Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2903
Fikk en telefon angående lsd som hadde blitt stoppet i tollen med mitt navn på brevet.

Hvis det ender med at de kommer på døra kommer de til å bry seg om pirated filer/programmer? Kan/vil de konfiskere pc-en til de jeg bor med?
Formater Asap, så slipper du bekymre deg. Man vet aldri hva de finner på når de først tropper opp på døra di.
Om de finner ut at dette kan være bestilt via darkweb, så tar de lett med pc inn på kontor.
Sist endret av Eyeamare; 20. november 2018 kl. 12:50.
Trådstarter
9 1
Jeg trenger filenes/programmene så jeg kan ikke formatere, men jeg holder på encrypte den.
Lurer fortsatt på om de kommer til å konfiskere pc-en til de jeg bor med.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da de kom på rassia til meg av en svært lignende grunn, spurte de hvor jeg oppholdte meg i huset (bodde hos muttern på den tida). Så sa jeg kjelleren, så sjekka de kun kjelleren, altså kun det "jeg eide". Svært tvilsomt at de tar med seg pc'en til noen som ikke er mistenkt. Men siden du kommer til å nekte på at du har bestilt LSD i ditt navn, kan de jo spørre seg om noen av de du bor med har gjort det, og derfor får "skjellig grunn til mistanke"..
Hvis du trenger filene burde du kanskje sørge for å ta backup. Du vil trolig ikke få maskinen tilbake.
Trådstarter
9 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da de kom på rassia til meg av en svært lignende grunn, spurte de hvor jeg oppholdte meg i huset (bodde hos muttern på den tida). Så sa jeg kjelleren, så sjekka de kun kjelleren, altså kun det "jeg eide". Svært tvilsomt at de tar med seg pc'en til noen som ikke er mistenkt. Men siden du kommer til å nekte på at du har bestilt LSD i ditt navn, kan de jo spørre seg om noen av de du bor med har gjort det, og derfor får "skjellig grunn til mistanke"..
Vis hele sitatet...
Okei takk. Virket som de bare lurte på hvor jeg beholdte meg i huset så det hjalp med nervene.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du trenger filene burde du kanskje sørge for å ta backup. Du vil trolig ikke få maskinen tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger bare filene midlertidig. Kan alltids laste ned filene på nytt. Det som er kjipt er at hvis de tar pc-en så må jeg kjøpe en ny en med engang.. Har ikke tid til å vente på at de skal bruke måneder (hvis noen sinne) på å levere den tilbake.
Sist endret av Demigod; 20. november 2018 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da jeg fikk razzia hadde jeg samboer, de tok min pc, telefon osv, gikk gjennom det meste, men samboers pc , veske, mobil og andre personlige eiendeler til samboer rørte de ikke.
Trådstarter
9 1
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Da jeg fikk razzia hadde jeg samboer, de tok min pc, telefon osv, gikk gjennom det meste, men samboers pc , veske, mobil og andre personlige eiendeler til samboer rørte de ikke.
Vis hele sitatet...
Okei good
Har fått pcen min konfiskert to ganger, en gang når den sto hjemme og en gang da den sto oss en tidligere venn.
Så ja de kan finne på å ta pcer som ikke tilhører deg.

Begge gangene hadde jeg mye som var pirat på pcen og fikk alt tilbake uten at de sa noe på det som var pirat, om de i det hele tatt viste eller skjønte at det var ulovlige kopier som film, musikk, spill og programmer.
Men det er noen år siden da.
Da jeg ble tatt - grisetatt, med Tor åpent, innlogga på et marked - skulle bare inn å gi feedback på det jeg fikk den dagen.

Så banka det på døra... Og de tok med seg dataen, siden kjøpshistorikken min sto åpent...
Et halvt år senere - og 4 telefoner som jeg ignorerte, for at jeg skulle komme på "oppfølgnings-avhør" - fikk jeg pc'n sendt i posten tilbake. (Kun bot for kjøp av et g hasj og bruk av hasj)

Det skal sies at jeg hadde gullgår pga. bøttevis med omstendigheter - da jeg slo på daten etter jeg fikk den igjen - var tor åpent og kjøpshistorikken enda oppe... Tolka bare det som en "vi seeeer deg - og nå har vi vært kule som ikke laga bråk for det all den andre shitten..."

Opssummert ; Jeg var en av de som ble tatt i GanjamanExpress-saken -men det der var min andre dn-arrestering. Tips ; bare dump dataen din til en kompis når du skal inn på avhør. For jeg har flere ganger kommet til avhør også blitt presentert med "ja, dette er beslutning om ransakelse..."

Så selv om du sikkert shopper safere enn jeg gjorde, så anbefaler jeg å parkere dataen din den dagen du skal på avhør - og rydde huset ellers. Bare i tilfelle de skal ransake.

*Jeg leste over før jeg posta - og så hva du skrev nå... Hva mer sto det i brevet ? Hvis dette er første saken din skal det myye til for at de kommer og/eller ringer. Såfremst det bare var et "melding om reseptpliktig sending"-brev.

*tudelu* - og lykke til <3
Trådstarter
9 1
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Har fått pcen min konfiskert to ganger, en gang når den sto hjemme og en gang da den sto oss en tidligere venn.
Så ja de kan finne på å ta pcer som ikke tilhører deg.

Begge gangene hadde jeg mye som var pirat på pcen og fikk alt tilbake uten at de sa noe på det som var pirat, om de i det hele tatt viste eller skjønte at det var ulovlige kopier som film, musikk, spill og programmer.
Men det er noen år siden da.
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid tok det før du fikk tilbake pc-en?

Trenger sikkert ikke å encrypte harddiskene da, men liker ikke tanken på at noen har en kopi av alle filene mine for alltid. Har allerede encrypted nå i hvert fall.

Sitat av Attica83 Vis innlegg
Da jeg ble tatt - grisetatt, med Tor åpent, innlogga på et marked - skulle bare inn å gi feedback på det jeg fikk den dagen.

Så banka det på døra... Og de tok med seg dataen, siden kjøpshistorikken min sto åpent...
Et halvt år senere - og 4 telefoner som jeg ignorerte, for at jeg skulle komme på "oppfølgnings-avhør" - fikk jeg pc'n sendt i posten tilbake. (Kun bot for kjøp av et g hasj og bruk av hasj)

Det skal sies at jeg hadde gullgår pga. bøttevis med omstendigheter - da jeg slo på daten etter jeg fikk den igjen - var tor åpent og kjøpshistorikken enda oppe... Tolka bare det som en "vi seeeer deg - og nå har vi vært kule som ikke laga bråk for det all den andre shitten..."

Opssummert ; Jeg var en av de som ble tatt i GanjamanExpress-saken -men det der var min andre dn-arrestering. Tips ; bare dump dataen din til en kompis når du skal inn på avhør. For jeg har flere ganger kommet til avhør også blitt presentert med "ja, dette er beslutning om ransakelse..."

Så selv om du sikkert shopper safere enn jeg gjorde, så anbefaler jeg å parkere dataen din den dagen du skal på avhør - og rydde huset ellers. Bare i tilfelle de skal ransake.

*Jeg leste over før jeg posta - og så hva du skrev nå... Hva mer sto det i brevet ? Hvis dette er første saken din skal det myye til for at de kommer og/eller ringer. Såfremst det bare var et "melding om reseptpliktig sending"-brev.

*tudelu* - og lykke til <3
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg ikke skrev klart nok, men alt som er skjedd er at jeg har hatt et avhør over telefonen. Skulle få brev om hva som skjer viderere når det ble avgjort.

Jeg må si, det hadde vært veldig merkelig hvis de faktisk kom på døra etter å ha basically advart meg på forhånd... Virker mer som de prøver å skremme meg.
Nei! Lasta ned fra bukta i 5 år. Bare å kulen.

Bare ikke last ned norske filmer.

Og ikke last opp norske produksjoner.
Sist endret av A-tillah; 21. november 2018 kl. 02:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sannsynligvis ikke (dog mye tryne-/rasshølfaktor). Jeg ville vært mer bekymret om du ikke har benyttet et Live-OS til selve kjøpet, da er du fort fucked. Hvordan krypterer du?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
9 1
Update:
Fikk brev for et par dager siden om at saken har blitt henlagt pågrunn av mangel på bevis.
Sist endret av Demigod; 30. november 2018 kl. 16:06.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du trenger filene burde du kanskje sørge for å ta backup. Du vil trolig ikke få maskinen tilbake.
Vis hele sitatet...

What? Så ved razzia så er det bare å avskrive alt av pc'er for de blir i politiets varetekt til evig tid selv om du er uskyldig? Kan det være lov? Det skulle forundre med veldig om et beslag av pc fra en de mistenker for en kriminell handling kan bli en permanent greie.

Snuten kan jo speile disken(e) evt nappe ut diskene og gi tilbake resten, de trenger jo ikke et pokkers tower med kjøling og vifter og pumper og alt tingen for å sjekke hva som er på disk?
Sitat av random67489 Vis innlegg
What? Så ved razzia så er det bare å avskrive alt av pc'er for de blir i politiets varetekt til evig tid selv om du er uskyldig? Kan det være lov? Det skulle forundre med veldig om et beslag av pc fra en de mistenker for en kriminell handling kan bli en permanent greie.

Snuten kan jo speile disken(e) evt nappe ut diskene og gi tilbake resten, de trenger jo ikke et pokkers tower med kjøling og vifter og pumper og alt tingen for å sjekke hva som er på disk?
Vis hele sitatet...
Deezire snakker ikke sant her.

Politiet har ikke lov til å gjøre permanent beslag på gjenstander du eier som overhode ikke er nødvendig for det du er mistenkt for. Det er som om politiet skulle kaste deg ut av huset ditt i all evighet fordi de skulle gjøre en rask sjekk.
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Deezire snakker ikke sant her.

Politiet har ikke lov til å gjøre permanent beslag på gjenstander du eier som overhode ikke er nødvendig for det du er mistenkt for. Det er som om politiet skulle kaste deg ut av huset ditt i all evighet fordi de skulle gjøre en rask sjekk.
Vis hele sitatet...
De kan derimot holde PCen din som bevis inntil de føler seg ferdig med saken. Hvor lang tid dette tar er helt opp til dem, og det kan fort skje at du ikke får igjen PCen før den er helt avleggs.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av random67489 Vis innlegg
What? Så ved razzia så er det bare å avskrive alt av pc'er for de blir i politiets varetekt til evig tid selv om du er uskyldig? Kan det være lov? Det skulle forundre med veldig om et beslag av pc fra en de mistenker for en kriminell handling kan bli en permanent greie.

Snuten kan jo speile disken(e) evt nappe ut diskene og gi tilbake resten, de trenger jo ikke et pokkers tower med kjøling og vifter og pumper og alt tingen for å sjekke hva som er på disk?
Vis hele sitatet...
Velkommen til virkeligheten.

Du kan nok se lenge etter maskinen din om de tror det finnes bevis på den. Og blir du dømt som følge av bevis de fant på maskinen kan du banne på at du aldri får den igjen. I dommen vil det stå at utstyret har blitt inndratt.

Innen saken kommer opp for domstolen er utstyret trolig så utdatert at du ikke vil ha det uansett.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Deezire snakker ikke sant her.

Politiet har ikke lov til å gjøre permanent beslag på gjenstander du eier som overhode ikke er nødvendig for det du er mistenkt for. Det er som om politiet skulle kaste deg ut av huset ditt i all evighet fordi de skulle gjøre en rask sjekk.
Vis hele sitatet...
Det er litt uklart hvor du mener jeg ikke snakker sant. Tror du må lese setningen jeg skrev en gang til.

Nei, det er sant det, men de kan holde en etterforskning åpen i tre år om de vil, uten at de trenger å gjøre stort. Og nei, sammenlikningen din henger ikke på greip. Hvis du koker meth i huset ditt så vil du trolig også bli kastet på dør.
Det som er "worst-case" her, er at de faktisk bryr seg nok til å ta inn elektronikken din og "speile" den. Deretter vil den råtne på et (elektronisk)lager. No worries. Politiet måtte ansatt halve IT-Norge for å gå gjennom det dem allerede har liggende der,.
Sist endret av Tøffetom; 14. desember 2018 kl. 16:05.
krypter hardisk med et satans langt passord.