Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1760
Jeg driver med valuta spekulasjoner. I fjor hadde hadde jeg en fortjeneste på om lag 45%, dette var i løpet av en 5 mnd periode. Hittil i år ligger jeg på 10—12% fortjeneste. Jeg opererer alene, og trenger ingenting annet enn en pc og internett.

Spørsmål:
  1. Er det i det hele tatt vits for meg å registrere ENK? Jeg har ingen utgifter utenom internett og mobil abo
  2. Som enkeltmannsforetak trodde jeg alltid at man betalte 27% skatt, og ikke mer. I det siste har jeg funnet ut at man i tillegg må betale 11,4% i trygdeavgift. Nå snakker vi 38,4% skatt for en som tar veldig stor risiko! Kan jeg utsette beskatningen til årets slutt? Jeg er flink til å spare.
  3. Eller må skatten forskuddsbetales hvert kvartal?
  4. Dersom jeg velger å gå for et aksjeselskap, kan jeg bruke de 30 000kr til å trade med? Og hva skjer eventuelt dersom jeg taper de pengene?
  5. Hvor kan jeg henvende meg for å snakke mer om alt dette, jeg er åpen for det meste. Til og med å jobbe fra, eller flytte til utlandet. Ja, 38,4% skatt plager meg grasalt!
Hør med en megler, jeg har Nordnet Zero-konto og skatter bare når jeg tar ut penger fra selve kontoen og ikke enkeltinvesteringer.
Valutaspekulasjon bør vel i de fleste tilfeller gå som kapitalinntekter og ikke utløse trygdeavgift? 38 % skatt er forøvrig ikke mye. Jeg betaler nesten 50% uten å syte)
Jeg bruker IronFx som megler, ingenting annet er aktuelt. De har ikke slike ordninger, jeg kjenner til hva du sikter til. Hadde en slik selv hos nordnet.
ENK er forresten gratis å opprette, men om du ikke har noe å utgiftsføre så er det eneste du oppnår en mer komplisert selvangivelse og masse skjema som må sendes inn hvert år
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Valutaspekulasjon bør vel i de fleste tilfeller gå som kapitalinntekter og ikke utløse trygdeavgift? 38 % skatt er forøvrig ikke mye. Jeg betaler nesten 50% uten å syte)
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke av typen som synes det er helt greit å betale 2x mer skatt enn de fleste andre land. 10x mer for bussbillett, minst 5x mer for en bil. Og for ikke å snakke om kostnadene som følger det å eie en bil. Dessuten dreier ikke tråden seg om hva som enkelte synes er greit å betale i skatt eller ikke.

Takk! Og det mener jeg, nå ble jeg glad. To knakende gode svar, fra to smarte brukere.
  1. Kapitalinntekt = 27% skatt, og ikke noe mer. Hurra! Les mer her.
  2. Oppretting av ENK medfører et helvete av papirer og skjemaer som skal sendes inn.

Listen min over spörsmål som må bekreftes av Brønnøysundregistrene Bedriftsveiledning vokser mer og mer. Takk, gutter!
Sist endret av Dr.Pepper; 23. april 2014 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Jeg er ikke av typen som synes det er helt greit å betale 2x mer skatt enn de fleste andre land. 10x mer for bussbillett, minst 5x mer for en bil. Og for ikke å snakke om kostnadene som følger det å eie en bil. Dessuten dreier ikke tråden seg om hva som enkelte synes er greit å betale i skatt eller ikke.

Takk! Og det mener jeg, nå ble jeg glad. To knakende gode svar, fra to smarte brukere.
  1. Kapitalinntekt = 27% skatt, og ikke noe mer. Hurra! Les mer her.
  2. Oppretting av ENK medfører et helvete av papirer og skjemaer som skal sendes inn.

Listen min over spörsmål som må bekreftes av Brønnøysundregistrene Bedriftsveiledning vokser mer og mer. Takk, gutter!
Vis hele sitatet...
Proposjonelt sett så har vi det veldig godt.

Det er som du sier, alt er dyrt, men samtidig tjener vi også såpass mye penger at vi prosentvis bruker mindre av våre lønninger på for eksempel mat enn de gjør i andre land.

Om du ikke ønsker å betale skatt i Norge så finnes bare en løsning: Du får flytte ut av landet.

Tror du etterhvert kommer til å innse at vi faktisk har det ganske bra her, med høy skatt og dyr øl.
Sist endret av flexd; 23. april 2014 kl. 18:25.
flexd: joda, men som trader er det like vanskelig å tjene penger her som i alle andre land. Forstår TS godt.
Så fremt du ikke har behov for å skrive av ganske mye på moms, og føre opp dine utgifter på firmaet, slik at det blir regnet som et redusert overskudd = mindre skatt. Så selvfølgelig er det ikke vits å opprette ENK.


Finnes en god del rådgivere med heftig god peiling på slikt, bør kanskje ta en tlf til de =)
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du skulle jo nesten ringt Robotdødaren og hørt med han om hvordan han løser det. (en av norges mest kjente daytradere)
Jeg har kontakt med han, kan spørre hvis du vil TS.