Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1345
Som tittelen sier. Vet placebo handler om forventninger, men er det mulig å lure kroppen til å føle seg rusa? Hadde vært morsomt isåfall
Spørs hvordan du definerer ruset.

Nei, det er ikke mulig å ruse seg på placebo.
Ja, det er mulig å oppføre seg som om du er ruset, på placebo.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du klarer nok ikke å lure deg selv.
Men andre kan kanskje klare å lure deg.
New generation
colakork's Avatar
Hvis jeg kommer på at kroppen blir rusa av å trene mens jeg er midt i det helvetet så føler jeg at jeg går på skyer.

Hvis jeg ikke tenker på det så føler jeg meg ikke noe mer oppløftet så....

Ta 20 pushups og pust litt, få pump og ta 20til,så kommer en en godfølelse hvis du sikter etter det, fra min erfaring.
Sitat av colakork Vis innlegg
Hvis jeg kommer på at kroppen blir rusa av å trene mens jeg er midt i det helvetet så føler jeg at jeg går på skyer.

Hvis jeg ikke tenker på det så føler jeg meg ikke noe mer oppløftet så....

Ta 20 pushups og pust litt, få pump og ta 20til,så kommer en en godfølelse hvis du sikter etter det, fra min erfaring.
Vis hele sitatet...
Dette kan jo vere endorfiner som slippes ut når og etter du trener. Placebo er vell vist du trur du får effekt av noe mens du egentlig ikke får det, når du trener får du faktisk effekt, altså endorfiner som slippes ut som skaper en godfølelse.

Men vist det funker får deg og tenke på det skal ikke eg nekte på at kan vere placebo altså, dette er bare hva jeg trur det kan vere. Fin metode, trening er jo kroppens naturlige rus

Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Som tittelen sier. Vet placebo handler om forventninger, men er det mulig å lure kroppen til å føle seg rusa? Hadde vært morsomt isåfall
Vis hele sitatet...
Ikke mulig og få placebo effekt når du vet du inntar placebo, dette er noe som forekommer når du trur du inntar noe eller gjør noe, men det er egentlig ingen virkestoff eller virkning i det hele tatt.

Nei vist du vet det er placebo, ja vist du ikke vet det.

Artikkel om temaet
https://www.abcnyheter.no/livet/2014...-av-placebo-er

Sitat av ABC Artikkel
Blant de mer underholdende variantene av placebo, er forsøk der man serverer alkoholfri drikke til ungdommer med beskjed om at de blir servert drikke med alkohol. Resultatet blir da gjerne at mange opplever en reell følelse av alkoholrus og vil oppføre seg deretter.
Vis hele sitatet...
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Om dere i tråden hadde sagt «ja det funker», kanskje han ville innbilt seg at det virket og fått en placeboo?

Placeboo er noe rare greier, var faktisk et tilfelle jeg har lest om. Hvor en mann hadde tatt masse sovepiller for å prøve å ta selvmord og fikk dødelig lavt blodtrykk og når legen fikk vite hvilke medisin det var så var det placeboo-tabletter og når mannen ble informert om det ble han friskere og friskere per dag. Så helt sykt!
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er faktisk vitenskapelig bevist at folk som får placebo av en lege, og blir fortalt at dette bare er placebo, likevel føler seg bedre kort tid etterpå! (Mindre smerte etc)
Folk i tråden snakker om placebo som om det er noe eksistensielt..

Ja! Du kan ruse deg på placebo, men det blir selvfølgelig tricky dersom forutsetningen er å ruse seg på placebo. F.eks, dersom kompisen din bytter ut etikettene på vørterøl med vanlig 4.7% og du utover kvelden føler deg brisen kun av vørterøl, så vil dette være rus på placebo. Dette er gjennomførbart uten å bli lurt, da ens forventninger ved å smake øl(vørter eller ei) trigger følelsen man har fått ved tidligere opplevelser. Eller noe sånt.. Mye lettere da en ikke er klar over det hvertfall.

Har selv rullet en city-joint, og opplevd en buzz halvveis ned på det som kun viste seg å være feil røyk. City'en lå igjen i pakka, mens jeg holdt en vanlig sigg i hånda. Buzzen var antageligvis gost hjulpet av nikotin og/eller oksygenmangel og den forsvant relativt fort da jeg oppdaget forvekslingen. Buzzen var likefult réell, og hadde helt sikkert vært likeverdig dersom det ikke ble oppdaget, innrøyka som jeg var.
Sist endret av subscribe; 24. januar 2021 kl. 15:16.