Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 149378
BRAND ∞ STRONG
Jeg var aldri særlig mye ute uansett.
Men jeg savner Tv. All verdens trash tv.
Film fins det nok av. For et helt liv. Går ikke tom.
Men Tv..
Føles som å ha mistet en venn.
Skammer meg ikke
over å si
at å produsere Tv show med web cam
suger mer balle en Wuhan
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ut mot regjeringens koronaregler: – Skaper kaos og usikkerhet

Siv Jensen trekker bla. frem at hun frykter for arbeidsplasser i distriktene,
og krever en hastebehandling av krisepakken til reiselivet.
Det er greit.

Men det er feigt og ynkelig å forsøke å trekke veksler på at regjeringens koronaregler
å råd liksom skal være så sykt vanskelige å forstå.
tv2
Tror det bare er noe staten pønsker på, har dere lakt merke til at det dør rundt 100k vær dag og det tallet har ikke økt etter corona kom.

https://www.worldometers.info/
Sist endret av vet_ikke_jeg; 28. oktober 2020 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
155k står det, ikke 100K.
Men begge deler er jo feil. Det dør ikke 150K hver dag av Covid.

Tallet, om det stemmer ,referer sikkert til hvor mange som dør hver dag av naturlige årsaker.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Tror det bare er noe staten pønsker på, har dere lakt merke til at det dør rundt 100k vær dag og det tallet har ikke økt etter corona kom.

https://www.worldometers.info/
Vis hele sitatet...

Det handler litt om at staten har et ansvar. De som dør og blir alvorlig syke til vanlig har vi kapasitet til å håndtere. Om det plutselig kommer hundrevis av pasienter som trenger respirator uten at det er tilgjengelig kapasitet så vil det i praksis si at de blir liggende å bli kvalt sakte men sikkert.

Ingen regjering ønsker de negative sidene disse restriksjonene fører til så det er ikke for gøy de kommer med nye innstramminger.

Forøvrig så virker det å dø av korona som en svært vond måte å dø på.
Ingen bryr seg lenger om smittevern. Bare å se frem til ny nedstengning.
Vi var jo så flinke i våres og ble belønnet med harryhandel og Spania-tur for innsatsen.
Jeg er redd dette ender med strengere tiltak enn vi hittil har sett fordi folk ikke vet sitt eget beste.
Typisk Ola Nordmann å slå seg selv på brystet over nedlagt innsats å se hvor flinke vi har vært. Derfor heller ingen grunn til å fortsette å bry seg vi har fått vår anerkjennelse.
Ja vi trenger at folk faktisk tar ansvar igjen. Kanskje trenger vi at politikerne maner til dugnad igjen? Vet at dugnadspratet fikk masse følelser hos folk, men vi klarte jo faktisk å kjøre en skikkelig coronadugnad i vinter. Også raknet det når ettersom det gradvis ble sluppet mer opp.

Når er ser hvor stor økningen nå er i mange land, og også i enkelte kommuner her hjemme nå så må vi enten ta et felles løft og holde avstand, dempe den sosiale biten en periode eller så er vi vel der at ting blir tvangsstengt igjen? En felles innsats nå en måneds tid eller frem mot jul så er mye gjort.
Jeg vet ikke hvordan det er i sentrale strøk, men her føler jeg folk tar det ganske alvorlig, altså. Klart man senker skuldrene litt mer enn i mars, det må man jo, men her følges i all hovedsak de offisielle rådene så vidt jeg ser rundt meg. Kanskje det er lettere å fraskrive seg ansvar når man bor i en by.
Nei her i byen virker det ikke som folk er veldig opptatt hverken av ansvar eller corona om dagen, ikke utifra smittetall. Nå vet jeg jo naturligvis ikke hvordan andre mennesker forholder seg til Coronasmitte om dagen, men kan tallene øke såpass uten at mange har blit slappere og slakket på innsatsen?

Ser man på smittetallene så stiger de i mange byer om dagen, og noen steder stiger tallene brått. Ser at noen har meldt om en mutasjon som smitter lettere, og da er det vel desto større grunn til å forsøke å holde avstand, begrense sosiale sammenkomster og fortsette med å sprite hender. Kanskje hjelper det også om flere blir flinkere til å gå med maske?

Det er jo bedre at vi gjør en større frivillig innsats før politikerne tvinges til å gjennomføre tvungen nedstengning av samfunnet slik vi så i vinter.
Sitat av *pi Vis innlegg
Klart man senker skuldrene litt mer enn i mars, det må man jo, men her følges i all hovedsak de offisielle rådene så vidt jeg ser rundt meg.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det vi ikke må...

Leser kommentarfeltene her etter kommunens nye anbefalinger så er diskusjonen på et lavmål pre-mars. Pytt-pytt er bare de gamle som dør...

Folk har ikke skjønt en dritt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er jo akkurat det vi ikke må...

Leser kommentarfeltene her etter kommunens nye anbefalinger så er diskusjonen på et lavmål pre-mars. Pytt-pytt er bare de gamle som dør...

Folk har ikke skjønt en dritt.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier senker skuldrene så mener jeg ikke å bli slepphendt med reglene. Men man blir litt mer vant til at det er sånn det er nå, og er litt mindre redd. Det mener jeg er nødvendig, man kan ikke gå rundt å være redd hele tiden. Særlig for barn så er et halvt år ganske lenge å være redd. Man må normalisere hverdagen innenfor de rammene som er.

Slik jeg oppfatter det rundt meg her jeg bor, så følger folk fortsatt anbefalingene, men nå litt mer av rutine enn av nervøsitet. Vi har ikke sluttet å sprite hendene, men vi har sluttet å google smittetall en gang i timen.

Jeg hadde et møte i en lokal organisasjon i går, her har det ikke vært noen smitte men likevel ble det avtalt sånn at kun noen av oss stilte for at vi ikke skulle bli over fem. Vi avtaler at foreldre ikke får følge barn inn i bursdagsselskap, og vi tar selvpålagt hjemmekontor etter at vi har vært på et (svært sjeldent) møte et sted med større risiko. Det er alltids noen som driter i det, men det var det i mars også.
Ser ut til at folk bruker mye munnbind nå i hvert fall (Oslo)
Mer en jeg har sett noen gang (inkludert Mars)

Men jeg har på følelsen at det aldri har vært tog, buss, bane som har vært det største problemet.
Høres ut som om det er folks utrettelige ønske om fest å selskap som ødelegger mest.
Fåtallet bruker jo antibac på vei INN og UT av butikkene bare, så ja nedstenging må til for å roe ned smitta.

Den forsvinner ikke før om god stund, men det tenker ikke vanlig Ola nordmann.

De fleste lever med en holdning om at det ikke er mye smitte i «min» kommune, da senker skuldrene seg og plutselig sitter man i Bomba.


Besøkt Oslo/Østlandet, Bergen/Vestlandet og Trondheim ila siste 4 mnd, ikke mye forskjell der fra en vanlig fin dag uten noe virus...


Nå kommer vinteren og jul, kulda holder ekstra lenge på viruset og familier skal samles ( ikke faen at norske familier ikke samles i alle aldere under jul )


Jeg selv tror det største helvette vi har sett skjer fra midten av November frem til slutten av Februar..
Jeg var nettopp i butikken (Oslo) og veldig få brukte munnbind. Bare en liten observasjon.
Hva med de som er i risiko gruppen er ekstra forsiktig. Så kan resten ha en vanlig hverdag? Er jo veldig mange som vil få depresjoner og alvorlige følger av alle restriksjonene. Og mange mister jobber/konkurser.
Tipper vi vil oppleve en rimelig kjedelig november/desember med massiv smitte. Dødstallene vil begynne stige betraktelig ila de neste ukene.

Nå er det mer registrert smitte I samfunnet enn det var når vi stengte ned i mars. Mange lever som om det ikke var en pågående pandemi.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 30. oktober 2020 kl. 18:01.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Nå er det mer registrert smitte I samfunnet enn det var når vi stengte ned i mars. Mange lever som om det ikke var en pågående pandemi.
Vis hele sitatet...

Jepp, Europa stenger ned mens her på berget er det litt småjusteringer av anbefalinger som ikke en kjeft hverken får med seg eller langt mindre bryr seg med...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Jepp, Europa stenger ned mens her på berget er det litt småjusteringer av anbefalinger som ikke en kjeft hverken får med seg eller langt mindre bryr seg med...
Vis hele sitatet...
Så har ikkje vi samme dødstala som mange land i Europa, så samme tiltak vil ikkje vere nødvendig eller positivt.

Vil det etter di meining vere rimeleg å innføre tiltak, utelukkande fordi andre land gjer det, utan å vurdere situasjonen i Noreg?
Jeg gjør i allefall mitt, holder meg hjemme så mye som mulig og istedenfor å reise i butikken bestiller jeg ifra kolonial som setter ifra seg varene utenfor døren.

Men nå må vi også huske på at vi er i en periode hvor vanlig forkjølelse og influensa er veldig vanlig og lett å pådra seg.
På samme måte som det på våren og sommeren var mange som glemte at allergikere finnes.
Alt er ikke covid-19 selvom regjeringa og avisen skriver det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så har ikkje vi samme dødstala som mange land i Europa, så samme tiltak vil ikkje vere nødvendig eller positivt.

Vil det etter di meining vere rimeleg å innføre tiltak, utelukkande fordi andre land gjer det, utan å vurdere situasjonen i Noreg?
Vis hele sitatet...
Så vi skal bare sitte stille i båten å se på at smitten eskalerer som aldri før mens vi venter på dødstallene for å sette inn tiltak som virker?

https://www.nrk.no/korona/status/?xx...status-i-norge

https://coronavirus.app/tracking/norway

Sitat av Flaffersen Vis innlegg

Men nå må vi også huske på at vi er i en periode hvor vanlig forkjølelse og influensa er veldig vanlig og lett å pådra seg.
På samme måte som det på våren og sommeren var mange som glemte at allergikere finnes.
Alt er ikke covid-19 selvom regjeringa og avisen skriver det.
Vis hele sitatet...
Smittetallene er postive tester og påvirkes ikke av forkjølelse og influensa..

Her rapporteres det tvertimot at mer og mer folk trur de har influensa mens de har covid-19...
Sist endret av Dough; 31. oktober 2020 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jepp, Europa stenger ned mens her på berget er det litt småjusteringer av anbefalinger som ikke en kjeft hverken får med seg eller langt mindre bryr seg med...
Vis hele sitatet...
Det å holde samfunnsfunksjoner i gang samtidig som man opprettholder
nødvendig smittevern er en ganske fin balansegang. Tror heller ikke det
stemmer at "ikke en kjeft" bryr seg, den siste uken her i Bergen har
bruken av munnbind gått fra spredt og enkeltvis til flertall.

Folk på butikkene er flinke til å holde avstand, bruke håndsprit og
munnbind når det er trangt. Særlig imponert over ansatte på
utesteder som klarer å holde vennlig kustus på gjestene uten
at det blir spesielt utrivelig å gå ut av den grunn.

Vi skal være glad for det gjensidig høye tillitsnivået vi har her på berget.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Så vi skal bare sitte stille i båten å se på at smitten eskalerer som aldri før mens vi venter på dødstallene for å sette inn tiltak som virker?
Vis hele sitatet...
Nei, det ville jo åpenbart vore ein grovt urimeleg posisjon å innta. Difor skreiv eg heller aldri det. Du bør kutte ut falske dikotomi. Alternativa er ikkje ingen tiltak eller portforbod.

Trenden heile vegen har vore tiltak tilpassa smittenivået, med sterkare tiltak når smitten er stor. Det ser du t.d. i Oslo og Bergen, der det t.d. har vore innført avgrensningar i utelivet, tal personar i private samlinger, også viare.
Sitat av Dough Vis innlegg

Smittetallene er postive tester og påvirkes ikke av forkjølelse og influensa..

Her rapporteres det tvertimot at mer og mer folk trur de har influensa mens de har covid-19...
Vis hele sitatet...
Så om du får covid så er du automatisk immun mot influensa og forkjølelse?
At testene er positive trenger jo ikke nødvendigvis å bety noe om man ikke blir syk eller ikke får symptomer heller.

Hoster noen ett sted idag så kan jeg nesten garantere at alle rundt tenker corona med engang, selvom årsaken egentlig er en helt annen, som også er litt av poenget med at folk glemmer at vanlige sykdommer fortsatt finnes.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det ville jo åpenbart vore ein grovt urimeleg posisjon å innta. Difor skreiv eg heller aldri det. Du bør kutte ut falske dikotomi. Alternativa er ikkje ingen tiltak eller portforbod.

Trenden heile vegen har vore tiltak tilpassa smittenivået, med sterkare tiltak når smitten er stor. Det ser du t.d. i Oslo og Bergen, der det t.d. har vore innført avgrensningar i utelivet, tal personar i private samlinger, også viare.
Vis hele sitatet...
Nei det er jo akkurat det, få noen forebyggende tiltak som virker, blir respektert og fulgt opp FØR det ender med portforbud.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei det er jo akkurat det, få noen forebyggende tiltak som virker, blir respektert og fulgt opp FØR det ender med portforbud.
Vis hele sitatet...
Hvilke tiltak mener du vi bør innføre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei det er jo akkurat det, få noen forebyggende tiltak som virker, blir respektert og fulgt opp FØR det ender med portforbud.
Vis hele sitatet...
Kvifor meiner du tiltaka som er innført ikkje fungerer, og kva tiltak er det du foreslår å innføre?

Mitt inntrykk er at folk jamt over er rimeleg gode på å forsøke å halde avstand til andre, vaske labbane også viare. Seinast for ti minutt sidan var det ein nabo som sto fem meter unna og venta på at eg skulle få kasta søppelposen, før han sjølv gjorde det samme.
Vi må også huske på at vi har svært få døde, smittede er i mine øyne ikke så viktig, det er friskmeldte og døde som betyr mest.
Nordmenn har vel ikke noe mindre sannsynlighet for å dø en andre,
så våre døds tall står jo i forhold til antall smittede samt at vi har
et bra helsevesen, som til å nå i hvert fall har klart å holde ting flytende.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Vi må også huske på at vi har svært få døde, smittede er i mine øyne ikke så viktig, det er friskmeldte og døde som betyr mest.
Vis hele sitatet...
Men det er en sterk korelasjon mellom antall smittede og antall som må på sykehus og antall døde. Så når antall smittede øker er det rimelig å anta at flere vil havne på sykehus. Flere vil få sen-skader og flere vil dø.

Og det tallet det er lettest å gjøre noe med er antall smittede. Ved å være flinke på smitteverd kan vi redusere antall som smittes og dermed også hvor mange som blir alvorlig syke. Så det er jo et tall det gir verdi å følge med på.

Men det er selvfølgelig viktig å huske på at vi har mye mer testing nå enn i mars - så det var trolg mye større mørketall da. Så selv om vi har fler REGISTRERTE smittede nå enn i mars/april var det trolig flere som faktisk var smittet da - bare at vi ikke fikk testet og registrert det.
Sist endret av etse; 31. oktober 2020 kl. 21:37.
Regner med vi får en liten tilstandsrapport over helga. Forhåpentligvis med lik smitte, eller mindre.

De høye smittetallene har vi hatt den siste uka. Smitte til dødsfall går over flere uker. Forhåpentligvis opplever vi mindre smitte framover.

Forhåpentligvis er den største smitten hos de yngre.
Er nok mye mørketall også fordi mange smittede ikke føler seg syke og derfor ikke tester seg.
Leste nå , i nettavisen,at munnbindbruk tros gjøre sykdomsforløpet mildere da teorien er at mindre kvanta virus inhalert gir et mildere sykdomsforløp-såkalt variolasjon.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er nok mye mørketall også fordi mange smittede ikke føler seg syke og derfor ikke tester seg.
Vis hele sitatet...
Det er fremdeles de samme kriteriene for å teste seg, så de skal heller ikke teste seg hvis de ikke føler seg syke. Hvor strenge de er vet jeg jo ikke men det er ikke bare å teste seg. Mistanke om smitte kommer nederst på lista over kriterier.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...ier/?term=&h=1

Forøvrig interessant å observere kontrastene mellom helsedirektøren og assisterende helsedirektøren.

Helsedirektøren tar seg en hvil når han ikke slår seg på brøstet etter siste ukes ekstreme innsats mens assisterende er ute og slukker brannene og tar det ansvar en helsedirektør burde ta.
Sist endret av Dough; 2. november 2020 kl. 08:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er fremdeles de samme kriteriene for å teste seg, så de skal heller ikke teste seg hvis de ikke føler seg syke. Hvor strenge de er vet jeg jo ikke men det er ikke bare å teste seg. Mistanke om smitte kommer nederst på lista over kriterier.
Vis hele sitatet...
I Bergen er det i praksis ingen kontroll. Har du lyst å teste deg, får du test uten spørsmål. Folk med symptom har tidvis vorte prioritert, men ingen sjekker om du har hoste før dei stapper pinnen ned i halsen på deg...

Eg vil tippe det er samme andre plasser.

Det endrar uansett ikkje det faktum at rimeleg mange er asymptomatiske berarar av viruset, og er smittsomme. Enkeltstudier antyder at dei sprer ein del smitte. Då er det problematisk at vi ikkje har oversikt over dei, men må estimere talet ut frå det vi veit om sjukdomen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Helsedirektøren tar seg en hvil når han ikke slår seg på brøstet etter siste ukes ekstreme innsats mens assisterende er ute og slukker brannene og tar det ansvar en helsedirektør burde ta.
Vis hele sitatet...
Herregud. Her lager du faen meg kalkunfarm av ei fjør. Det er gjerne slik at dei snakker saman, og er einige om rollefordeling. Det går forøvrig igjen i veldig mykje av det du skriv i tråden. Du er ekstremt kritisk og redd, men når du får spørsmål om kva du vil gjere vert det musestille frå deg.

Det er for all del lov å kritisere, utan å ha eigne ideer, men det er ikkje så fordømt interessant å lese.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I Bergen er det i praksis ingen kontroll. Har du lyst å teste deg, får du test uten spørsmål. Folk med symptom har tidvis vorte prioritert, men ingen sjekker om du har hoste før dei stapper pinnen ned i halsen på deg...

Eg vil tippe det er samme andre plasser.

Det endrar uansett ikkje det faktum at rimeleg mange er asymptomatiske berarar av viruset, og er smittsomme. Enkeltstudier antyder at dei sprer ein del smitte. Då er det problematisk at vi ikkje har oversikt over dei, men må estimere talet ut frå det vi veit om sjukdomen.


Herregud. Her lager du faen meg kalkunfarm av ei fjør. Det er gjerne slik at dei snakker saman, og er einige om rollefordeling. Det går forøvrig igjen i veldig mykje av det du skriv i tråden. Du er ekstremt kritisk og redd, men når du får spørsmål om kva du vil gjere vert det musestille frå deg.

Det er for all del lov å kritisere, utan å ha eigne ideer, men det er ikkje så fordømt interessant å lese.
Vis hele sitatet...
For å ta det siste først så var det knapt ment som noe kritikk, jeg nevnte det kun som en for meg interessant obersvasjon.

Apropo Bergen så hadde de i helgen kontroll på utestedene hvor smittevernet ble brutt på halvparten av plassene.

Trur vi må starte med å si oss enige om det er store geografiske variasjoner her, ok?

Jeg bor på et sted hvor smitten nå er i ferd med å gå helt ut av kontroll. Det jeg har prøvd å si blir også sagt av Kommuneoverlegen her. Det ligger bak betaligsmur i lokalavis derfor poster jeg ikke det. At folk ikke er flinke nok og blir de ikke det så vil smitten fortsette å øke. Kort og enkelt forklart.

Jeg er ikke redd. Jeg og min næring er hardt rammet, jeg kan være raus å runde opp til at jeg nå etterhvert har gjort et månedsverk siden 12 mars. Jeg går dundrende underskudd og da er det forbanna frusterende å se folk gir faen mens vi dag etter dag setter smitterekorder.
For 6 uker siden så var jeg ikke så bekymret for å bli smittet, fulgte smittevern regler, men slurvet...

Men for 5 uker siden fikk jeg hjerteinfarkt, er ikke 40 engang og plutselig var jeg i en risiko gruppe....

Så nå tre ar jeg smittevern dønn seriøst. Og kommer nok ikke å krype ut av hulen min på en god stund igjen, jeg stoler ikke på at mine medmennesker skal overholde smittevern et, så da må man selv isolere seg.
@Dough jeg forstå frustrasjonen din, ekstra kjipt å se tallene stige mens du står uten jobb pga corona. Smittetallene viser vel enten at du har rett at folk gir mer faen, eller så viser de at det er nye mutasjoner som smitter lettere enn tidligere. For tallene viser jo økning på smitte de siste ukene. I praksis så har vil vel nå valget om at vi enten nå tar ett nytt felles løft der vi er ekstra ops på smitte, forsøker å begrense oss sosialt eller så lar vi smitten øke også må myndigetene iverksette en runde til med tvangsnedstegning.
Tror vi må innføre rød sone rundt Oslo-vakter som begrenser trafikk ut og inn til kun jobbreiser. Ikkeno hytteferie i jula. Kanskje voktede lokale røde soner ellers i landet også. Vi må gjøre litt som kineserne.
Det er bare å lese nyheter om man fortsatt er i tvil. Dessverre er ikke dette lenger clickbait/headline/breaking/forside news så man må aktivt gjøre en innsats for å finne det men nå renner det over av smitte i skolene rundtom. Det som kunne minne om situasjonen pre-12 mars er nå bare å konkludere med at nå begynner det å bli en drøss med kommuner som må redde seg selv med lokale tiltak mens vi venter på nye nasjonale retningslinjer.

53 av 82 prøver positive


Opplagt massive utfordringer med måten vi tester på. Det er INGEN stikkprøver som registrer eller gir noen indikasjoner på nærkontakt annet enn de som faktisk er syke og tester seg. https://www.nrk.no/viten/ntnu-forske...egi-1.15218625

Trondheim leste jeg i dag må gjøre det samme me dlokale tiltak fordi folk ikke gjør det de skal.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
@Dough jeg forstå frustrasjonen din, ekstra kjipt å se tallene stige mens du står uten jobb pga corona. Smittetallene viser vel enten at du har rett at folk gir mer faen, eller så viser de at det er nye mutasjoner som smitter lettere enn tidligere. For tallene viser jo økning på smitte de siste ukene. I praksis så har vil vel nå valget om at vi enten nå tar ett nytt felles løft der vi er ekstra ops på smitte, forsøker å begrense oss sosialt eller så lar vi smitten øke også må myndigetene iverksette en runde til med tvangsnedstegning.
Vis hele sitatet...
Finnes jo fler faktorer enn de 2. I tillegg går vi jo inn i vintersesongen nå. Økningen skjer jo generelt over hele europa og nord-amerika nå, og at det kommer på høsten hvor vi normalt blir truffet av influensa og forkjølelse er jo ikke så merkelig.

Selvfølgelig er nok fasiten en kombinasjon av flere ting. Men tror man skal være forsiktig med å simplifisere det og gi 1 faktor skylda når det er mange faktorer som spiller inn.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er bare å lese nyheter om man fortsatt er i tvil. Dessverre er ikke dette lenger clickbait/headline/breaking/forside news så man må aktivt gjøre en innsats for å finne det men nå renner det over av smitte i skolene rundtom. Det som kunne minne om situasjonen pre-12 mars er nå bare å konkludere med at nå begynner det å bli en drøss med kommuner som må redde seg selv med lokale tiltak mens vi venter på nye nasjonale retningslinjer.

53 av 82 prøver positive


Opplagt massive utfordringer med måten vi tester på. Det er INGEN stikkprøver som registrer eller gir noen indikasjoner på nærkontakt annet enn de som faktisk er syke og tester seg. https://www.nrk.no/viten/ntnu-forske...egi-1.15218625

Trondheim leste jeg i dag må gjøre det samme me dlokale tiltak fordi folk ikke gjør det de skal.
Vis hele sitatet...
At det renner over av smitte på skolene er vel i bestefall en overdrivelse? Det er mange i karantene, men som regel er det bare et fåtall smittede når hele klassetrinn blir sendt i karantene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er bare å lese nyheter om man fortsatt er i tvil. Dessverre er ikke dette lenger clickbait/headline/breaking/forside news så man må aktivt gjøre en innsats for å finne det men nå renner det over av smitte i skolene rundtom.
Vis hele sitatet...
Det føyer seg jo inn i eit mønster av at du dramatiserer ting. Det er registrert størrelsesorden 5-600 smitta per døgn i det siste. Om vi legg godviljen til, og seier 500 smitta per døgn siste 10 døgn, og 40% deteksjonsrate er det snakk om 1250 smitta per døgn. Over 10 dager vert det 12500.

Det er ein piss i havet samanlikninga med befolkinga. Heck, Oslo har nesten 70k elevar i grunnskulen...

Ting ser meir dramatiske ut enn dei er, fordi det er mange som havnar i karantene etter eitt enkelt smittetilfelle. I dag vart det t.d. kjent at Gimle ungdomsskule i Bergen stenger ned i eit par veker, på grunn av eitt smittetilfelle. Det berører altså eit par hundre elever. På grunn av eitt kjent tilfelle. Det er ikkje eit par hundre som er smitta, men ein kjøper seg tid.

Det rimer altså på ingen måte med utsagn av typen du kjem med. Ja, det er dramatiske smittenivå, og eg er heilt einig i at tiltak er på sin plass, men det er på ingen måte snakk om at skulane renn over med smitta. Det er milevis frå at majoriteten er smitta - sjølv i enkeltgrupper som har hatt stor smitte i det siste.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det som kunne minne om situasjonen pre-12 mars er nå bare å konkludere med at nå begynner det å bli en drøss med kommuner som må redde seg selv med lokale tiltak mens vi venter på nye nasjonale retningslinjer.
Vis hele sitatet...
Situasjonen er veldig forskjellig frå det den var i mars. Då var det importert smitte. No er det lokale utbrot. Då er lokale tiltak relativt mykje meir fornuftig og.

I tillegg har vi fått meir kunnskap, både om spreiing og sjukdom, så vi treng ikkje reagere som når det var ein ukjent sjukdom.
Sitat av Dough Vis innlegg
Opplagt massive utfordringer med måten vi tester på. Det er INGEN stikkprøver som registrer eller gir noen indikasjoner på nærkontakt annet enn de som faktisk er syke og tester seg. https://www.nrk.no/viten/ntnu-forske...egi-1.15218625
Vis hele sitatet...
Stikkprøvene er jo at folk tester seg. Eg kjenner mange som har testa seg, fordi dei har vore nærkontakter.

Artikkelen du lenker til anbefaler artig nok å drite i den typen testing vi har i dag, og heller fokusere på å teste dei som har størst sjans til å spreie det til mange. Det er gjerne det motsette av stikkprøver?

Igjen er ikkje du edrueleg i din omtale av saka; du hoppar til ekstreme ytterpunkt. Overdramatiseringa di er ikkje hjelpsom; den er uproduktiv støy!
Sitat av Dough Vis innlegg
Trondheim leste jeg i dag må gjøre det samme me dlokale tiltak fordi folk ikke gjør det de skal.
Vis hele sitatet...
Hæ?
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Hæ?
Vis hele sitatet...
"Det som bekymrer meg mest er at folk ikke følger de nasjonale anbefalingene nå, sier Wolden til Adressa."

Kaller inn til krisemøte i Trondheim

Så ja, i løpet av uka nå så holder vel alle de store norske byene på med tiltak på hver sin lille tue.

Til din bagatellisering av smittetall. Det er ikke smittetallene som bekymrer meg. Det er at vi går mot strengere tiltak altfor tregt og det mener jeg at jeg har god nok dekning for å påstå uten at jeg skal spamme ned forumet med alle nyhetene jeg leser som "Naver".

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det føyer seg jo inn i eit mønster av at du dramatiserer ting. ?
Vis hele sitatet...
Mulig litt keiete formulert, men et og annet smittetilfelle på etterhvert veldig mange skoler med kanskje 100 i karantene på annenhver skole begynner å få store uoversiktelige konsekvenser.

Jeg prøver å snakke om konsekvenser i samfunnet her, ikke isolerte smittetillfer.
Sist endret av Dough; 2. november 2020 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Til din bagatellisering av smittetall. Det er ikke smittetallene som bekymrer meg. Det er at vi går mot strengere tiltak altfor tregt og det mener jeg at jeg har god nok dekning for å påstå uten at jeg skal spamme ned forumet med alle nyhetene jeg leser som "Naver".
Vis hele sitatet...
Eg prøver ikkje å bagatellisere. Men når du bruker uttrykk som renn over av smitte må det tolkast som at smitte er utbredt på skular - som var dømet ditt. Det er ikkje tilfellet; det er enkelthendingar.

Det er ikkje å bagatellisere. Det er å nyansere det. Eg er heilt einig i at vi må settje inn tiltak, for å hindre at det eskalerer. Men eg er altså ikkje einig i krigstypane dine.

Du vart forøvrig utfordra på kva tiltak du vil innføre - utan at du har svart på det. Er smittetala så høge at du vil forsvare total nedstenging, med tilhøyrande konsekvensar?
Slik jeg leste innlegget til Dough igår eller idag tidlig så virket det som han mente vi måtte skjerpe oss nå, slik at det IKKE ble behov for total nedstegning slik vi opplevde i mars. Men han kan sikkert svare selv.

Lokale tiltak er vel steget under å kjøre reprise på det som skjedde i mars. Men jeg vil legge til av vi som individer også kan tenke oss litt om i disse dager. Det er jo overkommelige ting som faktisk hjelper. Fortsette med de vaner vi alt har lagt til oss, som spriting støtt, men kanskje også tenke litt på at vi forsøker å begrense den sosiale flaten noe i ukene framover? Sier ikke at vi skal låse dørene og isolere oss, men kanskje trenger vi ikke invitere til selskap, taco eller vinkveld akkurat nå?
Skal vi på du sa, jeg svarte leken nå?

Sitat av vidarlo Vis innlegg

Du vart forøvrig utfordra på kva tiltak du vil innføre - utan at du har svart på det. Er smittetala så høge at du vil forsvare total nedstenging, med tilhøyrande konsekvensar?
Vis hele sitatet...

Sitat av Dough Vis innlegg
Nei det er jo akkurat det, få noen forebyggende tiltak som virker, blir respektert og fulgt opp FØR det ender med portforbud.
Vis hele sitatet...
NEI smittetalla er ikke så høye enda men de kommer til å bli det hvis vi ikke skjerper oss ASAP. Dess lenger vi venter dess hardere tiltak må iverksettes. Det ser snart ut til å bare være du som betviler det så da ser jeg ingen grunn til å fortsette her.



Sitat av _abc_ Vis innlegg
Slik jeg leste innlegget til Dough igår eller idag tidlig så virket det som han mente vi måtte skjerpe oss nå, slik at det IKKE ble behov for total nedstegning slik vi opplevde i mars. Men han kan sikkert svare selv.
Vis hele sitatet...
Riktig, ja det var det men det sklir jo helt ut når alt skal sables ned med teori mens du egentlig bare trenger å gå på butikken så ser du hvor lite seriøst anbefalingene taes.
Sist endret av Dough; 2. november 2020 kl. 23:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
NEI smittetalla er ikke så høye enda men de kommer til å bli det hvis vi ikke skjerper oss ASAP.
Vis hele sitatet...
Smittetala vi ser no er det som skjedde for ei veke sidan. Tiltaka vart i det store og det heile innført for nokså nøyaktig ei veke sidan.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dess lenger vi venter dess hardere tiltak må iverksettes.
Vis hele sitatet...
Vi ser ikkje effekten av tiltaka som er innført allereie. I Bergen vart utbrotet som var i studentmiljøet handtert tidlegare i år, utan alt for mykje fanfare. Då fungerte mildare tiltak, ala dei vi ser no.

Kva tilseier at det trengst sterkare tiltak p.t. enn det som er innført?
Sitat av Dough Vis innlegg
Det ser snart ut til å bare være du som betviler det så da ser jeg ingen grunn til å fortsette her.
Vis hele sitatet...
Kan du slutte å legge ord i munnen på meg?
Sitat av Dough Vis innlegg
Riktig, ja det var det men det sklir jo helt ut når alt skal sables ned med teori mens du egentlig bare trenger å gå på butikken så ser du hvor lite seriøst anbefalingene taes.
Vis hele sitatet...
Tja. 3/4 hadde munnbind når eg var på butikken rett før åtte i dag - og det var lite folk der, så det var uproblematisk å halde god avstand...

Det er såklart kun ein enkelt indikator, men det er ein godt synleg indikator på om folk lyttar til råda. I tillegg vart jo smitteutbrotet i Bergen ifm. fadderveka tidlegare i år handtert rimeleg greit, med tiltak som åpenbart fungerte.

Eg prøver ikkje å nuderdrive risiko her, men eg prøver å ikkje male fanden på veggen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Trur vi må starte med å si oss enige om det er store geografiske variasjoner her, ok?
Vis hele sitatet...
Jeg lar det bli med dette. Jeg har også hørt rykter om at de skjerper seg i Oslo nå. Det er og kanskje de som lærte litt sist?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg lar det bli med dette. Jeg har også hørt rykter om at de skjerper seg i Oslo nå. Det er og kanskje de som lærte litt sist?
Vis hele sitatet...
Kor i landet er du plassert? Er det tettstad med eit par tusen innbyggjarar?
En av de større byene sentralt på østlandet som nå opplever stor økning i smitte som ikke er synsing men reelle tall.
Kansje du har rett og at vi får bare vente. Ble innført kozemozeoverdoze anbefalinger om at vi "bør" ikke leke med flere enn 10 i forrige uke så det kan jo gå veien. Skal jo være bra happy go lycky for å tru på dette men får vel bare slutte lese nyheter.

Og der har kommunen fått nye instrukser fra FHI mindre enn en uke etter at disse kozemozedoze tiltakene ble vedtatt... Godt det skjer noe.
Sist endret av Dough; 3. november 2020 kl. 10:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.