Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178883
Her i Kristiansand er det tydelig at folk har tenkt å sitte på dass og spise joikakaker de neste 14 dagene.

Helt ekstremt i matbutikkene, men merkelig nok massevis av bacon, øl og snacks igjen så helja er hvertfall reddet.
Butikker har ikke problemer med varer.

Men folk er helt hysteriske på hamstringen sin, får jo ikke kjøpt hverken middag eller dass papir på noen av de 4 butikkene i nærheten her. Folk fyller 2-3 handlevogner og tar helt av med å tømme hyllene i butikken..

Synd at folk ikke klarer å handle som normalt og skal ødelegge for resten av folket.. Får følge med på finn.no og se om de har fjordland ellernoe slikt til under en tusenlapp.
Sikkert lite folk som blir utsatt for smitte på dagligvare de neste dagene.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Sikkert lite folk som blir utsatt for smitte på dagligvare de neste dagene.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk ikke folk tenker litt over det engang.. Virker ikke sånn i hvertfall.
Sitat av BAN Vis innlegg
Tallene fra WHO er ikke noe å få panikk av. Rimelig lav dødelighet og stort sett gamlinger som var syk fra før som er døde. Hadde det ikke vært for at de ikke har noe kur så hadde vi neppe fått høre om det.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette får meg til å stille spørsmål ved det som skjer rundt om i verden for øyeblikket.
At man angivelig bare skal oppleve sykdomsgrad tilsvarende influensa, eller muligens hakket hvassere, men at det kan være dødelig for de aller svakeste i samfunnet.

Hvordan kan man da rettferdiggjøre det å kjøre personlig- lokal- og verdensøkonomi i rett i dass fremfor å heller fatte tiltak som skal beskytte risikogruppen som later til å være en minoritet?

Hva er det jeg ikke har forstått her?
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Folk fyller 2-3 handlevogner og tar helt av med å tømme hyllene i butikken..
Vis hele sitatet...
Norsk hamstring er da ikke noe nytt. Bare å se før jul eller andre helligdager. Varer julen i hele 3 dager før butikkene åpner igjen, så må tydeligvis mange kjøpe så de klarer seg til påske.
Sitat av Knask Vis innlegg
Akkurat dette får meg til å stille spørsmål ved det som skjer rundt om i verden for øyeblikket.
At man angivelig bare skal oppleve sykdomsgrad tilsvarende influensa, eller muligens hakket hvassere, men at det kan være dødelig for de aller svakeste i samfunnet.

Hvordan kan man da rettferdiggjøre det å kjøre personlig- lokal- og verdensøkonomi i rett i dass fremfor å heller fatte tiltak som skal beskytte risikogruppen som later til å være en minoritet?

Hva er det jeg ikke har forstått her?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål som jeg også undres på.

Hvor mye ressurser i helsevesenet kunne ikke vært satt inn for en brøkdel av prislappen på å legge ned hele Norge. Dette er helt absurd.

Lukter jo litt smitteffekt her. Kina gjorde drastiske tiltak, så gikk det som det gjorde i Italia og nå følger vi i Nord-Europa bare etter som diltende sauer som bare nikker og sier bææææ nå må vi gjøre det samme.

Ene sannsynlige konsekvensen av dette utover kostnaden er bare at det blir jævla langvarig.
Sist endret av Dough; 12. mars 2020 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har hepatitt-C, betyr det at jeg er i en 'minus-risikogruppe' eller kan jeg fortsette som normalt å legge bort tursekken?
Sitat av Knask Vis innlegg
Akkurat dette får meg til å stille spørsmål ved det som skjer rundt om i verden for øyeblikket.
At man angivelig bare skal oppleve sykdomsgrad tilsvarende influensa, eller muligens hakket hvassere, men at det kan være dødelig for de aller svakeste i samfunnet.

Hvordan kan man da rettferdiggjøre det å kjøre personlig- lokal- og verdensøkonomi i rett i dass fremfor å heller fatte tiltak som skal beskytte risikogruppen som later til å være en minoritet?

Hva er det jeg ikke har forstått her?
Vis hele sitatet...
Ville du ha vært den første politikeren som sa at det var best å bare la viruset kjøre på siden det bare er de som allerede er mest kostbar for samfunnet som er mest utsatt? Tror ikke man blir gjennvalgt etter et slikt utsagn....

WHO har fortsatt et estimat på under 1% dødelighet. Det er fortsatt folk over 50 som er mest utsatt.

Barn og ungdom ser ikke ut til å være i faresonen i det hele tatt da reseptorene som viruset fester seg i ikke er utviklet. De får bare en mild form for plager høyt i lungene mens gamlinger får den dype farlige varianten med store ødeleggelser av lungevev.

De nærmeste slektningene til dette viruset ser ikke ut til å smitte flere ganger. Kun et tilfelle av Mers som smittet på nytt. Hvis det er tilfelle så vil dette dø ut av seg selv etter en stund.

Noen varianter av corona smitter på nytt. Disse er mindre alvorlige og gir bare forkjølelse.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvordan kan man da rettferdiggjøre det å kjøre personlig- lokal- og verdensøkonomi i rett i dass fremfor å heller fatte tiltak som skal beskytte risikogruppen som later til å være en minoritet?
Vis hele sitatet...
Det har jeg tenkt på også tidligere. Altså, forstår at de setter inn tiltak mot spredning, men det er vart at de ikke har gjort spesifikke tiltak mot risikogrupper for lenge siden. Besøksforbud på sykehjem burde være en no brainer.
Sitat av Knask Vis innlegg
Akkurat dette får meg til å stille spørsmål ved det som skjer rundt om i verden for øyeblikket.
At man angivelig bare skal oppleve sykdomsgrad tilsvarende influensa, eller muligens hakket hvassere, men at det kan være dødelig for de aller svakeste i samfunnet.

Hvordan kan man da rettferdiggjøre det å kjøre personlig- lokal- og verdensøkonomi i rett i dass fremfor å heller fatte tiltak som skal beskytte risikogruppen som later til å være en minoritet?

Hva er det jeg ikke har forstått her?
Vis hele sitatet...
Corona har relativt lav dødelighet, men mange trenger intensivbehandling på sykehus. Om intensivavdelingene overbelastes vil mange flere dø, både av corona og pga andre akutte sykdommer/skader som man bare overlever med intensivbehandling. Det er blant annet derfor det er mye høyere prosentandel som har dødd i Italia enn i Kina
Sist endret av lor3ntz; 12. mars 2020 kl. 19:35.
Sitat av BAN Vis innlegg
Ville du ha vært den første politikeren som sa at det var best å bare la viruset kjøre på siden det bare er de som allerede er mest kostbar for samfunnet som er mest utsatt? Tror ikke man blir gjennvalgt etter et slikt utsagn....

WHO har fortsatt et estimat på under 1% dødelighet. Det er fortsatt folk over 50 som er mest utsatt.

Barn og ungdom ser ikke ut til å være i faresonen i det hele tatt da reseptorene som viruset fester seg i ikke er utviklet. De får bare en mild form for plager høyt i lungene mens gamlinger får den dype farlige varianten med store ødeleggelser av lungevev.

De nærmeste slektningene til dette viruset ser ikke ut til å smitte flere ganger. Kun et tilfelle av Mers som smittet på nytt. Hvis det er tilfelle så vil dette dø ut av seg selv etter en stund.

Noen varianter av corona smitter på nytt. Disse er mindre alvorlige og gir bare forkjølelse.
Vis hele sitatet...
Flere i Kina har fått sykdommen på nytt etter de har blitt friske. https://www.scmp.com/news/china/soci...246d9c827&tc=5

WHO sine estimater er også sannsynligvis ganske misvisende, i Italia er dødeligheten nærmere 3%. Og i Iran har medlemmer av parlamentet dødd blant annet.
Sist endret av Skepty; 12. mars 2020 kl. 19:37.
Sitat av *pi Vis innlegg
Bare litt kjedelig for meg som må spise sånn ferdigoppskjært papploff i helga siden alle brødene med noe som likner næring- og/eller smaksverdi er hamstret.
Vis hele sitatet...
Kjøp mel og fersk gjær, 1 kg mel og 1 pakke gjær holder til 3 brød.

333 gram mel
250 gram vann
1/3 pk fersk gjær

-løs opp gjær i vannet
-bland i mel og rør til det er jevn deig (tar fem minutter)
-la stå tildekket i 2 timer
-tilsett ca. 1 1/2 teskje salt som du "banker" inn i deigen med en sleiv
-la stå tildekket i 8-12 timer til
-forvarm ovnen i 30 min på 220 grader
-sleng inn deigen og dekk den med aluminiumsfolie
-stek i 30 minutter og ta av folien
-stek videre til du har lys brun skorpe

Brødet du får er billigere, bedre, mer mettende og sunnere en kjøpebrød.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Flere i Kina har fått sykdommen på nytt etter de har blitt friske. https://www.scmp.com/news/china/soci...246d9c827&tc=5

WHO sine estimater er også sannsynligvis ganske misvisende, og i Italia er dødeligheten nærmere 3%

Videre lurer jeg på hvilke reseptorer du snakker om?
Vis hele sitatet...
Mange av de som rapporteres å ha fått viruset på nytt er friskmeldt for tidlig. De 27/2 hadde ikke WHO mottat annet en det de kaller anekdoter og feiltesting.

Dødelighet mens epedemien pågår er et tulletall. Vi får ikke svaret før det gir seg. Hvis vi ikke får immunitet etter infeksjon er nok alle tiltakene som settes i gang bortkastet og de som er utsatt vil uansett få smitten før eller senere.

Det er to typer reseptorer i lungene som viruset bruker. Er ikke lege så fortår bare en brøkdel av hvordan dette fungerer. Bare skummet igjennom materialet til WHO.
Sitat av BAN Vis innlegg
Mange av de som rapporteres å ha fått viruset på nytt er friskmeldt for tidlig. De 27/2 hadde ikke WHO mottat annet en det de kaller anekdoter og feiltesting.

Dødelighet mens epedemien pågår er et tulletall. Vi får ikke svaret før det gir seg. Hvis vi ikke får immunitet etter infeksjon er nok alle tiltakene som settes i gang bortkastet og de som er utsatt vil uansett få smitten før eller senere.

Det er to typer reseptorer i lungene som viruset bruker. Er ikke lege så fortår bare en brøkdel av hvordan dette fungerer. Bare skummet igjennom materialet til WHO.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt de er friskmeldt for tidlig vet vel ikke du, videre brukte du selv dødelighet i ditt eget innlegg, jeg synes forøvrig det har en verdi i den grad det forteller om hvor farlig viruset er.

Ja, det er reseptorer på celler viruset binder seg til, blant annet har epitelvev mange av disse. Men om du ikke forstår forskningen, hvorfor uttale deg?
Oppfordrer til hamstring, ser ikke årsaken til at myndighetene fraråder hamstring av matvarer.

Hvis ting går til helvete, som Italia, alle butikker stenges, da sitter du der med kun leftovers du har i kjøleskapet.
Sitat av Pillefreak Vis innlegg
Oppfordrer til hamstring, ser ikke årsaken til at myndighetene fraråder hamstring av matvarer.

Hvis ting går til helvete, som Italia, alle butikker stenges, da sitter du der med kun leftovers du har i kjøleskapet.
Vis hele sitatet...
Har løpende kontakt med en i Emilia Romagna-provinsen i Italia.
Det stemmer ikke at matbutikkene er stengt, det er kontinuerlig
tilgang på matvarer, men begrenset hvor mange som slipper inn
i butikkene samtidig.

Oppfordring til hamstring er det samme som å oppfordre til
at folk skal samles i trengsel med den konsekvensen at
smitten sprer seg raskere.

Så nei, hamstring er ikke en god ting å oppfordre til så lenge
matvareleveransen er sikker.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hvorvidt de er friskmeldt for tidlig vet vel ikke du, videre brukte du selv dødelighet i ditt eget innlegg, jeg synes forøvrig det har en verdi i den grad det forteller om hvor farlig viruset er.

Ja, det er reseptorer på celler viruset binder seg til, blant annet har epitelvev mange av disse. Men om du ikke forstår forskningen, hvorfor uttale deg?
Vis hele sitatet...
Hvis du forstår hvilke reseptorer som unge mennesker mangler kan du vel utdype.

Jeg refererte kun til WHO sitt estimat. De kan heller ikke komme med fasit mens epedemien pågår.

Du la nettopp ut en link selv der det tydelig er folk som har blitt skrevet ut for tidlig. Dør du av respirasjonssvikt to dager etter at du er friskmeldt og de sier det er forårsaket av corona så var du ikke frisk når du ble skrevet ut. Leste du selv det du linket til?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Oppfordring til hamstring er det samme som å oppfordre til
at folk skal samles i trengsel med den konsekvensen at
smitten sprer seg raskere.
Vis hele sitatet...
Hamstring av en matvare betyr også at den etter deg ikke får noe av samme vare, så ja, idiotisk ting å oppfordre til.
Sitat av Knask Vis innlegg
Akkurat dette får meg til å stille spørsmål ved det som skjer rundt om i verden for øyeblikket.
At man angivelig bare skal oppleve sykdomsgrad tilsvarende influensa, eller muligens hakket hvassere, men at det kan være dødelig for de aller svakeste i samfunnet.

Hvordan kan man da rettferdiggjøre det å kjøre personlig- lokal- og verdensøkonomi i rett i dass fremfor å heller fatte tiltak som skal beskytte risikogruppen som later til å være en minoritet?

Hva er det jeg ikke har forstått her?
Vis hele sitatet...
Hva Erna sier etter første norske dødsfall:

– Og det er derfor tar så inngripende tiltak. Det er mange av oss som har sykdommer og som er sårbare., og som ikke vil tåle en hard sykdom som dette viruset vil medføre hos enkelte. Og at vi i solidaritet med de må sørge for å forsøke å bekjempe dette viruset så godt som mulig. Og det vi har et håp om nå er at vi faktisk kan klare å slå det tilbake i Norge. s
Sitat av BAN Vis innlegg
Hvis du forstår hvilke reseptorer som unge mennesker mangler kan du vel utdype.

Jeg refererte kun til WHO sitt estimat. De kan heller ikke komme med fasit mens epedemien pågår.

Du la nettopp ut en link selv der det tydelig er folk som har blitt skrevet ut for tidlig. Dør du av respirasjonssvikt to dager etter at du er friskmeldt og de sier det er forårsaket av corona så var du ikke frisk når du ble skrevet ut. Leste du selv det du linket til?
Vis hele sitatet...
Kan ikke du som epidemiolog redegjøre for hvorfor det er tydelig de er blitt skrevet ut for tidlig, og hvorfor det ikke potensielt er en ny covid-19 infeksjon?
Sitat av Skepty Vis innlegg
Kan ikke du som epidemiolog redegjøre for hvorfor det er tydelig de er blitt skrevet ut for tidlig, og hvorfor det ikke potensielt er en ny covid-19 infeksjon?
Vis hele sitatet...
Selv jeg som ikke har utdannelse på virus har fått med meg at corona har ganske lang inkubasjonstid og de som dør gjør det etter ganske lang tid. Du blir ikke smittet på ny og dør dagen etter.

Kina og flere andre land friskmelder for tidlig. Norge har derimot lagt seg på en helt annen linje og du blir ikke friskmeldt bare fordi du sier at du føler deg pigg og rask.

Det anbefales at du tar to negative tester med en dag i mellom før du blir friskmeldt. Dette er ikke alle land enige i.

Anbefaler også å lese deg opp på virus på offisielle sider hvis du virkelig vil lære noe. En gjeng forumtroll eller sosiale media er ikke rette plassen.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Kan ikke du som epidemiolog redegjøre for hvorfor det er tydelig de er blitt skrevet ut for tidlig, og hvorfor det ikke potensielt er en ny covid-19 infeksjon?
Vis hele sitatet...
Altså, det var du som skråsikkert slo fast at de var blitt syke etter at de var blitt friske, noe linken du underbygger det med ikke slår fast i det hele tatt. Det står "recovered" i hermetegn i overskriften til og med.
Sitat av BAN Vis innlegg
Selv jeg som ikke har utdannelse på virus har fått med meg at corona har ganske lang inkubasjonstid og de som dør gjør det etter ganske lang tid. Du blir ikke smittet på ny og dør dagen etter.

Kina og flere andre land friskmelder for tidlig. Norge har derimot lagt seg på en helt annen linje og du blir ikke friskmeldt bare fordi du sier at du føler deg pigg og rask.

Det anbefales at du tar to negative tester med en dag i mellom før du blir friskmeldt. Dette er ikke alle land enige i.

Anbefaler også å lese deg opp på virus på offisielle sider hvis du virkelig vil lære noe. En gjeng forumtroll eller sosiale media er ikke rette plassen.
Vis hele sitatet...
Det er vel forholdsvis ironisk at du anbefaler meg å lese meg opp på virus, når du babler i vei om reseptorer du ikke er i nærheten av å forstå deg på, og det generelt fremstår som du har lite biologisk kunnskap.

Sitat av *pi Vis innlegg
Altså, det var du som skråsikkert slo fast at de var blitt syke etter at de var blitt friske, noe linken du underbygger det med ikke slår fast i det hele tatt. Det står "recovered" i hermetegn i overskriften til og med.
Vis hele sitatet...
Det står recovered i hermetegn fordi de åpenbart ikke var "kurerte", da de døde i ettertid. Derimot er det slik at i et vanlig sykdomsforløp så blir du i økende grad verre, frem til kroppen din utvikler antistoffer som dreper viruset, eller at du selv dør. At de blir dårligere på nytt er en sterk indikator på et nytt utbrudd, og at antistoffene kroppen i utgangspunktet lagde ikke var sterke nok til å stoppe dette. Det virker forøvrig å være konsensus blant de i fagmiljøet for at det er mulig å syk flere ganger av viruset.

"With many infectious diseases, a person can develop immunity against a specific strain after exposure or infection," Amira Roess, a professor of Global Health and Epidemiology at George Mason University, told Business Insider. "Often, that person will not get sick again upon subsequent exposure to it."

But in the case of the new coronavirus, according to Zhan, doctors don't think the antibodies patients develop are strong or long-lasting enough to keep them from contracting the disease again.

"Once you have the infection, it could remain dormant and with minimal symptoms, and then you can get an exacerbation if it finds its way into the lungs," Philip Tierno, a professor at the NYU School of Medicine, told Reuters.
Vis hele sitatet...
A protective antibody is generated in those who are infected. "However, in certain individuals, the antibody cannot last that long. For many patients who have been cured, there is a likelihood of relapse," said Li QinGyuan, director of pneumonia prevention and treatment at China Japan Friendship Hospital in Beijing.

Poland agreed, saying the chance of reinfection is "very likely."
Vis hele sitatet...
Så et tips til dere begge, og spesielt pi, er å ikke uttale dere om noe dere ikke vet noe om.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er vel forholdsvis ironisk at du anbefaler meg å lese meg opp på virus, når du babler i vei om reseptorer du ikke er i nærheten av å forstå deg på, og det generelt fremstår som du har lite biologisk kunnskap.
Vis hele sitatet...
Har utdannelse innen biologi men ikke virus på mennesker. Det er også helt klart at det har heller ikke du. Epedemier på fisk føler jeg meg mye tryggere på og kunne nok brukt litt mer faguttrykk.

Lungesykdommer hos fisk er rimelig sjeldne så at kunnskapen er ullen på området tar jeg helt med ro....
Sitat av Skepty Vis innlegg
Så et tips til dere begge, og spesielt pi, er å ikke uttale dere om noe dere ikke vet noe om.
Vis hele sitatet...
Jeg har forsåvidt ikke uttalt meg om hvorvidt man kan bli smittet på nytt heller, jeg bare påpekte at du var veldig skråsikker selv uten å forklare det spesielt godt. Det kan godt hende du er ekspert smittsomme sykdommer, men da kan du kanskje forklare oss det i stedet for å bare hakke på andre. Det er en lite formålstjenlig måte å diskutere på. Med mindre formålet er å hevde seg i stedet for å lære bort det man kan, da.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hamstring av en matvare betyr også at den etter deg ikke får noe av samme vare, så ja, idiotisk ting å oppfordre til.
Vis hele sitatet...
When shit hits the fan its every man for himself
Sitat av Pillefreak Vis innlegg
When shit hits the fan its every man for himself
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg har flaut mange frysere fulle av mat fra før så det går bra. Det er manglede brødbaketalent som kommer til å bli min bane. Går mot ekstrem lavkarbodiett om dette drar seg til.
Sitat av BAN Vis innlegg
Har utdannelse innen biologi men ikke virus på mennesker. Det er også helt klart at det har heller ikke du. Epedemier på fisk føler jeg meg mye tryggere på og kunne nok brukt litt mer faguttrykk.

Lungesykdommer hos fisk er rimelig sjeldne så at kunnskapen er ullen på området tar jeg helt med ro....
Vis hele sitatet...
At du har akvarium gjør deg ikke til fiskehelsebiolog, og det er rimelig avslørende at du sluttet å argumentere sak når du innså jeg hadde rett.
Jeg var nettopp inne på Meny nettbutikk, og dem hadde ingen ledig slot før neste onsdag! (6 dager fra nå). Normalt kan jeg bestille til dagen etter, så her er det hamstring.

I Oslo har dem stengt fordøra på alle busser, ingen kontantbetaling på bussen, all bilettkontroll innstilt, og anbefalt å ikke reise kollektivt.
Flere utesteder reduserer antall besøkende, de som hoster blir avvist.

Nå er det vel ikke lenge til hele landet går i stå.
Noen som vet noe om hvem som døde av viruset? Altså om vedkommende var gammel, syk osv? Hadde vært interessant å vite. Og hvor i landet.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er vel forholdsvis ironisk at du anbefaler meg å lese meg opp på virus, når du babler i vei om reseptorer du ikke er i nærheten av å forstå deg på, og det generelt fremstår som du har lite biologisk kunnskap.



Det står recovered i hermetegn fordi de åpenbart ikke var "kurerte", da de døde i ettertid. Derimot er det slik at i et vanlig sykdomsforløp så blir du i økende grad verre, frem til kroppen din utvikler antistoffer som dreper viruset, eller at du selv dør. At de blir dårligere på nytt er en sterk indikator på et nytt utbrudd, og at antistoffene kroppen i utgangspunktet lagde ikke var sterke nok til å stoppe dette. Det virker forøvrig å være konsensus blant de i fagmiljøet for at det er mulig å syk flere ganger av viruset.





Så et tips til dere begge, og spesielt pi, er å ikke uttale dere om noe dere ikke vet noe om.
Vis hele sitatet...
Et av de første stedene du snubler er når du antar at recovered betyr virusfri.
WHO har sagt at det ikke finnes noen definisjon på når du er "recovered" og derfor har de selv vært tilbakeholdene med slike tall.
Er det når viruset er dødt? Er det når du kobles fra respirator? Eller når du er tilbake i full jobb?
Vistnok en eldre med bakenforliggende sykdom
Sitat av Pillefreak Vis innlegg
When shit hits the fan its every man for himself
Vis hele sitatet...
Ikke i en situasjon der du selv plutselig kan være en av dem som
trenger andres hjelp og solidaritet. Nei, slik det kan komme til å
bli er det heller én for alle, alle for én som burde være ordspråket.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Pillefreak Vis innlegg
When shit hits the fan its every man for himself
Vis hele sitatet...
... nei, fordi det gjør alt verre. Ikke engang zero sum, for faen om man trenger de 500 rullene dasspapir.

Det er ganske naturlig å være et egoistisk rasshøl, men ikke det eneste som er naturlig - og naturlig eller ikke, mennesker bør kunne holdes til høyere standarder, for å være ærlig.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er ganske naturlig å være et egoistisk rasshøl, men ikke det eneste som er naturlig - og naturlig eller ikke, mennesker bør kunne holdes til høyere standarder, for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Tror de fleste kjenner på sin egen egoisme i tilfeller som nå, i større
eller mindre grad. Men jeg tror egoet spiller seg selv ut på sidelinjen
ganske kjapt når man innser at man ikke klarer seg lenge uten at
andre ofrer tid og krefter på å gjøre ting bedre.
Sitat av robhol Vis innlegg
... - og naturlig eller ikke, mennesker bør kunne holdes til høyere standarder, for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Enig. Det at det er naturlig å ha lyst til å gjøre noe er ikke en holdbar unnskyldning til å faktisk gjøre det.
Hvis de som hamstrer faktisk holder seg mye inne så er det vel ikke så dumt med denne hamstringen. Syns faktisk det er værre å se folk som går på butikken ofte for og handle unødvendige ting...
Sitat av gråfot Vis innlegg
Hvis de som hamstrer faktisk holder seg mye inne så er det vel ikke så dumt med denne hamstringen. Syns faktisk det er værre å se folk som går på butikken ofte for og handle unødvendige ting...
Vis hele sitatet...
Der er jeg såå skyldig. Bruke sikkert 4000 for mye i mnd på vas i butikken.
Sitat av BAN Vis innlegg
Lungesykdommer hos fisk er rimelig sjeldne
Vis hele sitatet...
Interessant. Kanskje man burde forske på hvorfor fisker er så immune mot lungesykdommer, og ev. undersøke om man kan få til noe genterapi som gjør mennesker også mer motstandsdyktige mot lungesykdommer?





Sitat av Realist1 Vis innlegg
Interessant. Kanskje man burde forske på hvorfor fisker er så immune mot lungesykdommer, og ev. undersøke om man kan få til noe genterapi som gjør mennesker også mer motstandsdyktige mot lungesykdommer?
Vis hele sitatet...
De er ikke immune, de er bare veldig nøye med å vaske seg og nyse i albuen.
Professor
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Interessant. Kanskje man burde forske på hvorfor fisker er så immune mot lungesykdommer, og ev. undersøke om man kan få til noe genterapi som gjør mennesker også mer motstandsdyktige mot lungesykdommer?





Vis hele sitatet...
Tror det er fordi de ikke har lunger ...
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Tror det er fordi de ikke har lunger ...
Vis hele sitatet...
Var litt usikker på hvordan jeg skulle tydeliggjøre at jeg bare vitser, uten å drepe vitsen. En glise-emoji i bunnen av innlegget var med andre ord ikke tydelig nok.

Vi får begynne med gjelletransplantasjon, da.
Sitat av gråfot Vis innlegg
Hvis de som hamstrer faktisk holder seg mye inne så er det vel ikke så dumt med denne hamstringen.
Vis hele sitatet...
Men synes også det er greit å få tørket analen. Greit at en sitter litt inne men en hel handlevogn, ikke bare fylt til randen, men ett tårn oppå der igjen? Klarer jo ikke se hvor en triller den handlekurven heller.

Nei, slik ser jeg ellers aldri. Eneste en gjør med dette er at andre ikke får dopapir slik at de også har mulighet å tørke vekk det brune greiene bak.
Skulle vært artig å vite hvor stor overlapp det er mellom de som nå uten blygsel rensker nærbutikken for dopapir og de som klager over lykkejegere og opportunister som rømmer fra krig.
Sist endret av *pi; 13. mars 2020 kl. 08:23.
Sitat av *pi Vis innlegg
Skulle vært artig å vite hvor stor overlapp det er mellom de som nå uten blygsel rensker nærbutikken for dopapir og de som klager over lykkejegere og opportunister som rømmer fra krig.
Vis hele sitatet...
Slapp av, det kommer snart til salgs på finn.no. 1000 kr for en dorull :-)
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Real turmat er utsolgt og dem har økt produksjonen med 1000%. Første gang jeg har sett imsdal på fat levert til husstandene her i Tromsø.

Shit azz hva faen er det som skjer?
Vis hele sitatet...

Forutsigende jeg var da.
På første siden idag så er realturmat der fordi folk hamstrer og sjefene er satt i produksjon.



Skrev dette 2. februar side 4 i denne tråden. Deilig uten alt for mye rushtrafikk idag. Men dårlig med billig ris og pasta i butikkene
Sist endret av Kutulu; 13. mars 2020 kl. 10:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Forutsigende jeg var da.
På første siden idag så er realturmat der fordi folk hamstrer og sjefene er satt i produksjon.



Skrev dette 2. februar side 4 i denne tråden. Deilig uten alt for mye rushtrafikk idag. Men dårlig med billig ris og pasta i butikkene
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hvorfor folk hamstrer "dommedagsmat", det er ingenting som tilsier at infrastrukturen skal falle sammen og jeg kan ikke tenke meg noe mer trist enn å leve på frysetørket turmat.

Det samme så jeg i matbutikkene i går, all den gode maten lå igjen mens folk tydeligvis skal leve på pasta og ris frem til sommeren.
I Italia har butikker innfoert et makstall på kunder inne i butikk, men da har de vel bemanning og til å hoendheve det tiltaket.