Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1844
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Hei,

Jeg skal inn i militæret i april og vurderer sterkt å søke meg rett inn på befalsskolen. Selvfølgelig er det suverent med lederutdannelse, men jeg er også interessert i pengene man tjener på pliktåret som sersjant. Har nemlig planer om å studere ett år i Norge, deretter 3 år i USA, og det kan fort bli dyrt, selv med studielån. Vil derfor spare så mye som mulig av pengene jeg tjener på befalskolen.

1. Hvor mye tjener man minimum som sersjant?

2. Får man samme mat/hus støtte som sersjant som man får på førstegangstjenesten?

3. La oss si en levde så minimum som mulig, hvor mye av pengene vil man sitte igjen med som en tjente på pliktåret som sersjant?

4. Hvis jeg dropper ut av befalsskolen, må man starte på nytt i førstegangstjenesten?

5. Vil man ha tid til å ta opp fag på pliktåret?
Sist endret av AtleCom; 6. januar 2013 kl. 14:23.
Nå har ikke jeg tatt befalskole selv, men hadde en del med mye folk både på befalskole og pliktår. Begge hadde da masse fritid. En normal arbeidsuke i militæret er bare 42 timer, altså 4,5 mer enn sivilt, så prioriterer du, bør du ha masse til tilgjengelig:-) de fleste større militærbaser har også ett tilbud til form som tar sivile fag, gjerne i form av undervisning samt bøker.

Det å bli sersjant for å tjene penger skjønner jeg derimot ikke, da er det vel bedre å få seg en job på lager/industri/hjelpearbeider for håndverker, sivilt:-)
1. Mener minstelønna er på rundt 280k + tillegg.

2. Du får mat 3 x daglig

3. 280k + tillegg, minus skatt og utgifter

4. dersom du ikke ønsker pliktåret som sersjant, kan du hoppe av 1 uke før "sersjantsermonien" og det året du har vært inne telles som avtjent førstegangstjeneste.

5. Ja, som regel. Dersom du blir sendt på en base hvor dere skal piske rekrutter, så vil det bli noen nattøvelser osv, men du vil fint kunne ta opp fag ved sidna. Mener å huske at tillegg for feltøvelse natt var ca 3500,-

http://hv.forsvaret.no/ressurser/bib...3%B8relse.aspx
Sist endret av feltrasjon; 6. januar 2013 kl. 14:39. Grunn: link
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Trådstarter
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Nå har ikke jeg tatt befalskole selv, men hadde en del med mye folk både på befalskole og pliktår. Begge hadde da masse fritid. En normal arbeidsuke i militæret er bare 42 timer, altså 4,5 mer enn sivilt, så prioriterer du, bør du ha masse til tilgjengelig:-) de fleste større militærbaser har også ett tilbud til form som tar sivile fag, gjerne i form av undervisning samt bøker.

Det å bli sersjant for å tjene penger skjønner jeg derimot ikke, da er det vel bedre å få seg en job på lager/industri/hjelpearbeider for håndverker, sivilt:-)
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Ja, men tenker at jeg har mulighet for å spare mye mer av pengene om jeg er sersjant enn om jeg jobber sivilt. I tillegg vil jeg ha muligheten til å ta opp fag og få en bra lederutdannelse
Vil du tjene mest mulig penger så er vel marinen en god ide. Kommer du deg på en båt som skal på langtur utenlands så får du veldig bra med tillegg.

En kompis av meg signerte en ettårskontrakt etter førstetjenesten og var på en båt nede i middelhavet, han satt vel igjenn med en 500K på konto når han kom hjem, og jeg antar befal får enda bedre betalt.
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Trådstarter
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Vil du tjene mest mulig penger så er vel marinen en god ide. Kommer du deg på en båt som skal på langtur utenlands så får du veldig bra med tillegg.

En kompis av meg signerte en ettårskontrakt etter førstetjenesten og var på en båt nede i middelhavet, han satt vel igjenn med en 500K på konto når han kom hjem, og jeg antar befal får enda bedre betalt.
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan han gikk fram for å få dette tilbudet? Man kan vel ikke ta opp fag dere nede heller, tror du?
Jo mer aktiv del av Forsvaret du kommer inn i jo bedre betalt i form av tillegg for øvelser etc.

Utenom de som er nevnt er 2 Bataljon en operativ bataljon som øver en del, og grensevakter etter det jeg hører.
I pliktåret er det ikke gratis mat forresten, men maten i kantinen til de fleste leire er billig og god.
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Trådstarter
Jeg skal inn i Garden 9. April, så hvis jeg søker til befalsskolen vil jeg kunne velge hvor jeg vil dra, eller må jeg studere i Oslo?
Nå vet jeg ikke hvordan det er med deg, men når vi skal søke befal (på kjevik) så åpner søknaden i uke 2 og fristen er i februar. Så kommer vi til opptaksprøven i sommer en gang.
RoRoRoDinBåt
AtleCom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan det er med deg, men når vi skal søke befal (på kjevik) så åpner søknaden i uke 2 og fristen er i februar. Så kommer vi til opptaksprøven i sommer en gang.
Vis hele sitatet...
I følge Forsvaret.no blir søknader tilgjengelig fra uke to, og fristen er 15. april.

Befalsskole/krigsskole (Fos sommer)​
​Tilgjengelig fra: uke 2*

​Søknadsfrist: 15. april

​For deg som skal søke utskrevet befalskurs (UB), befalsskole (BS) eller gjennomgående krigsskole (4-årig). Opptaket varer fra 24. juni til 10. juli.
Vis hele sitatet...