Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4545
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet det er normalt å legge på seg når du slutter å ruse deg, men jeg har bytta det ut med å drikke mye brus og spiser mye mer mat selvfølgelig.

Har lyst å veie det samme som før, siden klærne mine er ubehagelige å ha på, føler meg oppblåst og rett og slett kraftig og mindre selvtillit.

Har mye mer fett i tryne og haka (ikke dobbelhake) Og magen eser ut.

Hvis jeg begynner å drikke Bris med smak, spiser minst mulig brød/mindre måltid, og mer frukt. Og går en times tid 5 dager i uka, vil jeg da gå ned igjen?

Spiser ikke godteri, kun brus.
Vil ikke ha muskler, vil bare gå ned 5 kg. Er normal i vekta, men jeg mister bare livslyst og har en stor frykt for å bli mer kraftig.

Tenkte å kjøpe meg drikke flaske og drikke mye vann i tillegg.

Noen gode tips som funker til å gå ned? Føler det er så mange måltid om dagen i behandling, men kjenner kroppen trenger mer næring enn før ofc.... Er desperat egentlig. Blir så sur hvis jeg ikke spiser nok heller.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Vektnedgang ekke noe hokus pokus. Forbrenn mer kalorier enn du spiser. Så enkelt (og så vanskelig) er det. Mindre porsjoner, flere små måltider for å holde forbrenningen i gang. Eller periodisk faste, som å bare spise innen et vindu på feks 6 timer. Det med at karbohydrater er så farlig er veldig omdiskutert. Jeg blir sprø uten karbohydrater, men for noen funker keto
Sist endret av NodSquad; 14. mars 2021 kl. 12:37.
Kutt ned på ost hvis du spiser mye av det.
Bytt ut brusen med vann, som du sier.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du bør telle kalorier. Det er for lett å "lure seg selv" ellers. Logg alt du spiser og drikker en periode og hold deg selv skikkelig i nakken. Har selv brukt LoseIt med god suksess, de gir deg også et konkret kaloribudsjett.
Spis mer variert, mer av grønnsaker, frukt, en neve nøtter er godt for helsen. Og ikke minst mosjon. Tren styrke, evt løpe, sykle?
Gå en tur i hurtig tempo minimum 1 time hver dag.
Forsøk og kutt ned på poteter, dropp sausen så smaker ikke potetene noe særlig godt uansett. Har du behov for noe snacks, forsøk spis foreksempel mandler istedet for smågodt.
Ikke drikk mer enn 1 glass juice hver dag, men vann istedet. Dette funket for meg hverfall. Finn en diett som du kan holde over lang tid, og gjør det til en vane. Da unngår du og gå opp i vekt igjen. Har du mulighet så tren knebøy, markløft + benkpress 3 dager i uken. Jo mer muskler du har, høyere forbrenning får du. Send gjerne en PM hvis du trenger motivasjon eller flere tips. Lykke til!
Sluttet å fyre, 12-15 kg på 4 uker for noen år siden... ikke kødd engang!

Nå er jeg stabilt edru og ligger vel ca 10 kg over det jeg burde.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mosjon hjelper ikke spesielt mye for vekttap (men er en god ide av andre grunner).
Kaloriregnskapet er det viktige, og mengden fysisk aktivitet/tid du bruker på å forbrenne f.eks. ei brødskive er ikke triviell. Mye lettere å droppe brødskiven i utgangspunktet.

Selv om mer muskelmasse riktignok øker forbrenningen er forskjellen ikke egentlig stor nok til at det er verdt å fokusere på, så vidt jeg vet. Jeg brukte Katch-McArdle-formelen og kom frem til at med 5kg muskler til(!) ville jeg forbrent [drum roll] 100kcal eller ca. ei halvskive til om dagen.
Kutt ut brusen og alle former for søtning ellers (både kunstig og ren sukker), så vil du relativt kjapt miste litt vekt.

Kosthold ellers er greit å ha kontroll på. Istedet for å spise masse kjøtt til middagen, erstatt dette i større grad med grønnsaker. Drikk gjerne også en god mengde vann før du starter å spise, så vil du føle deg mett på mindre mat
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg brukte Katch-McArdle-formelen og kom frem til at med 5kg muskler til(!) ville jeg forbrent [drum roll] 100kcal eller ca. ei halvskive til om dagen.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at kaloriregnskap er helt meningsløst. Men virker som det er overraskende mange som tror at det å trene er forgjeves. Det tar litt lenger tid enn f.eks en lowcarb diett, men det er også en mye mere langsiktig og bærekraftig løsning i lengden. 100kcal om dagen høres ikke mye ut, men allerede før en måned har passert har man forbrent mer enn en hel dags ekstra behov for kcal. På lang sikt vil dette utgjøre en stor forskjell. Man blir også ekstremt sliten og utmattet av å gå fra høyt inntak til å være akkurat på grensen av hva som er nødvendig. Min tankegang er at det er bedre å trene slik at man kan leve, samtidig som man får muskler og kondis, i stede for å sitte med en app eller loggbok og telle kalorier, eller karbohydrater. Det virker veldig stusselig når man heller kan trene skikkelig hardt i 2 timer, et par ganger i uka. På denne måten tok det bare 2-3 år å gå fra rimelig overvektig til slank og sprek
Dermed kom også musklene som hadde blitt bygget under fetter plutselig frem. Trening er jævlig noen ganger, men det er helt klart undervurdert. Jeg vil heller anbefale å trene, ta deg skikkelig ut og få den litt euforiske afterglowen. En siste beskjed til TS: 5 KG er ikke mye. Det er ingen ting å stresse over. Det er mange som slutter med rus og går opp 50 KG.
1 time løping om dagen forbrenner vel om lag 4-500 kcal. For en normal voksen som forbrenner 2000 kcal per dag så utgjør denne ene timen 20-25% av totalt forbruk gjennom hele dagen.

Ellers så kan man spise litt mindre, ved å feks ha litt mindre mengder mat på tallerkenen.
Sist endret av Superspurv; 14. mars 2021 kl. 14:54.
Hvordan er det med frukt?
Anonym bruker
"Stum Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bytt til sukkerfri brus og ikke gjør noe mer = du vil gå tilbake til normalvekt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bytt til sukkerfri brus og ikke gjør noe mer = du vil gå tilbake til normalvekt
Vis hele sitatet...
Hvem sa at TS drikker sukkerfri brus?
Har du kilder på at de store mengdene med sukker som er i vanlig brus ikke fremkaller overvekt? Har det ingen ting å si hvor mye TS beveger seg i forhold til hvor mye brus han drikker?
TA RÆ' SAMMEN A!
Anonym bruker
"Takknemlig Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selv om mer muskelmasse riktignok øker forbrenningen er forskjellen ikke egentlig stor nok til at det er verdt å fokusere på, så vidt jeg vet. Jeg brukte Katch-McArdle-formelen og kom frem til at med 5kg muskler til(!) ville jeg forbrent [drum roll] 100kcal eller ca. ei halvskive til om dagen.
Vis hele sitatet...
Men i lengden ville jo dette blitt en del. 100kcal, 7 dager i uka. I måneden blir dette ca 3000kcal. En hel dag i underskudd det, i tillegg til 1 ekstra godt måltid.
Spis færre ganger ila døgnet. Gjerne mindre porsjoner også. Kutt ned på sukker, spesielt brus.
Gå istedenfor å ta buss.

Da jeg byttet til en "diett" med mye kjøtt og mettet fett raste jeg ned i vekt. Småspising og snacksing ble enklere å kontrollere, og jeg føler meg som regel mett og full av energi til tross for at jeg spiser mindre enn før.
men jeg har bytta det ut med å drikke mye brus og spiser mye mer mat selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Bytt ut trøstespisinga med mosjon, spis mindre kalorier enn du forbrenner. I tillegg må du ikke tillate deg selv å kjøre en stil uten kosthold.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har akkurat samme problem, har gått opp 10kg etter ruskutt.
Og det på veldig kort tid!
Problemet mitt er at jeg må ha noe i kjeften hele tiden, jeg har så sinnsykt søtsug at det er helt jævlig. Mat har nesten blitt min nye avhengighet, og det er ikke bare å ta seg sammen... Men passer på å ikke ha usunn mat hjemme, selvom jeg plutselig står med sjokoladen i hånda på butikken.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Cr4z¥moFo Vis innlegg
Gå en tur i hurtig tempo minimum 1 time hver dag.
Forsøk og kutt ned på poteter, dropp sausen så smaker ikke potetene noe særlig godt uansett. Har du behov for noe snacks, forsøk spis foreksempel mandler istedet for smågodt.
Ikke drikk mer enn 1 glass juice hver dag, men vann istedet. Dette funket for meg hverfall. Finn en diett som du kan holde over lang tid, og gjør det til en vane. Da unngår du og gå opp i vekt igjen. Har du mulighet så tren knebøy, markløft + benkpress 3 dager i uken. Jo mer muskler du har, høyere forbrenning får du. Send gjerne en PM hvis du trenger motivasjon eller flere tips. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hvorfor kutte poteter? Det har ikke så mye kalorier og er bra næring, og helvetes godt.

Ikke tro på anti karbo anti gluten sekten, det handler om kalorier inn/ut, og karbo er både bra for kroppen og den viktigste næringskilden til samfunnet.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det viktigste er å ikke gå på en jalladiett der du kutter brød eller kun spiser 1 gang om dagen. Det funker bra og og du går ned, ikke pga diett men fordi du er fokusert på mat og kosthold og derfor spiser mindre. Når dietten er over så raser du opp i vekt igjen.

Du må gjøre små endringer i kostholdet og kutte ned på ting som du kan gjøre hele livet uten å savne noe. Hvor mye majones bruker du liksom? Det kan du kutte på og drite i resten av kostholdet.

Er du glad i brus så skal du ikke slutte med det. Kutt på andre måter som gjør at du enda koser deg, og kan fortsette med det hele livet.

Vær forsiktig btw. Når du spiser mindre så føler du deg dritbra og får ikke sult, men på et punkt blir du jævlig syk. Jeg gikk ned 15 kg på 1 mnd når jeg telte kalorier og ble sengeliggende i 3 uker. Dette fordi en kalorikalkulator sa at jeg trengte 2500 kalorier om dagen, som var helt feil.
Jeg trener mest styrke for tiden, men hadde en kort gåtur (med motbakkespurt) på 4 km tidligere i dag. Klokken viste at jeg forbrant 437 kcal på den turen. Hittil i dag så har jeg forbrent 2262 kcal. Etter at jeg begynte med styrketrening så har jeg fått en forbrenning av en annen verden. Hvis jeg slurver med trening og kosthold, slik som jeg har gjort i det siste med hurtigmat, brus, godteri, grandiosa, masse brød osv, så raser jeg faktisk ned i vekt. Kan miste 1-2 kg på en uke, men så fort jeg skjerper meg, så stabiliserer det seg igjen. Skjønner det ikke helt selv, men gir altså styrketreningen æren for det. Min erfaring er at ja, styrketrening øker forbrenningen, noe som er svært gunstig for å forhindre at man igjen går opp i vekt.

Men for å svare deg direkte:
"Hvis jeg begynner å drikke Bris med smak, spiser minst mulig brød/mindre måltid, og mer frukt. Og går en times tid 5 dager i uka, vil jeg da gå ned igjen?"
Vis hele sitatet...
Ja, dette vil sørge for vektnedgang så lenge du ligger i kaloriunderskudd. Det er en fordel å gå kjapt og gjerne i oppoverbakker.
Ja du går ned etterhvert men etter noen måneder på en time gåing per dag. Men hvis, som none sa, du sørger for å gå slik at du blir varm, svetter litt og reguler det inntaket litt skal det nok gå ned med 5 kg. Men la det gå none måneder da. (Alternativet er å trnee slik at du forbrenner kraftig hver uke på en eller måte, da skal det gå fortere). Ellers bra du slutter med ting, og hey, sparer ihvertfall på å ikke ha en feeder! ,p
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jaja, det funker hvertfall! Takk for alle svar, blir ikke like tynn som i aktiv rus, men jeg ser mye friskere ut da med variert sunn mat. Er noen energi drikker i ny og ne, men det går oppover.