Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2994
Hei, jeg sliter veldig psykisk pga lang historie med mobbing og vold. Trening har vært mitt eneste utløp for følelsene mine, og nå stengte de nettopp ned treningssentrene i byen min. jeg skal til psykiater på mandag. Spørsmålet mitt er ganske enkelt, dersom jeg skaffer en erklæring på at jeg trenger å trene for å ikke falle enda lengre ned, fra min fastlege, kan Jeg da få tilgang på treningssenter? og nei, det holder ikke for meg med strikktrening eller å gå en tur i skogen.
Hva får deg til å tro at treningssenteret er villige til å bryte forskriften om å holde stengt for noen som helst? De har bokstavelig talt ikke lov til å slippe noen inn, de er nødt til å stenge på grunn av smittevern. Det hjelper nada med legeerklæring. Ville investert i noen gode manualer å trene hjemme med, eller enda bedre, oppsøke psykolog slik at du får bearbeidet traumene dine over tid.
Sist endret av Juicekongen; 10. april 2021 kl. 14:59.
Slik jeg har forstått regelene for stente treningssenter.
For å oppfylle kravet til stengt treningssenter er at man oppfylle kravet der man har medisinsk behov med legeerklæring for trening. Du kan ikke trene fritt selv, itillegg må du ha personligtrener.

Jeg kan ikke svare på om dette gjelder psykisk helse, men det ser ut som det kun gjelder for med opptrening etter skade/sykdom.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hva får deg til å tro at treningssenteret er villige til å bryte forskriften om å holde stengt for noen som helst? De har bokstavelig talt ikke lov til å slippe noen inn, de er nødt til å stenge på grunn av smittevern. Det hjelper nada med legeerklæring. Ville investert i noen gode manualer å trene hjemme med, eller enda bedre, oppsøke psykolog slik at du får bearbeidet traumene dine over tid.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.

Sitat av https://lovdata.no/forskrift/2020-03-27-470/§17a
Følgende virksomheter og steder skal holde stengt:
a. Treningssentre, likevel slik at følgende tilbud kan holde åpent:
1. rehabilitering og opptrening som tilbys individuelt eller i mindre grupper med arrangør.
2. individuell trening og behandling som det kan bestilles time til.
Vis hele sitatet...
Dersom kommunen ligg under nivå 5A er det imidlertid ikkje opning for det slik forskrifta står.
Trådstarter
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hva får deg til å tro at treningssenteret er villige til å bryte forskriften om å holde stengt for noen som helst? De har bokstavelig talt ikke lov til å slippe noen inn, de er nødt til å stenge på grunn av smittevern. Det hjelper nada med legeerklæring. Ville investert i noen gode manualer å trene hjemme med, eller enda bedre, oppsøke psykolog slik at du får bearbeidet traumene dine over tid.
Vis hele sitatet...

Sist treningssentre stengte satt jeg med en kniv over overarma og kutta meg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle enda en nedstengning. som du sier selv, psykolog er en langvarig prosess og kommer ikke til å gjøre en dritt før flere måneder inn i behandlingen.
Ring treningssenteret ditt og spør og så ringer du fastlegen og ber om attesten.

Får heldigvis trent så lenge fysioterapeuten min er på jobb selv, men det er jo en del av rehabiliteringen min så slapp unna attest.
Du kan trene hos fysioterapauter o.l tilbud.
Så snakk med legen din og få henvisning dit
Jeg har sett flere i Oslo annonsere slik:

Vi har nå åpent for deg som har aksept fra legen. Vi tar kun inn 20 medlemmer.

Jeg ville ringt til dine lokale treningsstudioer og høre om de har åpent for folk med godkjenning fra lege
Kjenner mange som trener på et treningssenter. De ordna bare legeerklæring.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Følgende virksomheter og steder skal holde stengt:
a. Treningssentre, likevel slik at følgende tilbud kan holde åpent:
1. rehabilitering og opptrening som tilbys individuelt eller i mindre grupper med arrangør.
2. individuell trening og behandling som det kan bestilles time til.
Vis hele sitatet...
Da tok jeg visst 100% feil og må legge meg flat

Forstår jeg det riktig da, at man kan trene på treningssenter hvis man betaler for en personlig trener?
Eksempelvis denne tjenesten som tilbys av SATS. Isåfall kunne jo dette vært en glimrende løsning for trådstarter. Rehabilitering og opptrening gjelder vell kun for mennesker med heavy skader i ryggen o.l (anntar jeg)
Sist endret av Juicekongen; 12. april 2021 kl. 01:39.
Psykedelisk bakverk
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Da tok jeg visst 100% feil og må legge meg flat

Forstår jeg det riktig da, at man kan trene på treningssenter hvis man betaler for en personlig trener?
Eksempelvis denne tjenesten som tilbys av SATS. Isåfall kunne jo dette vært en glimrende løsning for trådstarter. Rehabilitering og opptrening gjelder vell kun for mennesker med heavy skader i ryggen o.l (anntar jeg)
Vis hele sitatet...
Og igjen har du misforstått. Som flere ovenfor skriver - du trenger kun legeerklæring. Hva som skal til er helt og holdent opp til legen. Ringte selv og sa jeg får vondt i ryggen av kontorjobb når jeg ikke har tilgang på trening (påvist prolaps for 7 år siden). Denne samtalen tok meg to minutter. Dette gir meg tilgang til å trene på helt normalt vis. Denne prolapsen er forøvrig ingen «heavy skade». Merker null og nada til det, slenger rundt på så mange kilo jeg vil uten problem.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 12. april 2021 kl. 08:51.
Rehabilitering kan være så mangt, du kan ha vondt i ryggen, men og bein, armer, lunger. Ettervirkninger av chemo, strålebehandling og covid19. Hjerteinfarkt og blodpropp. Og ikke minst psykisksykdom. Så mange er avhengig a denne treningen for å fungere.
Jeg tok kontakt med mitt treningssenter ang dette, la frem min helsesituasjon og at dette kunne dokumenteres av fastlege samt klinikk på SUS dersom det var behov for dette. Har nå fått tilgang men kan kun trene i sentere sin åpningstid (alt er fremdeles åpent her i Stavanger/Sandnes). Dem trengte ikke dokumentasjon på min helsetilstand.
Hva med å finne en utegym?
Det er også typ en million forskjellige kroppsvektsøvelser man kan utføre alene og enda fler med en treningskompis.
Pullups med overhåndsgrep er verdens råeste øvelse.

Det er mye man kan bruke som vekt også: trestokker eller noe fylt med vann.

Kondisjon?

Og hva er gærent med å gå en fin tur i skogen med tung sekk? Man skulle jo tro at det er mer terapeutisk og estetisk fint enn et treningssenter.

De færreste har vondt av å være litt fleksible og tilpasse seg situasjonen sin, og når det kommer til trening ute er det utrolig mye forskjellig å finne på
Sist endret av krystallkongen; 12. april 2021 kl. 18:28.
Fy faen hadde jeg vist det her så hadde jeg benytta meg av det med en gang corona kom. Har en kropp full av prolapser, og har ikke akuratt fått noe særlig hjelp i form fysioterapi ol. siden nedstengingen preger det også. Det er ikke alle det hjelper for å bare slenge på en tung sekk å gå tur ute i kulden.
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Hva med å finne en utegym?
Det er også typ en million forskjellige kroppsvektsøvelser man kan utføre alene og enda fler med en treningskompis.
Pullups med overhåndsgrep er verdens råeste øvelse.

Det er mye man kan bruke som vekt også: trestokker eller noe fylt med vann.

Kondisjon?

Og hva er gærent med å gå en fin tur i skogen med tung sekk? Man skulle jo tro at det er mer terapeutisk og estetisk fint enn et treningssenter.

De færreste har vondt av å være litt fleksible og tilpasse seg situasjonen sin, og når det kommer til trening ute er det utrolig mye forskjellig å finne på
Vis hele sitatet...
Det å gå en tur i skogen er ikke nok for meg, jeg er vant med å trene 4 timer hver dag med tunge vekter. Jeg kan ikke løpe pga en kronisk betennelse i leggen. Som sagt, trestokker og flasker med vann er ikke nok motstand for min del. Vi har en utegym og der har alt utstyret rustet, for ikke å snakke om at det ikke er motstand på apparatene, du kan bokstavlig talt gjennomføre øvelsene med en hånd og ikke få nok motstand da en gang.
Psykedelisk bakverk
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Det å gå en tur i skogen er ikke nok for meg, jeg er vant med å trene 4 timer hver dag med tunge vekter. Jeg kan ikke løpe pga en kronisk betennelse i leggen. Som sagt, trestokker og flasker med vann er ikke nok motstand for min del. Vi har en utegym og der har alt utstyret rustet, for ikke å snakke om at det ikke er motstand på apparatene, du kan bokstavlig talt gjennomføre øvelsene med en hånd og ikke få nok motstand da en gang.
Vis hele sitatet...
Vant til å trene fire timer om dagen med tunge vekter? Ingen trenger det, hverken mosjonister eller atleter på toppnivå. Ironisk at du for tre uker siden opprettet en tråd hvor problemet er at du ikke klarer å ta treningsfri, og kroppen føles ødelagt. Høres ut som stengt gym heller kan være redningen din. Finn andre måter å bøte med dine underliggende problemer.
Boler du? Hvor lenge før nedstengningen pleide du å trene 4 timer hver dag? Overtrening er en farlig hobby.
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Boler du? Hvor lenge før nedstengningen pleide du å trene 4 timer hver dag? Overtrening er en farlig hobby.
Vis hele sitatet...
Ja det gjør jeg. 4 timer er kanskje litt overdrivning men ble fort 2,5-3 timer minst. Ja vet det ikke er bra, men det hjalp veldig med det psykiske for min del.
Lagt merke til par ganger at en enkelt person har gått alene med treningsutstyr inn på treningssentere, det ene var spenst. Har også lest om personer som har fått legeerklæring til å kunne trene alene. Også flere av de seriøse utøverne har private trenings muligheter.