Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2540
Har nylig gått til innkjøp av et brukt Nikon P900 og tenkte å dele noen bilder og erfaringer jeg har tatt/hatt så langt.

Positivt:
  • Det har veldig bra zoom: 83 x forstørrelse / 2000mm brennvidde
  • Det veier ikke så mye
  • Prisen er ikke avskrekkende
  • Bildestabilisatoren er grei
  • Det har ulike moduser som ser ut til å funke greit
  • Kan filme i Full HD

Negativt:
  • (For meg som er vant til speilrefleks: ) Det er et digitalkamera
  • Oppleves som treigt
  • Vanskelig å bruke i dagslys
  • Den elektroniske søkeren er ganske dårlig
  • Søkeren stopper opp når man tar bilder, så hvis man f.eks. følger en fugl eller noe annet som beveger seg er det stor sannsynlighet for at man mister det ut av syne
  • Det har bare 16 megapiksler
  • Kun JPG

Her er obligatorisk månebilde på full optisk zoom:



Forholdsvis imponerende, men zoomer man litt inn ser man raskt at kvaliteten er litt… digital.

Her er månebilde med full digital zoom (4000 mm):


Grøtete.

For å vise hvor stor forskjell det er på minste (24mm) og største brennvidde (2000mm), hvor er flaggspetten?



Deeer er flaggspetten:



Alt i alt blir dette kameraet mer som et artig leketøy, enn noe man kan bruke superseriøst. Til mitt hovedformål, som er å ta bilder av fugler, fungerer det greit nok.



Del gjerne egne superzoom-bilder!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Etter å ha brukt dette kameraet en del i felt har jeg vel egentlig bare fått bekreftet de ulike fordelene og ulempene jeg beskrev allerede i førsteposten. Det er bra til å identifisere stillesittende fugler på lang avstand, det går til og med an å følge noen overflyvende fugler om man treffer riktig fort nok. Dog syns jeg bildekvaliteten er for dårlig, de ser rett og slett «digitale» ut, ikke crispe og fine som de kan bli når man bruker speilrefleks.

Brunnakke:


Gråsisik:


Blåmeis: