Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1093
Kom over denne saken i dag og det er basen for tanken her.
Sett at HTC kommer til å trekke denne kiden for retten og kreve dust mye cash("Leaks and broken NDAs have concrete financial harm").

Da lurer jeg litt på hvordan saken ville sett ut om han som la ut videoen var norsk statsborger? HTC Corporation er jo et stort selskap men jeg tenker litt sånn at de ikke har så himla mye makt i Norge.
Vil et søksmål da gå gjennom HTC norge/nordic eller whatever (datterselskap/filial) og behandles for en norsk domstol?
Jeg tenker at de 100000millioner(fitkivt tall) HTC krever bare vil bli ledd av fra norsk domstol.
Vil det kanskje opprettes en sak i USA eller whatever og så kan man som nordmann bare gi fullstendig F i alle krav derfra(tenker både da på å møte opp til en sak eller eventuelt bare hive alle brev i peisen)?
Personlig har jeg ikke noe behov for å befinne meg på amerikansk jord de nærmeste årene liksom.

I bunn og grunn så lurer jeg mest på hvordan et eventuelt søksmål fra et random utenlandsk selskap vil utspille seg for en nordmann.
Heh, artig tanke.
Som tommelfingerregel vet vi jo at absurde erstatningskrav blir ledd av her til lands. Så, selv om det hadde foregått her ville det aldri i verden blitt amerikanske størrelser på summene. Når det i tillegg går på tvers av landegrenser blir slike tullete erstatningskrav enda mer absurde. Likevel, dersom de kan argumentere for at norsk lov er brutt, så kan de jo alltids påvirke politiet til å få tatt ut en tiltale (DVD-Jon er jo et stjerneeksempel). I Finland er de litt løsere på avtrekkeren, så jeg skal ikke utelukke at vi en gang i fremtiden får en enda større integrering mellom BigCorporations(TM) og politiet også her på berget.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Førstemann som blir tatt for noe slikt må ringe Elden asap så man får en domsigelse som vil hindre alle framtidige forsøk på psyko-saksøkelser.