Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2231
Dersom man er ute etter en bestemt type øl, kan man da spare noe særlig på å lete etter en butikk som selger den istedenfor å kjøpe den på polet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, såvidt meg bekjent så selger ikke butikker øl over 4,7 Alkoholprosent og Vinmonopolet selger oftest ikke øl under 4,7.
Sist endret av Dodecha; 26. oktober 2020 kl. 16:23.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Dersom man er ute etter en bestemt type øl, kan man da spare noe særlig på å lete etter en butikk som selger den istedenfor å kjøpe den på polet?
Vis hele sitatet...
Jeg syns import øl ligger på rundt det samme i butikk og vinmonopolet og som Dodecha nevner veldig lite 4.7% på polet
Trådstarter
Jeg er ute etter overgjæret, ufiltrert og upasteurisert øl. Hvilken type av dette får man tak i på f.eks Rema?
Øl på polet er alltid dyrest. Du får ikke de samme ølene som selges der i vanlig butikk.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg er ute etter overgjæret, ufiltrert og upasteurisert øl. Hvilken type av dette får man tak i på f.eks Rema?
Vis hele sitatet...
Mulig du finne det hos Meny, eller noen med godt utvalg. Gulating er butikken om du vil ha øl under 4,7%.

Når det er sagt så er Vinmonopolet plassen jeg kjøper 95% av kjøpeøl jeg drikker. Der får du øllet slik det skal være mtp alkoprosent iforhold til stil. IPA på 4,7% blir fort tynt

Og om du finner "samme" øl i butikk som på Vinmonopolet er den brygget til 4,7% f.eks Brewdog Punk IPA
Sist endret av Syltelabb; 26. oktober 2020 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg er ute etter overgjæret, ufiltrert og upasteurisert øl. Hvilken type av dette får man tak i på f.eks Rema?
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, kan jeg spørre om det er noen spesiell grunn til at du vil ha denne typen øl?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, kan jeg spørre om det er noen spesiell grunn til at du vil ha denne typen øl?
Vis hele sitatet...
Pga smak?
Ufiltrert øl kan du finne på Coop Extra, vet jeg. De har en god del "nisje-merker" på en reol, ved siden av standard-pilsen som står på kjøla.
Er helt sikker på at Rignes har en ufiltrert pils der iallefall. Om den har de andre kvalifikasjonene vet jeg ikke. Prisen var omkring 40kr halvlitern.
Vinmonopolet selger noe alkoholfri drikke (øl også ?), men ikke mellom alkoholfri og 4,7 %.

Vær obs på at enkelte ølsorter som selges på polet har bittelitt høyere alkoholprosent enn dagligvareversjonen. Det gjelder bl.a. Brooklyn (Lager eller var det ale ?) og San Miguel. Da føler du deg snytt.
@instinktinnsikt
https://kolonial.no/produkter/27094-...logisk-6x0-5l/

Er det denne du sikter til? Mener også å ha funnet den på diverse kiwibutikker rundt om.

Usikker på om det er akkurat hva du er ute etter TS, men om den er ny for deg er den klart verdt å sjekke ut
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vel, såvidt meg bekjent så selger ikke butikker øl over 4,7 Alkoholprosent og Vinmonopolet selger oftest ikke øl under 4,7.
Vis hele sitatet...
Var en butikk her som solgte en micro brew øl som stod i 5,8 iirc. Tror det pågikk over et år. Ble faktisk omtalt i avisene når de hadde tilsyn og det ble oppdaget. Skjedde ikke noe da, de bare sluttet å selge ølen, som de ved en svikt i rutinene hadde hatt i hyllene i ca ett år. Tror samme produsent hadde 2 forskjellige av samme type, der den ene var ment for butikker med 4.7 og den andre 5,8 var for salg på polet. Så rutinene sviktet både hos produsenten og hos butikken. Og prisen som var lagt inn var som om det var 4.7 så det var ikke rart det var en storselger.
Begynner bli et ok utvalgt øl i butikkene nå syntes jeg.

Obs og meny har nesten like mye utvalget av øl som på polet.

Men kiwi og Rema har lite import syntes jeg.

«Perimium» butikkene fører et mye bedre og bredere utvalg på øl! Ta en tur på en midlers stor obs eller meny men litt kunder skal du ikke se bort ifra at du finner en favoritt ��
Trådstarter
Sitat av Door145 Vis innlegg
@instinktinnsikt
https://kolonial.no/produkter/27094-...logisk-6x0-5l/

Er det denne du sikter til? Mener også å ha funnet den på diverse kiwibutikker rundt om.

Usikker på om det er akkurat hva du er ute etter TS, men om den er ny for deg er den klart verdt å sjekke ut
Vis hele sitatet...
Helst ikke pilsner, men overgjæret Ale.
De aller fleste microbryggeriene brygger etter dine "kriterier"
Mack pilsner er rundt 2-4% mere enn den som segles på butikk som er 4.5/4.7%, kun 10kr mere for en gull mack.
Liker at de begynte å selge 0.33cl isbjørn med høyere % og kostet kum 3kr mere enn den i butikken, absolutt verdt det for min del!
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Helst ikke pilsner, men overgjæret Ale.
Vis hele sitatet...
Du gjør livet enklere for deg selv om du sier «ale». Alle ale-typer er overgjæret.

Mesteparten av det som finnes av typen på polet er også flaskemodnet, som oppfyller resten av kriteriene dine.

Men det er ganske mange ale-typer, så det hjelper å si litt om hva du vil ha bortsett fra produksjonsteknikk. Vil du drikke ipa/dipa/neipa/whateverpa med utdaterte hipstere? Vil du bli ramfull på trappistøl? Vil du kose deg med en god white ale?

Dette er en av favorittene mine, men den er ganske moderat på bunnfall - så om målet er å bli dårlig i magan funker den dårlig.
Sitat av Door145 Vis innlegg
@instinktinnsikt
https://kolonial.no/produkter/27094-...logisk-6x0-5l/

Er det denne du sikter til? Mener også å ha funnet den på diverse kiwibutikker rundt om.

Usikker på om det er akkurat hva du er ute etter TS, men om den er ny for deg er den klart verdt å sjekke ut
Vis hele sitatet...
Stemmer, var den jeg så ja