Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 10024
Hadde aldrig besøk av hunder på skolen jeg gikk på så hvit jeg vett. Men jeg vet derimot at det gikk sivile politifolk rund som "lærere" da skolen hadde stort deling problem.
Måtte faktisk lese den tråden her et par ganger om igjen - Klager vi virkelig på at politiet viser 13-15åringer arbeid mot narkotika og har med seg en narkohund på en ungdomskole?

Blinders off please
Sitat av hideout Vis innlegg
Måtte faktisk lese den tråden her et par ganger om igjen - Klager vi virkelig på at politiet viser 13-15åringer arbeid mot narkotika og har med seg en narkohund på en ungdomskole?

Blinders off please
Vis hele sitatet...
Da har du ikke lest tråden, les igjen!
Pløyd igjennom den et par ganger for sikkerhetsskyld - Ser den gode gamle legaliseringsdebatten bare er få poster unna, cant wait. Nok engang....ungdomskole.....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout Vis innlegg
Pløyd igjennom den et par ganger for sikkerhetsskyld - Ser den gode gamle legaliseringsdebatten bare er få poster unna, cant wait. Nok engang....ungdomskole.....
Vis hele sitatet...
Det handler vel heller om det enkle prinsippet at politiet skal ikkje sjekke deg med mindre dei har ein konkret mistanke om noko straffbart.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Men jeg har heller ikke noe kriminelt på meg, så jeg har ikke noe å frykte.
Vis hele sitatet...
Yes! Verdens beste argument. Som Gestapo likte å si det "har du ikke en radio på loftet har du heller ikke noe å frykte når vi stikker innom på overraskelsesbesøk".

Det er faktisk litt større enn den tapte krigen mot Narkotika dette her. Hva som er kriminelt endrer seg gjennom tidene, og derfor er det viktig å holde ordensmakten i tøylene slik at de ikke kan ture frem som de har lyst når det en dag er du som har noe kriminelt på deg som er definert som kriminelt av staten samme hvor idiotisk forbudet skulle være.

Staten pusher grensa med DLD, så begynner politiet å operere i noe som best kan beskrives som grå nyanser som heller mot svart i forhold til legalitetsprinsippet. Du har ikke noe å frykte, annet enn langsiktig tap av individuelle rettigheter og personlig frihet.

Four legs good, two legs bad! Bæææææ!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det handler vel heller om det enkle prinsippet at politiet skal ikkje sjekke deg med mindre dei har ein konkret mistanke om noko straffbart.
Vis hele sitatet...
Så du syns det her er helt forferdelig? At politiet viser seg aktiv for unger i sin mest påvirkelige alder? Offentlig bygg, så politiet kan vel gå der så mye de vil med hundene sine, er vel ikke slik at noen mot sin vilje ble tatt kroppsvisitert(?)
Sitat av hideout Vis innlegg
Så du syns det her er helt forferdelig? At politiet viser seg aktiv for unger i sin mest påvirkelige alder? Offentlig bygg, så politiet kan vel gå der så mye de vil med hundene sine, er vel ikke slik at noen mot sin vilje ble tatt kroppsvisitert(?)
Vis hele sitatet...
Er det nødt til å gjentas? Politiet har ikke hjemmel i lovverket til å bruke narkohund på skoler, dermed kan det på ingen måte rettferdiggjøres at de faktisk gjennomfører slike handlinger.

Og, om de hadde hatt hjemmel i loven, hadde det fortsatt vært en dårlig idè. Narkohund er bare enda ett repressivt virkemiddel i en feilet narkotikapolitikk. Man kan rope "forebyggende tiltak" og "hjelpe ungdommen" så mye man vil, men en kommer fortsatt ikke unna at det ikke kan bevises at tiltak som dette fungerer etter hensikten. Det er tvert imot svært mye som tyder på at slike inngrep (så vel som politikken som en helhet) virker mot sin hensikt. Resultatet ser vi vel hver dag.
Sist endret av Vargas; 4. november 2011 kl. 23:00.
En ting er om de har hjemmel i loven eller ikke. Noe annet som jeg tenker på er bildet politiet tegner av seg selv når de kommer såpass mannsterke og begynner å snuse rundt med hund. Jeg ser ikke noe galt i at politiet tar tak i skoleungdom som røyker hasj eller bruker annen narkotika, men de bygger ikke akkurat opp et tillitsforhold til ungdom ved å ha slike aksjoner. De bør heller finne seg andre metoder å bruke hvis de vil ta et oppgjør med narkotika på skolene.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Er det nødt til å gjentas? Politiet har ikke hjemmel i lovverket til å bruke narkohund på skoler, dermed kan det på ingen måte rettferdiggjøres at de faktisk gjennomfører slike handlinger.

Og, om de hadde hatt hjemmel i loven, hadde det fortsatt vært en dårlig idè. Narkohund er bare enda ett repressivt virkemiddel i en feilet narkotikapolitikk. Man kan rope "forebyggende tiltak" og "hjelpe ungdommen" så mye man vil, men en kommer fortsatt ikke unna at det ikke kan bevises at tiltak som dette fungerer etter hensikten. Det er tvert imot svært mye som tyder på at slike inngrep (så vel som politikken som en helhet) virker mot sin hensikt. Resultatet ser vi vel hver dag.
Vis hele sitatet...
Heh, du tror det her er en ulovlig aksjon? Hvor står det? Tviler jeg meget sterkt på. Høres helt fjernt ut igrunn, siden det er et offentlig bygg. Er vel ikke akkurat STERKT utenkelig at skolestyret er involvert her med tillatelser(?)


Hjembyen hvor jeg kommer fra er invandrermiljøet involvert på ungdomskolenivå og rekruterer selgere/kunder. Så og si umulig og sette en stopper for siden invandrermiljøet er 100% uoversiktelig - Hadde ønska slike aksjoner som det her -mer- enn velkommen om jeg var foreldre til noen av de som gikk på den skolen. Dette er en småby, så kan tenke meg det er rimelig mye verre i Oslo.

Narkopolitikken slår så jævlig feil, fair enough, men hva faen er ditt tiltak for å hindre rus i de alderstrinna her da? Legalisering hele veien til målstreken? Great!

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
En ting er om de har hjemmel i loven eller ikke. Noe annet som jeg tenker på er bildet politiet tegner av seg selv når de kommer såpass mannsterke og begynner å snuse rundt med hund. Jeg ser ikke noe galt i at politiet tar tak i skoleungdom som røyker hasj eller bruker annen narkotika, men de bygger ikke akkurat opp et tillitsforhold til ungdom ved å ha slike aksjoner. De bør heller finne seg andre metoder å bruke hvis de vil ta et oppgjør med narkotika på skolene.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Skal de holde noen foredrag? Hva er det egentlig politiet kan gjøre? De ekke no supermenn alltså, og sterkt begrensa i henhold til loven hva de kan gjøre.......
Om dere sjekker ut podcasten til her og nå på p1 fra i dag snakker di om akkurat dette.
Det er faktisk ikke lov å drive slike aksjoner i klasserom, hadde det vært i skolegården hadde det vist vært noe annet. Skolene gjemmer seg bak regelverket for fylket der det står at det er lov. men det er dermed ikke sagt at det er lov i henhold til Norske lover.

det er jo spesiellt at dem som blir tatt for noe blir tatt ut av klasserommet mens alle ser på.
Sist endret av Cybergasm; 4. november 2011 kl. 23:36.
Men så sier vel politiet at det ikke var noen -aksjon-, og man kunne forlate klasserommet -frivillig- om man ikke ville høre på politiet(?!)

Enig i at det ikke er helt heldig om så unge mennesker blir arrestert forran andre elever i klassen dog.
Politiet kaller det en forbyggende kampanje, og elevene ble bedt om å legge hendene på pullten og sitte i ro mens hunden lette etter stoff i følge elevombudet eller elevorganisasjonen på p1.
Men siden det her ikke var lovlig, så får det vel etterspill for politiet i via domstoler da? Hvem er det som har utalt seg om at det var ulovlig? En dommer? Eller nok en forsker som mener ting er betenkelig?
Riksadvokaten.

Men hvem er vel han til å tolke regelverk......
Sist endret av Vargas; 4. november 2011 kl. 23:49.
Det vil bli problem med å bruke ett evt beslag som ble gjort under aksjonen som bevis i en rettsak.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Riksadvokaten.

Men hvem er vel han til å tolke regelverk......
Vis hele sitatet...
Da blir det vel rettslige etterspill da?

Spent på hvordan det her kan være ulovlig, men det her feks kan være lovlig;
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4158861.ece
hideout, den artikkelen handler om at hunden har funnet noe ved en tilfeldighet. det er ikke det samme som å bevist be hunden søke i en gruppe mennesker.

her er litt om riksadvokatens syn på denne saken:
http://www.f-b.no/nyheter/ulovlig-razzia-1.6591861

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det vil bli problem med å bruke ett evt beslag som ble gjort under aksjonen som bevis i en rettsak.
Vis hele sitatet...
det er i amerikanske filmer det. i norge er bevis fremskaffet på ulovlig måte fortsatt gyldig som bevis.
Sitat av hideout Vis innlegg
Men så sier vel politiet at det ikke var noen -aksjon-, og man kunne forlate klasserommet -frivillig- om man ikke ville høre på politiet(?!)

Enig i at det ikke er helt heldig om så unge mennesker blir arrestert forran andre elever i klassen dog.
Vis hele sitatet...
"Frivillig". Går du ut blir du jo avhørt som hovedmistenkt nr.1, og sikkert bare et tidsspørsmål før det blir razzia hjemme hos mor. Politiet kan si hva de vil, men de har ikke hjemmel i lov til å kunne gjøre dette. Men i en politistat har de lov å gjøre hva de vil, uansett hva lovverket sier. Dette er åpenbart politiet i Norge sin våte drøm, og politikerne er vandrende zombier som ikke gjør noenting med det, eller de presterer utrolig nok å faktisk støtte slike ulovlige aksjoner.

Nå har jo en tulling fra FRP, nærmere bestemt Erlend Wiborg, gått ut og sagt han vil ha razzia på alle skoler.

Prinsipprogrammet til FRP sier følgende:

"Som en del av den personlige frihet er personvernet vesentlig. Enkeltmenneskets rett til privatliv og personlig integritet må respekteres som
en grunnleggende rettighet. Fravær av overvåkning er vesentlig i den
enkeltes velferd. Lovgivningen må i sterk grad ivareta personvernet."

Fy faen for en stor jævla vits. Det er helt utrolig, har ikke ord for hvor latterlig hyklersk, ikke bare Wiborg og FRP, men hele den udugelige gjengen på Stortinget er.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hvilket ubehag? Den som ikke har noe å skjule, har vel heller ikke noe å føle ubehag for. Kanskje hvis man er redd for hunder.
Vis hele sitatet...
Ubehag for den som har noe å skjule, frykten for og bli stemplet og hengt ut.
Den som ikke har noe å skjule kan jo bli markert hvis den har en venn som har noe å skjule, er ingen selvfølge at folk som ikke røyker misliker de som gjør det.
Det er en urimelig tanke av deg og tro at alle som ikke har noe å skjule synes det er helt uproblematisk og at det ikke kan skremme dem på en noen som helst måte.


Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Dette er ikke vanlige ordenspatruljer som har fått i oppdrag å ta turen til en ungdomsskole. Det er nok forebyggende avdeling eller noe som jobber med ungdomskriminalitet.
Vis hele sitatet...
Eeeehhh hva så, er jo pokker så irrelevant hvem som kommer så lenge de kommer fra politiet, sist jeg sjekket så var en politiuniform en politiuniform.



Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Igjen så er det ingen som tramper på andre medmennesker av noe slag. Dette er ren forebygging, gjøre seg synlig for de unge, vise at de faktisk er der. Noe som er veldig viktig. Bonus hvis de finner stoff hos en person.
Vis hele sitatet...
De tramper på elevenes tid på skolen, du sier at de 10 minuttene blir surret bort uansett, er jo ingen selvfølge det. Der jeg gikk så surret vi ikke bort tiden til de andre, lot heller være og gjøre noe uten og forstyrre undervisningen.
De tramper på sikkerheten deres, frykt for at hvem som helst kan bli tatt, ikke minst de som har noe og skjule. Målet helliger ikke middelet i denne sammenhengen.
Og gjøre seg synlig er jo vel og bra det, bare fryktelig unødvendig inne i klasserommet, og jo det glemte jeg, de må jo ha fri til helgen så det er ferrest mulig på jobb da... Du vet familie og hytteturer osv...

Dessuten bryter de loven, er 100 andre her som har sagt det, men kanskje donkey og brain ikke er noen bonus.

Edit: Ta 10 minutter og gang det med antall elever som mister undervisning.
Sist endret av SinHazzard; 5. november 2011 kl. 11:01.
Hva er dette tullet med at man skal synes det er ok hvis man ikke har noe å skjule? Det er vel egentlig mye værre å bli uskyldig dømt, enn skyldig?

Dessuten er jeg allergisk mot hunder. Nei, det hjelper ikke å gå ut, hundene legger jo igjen flass og hår.
[quote=Don Veto;2325064]"Frivillig". Går du ut blir du jo avhørt som hovedmistenkt nr.1, og sikkert bare et tidsspørsmål før det blir razzia hjemme hos mor. Politiet kan si hva de vil, men de har ikke hjemmel i lov til å kunne gjøre dette. Men i en politistat har de lov å gjøre hva de vil, uansett hva lovverket sier. Dette er åpenbart politiet i Norge sin våte drøm, og politikerne er vandrende zombier som ikke gjør noenting med det, eller de presterer utrolig nok å faktisk støtte slike ulovlige aksjoner.

Og dette er noe du baserer på hva? Lykke til med å få ransakelseordre hos en barnefamilie grunnet at en person valgte å takke nei til å sitte i et klasserom, hvor valget var frvillig.

Sitat av technot Vis innlegg
hideout, den artikkelen handler om at hunden har funnet noe ved en tilfeldighet. det er ikke det samme som å bevist be hunden søke i en gruppe mennesker.

her er litt om riksadvokatens syn på denne saken:
http://www.f-b.no/nyheter/ulovlig-razzia-1.6591861



det er i amerikanske filmer det. i norge er bevis fremskaffet på ulovlig måte fortsatt gyldig som bevis.
Vis hele sitatet...

Den artikkeln der er 100ganger verre enn det her hvertfall. Politiet kan gå inn i en privatbolig p.ga hunden lukter noe utenfor, men de kan ikke gå på en offentlig skole med en narkohund når de alikevell er der for å fortelle om narkotika?

Om den aksjonen her er ulovlig blir selvsagt bevisene det og. Finst utallige narkosaker hvor folk har gått fri grunnet ulovligheter fra politiet sin side - Så om den aksjonen her faktisk er ulovlig kommer jo ingen til å bli dømt. Var vel dog heller ikke det som var målet til politiet, var vel mer det å vise seg så ungdom fattet at en ungdomskole ikke er en plass du tar med nark.
Sist endret av et eller annet; 5. november 2011 kl. 12:58.
hideout, jeg har aldri hørt om disse "utallige narkosakene" hvor folk har gått fri pga ulovlig bevisinnhenting. så må ha noen kilder.

her er en masteroppgave om politiets utstrakte bruk av ulovlige beviser og hvor ofte disse faktisk blir lagt frem for retten:
http://www.ub.uit.no/munin/bitstream...366/thesis.pdf


ca på side 5 vil du se at den eneste ulovlige metoden som i praksis fører til frifinnelse er provokasjon.
som du også vil lære om du leser oppgaven, så har vi altså ingen lover som gir denne frifinnelsen eller avskjæring av bevis fra en rettsak. man har ingen lovfestet rett til å få fjernet et ulovlig erhvervet bevis.

og jeg kjenner selv mennesker som er dømt på bevis som politiet har erhvervet på "ulovlig" måte.

og jeg synes fortsatt det er mye værre å be en hund søke bevist på en hel gruppe mennesker, og det at en hund ved en tilfeldighet oppdager narkotika gjemt i et hus. for å sammenligne måtte hundeføreren bevist ha bedt hunden om å søke mens han gikk tur mellom disse husene hvor narkotika ble oppdaget.

det er ikke tilfeldig når hunden bevist får beskjed om å søke blant en gruppe mennesker.

jeg diskuterer ikke målet, men middelet. jeg er ikke uenig i målet. forebygge rus blant ungdom er et prisverdig mål, men man bryter ikke viktige rettsprinsipper fordi målet helliger middelet.

politiet klarte helt fint å "vise" seg og fortelle om hvor farlig narkotika var på ungdomskolen jeg gikk uten å pusse narkohund på en hel klasse/skole, med hva vi må anta er uskyldige mennesker.
Sist endret av technot; 5. november 2011 kl. 13:46.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Fatter ikke hvordan folk kan kalle det en razzia..

Siden når ble razzia å slippe hunden sin løs? Dem slipper hunden, den løper rundt, logrer og lukter som en helt normalt hund ville gjort.

Det er også valgfritt å være tilstedet.

Som jeg forstår det på en razzia, har du ikke mulighet til å forlate stedet, og du blir mer ransaket enn en hund som sniffer deg i skrittet.
Vis hele sitatet...
Det er riktignok valgfritt og gå på skole for de aller fleste. Men da binder du deg til skolen den tiden det varer.

Dette vet selvfølgelig politiet og utnytter seg av det ved og oppsøke elever der de vet hvor de kan finne dem i et bestemt tidsrom.

Hvis man forlater stedet da, vil det vekke mistanke hos politiet fordi de er der for og finne kriminelle. Det er tross alt jobben dems. Elevene har i utgangspunktet ingen grunn til og forlate stedet, fordi de selv har valgt og være der.

Politiet vil derfor mest sansynelig ikke la deg forlate stedet uten noen form for forhør.

Dette kan fort føles ubehagelig.

Samfunnet burde ha fokus på en mere behagelig skolegang. ikke omvendt.

Selvom det bare føles ubehagelig for noen, er det fortsatt ubehagelig for dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.aftenposten.no/nyheter/os...t-6701492.html

Inkluderer følgende interessante uttalelse:

"- Hvorfor er det nødvendig å ha med narkotikahund?

- For å vise hvordan hunden jobber og hva som er vårt verktøy. En hund er ganske kontaktskapende og en ålreit måte å komme i kontakt med ungdom på. Mange ungdommer møter vi bare i vanskelige situasjoner. Vi ønsker å treffe ungdom på andre måter også, sier, sier politiadvokat Spurkland."
Sist endret av PVestlandia; 19. november 2011 kl. 13:27.
Slike aksjoner tar jo utgangspunkt i de finner noe, der sikkert 1 av 20 elever antages å holde på med hasjsprøyter o.l

Hvis det er greit at man er skyldig til det motsatte er bevist, kan man jo ha en egen avdeling i politiet som går igjennom alle hus, " kun for sikkerhetskyld ".
Sist endret av Klokkemaster; 19. november 2011 kl. 13:59.
Jeg liker ikke hvilken retning Norge går i. Razziaer på skoler, Regjeringen bestemmer skjenketider, Lovforslag om at mannlig bilførere mellom 18 og 24 ikke får ha passasjerer, helt idiotisk bruk av politiressurser, ulovlige innvandrere voldtar kvinner på åpne gater i helgene. Det er en maktelite som rollerer på makta, mens vi andre på bare fint lyde de mange nye lovene. Slik styres nå kan det ligne på et styresett som kostet mange titalls millioner menneskeliv, jeg trodde vi ble kvitt i europa på tidlig 90tallet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Razziaer på skoler,
Vis hele sitatet...
Det er usedvanleg sjeldan i Noreg samanlikna med ein del andre land, eit av dei meir kjent som 'Land of the free'. Det er uheldig, men det er i det minste ein aktiv offentleg debatt rundt det.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Regjeringen bestemmer skjenketider
Vis hele sitatet...
Det er langt i fra særnorsk, og igjen kan ein jo peike på Land of the Free, eller svært mange andre land. T.d. britane har jo hatt dette veldig lenge, og det er eit resultat av dei sosiale problema alkohol skaper. Og det er heller ikkje noko nytt i Noreg; vi har hatt det ganske lenge...
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Lovforslag om at mannlig bilførere mellom 18 og 24 ikke får ha passasjerer,
Vis hele sitatet...
Det var vel ikkje eit lovforslag, men eit utspel for å skape debatt frå ein stortingspolitiker. Og debatt skapte det jo, og det er aldri negativt.

Kort sagt gjentar du dei vanlege påstandane, og håper dei skal illustrere noko. Det gjer dei stortsett ikkje.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er langt i fra særnorsk, og igjen kan ein jo peike på Land of the Free, eller svært mange andre land. T.d. britane har jo hatt dette veldig lenge, og det er eit resultat av dei sosiale problema alkohol skaper. Og det er heller ikkje noko nytt i Noreg; vi har hatt det ganske lenge...
Vis hele sitatet...
Alkohol skaper jo ikke problemer. Mennesker skaper problemer. I stedet for å begrense menneskers adgang på alkohol og rusmidler kan man kanskje innse at det er mennesker som har skylda, og ikke fylla?
Lenge leve barnehagestaten Norge.


Men uansett, tilbake til temaet.
Jeg ville synes det var ubehagelig å bli mistenkeliggjort av politiet i en sånn klasseromssituasjon. Og det er faktisk helt legitimt å føle det sånn.
Det å påstå at overtramp på personvern er greit fordi man har rent mel i posen er bare helt på trynet. Det er faktisk ikke greit. Spesielt ikke om det stemmer at denne type "kampanje" er ulovlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NannirK Vis innlegg
Alkohol skaper jo ikke problemer. Mennesker skaper problemer. I stedet for å begrense menneskers adgang på alkohol og rusmidler kan man kanskje innse at det er mennesker som har skylda, og ikke fylla?
Vis hele sitatet...
Alkohol skaper problemer fordi det endrer måten vi oppfører oss på, og har avhengigheitspotensiale. Så tilgang til alkohol skaper sosiale problemer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Alkohol skaper problemer fordi det endrer måten vi oppfører oss på, og har avhengigheitspotensiale. Så tilgang til alkohol skaper sosiale problemer.
Vis hele sitatet...
Overdreven bruk av alkohol skaper sosiale problemer.
Og det er tross alt mennesker som drikker alkohol..
Om de kommer til min skole skal jeg trolle de noe enormt....

Om jeg nekter å være med på denne "razziaen", kan de da senere tvinge meg til å ta en urinprøve? Er det grunnlag nok, eller er de nødt til å finne noe fysisk først?
Sitat av maxphone Vis innlegg
Om de kommer til min skole skal jeg trolle de noe enormt....

Om jeg nekter å være med på denne "razziaen", kan de da senere tvinge meg til å ta en urinprøve? Er det grunnlag nok, eller er de nødt til å finne noe fysisk først?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du tvinge deg unna en razzia.. det er jo meningen at du er sperret inne i klasserommet?
Sitat av TobNor Vis innlegg
Hvordan skal du tvinge deg unna en razzia.. det er jo meningen at du er sperret inne i klasserommet?
Vis hele sitatet...
Sitat av hideout Vis innlegg
Men så sier vel politiet at det ikke var noen -aksjon-, og man kunne forlate klasserommet -frivillig- om man ikke ville høre på politiet(?!)
Vis hele sitatet...
Det er frivillig for elevene å være tilstede, men elevene som forlater klasserommet må svare på noen spørsmål fra politiet. Flere hevder at dette er ulovlig ransaking.
Vis hele sitatet...
Over 1000 osloelever narkosjekket

Legg merke til at jeg skrev "razzia". Uttrykte meg kanskje litt feil
Sitat av technot Vis innlegg
hideout, jeg har aldri hørt om disse "utallige narkosakene" hvor folk har gått fri pga ulovlig bevisinnhenting. så må ha noen kilder.

her er en masteroppgave om politiets utstrakte bruk av ulovlige beviser og hvor ofte disse faktisk blir lagt frem for retten:
http://www.ub.uit.no/munin/bitstream...366/thesis.pdf


ca på side 5 vil du se at den eneste ulovlige metoden som i praksis fører til frifinnelse er provokasjon.
som du også vil lære om du leser oppgaven, så har vi altså ingen lover som gir denne frifinnelsen eller avskjæring av bevis fra en rettsak. man har ingen lovfestet rett til å få fjernet et ulovlig erhvervet bevis.

og jeg kjenner selv mennesker som er dømt på bevis som politiet har erhvervet på "ulovlig" måte.

og jeg synes fortsatt det er mye værre å be en hund søke bevist på en hel gruppe mennesker, og det at en hund ved en tilfeldighet oppdager narkotika gjemt i et hus. for å sammenligne måtte hundeføreren bevist ha bedt hunden om å søke mens han gikk tur mellom disse husene hvor narkotika ble oppdaget.

det er ikke tilfeldig når hunden bevist får beskjed om å søke blant en gruppe mennesker.

jeg diskuterer ikke målet, men middelet. jeg er ikke uenig i målet. forebygge rus blant ungdom er et prisverdig mål, men man bryter ikke viktige rettsprinsipper fordi målet helliger middelet.

politiet klarte helt fint å "vise" seg og fortelle om hvor farlig narkotika var på ungdomskolen jeg gikk uten å pusse narkohund på en hel klasse/skole, med hva vi må anta er uskyldige mennesker.
Vis hele sitatet...
Beklager sent svar, har ikke holdt meg oppdatert. Men de spesielle sakene jeg husker i hode er desse: (Lovdata sletter 3-6mnd gamle saker..)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=180710

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=567300

Satt selv i en sak hvor vi ble dømt for for et stoff de reknet om til 250kilo hasj uten å ha kjennskap til selve stoffet(Det stod ikke på noen narkolister), dommene ble utlevert og startet sonet. Før kripos hadde gjort opp sin mening, og når de ferdigstilte arbeidet ble alle man løslatt og mangen av sakene i importleddet kom ikke engang opp for retten p.g.a politiet hadde tatt i brukt derivatloven helt feil. Og med andre ord misbrukt loven

Finst utallige til jeg kunne pastet, men du går jo selv inn på provikasjon, men det er jo et tema som er nærtliggende nesten alle narkosaker hvor ting ikke foregår helt etter boken. Og her snakker vi mangen av norgeshistoriens største saker.

Når det kommer til informater så er det og selvsagt mangen grove overtramp, men det er jo ikke akkurat noe allmenheten får vite om. Fleste papirer som gjelder det får jo knapt nok de sikta i saken se..

Informanter*
Sitat av hideout Vis innlegg
Beklager sent svar, har ikke holdt meg oppdatert. Men de spesielle sakene jeg husker i hode er desse: (Lovdata sletter 3-6mnd gamle saker..)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=180710

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=567300

Satt selv i en sak hvor vi ble dømt for for et stoff de reknet om til 250kilo hasj uten å ha kjennskap til selve stoffet(Det stod ikke på noen narkolister), dommene ble utlevert og startet sonet. Før kripos hadde gjort opp sin mening, og når de ferdigstilte arbeidet ble alle man løslatt og mangen av sakene i importleddet kom ikke engang opp for retten p.g.a politiet hadde tatt i brukt derivatloven helt feil. Og med andre ord misbrukt loven

Finst utallige til jeg kunne pastet, men du går jo selv inn på provikasjon, men det er jo et tema som er nærtliggende nesten alle narkosaker hvor ting ikke foregår helt etter boken. Og her snakker vi mangen av norgeshistoriens største saker.

Når det kommer til informater så er det og selvsagt mangen grove overtramp, men det er jo ikke akkurat noe allmenheten får vite om. Fleste papirer som gjelder det får jo knapt nok de sikta i saken se..

Informanter*
Vis hele sitatet...
hyggelig at noen går fri. men det er untaket heller en regelen. som du kan lese i masteroppgaven jeg linket til i en tidligere post

tviler forøvrig ikke på at det skjer mange grove overtramp, og mange av dem ser nok ikke engang dagens lys

rettspraksis er jo å frifinne ved provokasjon, og tydeligvis også ved noen andre overtramp i ny og ne, men det er ikke gitt at dette skjer, og det er faktisk ikke nedfelt i lovverket at frifinnelse skal finne sted (står også om dette i linken)
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Fatter ikke hvordan folk kan kalle det en razzia..

Siden når ble razzia å slippe hunden sin løs? Dem slipper hunden, den løper rundt, logrer og lukter som en helt normalt hund ville gjort.

Det er også valgfritt å være tilstedet.

Som jeg forstår det på en razzia, har du ikke mulighet til å forlate stedet, og du blir mer ransaket enn en hund som sniffer deg i skrittet.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende ikke alle synes det er så stas med f.eks en stor schæfer som peser
og vimser over alt.Noen har faktisk "hundeskrekk".Spesielt endel mennesker fra midtøsten...Eller?
Sitat av Maol33t Vis innlegg
De skal jo ikke ha med narkotika på skolen uansett, så det er vel ingenting å klage på.
Vis hele sitatet...
Som regel så blir de fleste som "markeres" av bikkjen, mistenkt. Med/Uten dop. Er du dum/redd (generelt, en vanlig student) som ikke er vandt til politiet, så vil du selvfølgelig drite deg ut og tilstå bruk e.l.

Hvis politiet trenger å komme til ungdomsskoler for å utføre rasiaer pga rusproblemer i skolen. EPIC FAIL med skolens ledelse da.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Som regel så blir de fleste som "markeres" av bikkjen, mistenkt. Med/Uten dop. Er du dum/redd (generelt, en vanlig student) som ikke er vandt til politiet, så vil du selvfølgelig drite deg ut og tilstå bruk e.l.

Hvis politiet trenger å komme til ungdomsskoler for å utføre rasiaer pga rusproblemer i skolen. EPIC FAIL med skolens ledelse da.
Vis hele sitatet...
Og hva er det skolens ledelse skal gjøre med at elever bruker narkotika?
Et voksende problem det her som nesten kun fantest i de største byene i Norge, som nå finnest til og med på småplasser. Vi har asylsøkere/whatever som er her for en grunn, og det er å selge narkotika. De blir sendt rundt til små byer, og de markedsfører produktet sitt til dem de lettest kommer i kontakt med. Narkomane/unge. Helt sykt å se på hvordan de holder på, og hvor unge folk de rekruterer.
Ikke akkurat så lett å gjøre noe med for politiet heller siden kommunikasjonskontroll på deres moderspråk+haug med simkort som står på andre invandrere ikke er så lett å snappe opp. Og tar man dem ikke med et stort kvantum får man ikke stoppet de - Kommer politiet for nærmt reiser de videre til neste sted og noen andre fra samma organisasjon overtar plassen dems.

Må være så fest og være politi, kjempe mot kriminalitet som skal så mye til for å stoppe, ha gode hensikter, og kun få legaliserings greier og annet piss slengt tilbake. Bra noen gidder en utakknemmelig jobb iaf.

Skulle så gjerne likt å høre hvordan dere mener politiet skal bekjempe de her problema egentlig, og ha gjerne i bakhode hvor lite politi faktisk kan gjøre uten rettens godkjennelse. Og når det gjelder unger i denne aldern her er det ikke akkurat grove inngrep de får lov å iverksette.
Sitat av hideout Vis innlegg
Og hva er det skolens ledelse skal gjøre med at elever bruker narkotika?
Et voksende problem det her som nesten kun fantest i de største byene i Norge, som nå finnest til og med på småplasser. Vi har asylsøkere/whatever som er her for en grunn, og det er å selge narkotika. De blir sendt rundt til små byer, og de markedsfører produktet sitt til dem de lettest kommer i kontakt med. Narkomane/unge. Helt sykt å se på hvordan de holder på, og hvor unge folk de rekruterer.
Ikke akkurat så lett å gjøre noe med for politiet heller siden kommunikasjonskontroll på deres moderspråk+haug med simkort som står på andre invandrere ikke er så lett å snappe opp. Og tar man dem ikke med et stort kvantum får man ikke stoppet de - Kommer politiet for nærmt reiser de videre til neste sted og noen andre fra samma organisasjon overtar plassen dems.

Må være så fest og være politi, kjempe mot kriminalitet som skal så mye til for å stoppe, ha gode hensikter, og kun få legaliserings greier og annet piss slengt tilbake. Bra noen gidder en utakknemmelig jobb iaf.

Skulle så gjerne likt å høre hvordan dere mener politiet skal bekjempe de her problema egentlig, og ha gjerne i bakhode hvor lite politi faktisk kan gjøre uten rettens godkjennelse. Og når det gjelder unger i denne aldern her er det ikke akkurat grove inngrep de får lov å iverksette.
Vis hele sitatet...
Da kan ta politiet prøve å bruke ressursene sine på å ta disse asylsøkerne i stedet? Tror du det hjelper noen som helst at politiet kommer på skoler og avslører hvem som røyker hasj?
Du tror politiet kun gikk på denne ungdomskolen for å ta ungene som røyket hasj? Eller for å få informasjon om de som faktisk selger til dem? Gud anton mayer. En av de få/beste måtene de bygger sakene sine mot de her asylsøkerene er nettop gjennom informasjom om dem. Og trist så det er, så er denne unge gruppen de som er mest sansynlig til å gi dem denne informasjonen.........Er lov å se ting som et del av et større bilde..bare av og til...
Bare flott at de gjør dette.
Sitat av hideout Vis innlegg
Du tror politiet kun gikk på denne ungdomskolen for å ta ungene som røyket hasj? Eller for å få informasjon om de som faktisk selger til dem? Gud anton mayer. En av de få/beste måtene de bygger sakene sine mot de her asylsøkerene er nettop gjennom informasjom om dem. Og trist så det er, så er denne unge gruppen de som er mest sansynlig til å gi dem denne informasjonen.........Er lov å se ting som et del av et større bilde..bare av og til...
Vis hele sitatet...
Jepp. Ingen hasjrøykere tyster, og jeg tviler på at politiet går gjennom folk sine tlf i håp om å finne dealere. Kunne blitt stygge konsekvenser av det..
herrejesus hva er egentlig problemet med at politiet har razzia på skoler? har gått på flere videregående skoler i oslo og hver gang politiet kommer med hundene sine så er det fordi skolens ledelse har bedt dem om det. synes dere virkelig at folk skal røyke og deale i friminuttene? om man har drikki, røyka tatt piller er egentlig det samma. alle kan vel være enig i at folk som er rusa på skolen ødelegger for andres undervisning?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Og hva er det skolens ledelse skal gjøre med at elever bruker narkotika?
Et voksende problem det her som nesten kun fantest i de største byene i Norge, som nå finnest til og med på småplasser. Vi har asylsøkere/whatever som er her for en grunn, og det er å selge narkotika. De blir sendt rundt til små byer, og de markedsfører produktet sitt til dem de lettest kommer i kontakt med. Narkomane/unge. Helt sykt å se på hvordan de holder på, og hvor unge folk de rekruterer.
Ikke akkurat så lett å gjøre noe med for politiet heller siden kommunikasjonskontroll på deres moderspråk+haug med simkort som står på andre invandrere ikke er så lett å snappe opp. Og tar man dem ikke med et stort kvantum får man ikke stoppet de - Kommer politiet for nærmt reiser de videre til neste sted og noen andre fra samma organisasjon overtar plassen dems.

Må være så fest og være politi, kjempe mot kriminalitet som skal så mye til for å stoppe, ha gode hensikter, og kun få legaliserings greier og annet piss slengt tilbake. Bra noen gidder en utakknemmelig jobb iaf.

Skulle så gjerne likt å høre hvordan dere mener politiet skal bekjempe de her problema egentlig, og ha gjerne i bakhode hvor lite politi faktisk kan gjøre uten rettens godkjennelse. Og når det gjelder unger i denne aldern her er det ikke akkurat grove inngrep de får lov å iverksette.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder som backer opp denne påstanden din?
Du har rett i at asylsøkere er her for en grunn: Beskyttelse fra forfølging.

Ærlig talt, mer ignorante meninger som du presenterer her skal man gå langt for å finne, i min "ruskarriere" på over 10år har jeg aldri hatt kontakt med asylsøkere.
Men motorsykkelentusiaster, ideologiske stonere, psykonauter og en eller annen etnisk norsk tulling som håver inn trygd mens han knasker piller, de har jeg lang erfaring med.
Så å gi en utsatt folkegruppe skylden for utvidelsen av narkotikamarkedet er helt bak mål, skjerp deg!
Politiet har en hard jobb, det er vi enige om, men å tro at de noen gang skal klare å stoppe all bruk av narkotika er naivt.
Legalisering handler ikke om fri bruk og at de kriminelle nettverkene skal få fritt leide til å drive handelen sin, det handler om det stikk motsatte: At staten skal ta over kontrollen ved å produsere og distribuere substansene selv. Ordentlig informasjon og kvalitetsikring av varene vil forhindre skader og overdoser som ellers skjer.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Har du noen kilder som backer opp denne påstanden din?
Du har rett i at asylsøkere er her for en grunn: Beskyttelse fra forfølging.

Ærlig talt, mer ignorante meninger som du presenterer her skal man gå langt for å finne, i min "ruskarriere" på over 10år har jeg aldri hatt kontakt med asylsøkere.
Men motorsykkelentusiaster, ideologiske stonere, psykonauter og en eller annen etnisk norsk tulling som håver inn trygd mens han knasker piller, de har jeg lang erfaring med.
Så å gi en utsatt folkegruppe skylden for utvidelsen av narkotikamarkedet er helt bak mål, skjerp deg!
Politiet har en hard jobb, det er vi enige om, men å tro at de noen gang skal klare å stoppe all bruk av narkotika er naivt.
Legalisering handler ikke om fri bruk og at de kriminelle nettverkene skal få fritt leide til å drive handelen sin, det handler om det stikk motsatte: At staten skal ta over kontrollen ved å produsere og distribuere substansene selv. Ordentlig informasjon og kvalitetsikring av varene vil forhindre skader og overdoser som ellers skjer.
Vis hele sitatet...
Beklager om jeg ordla meg feil og du tror jeg legger alle i gruppen asylsøkere/whatever under det samme(......) - det gjør jeg selvfølgelig ikke, og sku tro man fattet det ikke var meningen. Backer det opp av egne erfaringer, slik du gjør med "Men motorsykkelentusiaster, ideologiske stonere, psykonauter og en eller annen etnisk norsk tulling som håver inn trygd mens han knasker piller, de har jeg lang erfaring med." - Jeg har aldri i min like lange "kriminelle karriere" opplevd noen i de gruppene du beskrive gå aktivt inn på ungdomskole nivå og pushe dop. Heller tvert imot.

Om du har en lang fartstid innenfor kriminalitet så får du ta å prate litt med folk, samme organisasjonene som har invandrere/asylsøkere/whatever gåendes langs elven i Oslo har nå spredd seg til småplasser rundt om i Norge og kjører samme opplegget via de samme leverandørene. Derav mangen saker i media hvor en asylsøker som bor på et liten hybel, har minimalt med ressurser/gjennstander, men sendt 3-400 000 siste halve året tilbake til moderlandet fra Western Union, det harn fått til. Fengslene i Norge er overfylt av utlendinger som sitter i varetekt, de har gjerne ikke engang klær med seg inn, men sitter for kvantum som representerer en økonomi de på ----langtnær----- har selv.

Skal legalisering fungere må du globalt legalisere -ALLE- stoff(i mine øyner hvertfall), hjelper ikke mye om vi legaliserer hasj f.eks og ikke de andre stoffene. Eller om vi legaliserer det og landene rundt oss ikke gjør det, narkokriminalitet vil fortsette. Og det er vel typ en umulig hypotese at det skjer globalt på samme tid(?)

Helt utrolig om du faktisk trodde at jeg la ALLE asylsøkere under det samme når jeg skrev det der, trodde du virkelig det? Klarer ikke helt å gi slipp på den. Hadde ikke skrevet /whatever da akkurat. Men det gikk en dokumentar om ulovlige invandrere på tv2 for ca. 1 år siden. Da var man i Italia hvor de fleste som reiser fra landet sitt klarer å komme seg uten papirer etc - Og alle sa det samme, det var Norge som var målet. Kom man seg til Norge var man sikkret/reddet. Og de fleste som driver med nark. kriminalitet i Norge er jo ulovlige invandrere. Ikke så lett å jakte på personer som bruker et navn som 5 andre i Norge og bruker. Ikke så lett å få KK på desse folka. Og som sagt, blir det for varmt reiser de bare videre og nye kommer inn. Og politiet sitt sammarbeid på tvers av fylkesgrenser har jo bevist seg vanskelig/elendig.

Men vennligst ikke tro at jeg mener at de som faktisk er i Norge på gyldig grunnlag og er i frykt i sitt hjemland er her i Norge for å selge narkotika, for det var virkelig ikke meninga.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg

Igjen så er det ingen som tramper på andre medmennesker av noe slag. Dette er ren forebygging, gjøre seg synlig for de unge, vise at de faktisk er der. Noe som er veldig viktig. Bonus hvis de finner stoff hos en person.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart mange som vil trampe på andre mennesker om man er en av få som blir tatt i en slik aksjon, jeg kan ikke forestille meg mange mer ydmykende situasjoner. Spesielt siden du da vil ha et visst rykte på deg, dette har større sosiale skader enn du kan se for deg. Det er på ingen måte bonus hvis de finner stoff hos en person, jeg trodde de fleste oppegående mennesker var inneforstått med at straff for å ruse seg ikke fungerer prevantivt eller riktig på noen som helst måte.
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
herrejesus hva er egentlig problemet med at politiet har razzia på skoler? har gått på flere videregående skoler i oslo og hver gang politiet kommer med hundene sine så er det fordi skolens ledelse har bedt dem om det. synes dere virkelig at folk skal røyke og deale i friminuttene? om man har drikki, røyka tatt piller er egentlig det samma. alle kan vel være enig i at folk som er rusa på skolen ødelegger for andres undervisning?
Vis hele sitatet...
Problemet er at hunder kan lukte narkotika på deg selvom du ikke har rørt det på en uke, og blir du markert kan blir du avhørt for å så muligens ta pissings. Og nei jeg syns ikke at folk skal ruse seg og deale på skolen. Men er ikke enig i at det "ødelegger for andres undervisning"(åååh så mange ganger jeg har hørt de ordene der). Om en fyr sitter ballefjern i timen er det hans tap.
Sist endret av bloodshotEyes; 25. november 2011 kl. 17:56.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Problemet er at hunder kan lukte narkotika på deg selvom du ikke har rørt det på en uke, og blir du markert kan blir du avhørt for å så muligens ta pissings. Og nei jeg syns ikke at folk skal ruse seg og deale på skolen. Men det "ødelegger ikke for andres undervisning"(åååh så mange ganger jeg har hørt de ordene der)
Vis hele sitatet...
Hvis det en slik holdning dagens ungdom har til narkotika kan de godt utføre ukentlige "kontroller" på skolene for min del.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Problemet er at hunder kan lukte narkotika på deg selvom du ikke har rørt det på en uke, og blir du markert kan blir du avhørt for å så muligens ta pissings. Og nei jeg syns ikke at folk skal ruse seg og deale på skolen. Men er ikke enig i at det "ødelegger for andres undervisning"(åååh så mange ganger jeg har hørt de ordene der). Om en fyr sitter ballefjern i timen er det hans tap.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke bare "hans tap", det går ut over alle. Pisseprøve, evt. rettsak, fengsel, dealing til andre brukere, osv.

Det er like idiotisk som å påstå at de som fyllekjører, står helt alene om det og kun utsetter seg selv for skade viss de skulle kræsje.

Hva tror du skattepengene våre går til?