Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4428
Jeg er veldig nysgjerrig på hva jeg kunne tenkt meg å jobbet med. Har interesse innenfor politikk, substanser og har satt meg litt inn i aksjer (noe som kunn er en fritids greie, ikke noe jeg kunne jobbet med).

Som sagt finner jeg ulike substanser veldig interessant. Vet ikke om det er så veldig mange jobber innenfor det, men evt hadde det vært gøy å høre. Syntes det er spennende hvordan ulike stoffer funker på kroppen. Kanskje noe innenfor farmasi eller kjemi?

Politikk har også vært noe som engasjerer meg. Jeg er vel en SV person. Usikker på om dette er kunn en interesse eller noe som jeg kunne jobbet med.
Kjemi er hvertfall en god utdanning, med masse muligheter, relativt greit å få seg jobb med realfagsutdannelse og som regel god lønn. Om du synes det er interessant ville jeg sett nærmere på det. Finnes flere retninger å gå, industriell kjemi, medisinsk osv.
Utdanner du deg som kjemiker vil du ende opp med å jobbe i matvareindustrien, hvor du skal finne opp måter man kan pakke inn mat på uten at det er skadelig for forbrukeren ( yay, spennende) eller kjemilærer på VGS.

Å være hobbykjemiker er gøy. Lag din egen lab, produser hva du vil
Er vel litt overdrevent at alle kjemikere havner i matvare industrien.

Men uansett så trenger du realfag fra VGs, så best å starte der.

Etter dette så er det høyskole universitet
Farmasøyt https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/farmasoyt

Kjemiker
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjemiker

Her finner du en del lesestoff og linker til forskjellige utdanninger, les og finn noe som passer deg også er det bare å få karakterene for å komme inn.
Farmasøyt hørtes interessant ut. Eneste er at jeg tror ikke å jobbe i apotek er noe for meg. Ser mer for meg å forske på stoffer og å produsere nye legemidler. Har hørt om tittelen farmasøytisk forsker. Dette virker som noe midt i blinken.

En her som også nevner det med hobbykjemiker. Joa dette er gøy, men da er du ikke med på å jobbe for å produsere noe nytt.

Det er noen få problemer her da. Jeg har en historie med fritidsbruk av illegale substanser. Disse spesielt finner jeg veldig interessant. Tviler på at det er noe lovlig jobb rundt dette, men det var heller ikke poenget. Jeg har en tendens til å vende til rus når livet mitt går litt dårlig. Om dette rusbruket blir avslørt så er det en mastergrad med farmasi rett i dass. Nei, problemet er ikke at jeg har dårlig selvkontroll. Tingen er at både meg og psykologen min mistenker at jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline personality disorder). Noe som kan forårsake at jeg nettopp det jeg snakket om (vende til rus i vanskelige perioder). Jeg finner det veldig vanskelig å finne en jobb som passer meg og som jeg sikkert kan jobbe med uten å miste jobben pga en dum tabbe.

En annen negativ side av denne personlighetsforstyrrelsen er at de som har den fort kan bytte meninger. Jeg er redd at jeg starter med en utdanning så dropper jeg ut fordi jeg bytter helt mening om utdannelsen.
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Farmasøyt hørtes interessant ut. Eneste er at jeg tror ikke å jobbe i apotek er noe for meg. Ser mer for meg å forske på stoffer og å produsere nye legemidler. Har hørt om tittelen farmasøytisk forsker. Dette virker som noe midt i blinken.

En her som også nevner det med hobbykjemiker. Joa dette er gøy, men da er du ikke med på å jobbe for å produsere noe nytt.
Vis hele sitatet...
Du kan lese litt om biokjemi

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/biokjemiker

Mulig det kan være tingen for deg?
Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Utdanner du deg som kjemiker vil du ende opp med å jobbe i matvareindustrien, hvor du skal finne opp måter man kan pakke inn mat på uten at det er skadelig for forbrukeren ( yay, spennende) eller kjemilærer på VGS.

Å være hobbykjemiker er gøy. Lag din egen lab, produser hva du vil
Vis hele sitatet...
Hva baserer du alle disse rare utsagnene dine på? The story your life eller noe?

Sitat av Hvor jobber kjemikere ?
Kjemikere kan jobbe i industrien, for eksempel i oljeindustrien, legemiddelindustrien eller forsvarsindustrien. Som kjemiker kan du også jobbe på sykehus, i rådgivningsfirmaer, i kommunesektoren eller andre deler av den offentlige forvaltningen. Kjemikere kan også jobbe med forskning og undervisning

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjemiker
Vis hele sitatet...