Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  419 68154
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Mareritt? Tenk deg om gutt! Du kontrollerer drømmen! Åssen skal du få mareritt? Grunnen til at man har mareritt er jo fordi man tror drømmen er virkelighet, i vanlige drømmer altså.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok det er veldig lett å tenke seg noe negativt når man er i en bevist dröm. Jeg kan selv tenke meg at fristelsen for å bringe fram ugunstige ting i drømmen lett blir stor, fordi man rett og slett er nyskjerrig.
Eller at man rett og slett er så redd for å bringe fram et mareritt at man faktisk får et.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sliter fortsatt litt med at jeg plutselig tenker på ting mens jeg fokuserer på pustinga. Men i går fikk jeg noen syke hypnagoge hallusinasjoner, først la jeg ikke merke till det men etterhvert så hørte jeg sykt mange eksplosjoner, syntes dette var jævla artig men klarte ikke å la være å tenke på det og till slutt forsvant de og jeg skvatt noe jævlig og blei fly forbanna på megselv :P Skal prøve igjenn i natt og prøve å la være å tenke over alt det som skjer.
Prøvde i natt...

Kom hjem fra julebord, skulle til å legge meg (edru). Jeg greide å slappe av, og tilslutt så kom jeg til det stadiet der det begynner å prikke i kroppen, det gjorde det i hvertfall på meg. Problemet mitt er at jeg sliter med å få sove til vanlig, og da er det ikke lettere å få lucid når man i tillegg skal være bevist.
Sliter også med at jeg begynner å klø på nesa, eller andre steder. Jeg prøver å holde ut, men tilslutt orker jeg bare ikke mer.

Skal forsette, nekter å gi opp på det her.
Gjør det noe om man puster med munnen ?
når jeg nermer meg fase3 sliter jeg skikkelig med å puste, pulsen blir så lav at kroppen trenger mye mindre oksygen en det bevisste er vandt til og jeg får skikkelig noia. tips til å komme igjennom dette?
I de fleste drømmer ser man seg selv mer eller mindre utenifra. var dette tilfelle i din bevviste drøm?
Sitat av Omaha Vis innlegg
Vil anbefale denne til nybegynnere istedenfor den du linker til Emptyy :
http://cdon.no/b%C3%B8ker/laberge,_s...eaming-4834142
Det følger også med en cd der du blir guidet gjennom forskjellige teknikker.
Vis hele sitatet...
Har den selv, og foretrekker den jeg linket til. Selvsagt smak og behag, den du linker til er kortere og mer lettlest, den jeg linker til er litt mer utfyllende, dog uten cd.

Da tråden heter "Min første bevisste drøm", tenkte jeg å dele min første drøm, også fordi det er noe relevant til de som er redde for et bevisst mareritt.
Jeg vil tippe jeg var et sted mellom 7 og 9 år, og troll var en hyppig gjenganger i drømmene mine. Det var som oftest de samme scenarioene som gjentok seg om og om igjen, og det var kanskje derfor jeg tilslutt innså at det var en drøm. Uansett, jeg sprang vekk fra et troll, og det higet innpå. Idet den skulle ta meg, innså jeg at dette var en drøm, og redselen min forsvant. Den ble erstattet med en lett lattermild stemning, og det store stygge skumle trollet var ikke lenger skummelt i det hele tatt, men en vennelig skapning.

LaBerge har skrevet om mareritt i noen av bøkene sine, og mener tilsvarende at et mareritt blir 'nøytralisert' i det du blir bevisst. Du VET at det faktisk ikke er et monster, og da ER det ikke noe monster. Drømmer er jo en eneste stor placeboverden. Jeg kan ikke huske noen gang å ha hatt eller hørt om noen som har vært lucid i en drøm, og samtidig fått monstre på nakken.

Dette er også grunnen til at (som nevnt av noen andre) hvis du ikke er sikker på at du kan fly, så vil du ha problemer med å få det til, eller få det kun halvveis til. Noe som gjør at du igjen tviler neste gang, og vil få problemer da også.

Mareritt som i måtte konfrontere seg selv, ta opp traumatiske hendelser og lignende tror jeg er mye mer sannsynlig. LaBerge forteller i Exploring the World of Lucid Dreaming om flere tilfeller av folk som har fått 'leget psykologiske sår' ved å konfrontere de via drømmer. Dette er dog noe jeg ikke har noe erfaring med.

Offtopic: Skulle WILDe i går, og ble gradvis tyngre og tyngre i kroppen, før det kom en svak gjentage stønning. Ble tydelig sterkere og sterkere, før jeg kunne kjenne tydelig dundring i veggen. Visstnok en effekt du kan få om du prøver å sove med naboer vegg i vegg.
Sist endret av Emptyy; 11. desember 2010 kl. 18:10. Grunn: hadde lyst
Satt på sang nr. 1 på itunes og begynte å lese alle postene i denne fantastiske tråden. Halvveis i tråden merket jeg at musikken stoppet, hadde spilt gjennom alle sangene på itunes (2 timer) og hadde ikke tenkt NOE over musikken i det hele tatt(noe jeg vanligvis gjør) siden denne tråden er så sinnssykt spennende.

Jeg har alltid sett på soving som noe som kutter livet ditt 1/3 (8timers søvn i døgnet) siden du ikke er bevisst, og du glemmer som oftest hva du har drømt. At du faktisk kan kontrollere drømmene dine er jo helt sykt, du kan jo sprenge fantasien din til den absolutt ytterste grense.

Jeg har jo aldri prøvd dette, men tenker faktisk å prøve MILD i starten, siden jeg tror ikke jeg hadde taklet høy puls/ ikke tro at man puster, det hørtes veldig ubehagelig ut. Skal selvfølgelig loggføre drømmene, men siden denne tråden først og fremst fokuserer på WILD, så lurer jeg på om noen andre her har tips angående MILD, utenom at du skal tenke : ''Jeg skal være bevisst i denne drømmen, og huske den i morgen når jeg våkner'' ?

Uansett, fantastisk tråd og MILD skal prøves i starten, kanskje jeg etter noen måneder prøver WILD.
Jeg har tidligere fokusert på MILD, men jeg føler det blir så passivt og tilfeldig. Med WILD føler jeg at jeg i større grad faktisk gjør et arbeid for å klare dette, noe som gir meg mer motivasjon og vilje til å få det til.
Prøvde meg akkurat på Lucid Dreaming for første gang.
Lå helt stille i ca. 20 minutter, og alt gikk bra. Plutselig kribler det litt i bena, og det føltes som om de skulle sovne. Men av en eller annen grunn begynner jeg å smile, og klarer ikke å stoppe. I tillegg begynner høyre øye å rykke noe forferdelig. Mistet konsentrasjonen og trakk meg der.

Første forsøk, så får se hvordan det går etter hvert.
Professional Derp
xLodott's Avatar
I fasen hvor man føler man spinner rundt og rundt, eller ihvertfall som TS følte det. Akkurat sånn føler jeg det når jeg prøver hardt å sovne i en bil. xD Rart det der.

Edit: Blir altfor nysgjerrig, nå vet jeg at jeg kommer til å prøve det om ca. 10 min.
Sist endret av xLodott; 12. desember 2010 kl. 02:59.
Hadde en LD for to dager siden (oppdaget at omgivelsene var kjente, men ulike det virkelige stedet som de var kopiert fra). Var ganske gøy å fly, men kom ikke på å fly høyere enn 30-40m. Hadde likt en tur ut i stratosfæren.

Har to spørsmål:
1. Jeg sov jævlig lenge. JÆVLIG lenge. Hadde sovet 7-8 timer dagene før, men denne dagen sov jeg hele 13 timer! Andre som har opplevd det?
2. I drømmen prøvde jeg å våkne, av en eller annen grunn. Dette greide jeg ikke, og fortsatte like godt drømmen. Glemte etter hvert at jeg drømte, og det ble igjen en normal drøm. Andre som ikke har greid å våkne med vilje?

Reality testen min består av å se på hånden, telle antall fingre og tenke høyt til meg selv "hvor er jeg, og hvordan kom jeg hit?". (Tro det eller ei, ikke inspirert av Inception). Dette gjør jeg så ofte jeg kommer på det.
Wow dette høres veldig spennende ut. Har utrolig lyst til å prøve selv, men er så redd for at jeg skal møte skumle ting. Hvis det er slik at det du tenker på skjer (i WILD) så kommer jeg bare til å få mareritt Jeg HATER skumle ting, men likevel så tenker jeg på det HELE tiden.

Du sier at man bare skal tenke på å puste, jeg bruker denne teknikken - til å sovne! Det som blir litt synd (med tanke på WILD) er at jeg kommer til å sovne istedet for å være bevisst når jeg prøver å WILD'e.

Jeg kommer helt klart til å prøve det, må bare manne meg opp litt
Professional Derp
xLodott's Avatar
Ja, da prøvde jeg det i går kveld. Fase 1 var ganske digg, jeg bare lå og slappet av uten å bevege en muskel i kanskje 5-10 min. Og så, når jeg følte jeg hadde ligget lenge nok, lukket jeg øynene og prøvde den metoden jeg hørte om først. Jeg tenkte inni meg:
1. Jeg drømmer
2. Jeg drømmer
3. Jeg drømmer
osv. Jeg tenkte et nytt tall for hver gang jeg pustet inn, og det virket som om ingenting skulle skje. Plutselig, da jeg kom til rundt 8 (er ikke dette litt vel tidlig for å merke noe?), begynte jeg å kjenne en rar følelse, som om jeg spant rundt og rundt, sånn som jeg skrev over her at jeg blir av å sove i en bil. Dette var ubeskrivelig ekkelt, og selvfølgelig trakk jeg meg etter kanskje 20 sek, ettersom det bare ble sterkere og sterkere. Nå angrer jeg på at jeg trakk meg, siden jeg kan bestemt huske at jeg begynte å miste følelsen i kroppen, nesten som om alle kroppsdelene begynte å sovne, en etter en. Jeg begynte også å, og dette er veldig rart forklart, merke at når jeg telte, for hvert tall (jeg var kanskje på 30) så merket jeg nesten ikke at jeg pustet. Og da fikk jeg panikk, og trakk meg.

Andre som har opplevd det på samme måte? Og er det andre som har merket noe så tidlig som jeg gjorde?
Uansett, jeg kommer garantert til å prøve igjen.
Ble inspirert av denne tråden, og har nå prøvd to netter på rad. Ingen av forsøkene var vellykket, men en spennende opplevelse var det nå likevel.

Første gangen prøvde jeg å følge trinnene i førsteposten til punkt og prikke, så og si. Fant meg en bekvem liggestilling, lukket øynene og lå helt urørlig i omtrent 10-15 minutter. I løpet av dette kvarteret, kunne jeg føle kroppen min ble gradvis tyngre, og sank ned i madrassen, som om noen satt oppå legemet mitt og dyttet meg nedover. Jeg fokuserte alt jeg maktet på et veldig lite lysglimt som dukket opp bak øynene mine, og prøvde for livet av meg å ivareta bevisstheten min. Litt etter litt, mistet jeg helt evnen til å bevege meg (søvnparalyse?). Etter hvert kunne jeg høre noen veldig vage smell, som jeg ikke helt klarte å lokalisere. Kan sammenlignes med lyden av fyrverki som smeller. Virket som om de var veldig langt borte, samtidig som om de i grunn var veldig i nærheten. Vanskelig å beskrive. Regner med at det jeg opplevde da, er det som blir kalt for hypnagoge hallusinasjoner, endelig på vei inn i drømmeland. Jeg begynte omsider å spinne rundt og rundt oppe i hodet mitt. Føltes som om jeg lå langflat opp etter veggen. Veldig spesiell følelse, og jeg ble litt usikker på dette tidspunktet. Klarte liksom ikke helt å gi slipp på virkeligheten min. Begynte å hyperventilere, hjertet banket så fort at det ble veldig ubehagelig. Så satt jeg plutselig oppreist i senga mi. Var da veldig forfjamset, men godt fornøyd med innsatsen min.

Andre gangen jeg prøvde, var i grunn 95% identisk med første gangen, bortsett fra at jeg ikke hadde så intense hypnagoge hallusinasjoner som gangen før. Synes dette var veldig interessant, og er motivert til å utforske dypere. Så jeg skal definitivt prøve meg på dette, helt til jeg klarer det.
Sist endret av Moreagain; 12. desember 2010 kl. 14:33.
Folk går tydeligvis glipp av en veldig viktig ting!
Når du ikke har øvd lenge nok på å huske drømmene dine med drømmedagbok osv, så kommer du jo ikke til å huske den bevisste drømmen din.
Hva er vitsen med å gå gjennom alle fasene, og til og med sovne, så drømmer du bare vanlig, for du husker ingenting.

Jeg nekter å tro at alle som prøver, har skrevet drømmedagbok lenge nok til å huske en dritt av drømmen sin!
Et lite spørsmål til dette her:
I forrigår prøvde jeg å få en bevisst drøm. Lå i en behagelig stilling, lukket øynene, og pustet rolig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare følelsen, men det var nesten som om kroppen hoppet litt opp av sengen, og etter det føltes det som jeg falt nedover i en utrolig høy fart. Dette var en utrolig ekkel følelse, så jeg åpnet øynene. (Er usikker på om det ga seg før jeg åpnet øynene, eller om det ga seg når jeg åpnet øynene)
Men jeg lurte på om dette har noe med Lucid dreaming å gjøre, og har dere opplevd dette?
Veldig spennende tråd dette her. Måtte jo prøves ut.
La meg ned i sengen og lukket øynene, prøvde å fokusere på pustingen. Som vi alle vet så skal det ikke mye til for at andre tanker begynner å svirre rundt i hodet, mne klarte til slutt å fokusere mest på pustingen.
Etter ca 15 min begynte disse fargene som tråstarter viser til å dukke opp og jeg merket jeg lå dypt nede i sengen, som om at noe stort satt oppå meg og presset meg nedover.
Så begynte kroppen (bena, øynene og hendene) å rykke forferdelig.
Etter dette ble alt stille men våknet av at katta hoppa opp og ville kose. Dumme katt.

Jaja, det er vel bare å prøve igen til kvelden.
Jippi! Greide å WILDe.

Var oppe til kl. 6 og sov til rundt 17, hvor jeg egentlig bare lå i sengen. Jeg tenkte ikke en gang på å prøve, men jeg gjorde det. Endret ikke stilling, men beholdt den jeg hadde, slik at kroppen var helt avslappet. Lyd derimot var et problem, ettersom det kom musikk fra stuen og døren var åpen. Etterthvert begynte skyggene å pulsere, og konsentrere seg øverst i synsfeltet. Jeg holdt fast på denne følelsen, men prøvde å ikke konsentrere meg om skyggene, bare akseptere at de var der.

Her kommer den delen mange sikkert er redd for, men jeg følte ikke noe ubehag siden jeg visste at dette kom til å skje. Skyggene ble skarpe, fikk et lyst innhold, og hoppet og beveget seg rundt, samtidig som det føltes som skuldrene ristet. Jeg hørte høye mørke pulserende lyder, og jeg fant ut hvor lydene fra Inception er tatt fra. Plutselig ble alle de skarpe kantene gjenkjennelige, og jeg åpnet øynene og så at jeg var på et fly.

Dette var en fortsettelse fra en annen drøm, og det tenkte jeg på at jeg drømte med en gang. En kar utleverte to kulepenner med en gummistrikk mellom. Dette var våpenet mitt mot en skummel sør-amerikansk kar som hadde tatt en eller annen person, ettersom jeg valgte å ikke bruke skytevåpen i den forrige drømmen.

Det viser bare at du kan følge drømmen om du vil, men da mister du sikkert kunnskapen om at det er en drøm. Nå så jeg meg rundt, og bestemte meg for å gjøre drømmen awesome. Til høyre satt en liten gutt. Han var teit, og jeg ville ha ham vekk. Jeg veivet hånden foran ham, og... han ble til en liten jente. Bah. Bittelitt bedre. Foran i flyet var noen teite folk jeg ville ha vekk, og jeg veivet hånden foran. Det dukker opp en meksikaner i bar overkropp med bukseseler, og en jævlig digg lettkledd dame. Jaja, nesten success.

Nå begynner jeg for alvor å høre musikken som spilles i stuen, og prøver å konsentrere meg om noe annet. Jeg både spinner og gnir hender, og dette fungerer godt, men midlertidig. Så våkner jeg og prøver forgjeves å WILDe igjen.
Hvordan kan jeg huske en drøm ? Skal skrive drømmedag bok, men det er jo 3 måneder siden jeg husket en drøm :P
Sist endret av t_ben; 12. desember 2010 kl. 20:07. Grunn: Skriveleif
Prøvde dette selv for en stund siden, men skvatt ut av konsentrasjon når jeg hørte stemmer prate til meg.
Sliter med det samme. Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hatt en drøm på en del år. Helt seriøst. Jeg begynte med å skrive drømmedagbok i dag når jeg våknet. Det jeg fikk ned på papiret var: "Jeg husker ingenting. Fokuserte ikke nok på å huske drømmen." Løsningen blir vel å fokusere på å huske drømmen når man legger seg. Å tenke "jeg skal huske drømmen, jeg skal huske drømmen". Samtidig skal det hjelpe på, jo mer man tenker på drømmer og søvn i løpet av dagen. Øvelse gjør mester, antar jeg. Ellers tar jeg gjerne imot mer konkrete tips.
Sitat av catolh Vis innlegg
Prøvde dette selv for en stund siden, men skvatt ut av konsentrasjon når jeg hørte stemmer prate til meg.
Vis hele sitatet...
Det har jeg opplevd et par ganger selv
Noen her som har prøvd seg på inntak av planten Calea zacatechichi (også kalt dream herb) i forbindelse med å forbedre drømmehukommelsen sin?

Sakset fra Wikipedia:
Calea zacatechichi, also known as Dream Herb, Cheech, and Bitter Grass, is a plant used by the indigenous Chontal of the Mexican state of Oaxaca for oneiromancy (a form of divination based on dreams.) The plant naturally occurs from southern Mexico to northern Costa Rica. It has been scientifically demonstrated that extracts of this plant increase reaction times and the frequency and/or recollection of dreams[1] versus placebo and diazepam. It is also employed by the Chontal people as a medicinal herb against gastrointestinal disorders, and is used as an appetizer, cathartic anti-dysentery remedy, and as a fever-reducing agent.
Vis hele sitatet...
Kan bestille ekstrakter på IAmShaman, og den ser ikke ut til å være ulvolig her til lands.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Jippi! Greide å WILDe.
Vis hele sitatet...
Gratulerer! Jeg lurer på noen ting, fint om du kan svare.

Hva slags "forberedelser" har du gjort i forkant av denne drømmen? Ble du først introdusert til/interessert i LD'ing etter å ha lest denne tråden, og har dermed bare øvd deg i noen få dager, eller har du holdt på en stund? Har du skrevet drømmedagbok på forhånd, i så fall: hvor lenge? I hvilken grad husket du de vanlige drømmene dine før denne hendelsen?
Jeg vil bare gi et par tips til de som sliter med å huske drømmer i det hele tatt, og de som ikke orker eller har tid til å skrive drømmedagbok.

Hvis man sliter med at man ikke husker drømmer, og derfor ikke får skrevet drømmedagbok, anbefaler jeg at når man våkner, så blir man liggende i et par minutter med øynene lukket og prøve å huske hva man har drømt. Det er gjerne i de første minuttene etter en drøm at man glemmer de. Jeg anbefaler også å si til seg selv "I morgen skal jeg huske drømmen min" flere ganger før man legger seg.

Når det gjelder det å ikke ha tid, eller ikke å gidde å skrive drømmedagbok når man våkner, så anbefaler jeg å skrive stikkord i stedet for en detaljert tekst. Hvis man bare husker noen få stikkord fra hver drøm, så skal det ikke mye til før man begynner å huske mye mer, selv flere timer senere.

Det er merkelig hvordan det kan virke som hjernen prøver å glemme drømmer med vilje. Har ofte opplevd at jeg husker en drøm i full detalj med en gang jeg våkner, for deretter å glemme alt bare 5 minutter senere. Glemmer til og med at jeg har drømt i det hele tatt. Det er i slike tilfeller et eneste stikkord kan redde alt.
Sitat av Mokko Vis innlegg
Gratulerer! Jeg lurer på noen ting, fint om du kan svare.

Hva slags "forberedelser" har du gjort i forkant av denne drømmen? Ble du først introdusert til/interessert i LD'ing etter å ha lest denne tråden, og har dermed bare øvd deg i noen få dager, eller har du holdt på en stund? Har du skrevet drømmedagbok på forhånd, i så fall: hvor lenge? I hvilken grad husket du de vanlige drømmene dine før denne hendelsen?
Vis hele sitatet...
Hittil har jeg bare hatt usystematiske DILDs (oppdager noe rart i drømmen) kanskje en gang i måneden. Skrev drømmedagbok sporadisk i kanskje en måned, men dette er lenge siden. Det er viktig at denne ligger klar rett ved siden av sengen, og om du har dårlig tid kan du skrive i stikkord, men du må skrive den ferdig senere samme dag, ettersom betydningen av stikkordene blir glemt.

Lucid dreaming er noe jeg egentlig har visst om ganske lenge, men har aldri drevet seriøst med det. Drømmehuskingen min er ikke over middels hvertfall. Hvis jeg har drømt blir jeg alltid liggende i sengen for å tenke over hva som faktisk skjedde, men det er veldig sjeldent jeg skriver det ned. Jeg husker f.eks. bare små utdrag av den vanlige drømmen i dag, og ikke noe av handlingen.

Teori: Har lest mye på nettet, og det var viktig da ting begynte å riste/bråke.
Praksis: Ørlite. Har aldri brukt en reality test i en drøm som jeg kan huske.
Gener: Trukke det. Husker lite av drømmene til vanlig, og glemmer dem fort.

Det peker vel på at de fleste kan greie dette, om de gjør en innsats.
Jeg prøvde å WILD'e igår kveld.

Fikk det ikke til. Jeg kom meg til fase 2/3. Men trakk meg pga ekstrem følelse av kiling i kroppen.

Jeg vil få det til igjen, snart.
Jeg har et spørsmål.

Hva hvis man skader seg? Hva hvis man hopper fra et stup eller rett og slett bare dør? Kjenner man noe? Alle følelser? Føles det så virkelig?

Uansett, legger meg nå for å prøve
Du skader deg ikke, har hoppet ned svinesundbroa med en bil, skjedde ingen ting!
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Haha, det dere snakker om minner meg om GTA spillene! :-D må prøve nå :-)
Sitat av skateward Vis innlegg
Jeg har et spørsmål.

Hva hvis man skader seg? Hva hvis man hopper fra et stup eller rett og slett bare dør? Kjenner man noe? Alle følelser? Føles det så virkelig?

Uansett, legger meg nå for å prøve
Vis hele sitatet...
Tipper du blir så gira av det at du våkner.

Min andre bevisste drøm!


I natt fikk jeg det til igjen! Det gikk stort sett på samme linje som den første bevisste drømmen jeg hadde. Men denne gangen husker jeg det ikke like godt.

Jeg husker at jeg var i fase 3, så ble alt plutselig svart, etter en liten stund startet jeg plutselig å se vinduet bak meg. Da skjønte jeg at det måtte være en drøm fordi jeg lå med ryggen til vinduet. Jeg prøvde å reise meg å gå mot vinduet, men drømmen ble mer utydelig jo nærmere jeg kom vinduet. Prøvde først å løse dette med snurring. Dette funket til en viss grad. Etter dette prøvde jeg å gå enda nærmere vinduet, men da ble det uklart igjen. Prøvde så å gni hender. Da skjedde det noe merkelig, jeg klarte å gni hender, men jeg kunne ikke føle hendene mine eller se dem. Da gikk det opp for meg at jeg ikke hadde noe kropp heller. Jeg bare svevde rundt i rommet som to nakne øyner. Etter dette tørte jeg ikke sveve noe nærmere vinduet i frykt for å miste drømmen. Så da bestemte jeg meg for å snu meg. Da skjedde det noe ganske sykt. Jeg så senga jeg lå i, og ikke bare det, jeg så meg selv ligge å sove også. Jeg var ganske 1.5 meter over meg selv. Da freaka jeg litt ut. Etter dette tror jeg drømmen ble veldig uklar / eller at jeg mistet bevisstheten. Husker ikke noe mer etter dette, bortsett fra at jeg våknet rundt 5 tiden.

En ting til som jeg også husker så vidt, som var rart. Det var at akkuratt i det jeg gikk fra virkelighet til drøm, var det en stemme som pratet til meg om WILD'ing. Han sa noe sånt som: "For å oppnå bevisst drømming, må du komme fra virkelighet til drøm uten å miste bevisstheten. Dette er du på vei til å klare nå". Akkuratt i det han sa "nå", startet vinduet å "fade" inn fra alt det svarte.

Kan også nevne at jeg sov først vanlig fra midtnatt, så hadde jeg på vekkeklokke 3.30. Så var jeg våken i 10 min før jeg WILD'a. Tid etter dette er helt umulig å si noe om. Men jeg våknet i 5 tia hvertfall. Om jeg våknet rett fra drømmen, eller om jeg sov litt først. Er også helt umulig å si noe om.

Morsomt! Men denne gangen var det litt skummelt også!

##

Dette er hvertfall min neste drømmescene. Skal pugge dette bildet så jeg kan det utenatt!

http://eliseogsandra.files.wordpress.com/2010/08/fiji.gif

Ikke noe forbanna vindu neste gang. Vinduet var forresten det siste jeg så på før jeg la meg til å WILD'e. Sikkert derfor det var det som ble drømmescenen.
Gratulerer! Jeg begynner virkelig å få lyst til å greie dette nå. Pleier det å sovne rundt midnatt for så å våkne rundt 3-4 tiden å være planen din?
Sitat av Mokko Vis innlegg
Gratulerer! Jeg begynner virkelig å få lyst til å greie dette nå. Pleier det å sovne rundt midnatt for så å våkne rundt 3-4 tiden å være planen din?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg prøvde igår når jeg la meg også. Men da klarer jeg ikke å slappe av like bra som det jeg gjør etter å sovet noen timer. Det er vel egentlig ganske opplagt. Så har alltid på vekkerklokka når jeg skal prøve å WILD'e for sikkerhetsskyld. Tilfelle jeg ikke klarer det når jeg legger meg, får jeg en sjanse nr.2 om natta.

Ja, du skjønte sikkert greia. :P

Men som jeg har sagt før. Nøkkelord for suksess i WILD'ing er: Motivasjon, viljestyrke, klare å slappe av, tenke på å være bevisst og ikke minst, ikke gi opp!

Jeg tror en av grunnene til at jeg ikke klarte det i starten var fordi jeg tenkte så mye på å slappe av, at jeg ikke klarte å slappe av. Å tvinge seg selv til å slappe av blir som å helle bensin på bålet for å slukke det. Det funker bare ikke. Det å slappe av må komme naturlig og upåvirket.

Du må heller ikke tenke på at du skal WILD'e, bare tenk på å ikke mist bevisstheten! Å klare det krever selvkontroll og viljestyrke! Men det er bare å øve, så kommer det.

Tips til tenking:

Hvis du har problemer med å ikke la tankene gå sin egen vei, fokuser på pusten. Ikke fokuser for mye på den, men observer den hvertfall. Hvis ikke det er nok, og du fortsatt tenker på helt andre ting, som feks hva du skal spise til middag i morra. Kan du prøve å telle hver gang du puster ut. Kanskje det hjelper deg til å tenke minimalt.

Tips til å slappe av:

For å slappe av og synke eeenda dypere ned i senga. Hjelper det å trekke pusten skikkelig en gang i blant, hvertfall hvis du kjenner at du blir litt andpusten. Etter det dype trekket slapper hverfall jeg av skikkelig.

Ikke se etter en drøm eller en drømmescene:

Det er også viktig at du ikke leter etter en drømmescene eller en drøm. Hvis du gjør det, tenker du jo nettopp på det. Drømmen må komme til deg.

En ting til som jeg glemte å nevne om hvorfor man burde gjøre det midt på natta, etter å ha sovet noen timer. Den grunnen er fordi man har lengre REM perioder da! Hvis du ikke vet det, så er det i REM periodene man drømmer, bevisst eller ikke.

Rett etter man søvner har men en kort periode med REM da også. Men man går fort i dypere søvn.

Her er ett bilde som illustrere hva jeg mener:

http://www.squarecirclez.com/blog/wp-content/uploads/2009/03/rem-sleep.gif
jeg hørte om WILD for noen dager siden og dette tokk interressen min! leste om det en god stunn og ble mer og mer forbauset over hvor extremt likt lucid dreaming er det jeg har opplevd utallige mange ganger fra før! for rundt 5 år siden, rundt samme tid jeg mistet faren min, er ikke sikker på om dette har noe med dette og gjøre, men ut av det blå fikk jeg tilbake et minne jeg må ha fortrengt, jeg trudde dette minne var bare noe min fantasi har kommet opp med, men følelsen som fulgte med dette minne var for sterkt til at jeg klarte og ignorere det! det som skjedde i minnet var at jeg satt i sengen sengen min som en 5 eller 6 åring, og jeg satt og hylskrek i skrekk, med faren min satt vesiden av meg og prøvde og roe meg ned! det jeg var redd for var noen oversized puter som var tullet sammen til en høyball lignende form som du finner på jorder om høsten! disse putene rullet ut av kottet vesiden av rommet mitt og inn på mitt rom og forbi sengen min i en høy fart, og de lagte en extrem høy bråkende lyd, som om putene var steiner som rullet ned et fjell! mens dette skjedde prøvde jeg og få faren min til og se på putene som rullet forbi, da jeg trudde dette var virkelighet! så dette minnet var alt for intenst og skremmende til og ikke utforske. så jeg spurte moren min om jeg noen gang har hatt problemer med og sove og om hun har merket noe rart som har skjedd med meg rundt den alderen! og forklarte henne da dette minnet jeg hadde fått tilbake! moren min var forbauset over at jeg ikke husket dette fra før og trudde jeg altid har vert klar over dette! hun forklarte meg at dette problemet hold på i nesten et år, og i tillegg at jeg hadde extreme tvangs tanker! og hun og faren min vurderte extremt sterkt og kontakte en psykiater, men på et tidspunkt stoppet pluttselig alle symptomer og alle tvangs tanker! da jeg fikk vite om dette var jeg sjokkert over at jeg ikke husket noe av dette! og jo mer hun fortalte jo mer opplyst ble jeg, etter noen dager med en god del tenking på dette begynte jeg og huske mer og mer! jeg søkte opp symptomene på nettet og fant noe om at hos barn i den samme alderen er det i noen tilfeller en kjemikal ubalanse under utviklingen av hjernen, detter har ingen skade på hjernen, men gjør det vannskelig for den og skille virkelighet fra fantasi! husker ikke det medisinsket utrykket, da det er noen år siden jeg søkte opp dette! noen år før dette har vert klar over at det er mulig og være bevist i min egen drøm! altså LD! når jeg var rundt 13 år, samme tid jeg husket på minnet jeg hadde fortrengt, begynte jeg et personelig experiment med dette! før jeg la meg vær kveld prøvde jeg ut forsjellige måter og kunne minne meg selv på i drømmen min at jeg drømmer! jeg lagde i min fantasi en gjenstand som ikke eksisterte og tenkte på denne gjendstanden veldig ofte! grunnen til dette var at når jeg fant denne gjenstanden så ville dette minne meg på at jeg drømte og da bli klar over at jeg sov og var i en drøm, dette fungerte veldig bra! etter en stund ble dette en helt vanelig ting for meg og gjøre uten at jeg trengte og finne gjenstanden jeg hadde funnet opp. og var altid klar over når jeg drømte og kunne velge om jeg ville styre den eller la den gå av seg selv! dette har jeg når funnet ut heter DILD! men når jeg begynte og bli litt eldere konsentrerte jeg meg ikke noe spesielt på dette lenger begynte og la drømmene styre seg selv! de 2 siste årende har jeg ikke hatt noe serlig mye drømmer, værtfall ikke som jeg kan huske men de siste 2 månedene har jeg hatt 4 eller fler drømmer vær natt jeg kan huske! og har begynt og ta interesse for dette igjen! og har igjen uten noe øvelse begynt og bli fullstendig klar over at jeg drømmer! men jeg har problemer meg og styre dem! dette var grunnen til jeg fant WILD! jeg ble litt overasket over at dette var spesielt og måtte innøves, jeg trudde dette var en veldig vanlig opplevesle blant folk! men kom til og tenke på det jeg fant ut om meg som 6 åring for 5 år siden og lurer på om kansje dette er grunnen til at jeg tidlig begynte og utforske drømme værden! i allefall plan legger jeg og prøve ut WILD og også prøve ut min egen teknikk innen DILD og sjekke om dette fortsatt kan fungere!

i tilleg har jeg altid klart og holde meg bevist i løpet av overgangen til drømmer og opplevd symptomene som og høre stemmer og høre musikk og lyder som ikke er der! og dette i en veldig ung alder! jeg kan nå gjøre dette med konsentrasjon uten at jeg trenger og sove eller være trøtt! jeg kan lokke øyene mine i et stille rom og etter en stund kan jeg høre en sang jeg har hørt før og jeg kan høre på den som om jeg har ørepropper og en mp3 spiller! men hvis det er en sang jeg ikke kan teksten på, så kan jeg høre sangen men hvis jeg prøver og høre hva de sier er det bare ord som ikke gir mening satt sammen på en måte som høres ut som sangen! og angående stemmene man hører så klarte jeg i går og få de stemmene til og si akkuratt det jeg ville dem skulle si! jeg har prøvd dette før, uten veldig mye suksess! har fått inn et par ord! men i går etter en veldig slitsom dag og jeg var veldig trøtt! og var extremt avslappet, lukket jeg øynene og begynte og høre stemmene extremt klare, og jeg hørte vær ord! kunne ikke styre hva de skulle si enda men jeg klarte og endre lyden på stemmene til hvem person jeg ville! og etter en liten stund med forskjellige forsøk skvatt jeg noe volsomt da stemmen sa nøyaktig det jeg ville den skulle si! klarte etter det og få den til og si lange settninger! noen som vet om dette blir kalt noe spesielt?

beklager at jeg ikke har brukt avsnitt elr store bokstaver, og vennligst se bort i fra feilskriving! når jeg først begynner og skrive, har jeg ikke tid til og tenke på dette :P
Sitat av FingerTipz Vis innlegg

beklager at jeg ikke har brukt avsnitt elr store bokstaver, og vennligst se bort i fra feilskriving! når jeg først begynner og skrive, har jeg ikke tid til og tenke på dette :P
Vis hele sitatet...

Ehm. Jeg startet å lese, men jeg falt helt ut. Trokke du skal forvente så mye respons på det der.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Ehm. Jeg startet å lese, men jeg falt helt ut. Trokke du skal forvente så mye respons på det der.
Vis hele sitatet...
ja, trur jeg skal reformulere litt og prøve på nytt!

du kan bare fjerne innlegget hvis du vill prøver på nytt senere
Fett :P Noen andre her som har fått det til?
Hvis du gjør noe du aldri har følt før, feks skyte med gevær, bli truffet, knivstukket e.l. Hvordan vet kroppen hvordan den skal reagere? Er det du som får "bestemme" hvordan det føles, eller "genererer" kroppen din nye følelser?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis du gjør noe du aldri har følt før, feks skyte med gevær, bli truffet, knivstukket e.l. Hvordan vet kroppen hvordan den skal reagere? Er det du som får "bestemme" hvordan det føles, eller "genererer" kroppen din nye følelser?
Vis hele sitatet...
Veldig godt spørsmål! Lurer på det samme. Hvis du ikke har opplevd det før, kan jo ikke hjernen reagere slik den skal reagere i en slik situasjon..
Sitat av 1c3t34 Vis innlegg
Veldig godt spørsmål! Lurer på det samme. Hvis du ikke har opplevd det før, kan jo ikke hjernen reagere slik den skal reagere i en slik situasjon..
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe den reagerer sånn som man forestiller seg det er å bli knivstikket, bli skutt. Har ikke noe grunnlag for å tro det, men det ville jo vært det mest logiske.
Sitat av catolh Vis innlegg
Prøvde dette selv for en stund siden, men skvatt ut av konsentrasjon når jeg hørte stemmer prate til meg.
Vis hele sitatet...


Vet det er skummelt år det skjer, bare prøv å tenk på noe annet , og prøv å minn deg selv på at dette er bare Fantasi!
Ting som å bli truffet av et pistolskudd og lignende har du jo sett på film en million ganger, så hjernen vet nok sånn ca. hva som skjer. Ikke vet jeg om du faktisk følger smerte, det får noen andre svare på.
Så hvis jeg sier til meg selv; "Det føles drit godt" da vil det ikke gjøre vondt å bli knivstukket?

Skal prøve igjen idag, ble litt fail igår når mamma satt på vaskemaskin og katten min gikk inn og ut hele tiden :/

EDIT: Jo du kan føle smerte når du sover. Derfor hjelper det ikke å klype seg selv i en RC (har jeg hørt...)
Sist endret av Xernox; 13. desember 2010 kl. 17:25.
Vel, selv om du forteller deg selv at det føles deilig så vet jo hjernen din at det ikke er riktig. Om du kan få hjernen til å ignorere dette fordi du er i en Lucid Dream vet jeg ikke, men på samme måte som man sikkert kan få sjokoladeis til å smake banan (ser ikke for meg at dette blir så vanskelig i en LD), så kan man vel kanskje greie dette med litt trening.
Prøvde dette inatt, funket mye bedre enn jeg trodde. før jeg la meg skrev jeg "Jeg drømmer" på handa mi.
Mistet følelsen i bena og pustet ekstremt tungt! Fikk følelsen av å bli masert forsiktig på begge tinningene, Det var både deilig og skummelt på en måte, da alle summe lydene og prikkingen i kroppen gikk over, følte jeg at det var noen andre i rommet, men den følelsen ga seg etterhvert.
Jeg bestemte meg for å lukke opp øynene, så gikk jeg på badet for å pisse. da jeg la merke til at det sto "Jeg drømmer" på handa mi ble jeg utrolig overasket, fikk litt sjokk og følte at det stakk i hele kroppen.
Så begynte det å kile som faen i magen! Men det gav seg etterhvert og jeg gikk og la meg(Hadde problemer med å sove etter dette, men det gikk til slutt).
Høres jævla scary ut!
Det med at det kiler , og prikker i kroppen.
Jeg prøvde på dette i går natt og fikk det delvis til. Dvs at jeg kom til paralyse delen. Etter noen minutter etter jeg la meg klar til å prøve på dette her så kjente jeg rommet begynte å bevege seg. Det gikk ganske fort over, et minutt eller to, og så kjente jeg gradvis at først føttene og så resten av kroppen ble skikkelig tung.

Plutselig, etter å ha ligget der en stund i paralyse kjente jeg det at pusten ble tung, men jeg viste at det ikke var farlig og var klar over at det kom til å skje. Men så forsvant akkurat den følelsen igjen og kom tilbake igjen noen minutter senere. Tror den kom fram og tilbake 4-5 ganger eller noe. Jeg beveget aldri på kroppen og hadde øyna igjen hele tiden, mens jeg bare fokuserte på å holde meg bevist og pusten min.

Gjorde jeg noe feil? Kom jeg til paralysen?

Jeg har begynt å skrive drømmedagbok og forventer ikke å få en LD på første forsøk, men det er jo kjekt å høre om det virker riktig det jeg gjør?

-Skal nevnes at jeg la meg i 11, men skal prøve å våkne i 4 tida i natt og prøve da istedet siden det er da man har lengst REM sleep.

EDIT: når jeg ikke gadd mer etter tre kvarters tid så klarte jeg å rive meg løs av paralysen. Var ikke kjempe lett, men ikke utrolig vanskelig heller. Kan det bety at jeg ikke ble helt paralysert? Selv om jeg egentlig ikke kunne bevege meg?
Sist endret av Daybreak; 13. desember 2010 kl. 18:33. Grunn: more info
Går det ann å gjøre dette når man har røyka en rev? Eller skal man være 100% tilstede?
Sitat av wtff Vis innlegg
Går det ann å gjøre dette når man har røyka en rev? Eller skal man være 100% tilstede?
Vis hele sitatet...
Det går sikkert ann. Men tror det er best å være 100% tilstede.