Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4561
Nylig tok én av to harddisker kveld. Har hørt skumle lyder en stund, og nå begynte hele systemet å fryse hver gang lyden kom. Kjørte produsentens testverktøy og det fant feil ganske kjapt, så der var det ikke mye annet å gjøre enn å flytte filer. Den holdt i nesten 10 år, så det var ikke noe stort sjokk.

Det som derimot er litt skummelt er at nummer to også lager lyder. Den spinner plutselig opp noe voldsomt, og så kommer det et lite tikk/"hakk". Av erfaring så er jo ikke det et veldig bra tegn, men testverktøy finner ingen feil på den. Kan jeg stole på testverktøyet, eller burde jeg få tak i en ny ganske så snarlig? Er ikke så veldig lengesiden jeg ikke fikk feil på den eldste heller, så det lover jo kanskje ikke helt bra...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det du kan stole på er at du vil miste data før eller seinare om du ikkje har backup.

Ha god backup, så restorer du når disken ryker...
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det du kan stole på er at du vil miste data før eller seinare om du ikkje har backup.

Ha god backup, så restorer du når disken ryker...
Vis hele sitatet...
Vil du anbefale den samme tjenesten som du lenket til i en annen tråd nylig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Vil du anbefale den samme tjenesten som du lenket til i en annen tråd nylig?
Vis hele sitatet...
Backblaze? Ja, det funker. Og den er enkel i bruk. Det finst mange alternativer, og personleg bruker eg ikkje backblaze direkte, men bruker dei som lagringsløsning.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Vil du anbefale den samme tjenesten som du lenket til i en annen tråd nylig?
Vis hele sitatet...
Du tenker på Backblaze ikke sant?

Jeg har ingen formening om den tjenesten, men vil også foreslå at du kjøper en ekstern harddisk og lagrer backup på den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg har ingen formening om den tjenesten, men vil også foreslå at du kjøper en ekstern harddisk og lagrer backup på den.
Vis hele sitatet...
Så plugger du den i PCen, som har cryptolocker, og presto, så er backupen din og gone, utan at du får det med deg.

Eller huset brenner ned, og whoops, der var backupen borte.

Fordelen med backblaze er at du unngår den typen risikoer. Dei lagrer kopier som du ikkje kan slette på enkelt vis, og det er ikkje tilgjengeleg som del av filsystemet på maskina.

Og om huset brenner ned, så brenner neppe datasenteret ned samme uka.
Sist endret av vidarlo; 25. mai 2021 kl. 11:47.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så plugger du den i PCen, som har cryptolocker, og presto, så er backupen din og gone, utan at du får det med deg.

Eller huset brenner ned, og whoops, der var backupen borte.

Fordelen med backblaze er at du unngår den typen risikoer. Dei lagrer kopier som du ikkje kan slette på enkelt vis, og det er ikkje tilgjengeleg som del av filsystemet på maskina.

Og om huset brenner ned, så brenner neppe datasenteret ned samme uka.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, jeg var kanskje litt uklar. Jeg tenkte på at harddisken kunne være i tillegg til backupen du foreslår. Kanskje harddisken også kan plasseres fysisk et annet sted Backupen du foreslår er helt sikkert tilstrekkelig nok.