men kan fint spilles alene også.
Plattform: Windows. Ultrawide anbefales sterkt!
Pris: 299,- alene, eller 112,- for alle fire i serien. Trine 2 anbefales også som nevnt ovenfor.
SPOILER ALERT! Vis spoiler


Tittel: Kerbal Space Program (2ern er rett rundt hjørnet)
Sjanger: Fysikk-simulator, Sandbox, verdensrommet sånn på ekte.
Hva handler det om: Du starter på jorda, og skal bygge romskip for å utforske rommet. Det har ingen skikkelig storyline, men det trenger det heller ikke å ha. Spillet er utviklet i samarbeid med NASA, så dette er faktisk rocket science. Gutta som nerder dette på YT bruker mest tid på å forklare mattematikken bak. Ikke at du trenger å kunne matte, men det gjør spillet lettere å forstå.
Plattform: Windows
Pris: 299,-
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Tittel: Red Dead Redemption 2 (2018)
Sjanger: Action Adventure

Hva det handler om: Du er Arthur Morgan mot slutten av den ville vesten. Dere er på flukt etter et katastrofalt mislykket ran. Verden har begynt gå videre, men du og gjengen du er en del av er en av de 5-6 gjengene som prøver holde på den lovløse cowboy/bandit livsstilen. Dere prøver å overlevere den økende motstand fra uncle sam og selvfølgelig forsøke å sikre "the last big score" for å flykte og leve et godt og rolig liv etter en livstid på flukt.

Underveis har du et enormt kart med forskjellige biomer å utforske i free roaming. Det er sump-områder, høye fjellturer med snø og minusgrader, og til og med det relativt moderne og yrende bylivet.
Verden er fylt med utallige random encounters, og veldig mange interessante karakterer rundt i verden som du tilfeldigvis kan støte på. Det er et bredt utvalgt av personligheter, alle med sine egne historier og liv. Du kan velge om du vil ignorere, eller undersøke disse karakterene.

Du har også valget mellom å fortsette som en hjerteløs bandit som dreper uskyldige sivile uten å blunke for å forsørge sine egne, eller hjelpe og beskytte disse fremmede karakterene. Å heller velge å primært rane konkurrerende gjenger og staten.

Har aldri vært borti et spill med så stort utvalgt av dyr. Alle biomene har et bredt utvalgt av dyrearter du kan jakte på for å tjene penger, eller oppgradere campen og utstyret ditt. Men da må du passe på hvilken våpen du kjøper, og bruker. Da du feks ødelegger kaninpelsen ved å fylle den med bly fra hagla.

Singleplayer/Multiplayer: Singleplayer og multiplayer
Plattform: Playstation 4, Xbox One, Windows PC
Pris: 590,- (Men på 20% salg(472,-) frem til kl 19 i dag!)

Jeg har selv klokket inn i overkant av 150 timer de siste tre ukene, og nærmere meg slutten av main story, mens jeg underveis har utforsket så godt som alle random encounters og side quests. Men vet det er litt mer på lur når storyen er ferdig.

Jeg har heller aldri kommet meg til online delen, som jeg har inntrykk av at er nesten like massiv som singleplayer. Så er mange timer gameplay her!

Første spillet til over 150kr jeg har kjøpt på lenge, og absolutt verdt det!
Tittel: Mount & Blade: Warband
Sjanger: Action RPG, strategi

Hva det handler om: Du starter som en skitten peasant med en gammel hest som lukter vondt, ingen liker deg. Målet er å komme seg opp i en middelalderverden ved å oppnå status™ og respekt™ gjennom krigføring, erobring og folkemord. Det beste med spillet er dynamiske og engasjerende slag og storming av festninger/byer der du aktivt deltar selv, samtidig som du styrer hæren din. Man utvikler sine ferdigheter (ledelse, kampferdigheter osv), kjøper bedre utstyr til seg selv og følgere, trener soldatene, erobrer og utvikler settlements, driver med diplomati (ikke Europa Universalis-nivå, men still) og mye mye mer. Man kan joine en eksisterende nasjon eller starte sin egen. Mods er gull verdt. De jeg har spilt mest er Prophecy of Pendor (den artigste moden etter min mening), Clash of Kings (GoT mod) og Brytenwalda (Britannia på 600-tallet).

Singleplayer/Multiplayer: Begge deler, men multiplayer handler kun om combat-delen av spillet.
Plattform: Windows PC, PS4, Xbox One, Linux, MacOS, Android
Pris: 140 kr på Steam og sjela di

Mount & Blade 2: Bannerlord kommer ut i slutten av mars, gleder meg
▼ ... noen uker senere ... ▼
aka "Anal Funguy"
AnalFungus's Avatar
11 6
Om du er alternativ, kan du jo prøve ut spyfall Finner nettsider egnet for både mobil og pc. Samle venner (f eks Discord, teamspeak evt en gruppe på fem stk. Hver spiller mottar en rolle på en tilfeldig "Location" forutenom en av spillerne som blir "Spion". Spionen skal finne ut hvor de andre er ut i fra å stille hverandre spørsmål som er knyttet til plassen de andre spillerne er på, og de uskyldige skal finne ut hvem som er spionen. Fantastisk spill dersom anledningen er riktig