Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 9245
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
jeg har ruset meg på amfetamin hasj og benzo og opiater har hat psykose på amfetamin mangen ganger men etter jeg ruset meg sist på amfetamin har jeg hat mye angst følelsen av at noen er utenfor vinduet mitt og at personen uten får vinduet mitt kan lese tankene mine jeg kjikker ut vinduet mitt og det er ingen der men jeg tror forsatt at det er noen der og når jeg ser på vegger ser jeg ofte farger som beveger seg. hadde usynlige venner når jeg var 3-5år. så jeg lurer på om jeg har schizofreni eller en an psykotisk sykdom
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er vrangforestillinger, og vrangforestillinger er et psykosesymptom. Hvis du fortsetter å ruse deg kan du utvikle permanent schizofreni. Folk må begynne å ta rusutløste psykoser mer alvorlig! Har man først fått det én gang skal man stoppe å ruse seg, ikke fortsette igjen senere når hjernen har sagt tydelig fra at den holder på å bli ødelagt av det. Jo tidligere man slutter å ruse seg jo bedre prognose er det for å bli frisk igjen, og kanskje til og med tåle rusmidler igjen. Men når man fortsetter å ruse seg og får gjentatte psykoser så ødelegger man huet mer og mer og det tar mye lenger tid å bli frisk igjen, mange år, og man vil i mange tilfeller ikke tåle å ruse seg i fremtiden noen gang fordi det drar en rett tilbake til negative virkninger og psykose.

Det du opplever har sammenheng med ruspsykosen og ikke at du hadde fantasivenner som barn, som er ganske vanlig og harmløst. Du bør oppsøke lege og få antipsykotika og psykologbehandling. Ikke føkk mer med hodet ditt med mer rus fremover, jeg kjenner folk som både har blitt permanent paranoide og som har blitt fullstendig schizofrene og du vil ikke havne der!
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
jeg har vært rusfri 14uker å alt bare blir værre
Sover du ordentlig?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
sover 14timer vær natt men noen ganger er jeg våken 48-72timer bare får ikke sove noen ganger

men det er sjeldent jeg er våken så lenge
Sist endret av hasjkake; 27. mai 2020 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sørg for å sove nok ihvertfall, og helst hver dag. Ville hørt med legen din om et lite opphold på psykiatrisk avdeling på sykehuset hvis det blir værre. Er ikke så ille det, har vært der et par ganger selv. Om du har schizo eller noe sånt vet jeg ikke, men ikke steng deg inne. Det er som regel da jeg blir værre selv.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv og sov 8 timer i døgnet, ikke sov 14 timer så 2 døgn våken, ikke rart det blir værre.
aldri hatt psykose og vært 7+ døgn våken på makka .
8 timer søvn etterfulgt av 16 timer lang dag.
Rince and repeat
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
jeg har vært rusfri 14uker å alt bare blir værre
Vis hele sitatet...
Du må innstille deg på mange år rusfri, også hasj fri!!

Ta kontakt med fastlege eller akuttpsykiatrisk. Du trenger medisiner og behandling!
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er lurt å få hjelp med dette så fort som mulig.
Jo lenger man venter jo vanskeligere er det å behandle. Du burde ha blitt bedre etter så lang tid uten rusmidler.

Men på en annen side så sier du ingenting om at du hører stemmer, og du ser ut til å ha selvinnsikt og virkelighetsoppfatning, noe man ikke har i en dyp psykose. Høres ut som paranoia og vrangforestillinger, noe som er symptomer på psykose, men som alene ikke er nok til å gi en diagnose.
Dårlig søvn og stress er to faktorer som ofte forverrer symptomene.

Oppsøk hjelp, og midlertidig medisinering av antipsykotiske midler og sovemedisin kan være nok til at du blir ok igjen.

Men dette får du kun svar på/hjelp til hvis du oppsøker psykiatrisk eller fastlege.
Kanskje prøve disse trinnene:

1. Vurder å søke hjelp. Ja helt klart det kan koste deg både sertifikat og jobben, men er du psykotisk syk eller lider av schizofreni er det ekstremt viktig å få hjelp fort.
2. Innfør STRENGE rutiner for leggetid og stå-opp tid. IKKE sov/ligg i senga lengre enn 8 timer.
3. Legg fra deg rusmidler.
4. Kosthold!
5. Meditasjon/Yoga/Trening

Selv gikk jeg med søvnapné og insomni i nærmere 2 år for en del år tilbake siden. Dette hadde ingenting med rusmidler å gjøre, men det gav meg masse lærdom. Søvn er noe av det viktigste du gir deg selv, og det er viktig at det ikke er for lite og ikke for mye. 3-4 døgn våken skader hjernen og kroppen langt mer enn man skulle tro, og det kødder med måten du opplever absolutt alt på.

Ellers var kostholdsendringer og trening det som virkelig fikk meg tilbake i "normalen" igjen. Det er ikke bare noe man sier, at man blir det man spiser.
Sist endret av Sacro; 27. mai 2020 kl. 16:47.
Hvis det bare skjer når du er rusa så sier det seg selv.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
har vært rusfri 14 uker eg

og det blir bare værre
Sist endret av hasjkake; 27. mai 2020 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oppsøk psykiatrisk hjelp nå. Desto lengere du venter desto dårligere blir prognosen for å bli frisk igjen.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
skal i morgen
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
skal i morgen
Vis hele sitatet...
BRA
Som andre sier oppsøke psykiatrisk, helst idag. Du innser enda at du trenger hjelp noe som er uvanlig men kjempebra i din situasjon. jo lenger du går jo større sjangs vrangforestillingene blir værre eller tar overhånd.
hei det er hasjkake her glemte passordet på den gamle brukeren. så måtte lage ny. var hos legen i dag hun sa at det ikke var vits for antipsykotika. men om vrangforestillingene ble værre måtte jeg kontakte henne med en gang.
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake nr 2 Vis innlegg
hei det er hasjkake her glemte passordet på den gamle brukeren. så måtte lage ny. var hos legen i dag hun sa at det ikke var vits for antipsykotika. men om vrangforestillingene ble værre måtte jeg kontakte henne med en gang.
Vis hele sitatet...
Høres desverre ikke ut som at du fikk frem alt, og alvoret til henne. Sa du hvor lenge det hadde vært sånn? Vil råde deg til å kontakte akuttpsykiatrisk i din bydel. Ring din lokale DPS og be om å bli satt over til akutt delingen, da får du time der raskt.
Du er i behov av akutt behandling og ikke vente å se om det blir værre, det er ille fra før og som mange andre i tråden skriver er det vanskeligere å få hjernen normal igjen jo lenger tid som går. Jeg gikk selv et halvt år i samme tilstand, og har fortsatt tidvis paranoia og angst mange år senere selvom jeg er rusfri, noe som kunne vært forhindret om jeg fikk behandling med en gang og ikke "venta å se" om det ble bedre (eller værre). Jeg kjenner flere som har fått umiddelbar hjelp og har kommet seg ut av det så å si normale igjen, men også flere som fortsatt lever med disse psykosesymptomene og utviklet permanent schizofreni og vrangforestillinger fordi de istedet for å få hjelp fortsatte å ruse seg. Det er et mareritt, så oppsøk akuttavdelingen på DPS og få frem hvor lenge du har vært sånn, og at det ikke er en kort ruspsykose som de tror vil gå over etter noen dager (som kanskje fastlegen din trodde). Dette er langvarige vrangforestillinger som trenger behandling for at det ikke skal gi permanente forandringer i hjernen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Høres desverre ikke ut som at du fikk frem alt, og alvoret til henne. Sa du hvor lenge det hadde vært sånn? Vil råde deg til å kontakte akuttpsykiatrisk i din bydel. Ring din lokale DPS og be om å bli satt over til akutt delingen, da får du time der raskt.
Du er i behov av akutt behandling og ikke vente å se om det blir værre, det er ille fra før og som mange andre i tråden skriver er det vanskeligere å få hjernen normal igjen jo lenger tid som går. Jeg gikk selv et halvt år i samme tilstand, og har fortsatt tidvis paranoia og angst mange år senere selvom jeg er rusfri, noe som kunne vært forhindret om jeg fikk behandling med en gang og ikke "venta å se" om det ble bedre (eller værre). Jeg kjenner flere som har fått umiddelbar hjelp og har kommet seg ut av det så å si normale igjen, men også flere som fortsatt lever med disse psykosesymptomene og utviklet permanent schizofreni og vrangforestillinger fordi de istedet for å få hjelp fortsatte å ruse seg. Det er et mareritt, så oppsøk akuttavdelingen på DPS og få frem hvor lenge du har vært sånn, og at det ikke er en kort ruspsykose som de tror vil gå over etter noen dager (som kanskje fastlegen din trodde). Dette er langvarige vrangforestillinger som trenger behandling for at det ikke skal gi permanente forandringer i hjernen.
Vis hele sitatet...


jeg holder på med å få diagnose på angst nå. og om jeg får benzo så trenger jeg ikke antipsykotika
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake nr 2 Vis innlegg
jeg holder på med å få diagnose på angst nå. og om jeg får benzo så trenger jeg ikke antipsykotika
Vis hele sitatet...
Er målet ditt å kunne ruse seg eller å bli frisk i huet? Benzo kurerer ikke psykose og vrangforestillinger. Det kurerer ikke angst heller, men kan dempe angst. Benzo gis kun i nødstilfeller veldig sjeldent, og du vil måtte gjennom mange år med andre medisiner som skal behandle (ikke bare numbe down) angst først, SSRI medisiner. SSRI har ingen behandlende effekt for psykose eller vrangforestillinger!

Om du ikke vil grille istykker hjernen din for potensielt resten av livet oppsøker du DPS sin akuttavdeling nå. Det krever utrolig mye av hjernens kjemikalier å gå rundt med psykosesymptomer, se for deg at hjernens normale balanse er som et bordtennispill nedi et glass. Ballen går frem og tilbake mellom hver sender, blir spillet intenst går ballen (nevronene og signalene i hjernen) fortere og fortere, ballen kan gå utenfor bordtennisbordet og den banen den skal være i, og slå sprekker i glasset/veggene, da må man roe bordtennisspillet og ikke la det fortsette med samme intensitet (som hjernen din er i nå), og om man fortsetter kan det utvikle seg og ballen til slutt hoppe over veggene, og ikke klare å komme tilbake igjen i den banen eller senteret den skal være i for at spillet - hjernen din skal fungere. Hopper ballen over så kan du få uopprettelig og varig psykisk lidelse med vrangforestillinger som får utvikle seg i fritt spillerom.

Vet ikke om dette metaforiske bildet makes sense å forklare når jeg ikke kan tegne det for deg, men ta nå fuckings vare på huet ditt og ikke la det gå lenger tid!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er målet ditt å kunne ruse seg eller å bli frisk i huet? Benzo kurerer ikke psykose og vrangforestillinger. Det kurerer ikke angst heller, men kan dempe angst. Benzo gis kun i nødstilfeller veldig sjeldent, og du vil måtte gjennom mange år med andre medisiner som skal behandle (ikke bare numbe down) angst først, SSRI medisiner. SSRI har ingen behandlende effekt for psykose eller vrangforestillinger!

Om du ikke vil grille istykker hjernen din for potensielt resten av livet oppsøker du DPS sin akuttavdeling nå. Det krever utrolig mye av hjernens kjemikalier å gå rundt med psykosesymptomer, se for deg at hjernens normale balanse er som et bordtennispill nedi et glass. Ballen går frem og tilbake mellom hver sender, blir spillet intenst går ballen (nevronene og signalene i hjernen) fortere og fortere, ballen kan gå utenfor bordtennisbordet og den banen den skal være i, og slå sprekker i glasset/veggene, da må man roe bordtennisspillet og ikke la det fortsette med samme intensitet (som hjernen din er i nå), og om man fortsetter kan det utvikle seg og ballen til slutt hoppe over veggene, og ikke klare å komme tilbake igjen i den banen eller senteret den skal være i for at spillet - hjernen din skal fungere. Hopper ballen over så kan du få uopprettelig og varig psykisk lidelse med vrangforestillinger som får utvikle seg i fritt spillerom.

Vet ikke om dette metaforiske bildet makes sense å forklare når jeg ikke kan tegne det for deg, men ta nå fuckings vare på huet ditt og ikke la det gå lenger tid!
Vis hele sitatet...
Benzo roer helt klart ned psykoser og lar en "lande" raskere enn vanlig. Bare han holder seg unna de andre midlene såklart. Benzo skrives ut ganske ofte for forbigående plager. For fast bruk er det litt mer uvanlig, men ikke akkurat direkte sjeldent om man sliter kronisk.
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av storetårn Vis innlegg
Benzo roer helt klart ned psykoser og lar en "lande" raskere enn vanlig. Bare han holder seg unna de andre midlene såklart. Benzo skrives ut ganske ofte for forbigående plager. For fast bruk er det litt mer uvanlig, men ikke akkurat direkte sjeldent om man sliter kronisk.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at jeg skrev "kurerer ikke psykose og vrangforestillinger". Benzo kan roe i akutte kriser ja, men virkningen går ut og symptomene kan blusse opp igjen da.
For eksempel en kompis som ble henta av politi og ambulanse og tvangsinnlagt fikk benzo for å roe seg før de tok han i ambulansen, men så snart den var ute var han like psykotisk igjen. Han fikk hjelp av antipsykotika og måtte gå på det et år får hjernen hans var normal igjen.
Valium eller rivotril setter helt klart en fortgang ut av psykosen. Man bør unngå benzo med kort virketid som sobril eller Xanor, da de vil gi rebound i løpet av dagen om du ikke doserer helt etter klokka.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Heisann! tenkte jeg kunne oppdatere her, er egt ikke velkommen her. Men tenker dette kan være nyttig info, for unge som ruser seg! Gjerne utesteng meg men la dette innlegget stå.

Jeg fikk diagnose, paranoid schizofreni, etter selvmordsforsøk i psykose. Ble kartlagt for det på topps på Sandviken sykehus. Ble tvangsinnlagt 6mnd, og fikk peremsjon etter 1mnd og røk på en smell med amfetamin og benzo, har vert rusfri 5mnd nå slapp ut forgje uke. Går på truxal, og seroquel. og angstdempende (sobril). Jeg burde hørt på det folk sa til meg spesielt på freak, sitasjonen min kunne vert mye bedre! Anbefaler ingen å ruse seg, jeg røk på en smell, har nå schizofreni hører stemmer om natten som skriker og ber meg ta selvmord og sier de er gud, er nå i virkeligheten å klarer å ignorere det, men det er et helvete!. Jeg burde hørt på det folk sa på freak, hodet mitt er nå mye bedre uten rus, kan tenke klart nå. Håper unge som ruser seg hører på meg her nå! Det er ikke vert det!

Utesteng meg men la innlegg stå!!!
Synd at det endte opp slik for deg, god bedring!

Med det sagt skulle jeg gjerne ha sett bevis på at gjentatte rusutløste psykoser kan føre til schizofreni hos mennesker uten genetisk sårbarhet. TS har nevnt at h*n hadde "usynlige venner" i barndommen, det er faktisk et fenomen som er særlig utbredt blant de som senere blir diagnostisert med schizofreni/schizoaffektiv lidelse. Schizofreni er som kjent en genetisk sak som gjerne blir trigget i perioden slutten av tenårene - sent i 20-årene. Stress, rus, store endringer i livet o.l. er kjent for å trigge schizofreni.

Alle vi har en psykoseterskel, men er det i det hele tatt mulig å havne i permanent psykose for oss uten slike tilfeller i familien?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Synd at det endte opp slik for deg, god bedring!

Med det sagt skulle jeg gjerne ha sett bevis på at gjentatte rusutløste psykoser kan føre til schizofreni hos mennesker uten genetisk sårbarhet. TS har nevnt at h*n hadde "usynlige venner" i barndommen, det er faktisk et fenomen som er særlig utbredt blant de som senere blir diagnostisert med schizofreni/schizoaffektiv lidelse. Schizofreni er som kjent en genetisk sak som gjerne blir trigget i perioden slutten av tenårene - sent i 20-årene. Stress, rus, store endringer i livet o.l. er kjent for å trigge schizofreni.

Alle vi har en psykoseterskel, men er det i det hele tatt mulig å havne i permanent psykose for oss uten slike tilfeller i familien?
Vis hele sitatet...
Det er kanskje genetisk min mor har bipolar-lidelse, vet ikke om det har sammenheng eller hva. Men har en del andre ting som kan ha trigget det som, traumer, rus, søvnproblemer. Men uten rusen ville vertfall min tilstand vert mye bedre.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
jeg har vært rusfri 14uker å alt bare blir værre
Vis hele sitatet...
Hørte fra en kompis av meg, så ta det med en klype salt, at det tar omtrent ett år fra siste inntak før hjernen og psykose-symptomene begynner å lette.

En kan sette påstanden i tvil, i og med at det er individuelt, men fortsatt verdt å merke seg.

Gratulerer med 14 uker forresten, bra jobba og stå på.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg

Med det sagt skulle jeg gjerne ha sett bevis på at gjentatte rusutløste psykoser kan føre til schizofreni hos mennesker uten genetisk sårbarhet.
(...)
Alle vi har en psykoseterskel, men er det i det hele tatt mulig å havne i permanent psykose for oss uten slike tilfeller i familien?
Vis hele sitatet...
Den genetiske sårbarheten står ikke i bruksanvisningen som følger med babyen. Hvis du arver en "lav psykoseterskel" eller sårbarhet, kan det ikke tenkes at ingen i din nærmeste familie har hatt miljøfaktorer som har vippet dem over den terskelen? Hvor mange generasjoner bakover har du oversikt over dine forfedres psykiske helse?
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Med det sagt skulle jeg gjerne ha sett bevis på at gjentatte rusutløste psykoser kan føre til schizofreni hos mennesker uten *genetisk sårbarhet.
*Alle vi har en psykoseterskel, men er det i det hele tatt mulig å havne i permanent psykose for oss uten slike tilfeller i familien?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva du mener med genetisk sårbarhet, men jeg regner med at du tenker på at en er genetisk disponert for psykoselidelser. Det er vanskelig å anslå da psykoselidelser i seg selv forbindes med økt rusmisbruk.
Sitat av Helsebiblioteket
Det er rapportert 44 % høyere misbruk av illegale stoffer blant pasienter med diagnosene schizofreni og bipolar lidelse sammenlignet med normalpopulasjonen
Vis hele sitatet...
De fleste som har brukt cannabis, utvikler imidlertid ikke psykose. Det er mulig at personer som har utviklet psykose etter cannabisbruk, er særlig sensitive for den negative effekten av det psykoaktive stoffet THC (deltax-9-tetrahydrocannabinol) i cannabis. Også andre stoffer, blant annet sentralstimulerende rusmidler (amfetamin, metamfetamin, kokain, ecstasy) eller hallusinogener med psykoseimiterende effekter (LSD og fleinsopp) kan medføre økt risiko for psykose.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Det er kanskje genetisk *min mor har bipolar-lidelse, vet ikke om det har sammenheng eller hva. Men har en del andre ting som kan ha trigget det som, traumer, rus, søvnproblemer. *Men uten rusen ville vertfall min tilstand vert mye bedre.
Vis hele sitatet...
Det er en høy sannsynlighet for at du er disponert for psykose da din mor har bipolar lidelse. Bipolar lidelse (type 1) kjennetegnes blant annet ved psykoseepisoder og psykotiske trekk. Helt enig i at tilstanden hadde vært bedre, men som nevnt over er du også sannsynligvis disponert for økt risiko for rusmiddelbruk. Så ikke skyld på deg selv mer enn at du burde ta ansvar for dine egne valg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Den genetiske sårbarheten står ikke i bruksanvisningen som følger med babyen. *Hvis du arver en "lav psykoseterskel" eller sårbarhet, kan det ikke tenkes at ingen i din nærmeste familie har hatt miljøfaktorer som har vippet dem over den terskelen? Hvor mange generasjoner bakover har du oversikt over dine forfedres psykiske helse?
Vis hele sitatet...
Som jeg nevner over her så trenger det ikke nødvendigvis være at du er disponert for psykoselidelser, men bruken av nevnte substanser kan øke risiko for psykoseepisoder i seg selv.

Sitat av *pi Vis innlegg
Den genetiske sårbarheten står ikke i bruksanvisningen som følger med babyen. Hvis du arver en "lav psykoseterskel" eller sårbarhet, kan det ikke tenkes at ingen i din nærmeste familie har hatt miljøfaktorer som har vippet dem over den terskelen? Hvor mange generasjoner bakover har du oversikt over dine forfedres psykiske helse?
Vis hele sitatet...
Enig der, det finnes alltid en viss risiko for å utvikle schizofreni i ung alder gitt tilstrekkelig med stressorer fordi man ikke vet om man er sårbar.

Det jeg lurer på er om en person uten en slik sårbarhet kan utvikle schizofreni pga. gjentatte rusutløste psykoser.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Som jeg nevner over her så trenger det ikke nødvendigvis være at du er disponert for psykoselidelser, men bruken av nevnte substanser kan øke risiko for psykoseepisoder i seg selv.
Vis hele sitatet...
Opplagt, men det er litt forskjell på psykoseepisoder og schizofreni.
Sitat av *pi Vis innlegg
Opplagt, men det er litt forskjell på psykoseepisoder og schizofreni.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du vil revurdere den og hvor opplagt det her var for deg, les: Scihzofreni, SNL.
Sitat av SNL
Schizofreni regnes som den alvorligste av psykosene. Symptomene er omfattende og kan blant annet være vrangforestillinger, hallusinasjoner, disorganisering, affektavflatning, affektive symptomer, apati, funksjonssvikt og kognitive problemer.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi
Hvis du arver en "lav psykoseterskel" eller sårbarhet, kan det ikke tenkes at ingen i din nærmeste familie har hatt miljøfaktorer som har vippet dem over den terskelen? Hvor mange generasjoner bakover har du oversikt over dine forfedres psykiske helse?
Vis hele sitatet...
Her beskriver du en lav psykoseterskel så jeg er ikke helt sikkert på hva du er uenig med meg i.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg tror du vil revurdere den og hvor opplagt det her var for deg, les: Scihzofreni, SNL.

Her beskriver du en lav psykoseterskel så jeg er ikke helt sikkert på hva du er uenig med meg i.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ærlig talt ikke helt hva du prøver å forklare meg. Jeg er klar over at schizofreni er en psykosesykdom. Jeg er også klar over at rus kan utløse psykotiske episoder. Jeg prøvde å svare på hvorvidt man kan utvikle schizofreni kun ved rusbruk, uten noen form for genetisk sårbarhet. Jeg tror ikke det er sannsynlig, men svaret mitt er uansett at man sjelden har veldig god innsikt i hvor stor den sårbarheten er før dritten har truffet vifta.
▼ ... noen uker senere ... ▼
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Starter opp på Klozapin, noen med erfaring som kan dele? Funker det bra?
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Starter opp på Klozapin, noen med erfaring som kan dele? Funker det bra?
Vis hele sitatet...
Ja de gjør seg normal men man kan bli jææævlig trøtt de første ukene. Men ikke gi opp bare fordi du føler deg som en tung sovebjørn i starten. Det er viktig å bruke medisinene fast over lang tid i samråd med lege og ikke droppe å ta de iblandt. Har du problemer med å huske å ta de sett på huskelapp på mobilen morgen og kveld, og hender det at du spontant kræsjer hos andre så ha alltid med deg medisin i en liten pilleboks i lomma.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja de gjør seg normal men man kan bli jææævlig trøtt de første ukene. Men ikke gi opp bare fordi du føler deg som en tung sovebjørn i starten. Det er viktig å bruke medisinene fast over lang tid i samråd med lege og ikke droppe å ta de iblandt. Har du problemer med å huske å ta de sett på huskelapp på mobilen morgen og kveld, og hender det at du spontant kræsjer hos andre så ha alltid med deg medisin i en liten pilleboks i lomma.
Vis hele sitatet...
Hahaha, ja merket det. Hentet den ca klokken 15 sovnet sånn 17:30 våknet klokken 00:00 nå er døgnrytmen fucked igjen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Har røket på en smell igjen! Bør jeg si det til legen eller ikke? Blir det Psykiatri igjen om jeg har ruset meg igjen? Faen! Har holdt meg 5mnd!!!!! I helvete.......
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Har røket på en smell igjen! Bør jeg si det til legen eller ikke? Blir det Psykiatri igjen om jeg har ruset meg igjen? Faen! Har holdt meg 5mnd!!!!! I helvete.......
Vis hele sitatet...
kan være lurt å si til legen, enda bedre i mine øyne til psykolog hvis du har, blir ikke dratt inn på lukket med mindre du er til fare for deg selv, selv med rus i bildet somoftest
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Har røket på en smell igjen! Bør jeg si det til legen eller ikke? Blir det Psykiatri igjen om jeg har ruset meg igjen? Faen! Har holdt meg 5mnd!!!!! I helvete.......
Vis hele sitatet...
Si det til legen! Så kan dere finne ut av hva som er beste vei å ta for deg behandlingsmessig. Relapse en del av reisen å bli rusfri blant de fleste. 5 måneder er fortsatt superbra jobbet! Ikke vær for hard mot deg selv.
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Har røket på en smell igjen! Bør jeg si det til legen eller ikke? Blir det Psykiatri igjen om jeg har ruset meg igjen? Faen! Har holdt meg 5mnd!!!!! I helvete.......
Vis hele sitatet...
Så kjipt å høre! Har du fått tilbake de psykotiske symptomene denne gangen også? Går du fortsatt på antipsykotika? Hvordan behandling og oppfølging har du fra før?
Du blir ikke innlagt bare fordi du har sprukket og rusa deg igjen, og blir ikke innlagt automatisk selvom du har psykotiske symptomer igjen heller så ikke vær redd for å fortell behandleren din om at du har sprukket og evn fått tilbake de psykotiske symptomene dine.

Det er jo noe veldig viktig psykisk som må jobbes med som krever åpen dialog når du selv etter å ha vært i helvete med rusutløste psykoser ikke klarer å holde deg helt unna rus. En form for selvskading og destruktiv atferd som kan få fatale følger.. Se det sånn at jo mer du tester hjernen din nå jo sykere blir den, vil du bli frisk så hold deg helt unna rus i all fremtid og bruk medisinene og ha en ærlig og åpen dialog med psykologen din.

At du sprakk nå skal ikke gjøre deg svakere eller motløs men la det styrke deg til å være enda mer selvdisiplinert i fremtida!
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så kjipt å høre! Har du fått tilbake de psykotiske symptomene denne gangen også? Går du fortsatt på antipsykotika? Hvordan behandling og oppfølging har du fra før?
Du blir ikke innlagt bare fordi du har sprukket og rusa deg igjen, og blir ikke innlagt automatisk selvom du har psykotiske symptomer igjen heller så ikke vær redd for å fortell behandleren din om at du har sprukket og evn fått tilbake de psykotiske symptomene dine.

Det er jo noe veldig viktig psykisk som må jobbes med som krever åpen dialog når du selv etter å ha vært i helvete med rusutløste psykoser ikke klarer å holde deg helt unna rus. En form for selvskading og destruktiv atferd som kan få fatale følger.. Se det sånn at jo mer du tester hjernen din nå jo sykere blir den, vil du bli frisk så hold deg helt unna rus i all fremtid og bruk medisinene og ha en ærlig og åpen dialog med psykologen din.

At du sprakk nå skal ikke gjøre deg svakere eller motløs men la det styrke deg til å være enda mer selvdisiplinert i fremtida!
Vis hele sitatet...
Ruset meg pga psykose-symptomer, med benzo. Så jeg slapp stemmene, og følte meg så jævlig men hadde så mye energi, eneste jævla problemet er vennekretsen møter de 5 ganger uken minst og ser de hive i seg, alt mulig. Må kutte de ut for å bli rusfri (skikkelig) men så vanskelig når jeg ikke har andre, har kjent de siden vi var barn liksom.
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Ruset meg pga psykose-symptomer, med benzo. Så jeg slapp stemmene, og følte meg så jævlig men hadde så mye energi, eneste jævla problemet er vennekretsen møter de 5 ganger uken minst og ser de hive i seg, alt mulig. Må kutte de ut for å bli rusfri (skikkelig) men så vanskelig når jeg ikke har andre, har kjent de siden vi var barn liksom.
Vis hele sitatet...
Ja du har egentlig bare ett valg da og det er å kutte de ut ellers kommer du mest sannsynlig til å dø ung av rus, psykiske problemer eller så skadet hjerne av utallige psykoser og press at hjernen plutselig sier stopp til hjertet. Sier ikke dette for å skremme, det kommer ikke til å skje nå om du slutter, men sier det for at du skal skjønne hvor viktig det er å slutte hvis ikke blir du enda mer fucked i fremtida.

Jeg kutta ut alle rus venner selv ass så vet at det føles kjipt og man tenker man ikke har noen andre. Jeg hadde heller ingen andre men begynte å finne meg venner på nettet og være mer med familien min og bli kjent med de på en ny måte osv. Selvom jeg er veldig mye ensom og kanskje bare sosial en gang i mnd så har jeg det mye bedre enn før når jeg rusa meg og hang med de andre. Ensomhet er ikke værre enn å bli gæren i hjernen og leve i en evig psykose, og med tida så kan man få seg nye venner også. Det er ikke det største problemet, det største problemet er hva slags skade du allerede har utsatt hjernen for og fortsetter å skade den med om du fortsetter å ruse deg.

Benzo er sånn sett ikke psykosefremkallende som hasj, coke, amfetamin og psykedelika er Men det er ikke bra å selvmedisinere med. Gikk ikke du på antipsykotika? Går du fast til psykolog og har en god kjemi med han eller hun?
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Ruset meg pga psykose-symptomer, med benzo. Så jeg slapp stemmene, og følte meg så jævlig men hadde så mye energi, eneste jævla problemet er vennekretsen møter de 5 ganger uken minst og ser de hive i seg, alt mulig. Må kutte de ut for å bli rusfri (skikkelig) men så vanskelig når jeg ikke har andre, har kjent de siden vi var barn liksom.
Vis hele sitatet...
Prøv å få de til å bli med på veien til rusfrihet. Det er mye lettere når man er "sammen om det", det synes ihvertfall jeg. Hvis de ikke er villige til å bli med, så kan du forklare problematikken din og at du trenger å skjerme deg selv for rus/rusbrukere for å bli bedre, er de ordentlige kompiser vil de skjønne at du gjør det for ditt eget beste, og ikke for å være kjip liksom.

Synes du burde si til legen at symptomene dine begynner å bli verre og at det er vanskelig å takle. Da kan de eventuelt justere behandlingen deretter.

Man må nesten stå på kravene litt for å få noe gjort, spesielt i helsesektoren. Jeg vet akkurat hvor angstfremkallende og psykisk ubehagelig det er å forholde seg til, til tider. Systemet er desverre sånn at man blir ganske sliten av å forholde seg til alt.

Har bare lyst til å ønske deg lykke til og god bedring. Håper ting løser seg for deg etterhvert <3
▼ ... over en uke senere ... ▼
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
FAEN........Jeg har fucket opp. Mistet jobben pga jeg ikke dukket opp, prøvde å få sykemelding skam ruset hos legen. Er drita full nå liksom, vær dag. Damen hiver i seg piller daglig så er ikke bra for meg.... Sorry om jeg skriver dårlig har trippel kjekket
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
FAEN........Jeg har fucket opp. Mistet jobben pga jeg ikke dukket opp, prøvde å få sykemelding skam ruset hos legen. Er drita full nå liksom, vær dag. Damen hiver i seg piller daglig så er ikke bra for meg.... Sorry om jeg skriver dårlig har trippel kjekket
Vis hele sitatet...
Ikke skyld på dama di, dette har du jo holdt på med lenge sjæl. Kan godt være du som påvirker henne og ikke hun som påvirker deg, men det spiller ingen rolle. For å klare å slutte å ruse deg må du kutte kontakt med de som ruser seg enten det er venner eller dama. For hvis ikke.. Ja så går det som det har gått og bare enda værre fra nå.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke skyld på dama di, dette har du jo holdt på med lenge sjæl. Kan godt være du som påvirker henne og ikke hun som påvirker deg, men det spiller ingen rolle. For å klare å slutte å ruse deg må du kutte kontakt med de som ruser seg enten det er venner eller dama. For hvis ikke.. Ja så går det som det har gått og bare enda værre fra nå.
Vis hele sitatet...
Skylder jeg på dama mi?? Jeg sier at å bo i sammen med noen som spiser piller vær dag, ikke funker bra når jeg skal/er rusfri fort for å falle utpå da.
Det er helt sant. Hvis du virkelig ønsker å bli rusfri må noen være så brutale å kutte ut alle negative faktorer i livet sitt.

Kjipt det med jobben forresten.
Anonym bruker
"Harm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Skylder jeg på dama mi?? Jeg sier at å bo i sammen med noen som spiser piller vær dag, ikke funker bra når jeg skal/er rusfri fort for å falle utpå da.
Vis hele sitatet...
Er rusfri er du jo hvertfall ikke når du mister både jobben og er så rusa at du ikke skjønner det når du møter opp hos legen. Kjipt men les tråden på nytt og begynn å gjør noe med livet ditt.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er rusfri er du jo hvertfall ikke når du mister både jobben og er så rusa at du ikke skjønner det når du møter opp hos legen. Kjipt men les tråden på nytt og begynn å gjør noe med livet ditt.
Vis hele sitatet...
Livet? Hva faen er det? Vi mennesker vet ikke en dritt hvordan vi kom. Vi er hjernevasket hele jævla gjengen, tror på alt vi hører and thats it. Man må aldri stole på de, kaller meg for gal, men jorden er plassen hvor det uekte lever på ekte. Så ikke klag på mitt shit og jeg klager ikke på ditt shit. FUCK LIVET vi skla dø uansett.


Hade på bade freaks!!!! peace
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Livet? Hva faen er det? Vi mennesker vet ikke en dritt hvordan vi kom. Vi er hjernevasket hele jævla gjengen, tror på alt vi hører and thats it. Man må aldri stole på de, kaller meg for gal, men jorden er plassen hvor det uekte lever på ekte. Så ikke klag på mitt shit og jeg klager ikke på ditt shit. FUCK LIVET vi skla dø uansett.


Hade på bade freaks!!!! peace
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du egentlig vil oppnå her, å er vell bare du som klager på noe her? Kjipt å høre det med jobben tror du egentlig vet hvem du må kutte ut for å greie å bli rusfri. Hjelper ikke ha ei dame som popper piller hverdag skal du slutte selv