Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7818
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-aar-tidligere

Se her hvordan politiet prøver å få folkeopinionen til å svinge i den retningen at anonymisering på nett skal reguleres og bli vanskeligere.

Er ikke dette en ganske sleip måte (av mange andre måter) å sakte oppnå målet om full overvåkning og null anonymitet på Internett?
Du må beise sjarken!
Leste artikkelen nå, men vil ikke si at målet hans er full overvåkning.
Selfølgelig blir hans jobb lettere om det blir vanskelig å skjule seg, og i mine øye(godt mulig jeg har feil) så er det ikke mange gode grunner til at man skal ville skjule sin nettaktivitet i norge om man holder seg innenfor lovens rammer.

Så fra etterforskerens standpunkt vil det være er fordel om det er regulert, for alle som er småpranoide for overvåkning eller driver med mer eller mindre lyssky ting på nettet vil det være katastrofe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Leste artikkelen nå, men vil ikke si at målet hans er full overvåkning.
Selfølgelig blir hans jobb lettere om det blir vanskelig å skjule seg, og i mine øye(godt mulig jeg har feil) så er det ikke mange gode grunner til at man skal ville skjule sin nettaktivitet i norge om man holder seg innenfor lovens rammer.
Vis hele sitatet...
Privatliv er ein menneskerett. Det inkluderer og mogelegheita til å vere anonym. Det er og viktig for samfunnet; det finst opplysninger som kun kan viareformidlast til media anonymt. Kanskje er det ulovleg, men i mange tilfelle tenar samfunnet på det. Sjå t.d. Chelsea Manning og Edward Snowden.

Viare kan argumentet utvidast til alle område i livet. Kva om bilen din sendte film til politiet kvar gong du bikka fartsgrensa, slik at politiet kunne leggje ned fartskontroller og fotobokstenesta? Om du er lovlydig er jo det totalt uproblematisk?
Den gjengen der gir seg ikke før de har kameraovervåkning i doskåla opp der solen skinner i alle hus, helst med chip tatovert i kroppen med GPS og kamera som karlegger alle bevegelsene til enhver tid. De vil bruke alt i sin makt for å følelsesmessig spre utrygghet som et politisk våpen for å gjennomføre sin våteste drøm.

Den enes død er den andres brød, og jo mer Breiviker og overgripere som avles frem, jo mer tyngde vil argumentet deres desverre få.
Sist endret av pipestilk; 18. juni 2020 kl. 15:43.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-aar-tidligere

Se her hvordan politiet prøver å få folkeopinionen til å svinge i den retningen at anonymisering på nett skal reguleres og bli vanskeligere.

Er ikke dette en ganske sleip måte (av mange andre måter) å sakte oppnå målet om full overvåkning og null anonymitet på Internett?
Vis hele sitatet...

Tenkte akkurat samme tankebanene når jeg leste artikkelen tidligere idag, det er så man får lyst å rive av seg skjeggstubbene, det er ikke akkurat subtilt det de prøver seg på heller, jævla makkværk rett og slett..
Jeg la veldig godt merke til det samme.. Er nok ikke mer enn et par år til det kommer forslag om å gjøre vpn ulovlig. Om det er lov eller ikke å fremme forslag om er noe annet men som pipestilk sier så gir dem seg ikke før dem omtrent har kamera i panna på folk og man blir spora hvor enn man ferdes og hva enn man gjør. Da jeg leste 1984 av George Orwell trodde jeg det ville gå mye saktere men dette skjer i nåtid, har pågått lenge og blir bare værre og værre.

Jeg er glad vi har dyktige folk opptatt av personvernet og privatlivet i Datatilsynet og skulle gjerne sett og evn deltatt i flere lignende organer som drev med det samme.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Tenkte akkurat samme tankebanene når jeg leste artikkelen tidligere idag, det er så man får lyst å rive av seg skjeggstubbene, det er ikke akkurat subtilt det de prøver seg på heller, jævla makkværk rett og slett..
Vis hele sitatet...
Word..
Sist endret av celtseus; 18. juni 2020 kl. 16:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Leste artikkelen nå, men vil ikke si at målet hans er full overvåkning.
Selfølgelig blir hans jobb lettere om det blir vanskelig å skjule seg, og i mine øye(godt mulig jeg har feil) så er det ikke mange gode grunner til at man skal ville skjule sin nettaktivitet i norge om man holder seg innenfor lovens rammer.

Så fra etterforskerens standpunkt vil det være er fordel om det er regulert, for alle som er småpranoide for overvåkning eller driver med mer eller mindre lyssky ting på nettet vil det være katastrofe.
Vis hele sitatet...
Her bruker politiet media og forteller folket at om anonymisering og bruk av VPN blir vanskeligere eller til og med ulovlig så vil OVERGRIPERE og ONDE MENNESKER bli enklere å ta og barna deres er tryggere.

De treffer et av de mest følsomme punktene folk har - barna deres.

Det snuten i bunn og grunn sier i denne artikkelen er:
"Med lovlige VPN-tjenester er barna deres fritt vilt for overgripere, voldtektsmenn og satanister som vil gjøre grusomme ting med ungene deres. Disse onde jævlene opererer i skyggen av VPN på nett.
Hvis vi gjør disse VPN-tjenestene ulovlige er barna deres trygge fra disse busemennene. Vi vil vite hva ALLE driver med på internett og vi vil ha FULL KONTROLL."

Det er propaganda for å innskrenke privatlivet vårt på nett enda mer.
Jeg blir dritt lei.
Sist endret av krystallkongen; 18. juni 2020 kl. 16:58.
Folk flest, vet ikke hvem de selv er. Derfor så mange rare diagnoser.
Utifra et sosialt eksperiment på Facebook, fant jeg ut av at det faktisk eksisterer likerfrykt..
Ytringsfrihet er for menn.
R.i.p 23.04.2021
Vis du bruker Facebook eller noen form for sosial media Så har du basicly kysset privatlivet dit godbye ALT av bilder og tekst blir lagret! Stay the f away.
Sist endret av Tarm; 18. juni 2020 kl. 19:09.
Alt som er lovlig i dag trenger ikke bestandig å være det. Derfor gir det ingen mening i å krenke privatlivet til hver borger.

Ta for eksempel veganekstremistene. Sett at de får makten om 15 år og innfører dødsstraff for alle kjøttetende med tilbakevirkende kraft. Plutselig er jeg og hele min familie, venner og bekjente kriminelle per definisjon, og vi går inn i et dystopisk samfunn der man må unngå droner med ai som scanner alle fjes den kommer over og matcher det opp mot en sentral database, som går gjennom transaksjoner gjort fra din konto og finner kjøp på texmex gjort for 8 år siden.

Greit nok, eksempelet mitt er ment morsomt, men det finnes alt for mange grunner til å ivareta privatliv enn i mot.

Det er heller ikke slik at man bare kan sope opp all data som florerer der ute og umiddelbart dra nytte av informasjonen. Info er overraskende krevende å vedlikeholde for at det ikke bare ubrukelig info. Eller at man begynner å fokusere på feilaktig bruk av informasjon, og vi ender opp med bøter for at vi glemte å blinke til høyre i et tomt lyskryss kl 4 på natten.
Sist endret av Patrick; 18. juni 2020 kl. 20:13.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Vis du bruker Facebook eller noen form for sosial media Så har du basicly kysset privatlivet dit godbye ALT av bilder og tekst blir lagret! Stay the f away.
Vis hele sitatet...
Og derfor legger du selvfølgelig ikke ut sensitive bilder/videoer på sosiale medier.
Det som også er veldig trist er at veldig mange folk lar slikt som dette passere på grunnlag av "de har ikke noe å skjule så derfor er det greit".
Har mista tellinga på hvor mange ganger jeg har sett folk bruke det som unnskyldning når det kommer til privatliv eller overvåkning.
Det er synd at det skal være sånn, det er en skam at folk tenker på den måten og det kommer til å slå tilbake på en eller annen måte før eller siden.
R.i.p 23.04.2021
Forresten så er freak en Gud til og lagre alt du har postet gjennom årene.alle innleg og spørsmål er i nso databasen! Til og med brukere som blir bannet har lagret al teksten sin, Lol. Skal love deg at freak databasen er en gullnugget som venter på og bli vasket rein av onkel..konspirasjon på gang men hvem vet? Kansje mr freak crew består av pst 1,2 å 3. Ja alt på net i 2020 er en stor risiko. Er du Klar for den?
Sist endret av Tarm; 18. juni 2020 kl. 21:00.
Du må beise sjarken!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Privatliv er ein menneskerett. Det inkluderer og mogelegheita til å vere anonym. Det er og viktig for samfunnet; det finst opplysninger som kun kan viareformidlast til media anonymt. Kanskje er det ulovleg, men i mange tilfelle tenar samfunnet på det. Sjå t.d. Chelsea Manning og Edward Snowden.

Viare kan argumentet utvidast til alle område i livet. Kva om bilen din sendte film til politiet kvar gong du bikka fartsgrensa, slik at politiet kunne leggje ned fartskontroller og fotobokstenesta? Om du er lovlydig er jo det totalt uproblematisk?
Vis hele sitatet...
veldig godt poeng der, å jeg ser problematikken når det er mer overførbart til noe jeg kjenner meg igjen i
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Vis du bruker Facebook eller noen form for sosial media Så har du basicly kysset privatlivet dit godbye ALT av bilder og tekst blir lagret! Stay the f away.
Vis hele sitatet...
No er det vesentleg skilnad på kva eg vel å gjere frivillig, og kva staten tvingar folk til å gjere. Eg vel kva eg vil publisere på FB.

Det vil ikkje sei at Facebook eller andre SoMe er uproblematiske, men dei er eit heilt anna beist.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No er det vesentleg skilnad på kva eg vel å gjere frivillig, og kva staten tvingar folk til å gjere. Eg vel kva eg vil publisere på FB.

Det vil ikkje sei at Facebook eller andre SoMe er uproblematiske, men dei er eit heilt anna beist.
Vis hele sitatet...
I tillegg har man den store forskjellen at staten forvalter voldsmonopolet, og kan putte deg i fengsel for noe den ikke liker, men det kan ikke facebook osv.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Privatliv er ein menneskerett. Det inkluderer og mogelegheita til å vere anonym. Det er og viktig for samfunnet; det finst opplysninger som kun kan viareformidlast til media anonymt. Kanskje er det ulovleg, men i mange tilfelle tenar samfunnet på det. Sjå t.d. Chelsea Manning og Edward Snowden.

Viare kan argumentet utvidast til alle område i livet. Kva om bilen din sendte film til politiet kvar gong du bikka fartsgrensa, slik at politiet kunne leggje ned fartskontroller og fotobokstenesta? Om du er lovlydig er jo det totalt uproblematisk?
Vis hele sitatet...
Er enig i at privatliv er noe som bør vernes og beskyttes. Men slik samfunnet har blitt og går i retning av, så er min teori at vi er i ferd med å bevege oss i en gråsone.

En gråsone mellom privatliv, massedata og metadata. Det var lettere å verne om privatlivet når privatlivet var en telefon og en internettlinje. Nå er det flerfoldige enheter, IoT, bompasseringer, GPS lokasjoner, videoovervåkning og mye annet.

Å hemme justisvesenet ved å nekte innsyn og analyse av slike data er nok lite hensiktsmessig og uansvarlig, mener jeg.

Tipper at lovverket må endres i de kommende år og revideres oftere. Men, jeg derimot, er FOR at staten skal forvalte rådata på en hensiktsmessig måte for å bekjempe alvorlig kriminalitet. Om det krever analyse av uskyldig tredjepart sin rådata, så bør det være innafor.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Her bruker politiet media og forteller folket at om anonymisering og bruk av VPN blir vanskeligere eller til og med ulovlig så vil OVERGRIPERE og ONDE MENNESKER bli enklere å ta og barna deres er tryggere.

De treffer et av de mest følsomme punktene folk har - barna deres.

Det snuten i bunn og grunn sier i denne artikkelen er:
"Med lovlige VPN-tjenester er barna deres fritt vilt for overgripere, voldtektsmenn og satanister som vil gjøre grusomme ting med ungene deres. Disse onde jævlene opererer i skyggen av VPN på nett.
Hvis vi gjør disse VPN-tjenestene ulovlige er barna deres trygge fra disse busemennene. Vi vil vite hva ALLE driver med på internett og vi vil ha FULL KONTROLL."

Det er propaganda for å innskrenke privatlivet vårt på nett enda mer.
Jeg blir dritt lei.
Vis hele sitatet...
Her er det jo tydelig at budskapet tolkes relativt vidt i dine øyne.
Det er jo absolutt ikke feil det som påstås i artikkelen.
Anonymiseringstjenester gjør det vanskeligere for politiet å oppklare kriminalitet på nettet, det er ren fakta.

Jeg vil våge å påstå at majoriteten av de som benytter slike tjenester gjør det for å dekke over ulovligheter. Det være seg lekkasjer av hemmelige dokumenter, nedlasting av piratinnhold, snike seg forbi sperrer på arbeidsplassen osv.
Det er klart at dette ikke gir en automatisk grunn til å overvåke befolkningen men det er en realitet vi lever i.

Politiets oppgave er å forebygge og oppklare kriminalitet, jeg ville vært skeptisk om ikke masseovervåking engang ble vurdert som et verktøy av politiet selv. Samtidig er det viktig å ha motstemmer som passer på at politiet ikke får alle tilganger de føler behov for selv.
Men dersom det finnes verktøy som kan øke oppklaringsprosenten så forventer jeg faktisk at verktøyet blir vurdert og at det gjøres en kost/nytte analyse mtp personvern og privatliv både av politiet selv og motstemmene, selv om verktøyet feks innebærer å gpsmerke alle i landet vårt.

Saken du viser til er et perfekt eksempel på dette.
Politiet ser et problem og kommer med forslag til løsning, motstemmene blir også hørt i den samme artikkelen. At du tolker dette på måten du gjør for stå for din egen regning.

Og til sakens kjerne: er ikke dette bare snakk om en logg for hvem som benytter hvilken vpn server?
På samme måte som teleoperatører og isp-er oppbevarer egne lignende data i dag? Og som det trengs en domsavgjørelse for å innhente informasjon?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Her er det jo tydelig at budskapet tolkes relativt vidt i dine øyne.
Det er jo absolutt ikke feil det som påstås i artikkelen.
Anonymiseringstjenester gjør det vanskeligere for politiet å oppklare kriminalitet på nettet, det er ren fakta.

Jeg vil våge å påstå at majoriteten av de som benytter slike tjenester gjør det for å dekke over ulovligheter. Det være seg lekkasjer av hemmelige dokumenter, nedlasting av piratinnhold, snike seg forbi sperrer på arbeidsplassen osv.
Det er klart at dette ikke gir en automatisk grunn til å overvåke befolkningen men det er en realitet vi lever i.

Politiets oppgave er å forebygge og oppklare kriminalitet, jeg ville vært skeptisk om ikke masseovervåking engang ble vurdert som et verktøy av politiet selv. Samtidig er det viktig å ha motstemmer som passer på at politiet ikke får alle tilganger de føler behov for selv.
Men dersom det finnes verktøy som kan øke oppklaringsprosenten så forventer jeg faktisk at verktøyet blir vurdert og at det gjøres en kost/nytte analyse mtp personvern og privatliv både av politiet selv og motstemmene, selv om verktøyet feks innebærer å gpsmerke alle i landet vårt.

Saken du viser til er et perfekt eksempel på dette.
Politiet ser et problem og kommer med forslag til løsning, motstemmene blir også hørt i den samme artikkelen. At du tolker dette på måten du gjør for stå for din egen regning.

Og til sakens kjerne: er ikke dette bare snakk om en logg for hvem som benytter hvilken vpn server?
På samme måte som teleoperatører og isp-er oppbevarer egne lignende data i dag? Og som det trengs en domsavgjørelse for å innhente informasjon?
Vis hele sitatet...
At en er koblet til en VPN ser en fint slik det er i dag, også hvilken server. Det loggføres tross alt av ISP. Hvilken server som brukes krever riktig nok et minimum av research, men det er absolutt ikke det politiet ønsker her slik jeg ser det. Blanket ban av alle VPN tjenester som ikke er statlig godkjent (fordi en har direkte tilgang til de-anonymiserte logger etc.)
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
At en er koblet til en VPN ser en fint slik det er i dag, også hvilken server. Det loggføres tross alt av ISP.
Vis hele sitatet...
Det gjør dei ikke, dei færreste om noen isper i Norge logger hva en bruker har koblet til på internett (med unntak av samplede netflow data som brukes for overvåkning av ddos og lignende)

Men skal sies at det finnes en del tap porter på nett som logger dette men dei har ikke nøkkel mellom ip og bruker som det kun er isp som har.

Bare det at en del nett benytter CGN gjør at politiets oppgave blir vanskeligere side. En IP plutselig er 30+ ulike brukere.
Slenger inn denne artikkelen, tror ikke en eneste avis mente dette var nyhets verdig. Ikke som jeg har sett ihvertfall, noe jeg synes er absurd. Selv om folk flest er likegyldige mener jeg det burde vært enn offentlig objektiv, fakta basert diskusjon angående å drepe anonymitet og personvern. Muligens mangelen på dette er årsaken til likegyldigheten til folk flest.
https://www.digi.no/artikler/stortin...trafikk/493701
Sist endret av sneipen; 21. juni 2020 kl. 00:28.
Det var flere artikler hvor eksperter uttrykte at forslaget måtte skrives om og et stort opprop/underskriftskampanje, men det har fått enormt lite oppmerksomhet i offentligheten ellers. Tenker at det passet godt å ta det opp under pandemien sånn sett.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Det var flere artikler hvor eksperter uttrykte at forslaget måtte skrives om og et stort opprop/underskriftskampanje, men det har fått enormt lite oppmerksomhet i offentligheten ellers. Tenker at det passet godt å ta det opp under pandemien sånn sett.
Vis hele sitatet...
Har ikke sett en eneste artikkel hvor en journalist opplyser masse overvåking har gått gjennom. Bare sett noen få når det var ett forslag.
Nå vil dem lagre ip adresser lengre. https://www.nrk.no/norge/onsker-a-la...ger-1.15064894
Muligens noe offtopic.