Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2901
Hei medfreaks!

Jeg er over gjennomsnittlig interessert i musikk, og holder litt på med band, livemusikk og lydteknikk på amatørnivå. Jeg ønsker gjerne å få en fot innenfor DJ-bransjen men har noen spørsmål siden jeg ikke kjenner noen som driver med dette.

Hvordan er markedet mtp. betalte jobber hos utesteder? Hvor mye utstyr trenger man for å komme igang? Alt virker ukjent for meg, men har sett litt på youtube, og lest div. artikler om hva selve jobben går ut på. Har lekt med litt med virtualdj o.l. på pc, men det er den eneste erfaringen jeg har så langt.

Om noen her har DJ-erfaring, hvordan kom dere igang? Learning by doing?
Markedet er bra det, om du er en av de håndfulle dyktige og etablerte DJ'ene(tenk Ost&Kjex, G-Ha, Abstract og de gutta der). Da kan du spille et par kvelder i uka og chille rundt med det. Men, er du ikke en av toppen av kremen så må du fort spille for pils; det er veldig mange om benet som gjør hva som helst for å kunne snurre plater på et utested. Konkuransen er beinhard og ikke nok med det så er den basert på vennetjenester og rykte så det kreves en god del networking.
Du trenger egentlig ikke så mye utstyr for å begynne, en laptop med Traktor holder lenge i teorien. Det sagt så har de fleste klubber og utesteder en "standard-rig" som går igjen, denne består av et par Pioneer spillere (feks. CDJ-2000NXS2), en mixer (DJM-900NX er vel den mest brukte), og gjerne et par Technics 1200. Så vil vel anbefale å være kjent med disse ihvertfall. Men ja, du trenger egentlig kun en PC og et eller annet software så tror det er et greit sted å begynne.
Jeg er absolutt ingen DJ, men har et par kvelder med plater under beltet. Begynte på gutterommet med to slitne platespillere og en drittdårlig mixer og prøvde så godt jeg kunne å beatmatche disco-plater. Så learning by doing rett og slett. Men på den tiden var det ikke noe youtube eller andre steder man kunne lære av andre, så det var jo ingen annen måte, ihvertfall ikke ute på bygda. Nå finner man jo tutorials på nett som tar deg fra nybegynner til dyktig et søk unna så tror vel man får en mye bedre start der.
Starta som DJ da jeg var 16 på utesteder. Hadde en liten 2 kanals Pioneer kontrollert og en laptop med masse musikk. Før jeg fikk den første jobben hadde jeg spillt og lekt meg i en god stund på gutterommet.

Trenger ikke bruke mye penger på kontroller, de fleste fungerer fint. Men er gjerne greit at de har XLR utganger da det meste av PA bruker dette. Ellers må du styre med diverse overganger.

Å få første jobb var for meg utrolig enkelt. Sendte en mix jeg hadde laga til en av de største DJene i landet og han booka meg til et utested med en gang. Han driver ett bookingfirma så hadde mye kontakter.

Spillejobben gikk så bra at jeg utkonkurerte så og si alle de faste DJene der og ble fast selv. Endte med den høyeste lønningen blandt DJene i byen og fikk tilslutt jobber over hele landet.

Moret har mye gode tips, men han tar helt feil på ett punk IKKE spill for pils. Du bør kreve minst 3500kr for 4 timer uansett! Dette er fordi konkuransen er så hard at folk tar jobber gratis fordi de tror det hjelper "karrieren" deres. Det ender opp med at DJs er helt sinnsykt underbetalt. Ikke støtt den underbetalinga.

Ellers kan jeg anbefale deg å melde deg inn i "DJ-kollektivet" på facebook. Stor gruppe hvor de er utrolig hjelpsomme for nye DJs. Legges også ut en del spillejobber der.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Kan anbefale at du finner et DJ-kurs til å begynne med, jeg lærte utrolig mye av det. Slik at du blir kjent med det mest vanlige Pioneer-utstyret (nevt ovenfor) som er på "alle" nattklubber og barer. Jeg prøvde meg som DJ for noen år tilbake etter DJ-kurs og det er tøft å få en fot innenfor. Dessverre måtte jeg legge opp når det begynte å skje andre ting i livet.
Det spørs også veldig på hvilken sjanger du interesserer deg for.

En kompis jeg gikk på DJ-kurset med, har nå sinnssykt mange spillejobber i hele Østlandet, primært i Oslo, 2-3 ganger i uken. Han fulgte tilfeldigvis en kjent norsk DJ på facebook som plutselig søkte vikarer, etter det var det bare boom!

Som nybegynner får du alt fra 0 til 1500 kr per jobb. En DJ som spiller kun på nattklubber og enkelte events får ish 2000-3000 kr per jobb. Er du kjent og etterspurt så ligger du kanskje på 3000-5000 kr per kveld. Høyere enn dette så snakker vi om anerkjente DJ's som kanskje har et par låter på spotify i tillegg, de får alt fra 5000-10.000 kr. Da snakker vi om norske DJ's som har noen utenlandsjobber også, ikke store DJ's med 150k+ følgere på facebook - det er et enda høyrere nivå :P Dette er kun ca. estimater som jeg har hørt om fra andre DJ's. Det er nok ellers veldig individuelt.

Å bygge nettverk er det beste du kan gjøre, bli kjent med folk i utelivsbransjen og DJ's. Møt opp edru på utesteder/nattklubber og snakk med eierne hvis du finner dem, legg igjen visittkort? Følg utesteder, nattklubber og events på facebook, plutselig så spør de etter en DJ. Prøv å google etter DJ-konkurranser og spillekvelder for nybegynnere etc.

Til slutt...Øve, øve og øve. Og øv litt mer
Sist endret av Chromatics; 26. november 2019 kl. 14:09.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Moret har mye gode tips, men han tar helt feil på ett punk IKKE spill for pils. Du bør kreve minst 3500kr for 4 timer uansett! Dette er fordi konkuransen er så hard at folk tar jobber gratis fordi de tror det hjelper "karrieren" deres. Det ender opp med at DJs er helt sinnsykt underbetalt. Ikke støtt den underbetalinga.
Vis hele sitatet...
Vil presisere at jeg ikke anbefaler å ta pils i betaling Langt ifra.
Men har erfart at det skjer, noe som bare beviser hvor mange som ønsker jobben.
Vet av noen få plasser som ikke er i Oslo. Men 2000 fredag / 2500 lørdag er i all fall en greie på en plass jeg vet av. 4 timer med spilling.

Ville ikke lagt meg noe under 1500, men vet ikke om jeg ville prøvd å kreve noe mer enn 2000 kr før du har skapt deg litt et navn.
Sist endret av OnoEko; 26. november 2019 kl. 19:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takker for alle svar. Får se hvor mye tid til øving det blir i vinter. Har hørt meg litt rundt på steder som kan tilby litt "kursing" og.
Sitat av Kristiano Vis innlegg
Takker for alle svar. Får se hvor mye tid til øving det blir i vinter. Har hørt meg litt rundt på steder som kan tilby litt "kursing" og.
Vis hele sitatet...
Hvis du er gira på kurs har jeg hørt Akks er bra
Sist endret av moret; 4. desember 2019 kl. 09:33.
Sitat av moret Vis innlegg
Hvis du er gira på kurs har jeg hørt Akks er bra
Vis hele sitatet...
Supert! Har allerede hørt med de
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har både arrangert fester, og vært på ubetalte og betalte spillejobber. Bra betaling viss du vet hva du holder på med og,har nettverket. Vet selv at standarden er rundt 3.5k for en spillejobb dvs. 4-5 timer spilling, viss du er feks en litt mere etablert artist, så går prisen opp... Har ett par venner som tar minst 5k per spillejobb, men de er somregel litt etablerte lager sin egen musikk og har en fanbase.