Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 11863
Noen her som har blitt stoppa i tollen på Svinesund? Lurer bare kjapt på hvordan det foregår? Har faktisk aldri blitt stoppa. Sender de bikkja inn i bilen og sjekker handleposene fra Nordby? Eller er det full pakke med røntgenmaskin og kroppsvisitering?
Det er en skjønnsmessig vurdering de tar. Tror de at du har amfetamin i biltanken så skal bilen din ettersøkes grundig. Er det Ola Nordmann som har blitt stoppa så tittet de litt inn i bilen og posene dine før du får lov til å kjøre.
Kan være så enkelt at hvis de stopper deg så spør de kun et par helt ufarlige spørsmål ("vært å handlet? Og ikke noe ulovlig med tilbake?"). Så tar de det på magefølelse/erfaring hva de gjør videre. Som da kan være alt fra "ha en god tur videre!" til full sjekk av bil/personer.
Unlicensed Surgeon
Vanlige stopp er grunleggende vis de hva du har i bilen. Fint ikke noe ulovlig/for mye, kjør videre.

Mer nøye stopp (kun opplevd en gang når jeg kom kjørende fra Amsterdam), så blir du og passasjer putta på hver deres "venterom" (som er et fancy ord for glattcelle) mens de bruker flere timer på å gå i mellom bilen. Før glattcelle da var det "kropsvisitering" i form av at tolleren kjente rundt på klærne om det var noe under, måtte ikke kle av meg noe (Hadde ikke med noe ulovlig, ikke så dum ).

Egentlig relativt enkelt for har du noe ulovlig i bilen er det bare å pælme det ut av vinduet så fort du ser MASSE blinkende lys på E6 ^^
Sist endret av dafog; 23. mai 2016 kl. 16:00.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Jeg og min mor ble stoppet en gang.

Samtalen gikk vel noe lignende dette:

*Toller går til min mors side av bilen og hun sveiver ned ruten*
Toller: Heihei! Lurte bare på om jeg kunne sjekke bilen litt? Vi gjennomfører en del kontroller i disse dager og da plukket vi ut bilen deres tilfeldig.
Mor: Ja selvfølgelig, det er ikke noe problem
*Mor går ut av bilen og tolleren titter gjennom rutene*
Toller: Har dere med noe mer enn kvota tillater?
Mor: Ja en kartong sigaretter for mye
Toller: Kan du finne den frem for meg?
*Mor finner så frem kartongen og gir den til tolleren*
Toller: Da må jeg dessverre konfiskere denne også får du en liten smekk på fingeren.. Dere har vel ikke noe mer enn dette da?
*Mor svarer nei, spør litt om boten kommer på rullebladet før hun så går inn og får 650kr (?) i bot.*

Gikk ganske greit og de var hyggelige de. Hadde hun ikke sagt ifra om kartongen for mye ville de funnet den til slutt uansett
Sitat av Adeith Vis innlegg
Gikk ganske greit og de var hyggelige de. Hadde hun ikke sagt ifra om kartongen for mye ville de funnet den til slutt uansett
Vis hele sitatet...

Slett ikke sikkert det. Og hun hadde ikke fått noe verre straff om hun ikke hadde sagt noe. Så å innrømme helt ut av det blå ville jeg ikke gjort.
..
-

Kamerat og meg ble stoppet før Svinesund, etter "Ørebro" mellom Danmark og Sverige.
Vi hadde vært på festival i København og Christiania. Alt var vel, og vel so det ...

Min kamerat hadde en glasspipe og en fotofilm-kontainer m/ lokk til noen grønne rester.
De svenske tollerne var veldig ok, og fleksible. En av dem tok opp filmdåsen og ristet på den.
Han hørte at det max var 0,17 gram der. ER det verdt papirarbeidet ?
Han var ok og fleksibel og latet som ingenting.
Vi fikk kjøre videre til Norge, men kvittet oss
med de siste restene på veien mot grensen ..

;- )
Sist endret av radion; 23. mai 2016 kl. 23:01.
Jeg ble stoppa med noen kompiser da vi tok båten fra Strømstad til Sandefjord. Måtte kjøre inn i en garasje, og så sjekket de bagasjen vår. Det var ikke noe stress, de sjekka ikke overalt. Jeg hadde en 2?er eller noe sånt med hasj på meg, men de var kun ute etter alkoholen. Men jeg var klar til å svelge hadde de kommet med hund. Vi hadde noen flasker for mye, og de var hyggelige og hjalp oss regne ut hva vi burde beholde med tanke på pris og smak
Trådstarter
9 5
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Jeg ble stoppa med noen kompiser da vi tok båten fra Strømstad til Sandefjord. Måtte kjøre inn i en garasje, og så sjekket de bagasjen vår. Det var ikke noe stress, de sjekka ikke overalt. Jeg hadde en 2?er eller noe sånt med hasj på meg, men de var kun ute etter alkoholen. Men jeg var klar til å svelge hadde de kommet med hund. Vi hadde noen flasker for mye, og de var hyggelige og hjalp oss regne ut hva vi burde beholde med tanke på pris og smak
Vis hele sitatet...
Dette er fantastisk, haha! Hører mye godt om tollere, har snakka med de i et par anledninger på flyplass osv og virker som noen veldig serviceorienterte og hyggelige mennesker
The Awesome!
10 3
Kan tilføye at jeg har opplevd det samme som Bankmann1.
Ble ført inn i en garasje, bedt om og gå ut av bilen, for at den så ble gjennomsøkt med hund. Uten at de i det hele tatt åpnet bagasjerommet! Det var dette som overaska meg. De var nok bare ute etter hva bikkja kunne klare og finne, og ettersom vi hadde kastet alt i Danmark var det hele egentlig ikke noe stress hyggelig folk de jeg snakket med hvertfall.
Hele greia tok vel ca 30-35 min, 20min. i kø though.
Sist endret av Mudbox; 24. mai 2016 kl. 13:18.
Har blitt stoppet en del ganger, med en del forskjellige scenarioer og utfall.

Alt fra å bli stoppet med ca 50 brett øl, hvorpå jeg fikk beholde mer enn grensa, de tok 48 brett, gikk ett år, og saken ble henlagt.

Videre har man blitt stoppet, spurt om man har for mye, svart ja, har 4× tobakkskvote, fått beskjed om ok, god tur.

Blitt fratatt en kartong sigaretter og noen hundrelapper i forelegg for mindre, men fikk fortsatt beholde over alkoholkvote.


Summa summarum virker det som tobakk/alkohol kommer helt ann på hvilken toller som står der.

Videre skal tolletaten ha masse skryt for alltid å være hyggelige, selv om man har gjort noe galt. Har aldri opplevd en politimann som opptrer på samme vis..
OM du nå skal kjøre over grensa med ulovlige ting, så IKKE kjør over Svinesund.
Velg heller en av de andre grensestasjonene i nærheten, som f.eks Tøcksfors eller Charlottenberg.
Der opplever du nesten aldri kontroll, og kontrollene de har er gjerne litt slappe.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Kjører over Svinesund-grensa 6-8 ganger i måneden, og opplever at det nå fortiden "alltid" er kontroll der, uansett tid på døgnet. Dog er det som regel kontroll i den forstand at de vinker alle inn til kontrollstasjonen sin med mange store oransje blinkende lys, for deretter å studere hver enkelt bil idet man kjører gjennom det lille bygget de geleider deg gjennom. Her blir de færreste stoppa, hovedsaklig polske og litauske biler. Ved et par anledninger har jeg blitt stoppet og utvekslet et par ord med dem, gjerne i samme sjanger som flere andre her forteller om, typisk der de lurer på hvor du har vært, og om du er på vei hjem (norsktalende med norsk bil så er jo det naturlig...) og hva man evt. har med seg. Noen ganger åpner de bakdørene og bagasjerommet og titter inn for å dobbelsjekke det jeg har svart dem at jeg har med, men har aldri opplevd verken hund eller mer dyptgående ransaking enn at de titter inn i bilen.

Min historie er dog den samme hver gang, har fritidsbolig i Sverige som jeg mer eller mindre bor i, er på vei til Norge nå for jobb, og har ikke med meg verken alkohol eller tobakk - sier jeg uavhengig av om jeg faktisk har med en kartong eller to til en kompis i bagen min eller ikke. Har hittil ikke opplevd at de har kikket i bagen. Å smugle noe over Svinesund ville ikke vært noe stort problem, men ville nok heller valgt noen småveier hvis det er større kvanta det er snakk om. Skal du ha en kartong eller to for mye over grensa er det ikke vits i å stresse med å finne småveiene..
Om tollerne konfiskerer den ene kartongen med røyk for mye, så er de ganske kjipe. Ok, rett skal av og til være rett, men jeg har blitt stoppet flere ganger med et par brett med eksport, 3-4 dunker med rødvin og 30-40 snusbokser og bare fått beskjed om å kjøre videre.

Et triks jeg pleier å bruke er å aldri fortelle hvor mye jeg har med meg. (De har aldri spurt direkte).
De spør hva jeg har handlet, hvorpå jeg svarer "litt snus, litt øl, og litt vin." Så spør de gjerne om å få ta en titt og selvfølgelig får de lov til det. Har aldri fått smekk, og jeg tenker i mitt stille sinn at de har vel større fisk å fange enn meg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Da jeg var 19 år ble jeg og en kamerat stoppet på grensa.

Vi hadde bilen full av øl, sikkert 10-12 brett med øl. Oppe på brettene lå det helt tilfeldigvis en del andre ting, blant annet noe godteri og poser.

*blir stoppet, toller kommer bort til bilen*

Toller: Ja gutter, hva er dette for noe da? Er bilen full av smuglervarer?

Vi: Eh, nei... Bare masse smågodt her.

*toller lyser inn i bilen, ser godteri, poser og to store paller under dette*

Toller: Jaja... Sikkert ikke så farlig. Dere kan kjøre videre.

Så noen ganger er man heldige. Enten var tolleren dum, eller så var han bare veldig snill.
Jeg har delt denne før her på forumet, men min morsomste Svinesund historie er som følger:

Dette var på begynnelsen av 90 tallet, NRF (norsk rock forbund) hadde chartra en litt sliten buss som skulle ned til Roskilde festivalen og tilbake.
1100 kr kostet det t/r pluss festivalpass. Folka ombord var en salig blanding av herlige freaks, pønkere og noen journalister.
Var høy stemning både på opp og nedtur, hvor Christiania var en selvfølgelig 'rasteplass stopp'.
På hjemveien, når vi skal passere Svinesund blir bussen vinka inn av tollvesenet, noe som fører til behersket panikk bak i bussen. Nesten samtlige begynner å svelge nedpå det dem har av 'ulovligheter'.
En toller kommer inn i bussen, henvender seg til sjåføren og spør etter vognkortet, 'teknisk kontroll'. Han kikka litt på motor og dekk og etter 5 min fikk vi kjøre videre, med en masse folk som var lange i maska..
Det morsomste med det hele var at når vi nærmet oss Oslo gikk bussen tom for diesel, og masse grisefjærne freaks måtte ut og dytte bussen ut i veiskuldra...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
OM du nå skal kjøre over grensa med ulovlige ting, så IKKE kjør over Svinesund.
Velg heller en av de andre grensestasjonene i nærheten, som f.eks Tøcksfors eller Charlottenberg.
Der opplever du nesten aldri kontroll, og kontrollene de har er gjerne litt slappe.
Vis hele sitatet...
Jeg synes de har ofte bommen nede ved Tøckfors nå om dagen også. Alle må da kjøre innom, noen blir plukket ut til å snakke med tollerne, og noen får full sjekk. Jeg har nesten gitt opp å ha med noe særlig mere en kvota. Før var jo 10 stryller snus helt vanlig, nå blir det med en strylle ekstra.
Hei, låner denne tråden litt.
Er det ok å ha med noen brett 3,5 øl over grensen, eller teller de med i kvoten på 2 liter øl per person?
Klem fra Betty
Øl er alt over 2,5%.
Så 3,5% er inkludert i kvoten.
Er det ikke egentlig mer risikabelt å kjøre småveier inn til Norge? Viss du blir stoppet der så sjekker de vel ekstra nøye, eller?
Det er helt korrekt, Slakteren.
Det er også oftere kontroll på småveiene enn de andre.
I tillegg er ca alle av de overvåket, slik at du ganske enkelt kan bli stoppet av politiet i Norge om de mistenker at du smugler.
Sitat av Slakteren Vis innlegg
Er det ikke egentlig mer risikabelt å kjøre småveier inn til Norge? Viss du blir stoppet der så sjekker de vel ekstra nøye, eller?
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok. Da må du ihvertfall ha en veldig god forklaring på hvorfor du er på småveien. Er du litt nølende på hvor du kommer fra og hvor du skal er det nok bare å gå ut av bilen og gi opp. :-)
Det er kamera på samtlige småveier nå, og de har så høy oppløsning at de kan se spinat resten i hjørnetanna de..
Tror den beste måten å få øl inn, er å kjøpe en caddy og slenge seg på morgen rushet med håndverkere.
Ihvertfall det jeg har fått høre av en av norges største smuglere.
Ta charlottenberg i steden. tollstasdjonen der er så og si bare til pynt, er bare ved spesielle norskke "fylledager" (helligdager) som det pleier være ordentlige kontroller som jeg har opplevd. men der er det bare titt i vinduet og hade bra. kun blitt tatt der 2 eller 3 ganger på over 10 år, og da har de faktisk sett gjennom fingrene og sendt videre siden det ikke har vært store mengden over kvote.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
OM du nå skal kjøre over grensa med ulovlige ting, så IKKE kjør over Svinesund.
Velg heller en av de andre grensestasjonene i nærheten, som f.eks Tøcksfors eller Charlottenberg.
Der opplever du nesten aldri kontroll, og kontrollene de har er gjerne litt slappe.
Vis hele sitatet...

Veit ikke helt det altså. Nå er det kamera på de aller fleste småveier. Og det er langt hyppigere kontroller nå enn før på ubemannede overganger. Virker som de som blir stoppet på småveier ofte blir sjekket langt grundigere enn bilene på svinesund. Har ikke noe håndfast å vise til mer er jo i Sverige støtt, og det er også mine venner. Og de som har llitt ekstra med fra systembolaget eller noen ruller ekstra snus kjører nå svinesund.

Der bare titter tollerne på deg og du er bare en bil i en endeløs lang kø. Har du norske skilt og helst fra østlandet/østfold og ser nogenlunde straight ut så går det bra. Ser ofte varebiler, stasjonsvogner, caraveller og biler fra gamle østblokk land bli vinket til siden.

Men dette er jo småtterier, et par kartonger for mye. Kanskje en 3 liter Jeltsin eller en hvit og rød pappvin for mye. Så klart man er jo ikke akkurat dritredd når en krysser over.
Forskjellen mellom Svinesund og Charlottenberg er at i Svinesund så er det kontroller / bemanning.
Charlottenberg er det kun bemanning 3 dager i uken, og minst 2 av de dagene bruker de på kamera / småveier. Den siste dagen bruker de av og til på kontroller.
Opplevd 2 kontroller på 5 år nå med jevnlige turer over. Da ville de bare vite hvor jeg hadde vært og hvor jeg skulle (Slik man opplever nesten daglig på Svinesund.)
Didn't know Blackkoz. I Østfold er det jo også andre veier enn over Ørje og Svinesund. Etter at det ble "kommandosentral" på svinesund med kameraer på alle andre veier så sies det at i tillegg til å lese skiltnummer så kan systemet varsle manuell kontroll feks om det er følgebil, grensekryssing på avvikende tidspunkt etc. Dette sies å være delvis automatisert i tillegg så er vist "kommandosentralen" døgnbemannet nå. Om jeg husker korrekt så kan tollerne sette opp stopp punkter inntil 30 km fra grenseovergang, og dermed er det vanskelig å vite hvor de står i forhold til tidligere. Samt at selv om det ikke er tollere på jobb på aktuell overgang så kan det sendes ut tollbiler som pga kamera jakter en spesiell bil. Det sies også at sentralen på svinesund skal overvåke alle ubemannede overganger når kameraer er på plass og dermed kunne sende ut tollere på kort varsel som er på bakvakt eller utfører andre oppgaver.

Dette er "folkesnakk", østfoldinger er jo glade i både tobakk og alkohol fra Sverige og dermed er det et tema det snakkes ofte og mye om. Det som høres støttes delvis av reportasjer og artikler i dagspressen men hvor operative disse mobile tollerne faktisk er har jeg ingen anelse om. Ser likevel ikke bort fra at om du krysser på unormalt tidspunkt e.l. så kan det i seg selv være nok til å utløse en mobil kontroll. Kjipern om disse mobile kontrollene er grundigere enn feks på svinesund.
Sist endret av frtoretang; 28. juni 2016 kl. 17:49.
De har lov til å stoppe deg 1 time etter du passerte grensen. Slik at de har god tid på å "rykke ut" og stoppe deg.
Normalt er det politiet som stopper disse bilene og så kommer evt tollbetjenter etter til stoppstedet.
Bodd relativt nært grensen, så dette systemet har jeg sett i aksjon relativt ofte. (Gjerne 1-2 ganger i måneden på de tidspunktene jeg har kjørt).
Men da er de på jakt etter kjente biler og smuglere. Ikke mannen i gata som tok en kartong med vin ekstra med seg.
Sitat av Slakteren Vis innlegg
Er det ikke egentlig mer risikabelt å kjøre småveier inn til Norge? Viss du blir stoppet der så sjekker de vel ekstra nøye, eller?
Vis hele sitatet...
Jo-men gjør som østeuropeiske smuglerbander ibland gjør-og kjør i konvoi på de svenske skogs-småveiene inn mot grensen-da lar tollerne dere passere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
De har lov til å stoppe deg 1 time etter du passerte grensen. Slik at de har god tid på å "rykke ut" og stoppe deg.
Normalt er det politiet som stopper disse bilene og så kommer evt tollbetjenter etter til stoppstedet.
Vis hele sitatet...
For det første stusser eg på regelen med 1 time. Tollova er langt meir generell, og gir tollvesenet adgang så lenge eit køyrety er på veg til eller frå grensa, spesielt "utendørs når undersøkelsen skjer i umiddelbar tilknytning til forfølgelse av et forhold som antas å innebære en slik unndragelse av kontrollen".

Viare vil vel politiet alltid ha adgang til å kunne stoppe nokon om dei har skjellig grunn til mistanke om smugling, og vedkommande vil kunne pågripast og ransakast etter beslutning frå jurist? Men merk at tollvesenet ikkje har krav til skjellig grunn til mistanke for å forfølge deg - kun 'antas å innebære'.
Ja teknologien bak skiltavlesning (anpr) baserer seg vel på det samme som ansiktsgjennkjenning med referansedatabaser og algoritmer som lynkjapt søker opp mot treff. Tenker at om dette ikke er innført ennå så går det vel ikke lang tid før systemet til tollerne gjør begge deler.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja teknologien bak skiltavlesning (anpr) baserer seg vel på det samme som ansiktsgjennkjenning med referansedatabaser og algoritmer som lynkjapt søker opp mot treff.
Vis hele sitatet...
Ikke relatert til diskusjonen for øvrig, men jeg har lyst til å ta litt om det du nevner her. Ansiktsgjenkjenning og tolking av skiltnummer har vesentlige forskjeller. Førstnevnte går ofte ut på å konstruere et sett med tredimensjonelle punktdata (et 3d-mesh) ut av en serie med bilder som kompensasjon for parallakse. En kan deretter bruke en rekke forskjellige metoder for å regne ut distansen fra et sett punktdata til et annet i samme referansesystem.

Skiltnummer kan du derimot enkelt tolke fra ett eneste bilde. Det er en todimensjonell flate som har høy kontrast, og gjør det hele mye enklere å arbeide med: for noen år tilbake brukte jeg MODI fra office-pakken (et OCR bibliotek) til å gjenkjenne skiltnummer for å automatisk åpne opp en garasjeport for en rekke predefinerte biler. Og jada, sikkerhetsbristen i systemet er for meg åpenbar.
▼ ... noen uker senere ... ▼
"Man må jo kjøre gamlebruæ..."

Blir man stoppet kommer man som oftest lengst med en hyggelig væremåte, og ganske ærlige svar. Har du øl i bilen så si det, men du trenger ikke nødvendigvis si hvor mye.

Det er "mye" papirarbeid for å beslaglegge en kartong røyk og utstede forelegg, i tillegg til at det vil ta tid som kunne vært brukt på mer alvorlige forseelser. Samtidig, hvis du oppfører deg som en dass eller åpenbart lyver vil neppe tolleren føle veldig for å være hyggelig heller.

Så er det jo også avhengig av dagens formål for tollerne. Noen dager er de der mest for å virke litt avskrekkende, eller de er ute etter konkrete biler. Andre ganger er formålet å ta alt de kommer over - da vil alle biler kontrolleres nøye, og alt som blir funnet håndtert.