Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1054
ArbeidsledigProletar
Hei.

Sliter med frekvente blåskjermer.
Hadde problemer med blåskjermer når maskina var ny, fjerna en rambrikke og det fiksa problemet, deretter bytta jeg likeså ut all RAMmen og kunne igjen kjøre med 4gig, så TROR ikke det er RAMen som er kilden til problemet.

Fornya alle drivere og oppdaterte BIOS...

Får ikke lasta opp minidump her da, men lurer på hva det neste steget er?`Burde man rett og slett teste RAM?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hei.

Sliter med frekvente blåskjermer.
Hadde problemer med blåskjermer når maskina var ny, fjerna en rambrikke og det fiksa problemet, deretter bytta jeg likeså ut all RAMmen og kunne igjen kjøre med 4gig, så TROR ikke det er RAMen som er kilden til problemet.

Fornya alle drivere og oppdaterte BIOS...

Får ikke lasta opp minidump her da, men lurer på hva det neste steget er?`Burde man rett og slett teste RAM?
Vis hele sitatet...
Har du overclocka cpuen? Det samme skjedde med meg og når eg fjernet overklokkinga så gjikk det vekk.
har du 64-bit OS?
Du må ha 64-bit operativ system for og utnytte mere enn 4gig ram. Vet ikke om dette gir blåskjerm eller om det bare brukes 4gig RAM
ArbeidsledigProletar
Trådstarter
Ja, og nei. Har laste "optimized defaults" i BIOS så alt kjøres på standard.

EDIT: Ja, har 64bits operativsystem.
Sist endret av Batabusa; 17. februar 2012 kl. 20:44.
Hva står det bak X000000 ? Det kan for eksempel stå X0000007A
her hadde det vert fint med en minnedump eller mere informasjon om hva som står i selve bluescreenen din, hadde også hjulpet om du kunne gi mere info om pcn din er den selv bygget eller ferdig satt opp hvilke komponenter har du??

får du startet pc og kommet deg inn i OS eller går den rett i bluescreen når den booter??
ArbeidsledigProletar
Trådstarter
Uhm, åpna bluescreen reader 0x00000050 er da bug check code.

I tillegg har man 0x0000001A og 0x0000001E
Sitat av Xtra Vis innlegg
Har du overclocka cpuen? Det samme skjedde med meg og når eg fjernet overklokkinga så gjikk det vekk.
Vis hele sitatet...
Nei, du fjernet den dårlige utførte overklokkinga di.
ArbeidsledigProletar
Trådstarter
Meh, fjerna én RAMbrikke og har ikke hatt krasj siden. Mitt spørsmål er da følgende: er det mulig at det er HK og ikke RAMmens skyld?

HK er et billigkort "Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3".
Ja, det er mulig det er hovedkortet. Undersøk hvor mye spenning RAM-brikkene krever å se om det er satt riktig i BIOS.
Artig at jeg har en kompis som har hatt samme problemet, fjernet en rambrikke så funket det og så senere så kom det tilfeldige BSoD hele tiden, han byttet hk og alt var godt.
Han har også AMD, noe jeg aldri blir å handle.
ArbeidsledigProletar
Trådstarter
Sitat av Jaso Vis innlegg
Ja, det er mulig det er hovedkortet. Undersøk hvor mye spenning RAM-brikkene krever å se om det er satt riktig i BIOS.
Vis hele sitatet...
jo, men greia var jo at disse blåskjermene plutselig oppstod, AKA uten endring i spenning noensteds.
"Endringe" er ikke mer en småslitasje som skal til. De aller fleste hovedkort har noen smådeler som kan få grunnlegende feil over tid, så jaja.
Jeg kjører også asus AM3 kort, og sliter veldig med blåskjermer selv..
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Uhm, åpna bluescreen reader 0x00000050 er da bug check code.

I tillegg har man 0x0000001A og 0x0000001E
Vis hele sitatet...
0x0000001A er "memory management", har noe med minnet (RAM) og gjøre.
0x0000001E har med disker og gjøre. sjekk harddisken(e) dine og se hvor mye levetid som er igjen på de.
eventuelt opdater minnehåndterings drivere (chipset), typ intel chipset drivere fra intel.com.

Dette skal i teorien gjøre opp for blåskjermene dine. om de ikke gjør det, må du feilsøke hardware og prøve å fjærne ene ram brikken, for så å sette inn den gamle som fungerte.

for å finne ut hvilket chipset du trenger drivere til, så bruk HWinfo.
Sist endret av juzz; 21. februar 2012 kl. 19:16.