Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  175 27567
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje utenkjeleg at du har rett, men du må ha solid datagrunnlag for å konkludere. https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence tar for seg ein del av fallgruvene, men er ikkje nødvendigvis ein fasit på eit såpass komplekst tema.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde allerede lest den wikipedia artikkelen, men jeg tenkte ikke på at det ville være noe verdifult for innlegget mitt som var mer en plausibel synsing. Sjekker opp om jeg finner noe mer om det i morgen - etterpå. God natt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Denne dama som svarer på spørsmålet i videoen sier jo egentlig ting ganske bra når det gjelder islam spesielt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ry3NzkAOo3s#t=10
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Denne dama som svarer på spørsmålet i videoen sier jo egentlig ting ganske bra når det gjelder islam spesielt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ry3NzkAOo3s#t=10
Vis hele sitatet...
får ikke sett det du linker til, men muslimer generelt gjør det beste de kan for å distansere seg fra det samfunnet de lever i.

Har selv suspendret et par av de pga dresskoder, og har ingen dårlig samvittighet på grunn av det.
Sitat av etse Vis innlegg
Men vi har innvandring-stopp i Norge (noe vi har hatt siden 1975). Så med mindre man kommer fra EU via EØS-avtalen, så må man være flyktning eller asylsøker. Så generelle innvandrere er jo ikke relevant å diskutere.
Vis hele sitatet...
Mange nevner dette, men det er en sannhet med ganske store modifikasjoner. Det stemmer at det ble innført en "innvandringsstopp" i 1975, men dette var ikke en absolutt blokkering for arbeidsinnvandring. Før 1975 var det stort sett fritt frem, og søknader ble alltid innvilget så lenge det ikke lå store hindre i veien for det. Etter en gradvis, men betydelig økning i antall søknader i kombinasjon med økende arbeidsledighet innførte man en innvandringsstopp med mulighet for dispensasjon, og det var i praksis bare en strengere behandling av søknader om arbeidsinnvandring. Hovedsakelig fungerte det som en streng begrensning av arbeidsinnvandring av ufaglærte. Unntak ble gitt for blant annet vitenskapelig personale, artister, kunstnere, musikere, praktikanter, au-pairer, spesialister og fagutdannet personell, i tillegg til deres umiddelbare familie.

I følge Integrerings- og mangfoldsdirektoratet ble det i 2012 gitt 14900 arbeidstillatelser, hvorav 5300 var fornyelser. EØS-borgere trenger ikke å søke om arbeidstillatelse, så samtlige av disse kommer fra land utenfor EØS-samarbeidet. De fleste førstegangstillatelsene ble gitt til borgere fra India, Romania, Vietnam, USA og Russland.

Det er altså ikke riktig at vi ikke har arbeidsinnvandring fra utenfor EU. I tillegg er jo innvandring fra EU også "generell innvandring". Så at "generell innvandring" ikke er relevant å diskutere er en litt merkelig påstand.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvis noen skal si jeg tar feil, så må vi eliminere mange hunderaser, og kalle engelsk setter og irsk setter for den samme rasen. Forskjellene er like store som fra en Asiater til en Somalier.
Vis hele sitatet...
Kanskje er det mentale forskjeller mellom raser, slik det er fysiske forskjeller. Hvem vet. Men i så tilfelle er uansett variasjonene mellom individer så store at en tendens blant en stor folkegruppe ikke gjør deg i stand til å si noe som helst om et enkeltindivid. Jeg ser heller ikke hvordan du mener denne informasjonen skulle kunne bli brukt i praksis i forbindelse med innvandring.
Jeg vet ikke helt om dere har tenkt helt igjennom argumentet med forskjellige raser og intelligens. Det kan like fult være at vi i Norge er underlegne - betyr det at vi ikke skal få reise til andre land? De fleste vil vel føle at det hadde vært vanvittig urettferdig og irrasjonelt, man kan tross alt gjøre svært lite med hvordan man er født. Det samme gjelder de som er født her, skal de kastes ut eller stues bort fordi intelligensen deres er lav? Mulig jeg er ufin nå, men hvis denne tanken ikke engang har poppet opp, så er det ikke utenkelig at du hadde vært en av de som må stues bort.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kanskje er det mentale forskjeller mellom raser, slik det er fysiske forskjeller.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en somalier født og oppvokst i Norge i klassa mi. Merket det på talemåte til oppførsel at han ikke var lik, fremdeles en god kompis av meg. I følge denne så er det en sammenlikning imellom menneskeraser og IQ.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser heller ikke hvordan du mener denne informasjonen skulle kunne bli brukt i praksis i forbindelse med innvandring.
Vis hele sitatet...
I norske straffesaker er over 85 prosent av gjerningspersonene nordmenn med norsk slekt. Men innvandrere fra bestemte land er kraftig overrepresentert sammelignet med den øvrige befolkningen. Hver femte innvandrer fra Irak og Somalia tatt for lovbrudd mens kinesiske innvandrere er underrepresentert. Fersk rapport viser store forskjeller i den norske krimstatistikken. Ville det ikke da vært bedre ville du ha sagt å la kinesere få komme inn fremfor en Iraner? I løpet av fireårsoperioden 2005-2008 ble hele 17 prosent av irakiske innvandrere dømt i en norsk straffesak. Det samme gjaldt 16 prosent av innvandrerne fra Kosovo, 15 prosent av somaliske og 14 prosent av afghanske og iranske innvandrere. Bare 5,3 prosent av ikke-innvandrere ble idømt straff i samme periode.
Sorteringen må bli strammet opp, der vi heller bør ta inn fler menn en kvinner. Kan se for meg at arbeidsledigheten blant innvandrerne er et større problem en mye lav kriminalitet. 59 prosent, av innvandrerne med svak tilknytning til arbeidsmarkedet er kvinner. Andelen innvandrerkvinner med svak tilknytning til arbeidsmarkedet var 20 prosent i 2011, sammenlignet med 13 prosent blant mennene. Blant innvandrerne med svak tilknytning til arbeidsmarkedet er flertallet av kvinnene gift, mens flertallet av mennene i samme situasjon er ugift. Grunnen til at vi rett og slett må sende ut så mange er sterkt preget av at menneskesmuglingen øker, og disse kan rett og slett ikke oppholde seg i Norge. Noen har søkt asyl og fått avslag på søknaden, men unnlatt å returnere til hjemlandet, og da må vi bare sende dem hjem på tvang.

Kilder:
Jurist og beredskapsdepartemanget
Statistisk Sentralbyrå
NRK.no
Dagbladet
Wikipedia
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg hadde en somalier født og oppvokst i Norge i klassa mi. Merket det på talemåte til oppførsel at han ikke var lik, fremdeles en god kompis av meg. I følge denne så er det en sammenlikning imellom menneskeraser og IQ.
Vis hele sitatet...
Det er jo hele poenget: Du kan ikke overføre en mulig tendens mellom to folkegrupper til å deterministisk avgjøre intelligensen til en enkeltperson. Ei heller kan du avgjøre eller bekrefte en mulig tendens ved å peke på en enkeltpersons trekk og egenskaper. Det er også en korrelasjon mellom etnisitet og sprintegenskaper, men vi kan ikke begynne å avgjøre OL-resultater ved å studere deltakernes etniske bakgrunn i stedet for å la de løpe om kapp.

I tillegg er det så mye usikkerhet rundt hvorvidt den observerte trenden er reell eller et utslag av skeivhet i testene, og hvorvidt forskjellen er hovedsakelig genetisk eller hovedsakelig miljøpåvirkning, at å ta store avgjørelser med den som grunnlag er meget uansvarlig. Korrelasjon medfører ikke nødvendigvis at det ene forårsaker det andre. Videre er det sjokkerende uetisk å skulle la intelligens avgjøre om du får innvilget asyl eller om du blir kastet tilbake til forfølgelsene du rømte fra. Og til slutt ser man i det etterfølgende at du trekker årsakssammenhengen videre til å være mellom rase og kriminalitet, helt uten å forsvare dette videre. Kort sagt hviler resonnementet ditt på så mange tvilsomme premisser og tankefeil at det ikke er verdt noe som helst.

Sitat av Relevant Vis innlegg
I norske straffesaker er over 85 prosent av gjerningspersonene nordmenn med norsk slekt. Men innvandrere fra bestemte land er kraftig overrepresentert sammelignet med den øvrige befolkningen. Hver femte innvandrer fra Irak og Somalia tatt for lovbrudd mens kinesiske innvandrere er underrepresentert. Fersk rapport viser store forskjeller i den norske krimstatistikken. Ville det ikke da vært bedre ville du ha sagt å la kinesere få komme inn fremfor en Iraner?
Vis hele sitatet...
En forutsetning for at de skal få bli her, med mindre de har skaffet seg en jobb og får innvilget arbeidstillatelse, er at de kan sannsynliggjøre at de risikerer forfølgelse og/eller umiddelbar fare for liv og helse om de drar tilbake. Å da skulle nekte iraneren innpass med årsak i at andre iranere har blitt tatt for ulovligheter med noe høyere frekvens enn folk fra andre områder, er riv ruskende idiotisk og uetisk. Det er rett og slett kollektiv avstraffelse.
Sitat av Provo Vis innlegg
[COLOR="RoyalBlue"]Videre er det sjokkerende uetisk å skulle la intelligens avgjøre om du får innvilget asyl eller om du blir kastet tilbake til forfølgelsene du rømte fra[/COLOR]. Og til slutt ser man i det etterfølgende at du trekker årsakssammenhengen videre til å være mellom rase og kriminalitet, helt uten å forsvare dette videre. Kort sagt hviler resonnementet ditt på så mange tvilsomme premisser og tankefeil at det ikke er verdt noe som helst.


En forutsetning for at de skal få bli her, med mindre de har skaffet seg en jobb og får innvilget arbeidstillatelse, er at de kan sannsynliggjøre at de risikerer forfølgelse og/eller umiddelbar fare for liv og helse om de drar tilbake. Å da skulle nekte iraneren innpass med årsak i at andre iranere har blitt tatt for ulovligheter med noe høyere frekvens enn folk fra andre områder, er riv ruskende idiotisk og uetisk. Det er rett og slett kollektiv avstraffelse.
Vis hele sitatet...
Jøsses, hvorfor så sjokkerende? Vi har da en hel politisk fraksjon, både her i landet og i mange tilsvarende andre land som er fast bestemt på at immigrantene må være "skilled", og ikke være en byrde for gjeldende lands velferdssystemer. Det er jo en fullstendig legit mening - og som faktisk i stor grad praktiseres av flere land.

Dét har lite eller ingenting med intelligens folkegrupper/raser/hudfarger imellom, men er et spørsmål om økonomi og utgifter.

Hvis vi kutter ned/vekk fokuset på den og den gruppen, og hvorvidt de har den og den egenskapen, så kan jeg forstå Relevants meninger. Det er rimelig stor forskjell på hvor godt man klarer seg i et Norge, om man kommer fra et tredje-verden-land med BNP under 5000 USD per capita vs andre-verden-land med 5-11000 USD per capita.

Hvem tror du klarer seg bedre i Norge, sannsynligvis, en innvandrer fra Sudan vs en innvandrer fra Tunisia?
Sist endret av aeon_illuminate; 6. juli 2014 kl. 18:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jøsses, hvorfor så sjokkerende? Vi har da en hel politisk fraksjon, både her i landet og i mange tilsvarende andre land som er fast bestemt på at immigrantene må være "skilled", og ikke være en byrde for gjeldende lands velferdssystemer. Det er jo en fullstendig legit mening - og som faktisk i stor grad praktiseres av flere land.
Vis hele sitatet...
Arbeidsinnvandrere ja, asylsøkere nei. Dersom en person har legitim status som flyktning og søker asyl – altså at han eller hun kan vente å bli forfulgt i hjemlandet – er det et brudd på folkeretten å sende personen tilbake. Ingenting som kan minne om en "hel politisk fraksjon … her i landet" mener at legitime flyktninger skal sendes tilbake til forfølgelse med mindre de er "skilled".
Sitat av Provo Vis innlegg
Arbeidsinnvandrere ja, asylsøkere nei. Dersom en person har legitim status som flyktning og søker asyl – altså at han eller hun kan vente å bli forfulgt i hjemlandet – er det et brudd på folkeretten å sende personen tilbake. Ingenting som kan minne om en "hel politisk fraksjon … her i landet" mener at legitime flyktninger skal sendes tilbake til forfølgelse med mindre de er "skilled".
Vis hele sitatet...
Muh? Så FrP som for noen få år tilbake hadde mer eller mindre kontinuerlig +/- 20% av stemmene landet over, + Demokratene, + div kristne partier, + div semi-nasjonalistiske partier -- ikke er en hel politisk fraksjon? Du kan også regne med den relativ sett strengere innvandringspolitikken store AP holder og har holdt ift H, V, og en rekke andre stortings -og kommune-partier.

Disse som er nevnt har hatt en betydelig strengere syn på asylsøkergruppen, samt at særlig FrP og H er betydelig mer positiv til jobbfokuserte og høyt utdannede innvandrere (mao selektiv innvandringspolitikk).
Og nå nekter nåværende regjering å ta imot flere Syriaflyktninger, selv om det humanitært sett er reell og akutt behov for det.
...Men så kommer økonomien og spørsmål da ift integrering i et avansert demokratisk samfunn der sivilsamfunnet står sterkt..
Sist endret av aeon_illuminate; 6. juli 2014 kl. 19:10.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Muh? Så FrP som for noen få år tilbake hadde mer eller mindre kontinuerlig +/- 20% av stemmene landet over, + Demokratene, + div kristne partier, + div semi-nasjonalistiske partier -- ikke er en hel politisk fraksjon? Du kan også regne med den relativ sett strengere innvandringspolitikken store AP holder og har holdt ift H, V, og en rekke andre stortings -og kommune-partier.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du dokumenterer at Frp ønsker å sende asylsøkere i Norge som har fått dokumentert at de vil forfølges i hjemlandet tilbake til forfølgelsene dersom de ikke har tilstrekkelig høy IQ. Frp har foreslått mange uetiske asylpolitiske tiltak, men heldigvis ikke dette.
- http://www.nrk.no/valg2013/frps-dras...lag-1.11193776
Asylsøkere reiser nå halve jorda rundt, typisk til Europa og andre vestlige land, og søker om permanent opphold for deretter å søke om opphold for resten av familien på familiegjenforening (...) I realiteten må dette kunne defineres som en velferdsinnvandring, som dertil går på bekostning av reelle flyktninger.
Vis hele sitatet...
- http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...nd/a/10108242/

- http://www.dagbladet.no/2013/06/07/n...tikk/27586691/
Vi må kunne ha mulighet til å ta hensyn til hvem som har lett for å integrere seg og ikke. Det går på både individuelle og kulturelle forhold. Det er ikke tvil om at enkelte nasjonaliteter integrerer seg dårligere enn andre, for eksempel somaliere. Det er også forskjeller innad i land. Jeg har vært i debatt og snakket med Amal Aden, og hun var enig i dette, sier Johansen.
Vis hele sitatet...
- http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...ke/a/10085537/
- Muslimer har selvfølgelig ikke et slemt gen, men det er kulturelt. Det har noe med den unaturlige patriarkiske linjen muslimske familier er bygget opp på, hvor far bestemmer, deretter følger sønnene foran mor og døtrene i hierarkiet.
Vis hele sitatet...
Her er Christian Tybring-Gjeddes utfordring til Høyre og Ap:

«Er dere enige om at følgende 4 forutsetninger skal legges til grunn for de løsninger vi i fellesskap må finne?
1. Dagens innvandringspolitikk er ikke bærekraftig, verken verdimessig eller økonomisk
2. Islam utstår ikke frihetsverdier, og islams makt øker dag for dag. Derfor må innvandringen fra muslimske land reduseres kraftig.
3. Nye innvandrere skal ha begrenset tilgang til offentlige ytelser. Den som bidrar skal fullt belønnes.
4. Ansvar for integrering ligger først og fremst hos innvandrerne selv».
Vis hele sitatet...
«Har jeg en ny utfordring til Ap og Høyre. Er dere enig i at integreringstiltak skal baseres på følgende 5 byggeklosser?
1. Ubetinget kjærlighet til Norge og vår kristne kulturarv
2. Lidenskap for det umistelige - nemlig Demokratiet
3. Et helhjertet forsvar for vårt trygge velferdssamfunn
4. En kompromissløs avvisning av sharia
5. Assimilering av frihetsverdiene; likeverd, likestilling, ytringsfrihet, pluralisme og personlig frihet»
Vis hele sitatet...
- http://www.nrk.no/norge/skjebnemote-om-asyl-1.11564096


Altså, man går ikke ut i mediene og direkte bruker 1930talls-retorikk, der eksempelvis ord som rasehygiene og rasekvaliteter, og forskjeller mellom raser er vesentlig.
Som profesjonelle partier flest er budskapet fra FrP før 2009- og 2013-valget omhyggelig pakket i et politisk korrekt men samtidig populistisk og medievennlig språk, sånn at det framstår strikt men også fullt ut legalt.

FrP sier ikke rett ut at man ikke vil ha flere somaliere, men til og med politikerne deres med innvandrerbakgrunn mener at innvandringen derfra (og fra liknende land) bør begrenses ganske kraftig. Istedefor IQ går man heller på saker som religion, muligheter til en vellykket integrering, analfabetisme, generell produktivitet og muligheter i det norske arbeidslivet, byrden på velferdssystemet, antallet barn per familie, om de deler norske samt vestlige verdier (ikke minst), samt om disse menneskene (fra Somalia og likn land) i det hele tatt klarer å ta inn over seg vestlige og norske verdier - nemlig pluralisme, demokrati, ytringsfrihet og toleranse i flere sammenhenger.

En invandringspolitikk som er selekterer innvandrere har jo lenge vært en del av FrPs retorikk, men også (om en i noe mindre grad) del av programmet og den praktiske politikken som er blitt før / evt som man ønsker å føre..

...................
**edit, til pkt nr3, dagbladetartikkelen;
Som en del av sin innvandringspolitikk vil Frp endre utlendingsloven når det gjelder opphold på humanitært grunnlag. De vil svekke hensynet til barnets beste, fjerne sosiale og helsemessige hensyn og erstatte dette med «integreringsmessige og andre samfunnsmessige konsekvenser».
Vis hele sitatet...
....................

Det er ikke helt direkte den målbare IQen til innvandrerne som er viktigst til FrP, men om de er tilpasningsdyktige til norsk kultur, sekulære levesett og verdier, samt krav til produktivitet og dét å være skattebetaler.
IQ brukes som nevnt overhodet ikke i retorikken, men man er mener bestemt at innvandringspolitikken må være basert på seleksjon av egnede og uegnede.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. juli 2014 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alt du trekker frem her er gammelt nytt, og ingenting av det dokumenterer det jeg etterspurte: At Frp ønsker å sende asylsøkere tilbake til dokumentert forfølgelse fordi de ikke har høy nok IQ. Hvis du ser på konteksten så er det en god grunn til at det er akkurat IQ som ble omtalt, og det er fordi Relevant ganske tydelig ser ut til å mene at enkelte raser bør nektes innpass i landet fordi de har for lav IQ.

EDIT: Merk også for ordens skyld at det er en teknisk forskjell på å ikke ville motta en gruppe flyktninger og på å sende tilbake asylsøkere. Førstnevnte er i utgangspunktet ikke brudd på folkeretten, mens sistnevnte er det. Og det er sistnevnte jeg har snakket om, selv om jeg også vil anse en ren IQ-basert avgjørelse på hvilke flyktninger vi velger å ta i mot som voldsomt uetisk.

EDIT 2: Jeg ser jeg har vært noe upresis her. Jeg skrev: 'Ingenting som kan minne om en "hel politisk fraksjon … her i landet" mener at legitime flyktninger skal sendes tilbake til forfølgelse med mindre de er "skilled".' Her er det altså implisitt at jeg snakker om asylsøkere, slik som jeg eksplisitt gjorde tidligere, siden det er snakk om at de skal "sendes tilbake" når de ikke får innpass på grunn av for lav IQ. Det jeg selvsagt gir deg rett i, er at Frp ønsker at "evne og vilje til å la seg integrere" skal være en del av beslutningsgrunnlaget for å ta i mot flyktninger. Dette står også i prinsipprogrammet fra 2013. Men det er heldigvis, som sagt, et godt stykke fra dette til å skulle la IQ-score alene -- eller deres etnisitetkorrelerte gjennomsnitts-IQ -- være avgjørende for om en asylsøker skal få godkjent asyl eller bli sendt tilbake til dokumentert forfølgelse. Og dette er det takk og pris ingen "hel politisk fraksjon" som har tatt til orde for. Det ville være det reneste vanvidd og, som jeg sa, sjokkerende uetisk.
Sist endret av Provo; 7. juli 2014 kl. 10:08.
Sitat av Provo Vis innlegg
og det er fordi Relevant ganske tydelig ser ut til å mene at enkelte raser bør nektes innpass i landet fordi de har for lav IQ.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri ment det, og må ha vært uklar. Jeg sa at vi burde bli mer selektive, da spesielt da det kommer til land der statistikken viser at de generelt sett ikke har noe å bidra med i Norge. Kan se for meg at om vi bare skal ta inn de med greie utdannelser så hadde vi fått det bedre i Norge, og færre som må bli sendt tilbake til hjemlandene sine. Jeg tenkte ikke bare på IQ da jeg skrev tidligere, det er også noe med kulturen fra Iran, Marokko, etc vi ikke vil ha her. Det er vist at de ikke tilpasser seg så godt som andre, og om jeg skal generalisere vil Iranere være mer kriminelle, mindre arbeidsomme, en hva Asiatere er. Ser du virkelig ikke hvor jeg vil hen?
Meg bekjent er det få saker som har fronter med slik avstand som innvandringsdebatten, de fleste kan synes å være langt til h eller v med noen håndfuller på hver yttergrense.
De som er negative kan sies å bruke en vanlig konklusjonsmetode, brukt på de fleste andre områder-økonomi.
De som er pro bruker heller følelsene sine til å ta besluttninger.

Begge deler kan kalles fornuftige, men isolert sett er begge deler feil imho.
Det er ikke riktig å kun telle kr. når man behandler mennesker, men også feil å ikke ha en bærekraftig økonomisk utvikling.

Desverre blir slike betente temaer brukt til å slå politisk mynt, og ingen er tjent med det.
Sitat av Provo Vis innlegg
Alt du trekker frem her er gammelt nytt, og ingenting av det dokumenterer det jeg etterspurte: At Frp ønsker å sende asylsøkere tilbake til dokumentert forfølgelse fordi de ikke har høy nok IQ. Hvis du ser på konteksten så er det en god grunn til at det er akkurat IQ som ble omtalt, og det er fordi Relevant ganske tydelig ser ut til å mene at enkelte raser bør nektes innpass i landet fordi de har for lav IQ.

EDIT: Merk også for ordens skyld at det er en teknisk forskjell på å ikke ville motta en gruppe flyktninger og på å sende tilbake asylsøkere. Førstnevnte er i utgangspunktet ikke brudd på folkeretten, mens sistnevnte er det. Og det er sistnevnte jeg har snakket om, selv om jeg også vil anse en ren IQ-basert avgjørelse på hvilke flyktninger vi velger å ta i mot som voldsomt uetisk.

EDIT 2: Jeg ser jeg har vært noe upresis her. Jeg skrev: 'Ingenting som kan minne om en "hel politisk fraksjon … her i landet" mener at legitime flyktninger skal sendes tilbake til forfølgelse med mindre de er "skilled".' Her er det altså implisitt at jeg snakker om asylsøkere, slik som jeg eksplisitt gjorde tidligere, siden det er snakk om at de skal "sendes tilbake" når de ikke får innpass på grunn av for lav IQ. Det jeg selvsagt gir deg rett i, er at Frp ønsker at "evne og vilje til å la seg integrere" skal være en del av beslutningsgrunnlaget for å ta i mot flyktninger. Dette står også i prinsipprogrammet fra 2013. Men det er heldigvis, som sagt, et godt stykke fra dette til å skulle la IQ-score alene -- eller deres etnisitetkorrelerte gjennomsnitts-IQ -- være avgjørende for om en asylsøker skal få godkjent asyl eller bli sendt tilbake til dokumentert forfølgelse. Og dette er det takk og pris ingen "hel politisk fraksjon" som har tatt til orde for. Det ville være det reneste vanvidd og, som jeg sa, sjokkerende uetisk.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje gammelt nytt, men det har vært dagsaktuelt for FrP i mange år, særlig den tanken om strikt selektering som har vært mer og mer gjeldende for deres innvandringspolitkk fra og med stortingsvaget i 2005 og helt intil kommunevalget i 2011/22.juli -- da deres retorikk dempet seg kraftig.

Likefullt, enkeltmedlemmer i FrP har sagt rett ut i mediene at de ikke ønsker den og den folkegruppen i Norge. Dette har jeg (iallefall til dels) vist til deg ovenfor, selv om du hevder det motsatte.
Her og nå gidder jeg ikke å dra opp alle tilfellene årene igjennom der enkeltmedlemmer mente og snakket om den og den gruppen, det er en utrolig flisespikkeri å skulle finne episoder der FrPmedlemmer mente at IQen ikke var høy nok. Vi er heldigvis ikke der idag når det gjelder slik retorikk, til og med Sverigedemokraterna eller Nationaldemokraterna i nabolandet sa ikke eksplisitt IQ. Men man er i nærheten - flere av deres viktigste politikere på riksnivå sa jo rett ut at somaliere stort sett ikke er egnet for Norge.

Til Edit: Okei, ja helt riktig sistnevnte er helt uetisk. Enig der.

Til Edit 2: Men Demokratene i Norge, tidligere Norgespatriotene, Kristent Samlingsparti, to.m Kystpartiet har da alle betydelig strengere innvandrings -og asylpolitikk enn FrP. Demokratene og Norgespatriotene har foreslått noe ganske liknende det du nevner (ma.o bruke enda strengere selektering enn den som allerede var foreslått av FrP, men selvsagt er ikke eksplisitt nevnt IQ, hvorfor vet vi..), i tillegg til ekskluderte og ikkeekskluderte enkeltmedlemmer i FrP (Øystein Hedstrøm, Vidar Kleppe; Jan Simonsen, TG). Så dét er en fraksjon, og ikke akkurat stor fraksjon.

Var rotete skrevet, så jeg måtte korrekturlese både én og fire ganger for å forstå innholdet.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. juli 2014 kl. 19:05.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Til Edit 2: Men Demokratene i Norge, tidligere Norgespatriotene, Kristent Samlingsparti, to.m Kystpartiet har da alle betydelig strengere innvandrings -og asylpolitikk enn FrP. Demokratene og Norgespatriotene har foreslått noe ganske liknende det du nevner (ma.o bruke enda strengere selektering enn den som allerede var foreslått av FrP, men selvsagt er ikke eksplisitt nevnt IQ, hvorfor vet vi..), i tillegg til ekskluderte og ikkeekskluderte enkeltmedlemmer i FrP (Øystein Hedstrøm, Vidar Kleppe; Jan Simonsen, TG). Så dét er en fraksjon, og ikke akkurat stor fraksjon.
Vis hele sitatet...
Kan ikke helt tro at jeg nå skal forsvare FrP, men la gå. Du ble bedt om å fremvise kilder på at FrP og andre partier med reell makt ønsker selektering av flyktninger på basis av IQ. Du finner mange uetiske og dårlig uttalelser fra FrP, og jeg er enig i at det er idiotisk - men du har ikke produsert kilder for det du påstår. Med andre ord sitter du med synsing som "de har foreslått tåpelige ting før, de er sikkert med på dette og". Det er veldig lite interessant og irrelevant for diskusjonen.

Hva Demokratene, kystpartiet og andre mener er noe som ikke har noe å si. Dette er små grinebitere som tilfeldigvis har samlet nok signaturer til at de kan kalle seg et parti og er på ingen måte representativt for befolkningen. Jeg tør vedde høyre hånd på at du eller jeg kan starte vårt eget parti idag, om man gidder å samle nok signaturer. FrP ligger på ca. 10% nå, og har ved valg aldri vært særlig over 15, hva man får på meningsmålinger er totalt irrelevant.

Du må lengre ut på jordet med forsøkene med å si at det finnes en politisk fraksjon for IQ selektering av flyktninger. Jeg tror også du må se litt på skillet mellom flyktning og innvandrer, forskjellen er rimelig stor. At FrP har slengt mye dritt før de kom i regjering som de nå ikke kan gjennomføre bare understreker det åpenbare - hele den norske befolkningen ønsker ikke flyktningen alt vondt i verden bare fordi 15% stemte på partiet sist valg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Likefullt, enkeltmedlemmer i FrP har sagt rett ut i mediene at de ikke ønsker den og den folkegruppen i Norge. Dette har jeg (iallefall til dels) vist til deg ovenfor, selv om du hevder det motsatte.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldeles ikke hevdet det motsatte. Se for øvrig Xasma sin post som forklarer hva som har vært poenget hele tiden.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du finner mange uetiske og dårlig uttalelser fra FrP
Vis hele sitatet...
Rettelse:
Du finner mange uetiske og dårlige uttalelser fra enkeltpersoner/-medlemmer i FrP.

Uten at det gjør argumentene noe bedre...
Sitat av Xasma Vis innlegg
Kan ikke helt tro at jeg nå skal forsvare FrP, men la gå. Du ble bedt om å fremvise kilder på at FrP og andre partier med reell makt ønsker selektering av flyktninger på basis av IQ. Du finner mange uetiske og dårlig uttalelser fra FrP, og jeg er enig i at det er idiotisk - men du har ikke produsert kilder for det du påstår. Med andre ord sitter du med synsing som "de har foreslått tåpelige ting før, de er sikkert med på dette og". Det er veldig lite interessant og irrelevant for diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Innlegg#157 (Provo): Det er jo hele poenget: Du kan ikke overføre en mulig tendens mellom to folkegrupper til å deterministisk avgjøre intelligensen til en enkeltperson. Ei heller kan du avgjøre eller bekrefte en mulig tendens ved å peke på en enkeltpersons trekk og egenskaper. Det er også en korrelasjon mellom etnisitet og sprintegenskaper, men vi kan ikke begynne å avgjøre OL-resultater ved å studere deltakernes etniske bakgrunn i stedet for å la de løpe om kapp.

I tillegg er det så mye usikkerhet rundt hvorvidt den observerte trenden er reell eller et utslag av skeivhet i testene, og hvorvidt forskjellen er hovedsakelig genetisk eller hovedsakelig miljøpåvirkning, at å ta store avgjørelser med den som grunnlag er meget uansvarlig. Korrelasjon medfører ikke nødvendigvis at det ene forårsaker det andre. [COLOR="Blue"]Videre er det sjokkerende uetisk å skulle la intelligens avgjøre om du får innvilget asyl eller om du blir kastet tilbake til forfølgelsene du rømte fra.[/COLOR] Og til slutt ser man i det etterfølgende at du trekker årsakssammenhengen videre til å være mellom rase og kriminalitet, helt uten å forsvare dette videre. Kort sagt hviler resonnementet ditt på så mange tvilsomme premisser og tankefeil at det ikke er verdt noe som helst.
Vis hele sitatet...
Innlegg#158 (aeon_illuminate): Jøsses, hvorfor så sjokkerende? [COLOR="Red"]Vi har da en hel politisk fraksjon, både her i landet og i mange tilsvarende andre land som er fast bestemt på at immigrantene må være "skilled", og ikke være en byrde for gjeldende lands velferdssystemer[/COLOR]. Det er jo en fullstendig legit mening - og som faktisk i stor grad praktiseres av flere land.

Dét har lite eller ingenting med intelligens folkegrupper/raser/hudfarger imellom, men er et spørsmål om økonomi og utgifter.
Vis hele sitatet...
Innlegg#159 (Provo):Arbeidsinnvandrere ja, asylsøkere nei. Dersom en person har legitim status som flyktning og søker asyl – altså at han eller hun kan vente å bli forfulgt i hjemlandet – er det et brudd på folkeretten å sende personen tilbake. Ingenting som kan minne om en "hel politisk fraksjon … her i landet" mener at legitime flyktninger skal sendes tilbake til forfølgelse med mindre de er "skilled".
Vis hele sitatet...
Innlegg#160 (aeon_illuminate): Muh? Så FrP som for noen få år tilbake hadde mer eller mindre kontinuerlig +/- 20% av stemmene landet over, + Demokratene, + div kristne partier, + div semi-nasjonalistiske partier -- [COLOR="Red"]ikke er en hel politisk fraksjon?[/COLOR] Du kan også regne med den relativ sett strengere innvandringspolitikken store AP holder og har holdt ift H, V, og en rekke andre stortings -og kommune-partier.
Vis hele sitatet...
Innlegg#161 (Provo):
Jeg foreslår at du dokumenterer at Frp ønsker å sende asylsøkere i Norge som har fått dokumentert at de vil forfølges i hjemlandet tilbake til forfølgelsene dersom de ikke har tilstrekkelig høy IQ. Frp har foreslått mange uetiske asylpolitiske tiltak, men heldigvis ikke dette.
Vis hele sitatet...
Innlegg#162: Provo foreslår, aeon forsøker
Vis hele sitatet...
Innlegg#167 (Xasma): Du må lengre ut på jordet med forsøkene med å si at det finnes en politisk fraksjon for IQ selektering av flyktninger. Jeg tror også du må se litt på skillet mellom flyktning og innvandrer, forskjellen er rimelig stor. At FrP har slengt mye dritt før de kom i regjering som de nå ikke kan gjennomføre bare understreker det åpenbare - hele den norske befolkningen ønsker ikke flyktningen alt vondt i verden bare fordi 15% stemte på partiet sist valg.
Vis hele sitatet...
1) Betyr [COLOR="Red"]skilled[/COLOR] (i immigrantsammenheng) = [COLOR="Blue"]IQ[/COLOR]?? Hvis du ikke leser engelskspråklige fagblader eller faglitteratur eller interesserer deg for å lese engelskspråklige så kan jeg jo forstå at dette er helt gresk for deg.

2) Har du overhodet lest innleggene mine, samt svarene jeg har fått de siste sidene?

3) Har du forstått innholdet i innleggene mine de siste sidene, og forstått det jeg ønsket å påpeke?


Hvis ikke kan ta deg en kvarter, tjue minutter, lese nøyere, og forstå at jeg mente ikke hverken FrP, Demokratene eller Kystpartiet (ja kanskje til og med Norgespatriotene) for øvrig vil selektere kommende innvandrere kun på basis av IQ.
At innvandrerne skal/bør være skilled betyr at de må ha utdanning, kunne språket, kommunikasjonsstilen, kulturen, være i høy grad selvhjulpne, osv osv i landet de kommer til. Dette er forøvrig noe som mange innvandrere ikke makter, og derfor vil flere seminasjonalistiske/nasjonalkonservative partier samt fløyer innad i FrP få dem vekk. IQ eller ikke er ikke nevnt.

Hvis du skrev det siste innlegget ditt her for å trolle litt, så kan du slutte umiddelbart. Du trenger ikke å misforstå innholdet med vilje, det fører ingen vei.

Gå igjennom, og prøv på nytt.

Streng selektering (strengere hos Demokratene enn FrP eksmpelvis) er overhodet ikke nødvendigvis synonymt med IQ.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. juli 2014 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvis ikke kan ta deg en kvarter, tjue minutter, lese nøyere, og forstå at jeg mente ikke hverken FrP, Demokratene eller Kystpartiet (ja kanskje til og med Norgespatriotene) for øvrig vil selektere kommende innvandrere kun på basis av IQ.
Vis hele sitatet...
Innvandrere er personer som kommer til landet fordi de ønsker det selv, flyktninger kommer fordi de må dra fra hjemlandet. Det er helt legitimt å ønske at de som søker om opphold i Norge har ferdigheter som gjør at de kan bidra til samfunnet, og ikke bare sitte på røven.

Det samme gjelder ikke for flyktninger, da disse kommer fordi de rett og slett ikke er trygge der de bodde før.

Før du begynner å forvirre ting som "skilled" og IQ, som er en helt absurd bruk av likhetstegn(uansett hvilket blad du leser), så må du forstå forskjellen på innvandrer og flyktning.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Kan ikke helt tro at jeg nå skal forsvare FrP, men la gå. Du ble bedt om å fremvise kilder på at FrP og andre partier med reell makt ønsker selektering av flyktninger på basis av IQ. Du finner mange uetiske og dårlig uttalelser fra FrP, og jeg er enig i at det er idiotisk - men du har ikke produsert kilder for det du påstår. Med andre ord sitter du med synsing som "de har foreslått tåpelige ting før, de er sikkert med på dette og". Det er veldig lite interessant og irrelevant for diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Av mangel på reelle motargumenter (??) så ble jeg bedt om å komme fram med kilder. 2,46 sekunder med googling etterpå kom jeg fram med det mest nærliggende og groveste jeg fant der og da - partiet og enkeltmedlemmer har blant annet ment at somaliere er uintegrerbare i et liberalt demokrati.

Min mening er at det er du som i stor grad synser her.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva Demokratene, kystpartiet og andre mener er noe som ikke har noe å si. Dette er små grinebitere som tilfeldigvis har samlet nok signaturer til at de kan kalle seg et parti og er på ingen måte representativt for befolkningen. Jeg tør vedde høyre hånd på at du eller jeg kan starte vårt eget parti idag, om man gidder å samle nok signaturer. FrP ligger på ca. 10% nå, og har ved valg aldri vært særlig over 15, hva man får på meningsmålinger er totalt irrelevant.
Vis hele sitatet...
Feil. I det minste delvis feil. Trass i at disse er minipartier på riksnivå, ja til og med på fylkesnivå, har de mange tilhengere i sine respektive kommuner - selv om denne tilhengerskaren ikke gir seg ut i stemmer nødvendigvis. De er typiske grasrotpartier, med meningene og oppfatningene til menigmann. Dessuten gir disse grunnlaget videre "oppover" til andre innvandringskritiske bevegelser & partier på fylkes -og riksnivå.

..Og da har vi ikke kommet engang til FrP; dette partiet hadde inntil relativt nylig den største ansamligen av innvandrerkritiske stemmer i landet - og lå cirka fra 20-25% på meningsmålingene rundt 2009-valget. Dessuten ta med de som også er skeptiske til enda mer innvandring i AP (er mange stemmer der), og SP og Høyre.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Du må lengre ut på jordet med forsøkene med å si at det finnes en politisk fraksjon for IQ selektering av flyktninger. Jeg tror også du må se litt på skillet mellom flyktning og innvandrer, forskjellen er rimelig stor. At FrP har slengt mye dritt før de kom i regjering som de nå ikke kan gjennomføre bare understreker det åpenbare - hele den norske befolkningen ønsker ikke flyktningen alt vondt i verden bare fordi 15% stemte på partiet sist valg.
Vis hele sitatet...
Du bommer, grovt i øverste setninger. Jeg forsøkt å få frem at det finnes en politisk fraksjon for streng selektering av innvandrere, gjerne mt.p hvir egnede de er/kan potensielt bli i dette landet. Dette trenger nødvendigvis ikke å ha noe med IQ til den og den gruppen å gjøre.

Det er riktig som du sier at FrP har slengt mye dritt før de kom i regjering, men er desto mer politisk korrekte og diplomatiske nå. Dessuten er jo FrP kun innvandringskritiske - og det finnes som nevnt flere andre langt mer nasjonalkonservative partier, og de reine liberalistene i FrP er forlengst økset vekk (Dolkesjø).

Sitat av Xasma Vis innlegg
så må du forstå forskjellen på innvandrer og flyktning.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er absolutt klar over forskjellen, selv om du antar at jeg ikke vet.

La meg være kort; de mer eller mindre rent nasjonalkonservative partiene ála Demokratene, (tildels) KystP., Kristent Samlingsparti og div andre minipartier(og tidligere partier) er negative til både innkommende flyktninger&asylsøkere og innvadrere som eksempelvis arbeidsinnvandrere.
De er negative til globalisering,EU og EØS, og mener alt dette truer norsk velferd og kultur.

FrP på sin side derimot er til en viss grad nasjonalkonservative, er for arbeidsinnvandring, er for å ta imot de asylsøkerne og flyktningene som Norge blir pålagt, men er samtidig for en relativt streng selektering og er også for konsekvent bevaring av norsk kultur og tradisjoner. PArtiet er ambivalent til EU og EØS, fordi de mener globalisering (fra vestlige land alene), IKKE vil bidra til å ødelegge norsk kultur, tradisjoner og verdier - siden dette er noe vi deler med flere nærliggende land.

Jeg av innlegget der ignorerte jeg siden jeg anser det som altfor irrelevant og uten noe særlig substans til diskusjonen her.

*edit; resten av innlegget der...

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har aldeles ikke hevdet det motsatte. Se for øvrig Xasma sin post som forklarer hva som har vært poenget hele tiden.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg mente ift dette snakket rundt IQ.

Xasma: FrP ligger på ca. 10% nå, og har ved valg aldri vært særlig over 15, hva man får på meningsmålinger er totalt irrelevant.
Vis hele sitatet...
Duh, nest siste stortingsvalg samt i 2005 Norges nest største parti, over 20%. Lite?
Ellers siden 1996 ligget stabilt over 15%. På fylkesnivå har det vært noen prosent mindre, men ikke mindre enn 15% (med unntak av 2011-valget som var post-22/7 ).
FrP ligger på ca. 10% nå, og har ved valg aldri vært særlig over 15, hva man får på meningsmålinger er totalt irrelevant.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fremskr...Valgshistorikk
Sist endret av aeon_illuminate; 7. juli 2014 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, dette sklir raskt ut i uvesentligheter, misforståelser og tullprat. Tillat meg å prøve å dra dette litt inn igjen.

Det jeg opprinnelig påsto var: "Videre er det sjokkerende uetisk å skulle la intelligens avgjøre om du får innvilget asyl eller om du blir kastet tilbake til forfølgelsene du rømte fra." Grunnen til at det er akkurat intelligens som nevnes og hvorfor dette er vesentlig forklarte jeg raskt for et par innlegg siden. Du reagerer med overraskelse og begynner så å snakke om at Frp og andre uvesentlige smågrupperinger mener at immigranter ikke skal være en byrde for velferdssamfunnet. Det er for det første upresist, og for det andre uvesentlig. Frp mener at "evne og vilje til integrering" skal være med i beslutningsgrunnlaget for om man skal motta flyktninger, men presiserer også at kvoteflyktninger fra FN skal prioriteres. (Prinsipprogram 2013, side 8.) De har ikke sagt at en asylsøkende person skal sendes tilbake til praktisk talt den sikre død, tortur eller urettmessig fengsel basert på hvor nyttig personen er for oss andre, og langt mindre basert på en IQ-test. Dette ville vært et soleklart brudd på folkeretten. Og poenget er at det er langt mellom det Frp har sagt, enn hvor uetisk man skulle mene det er, og til det å skulle avslå en asylsøknad, hvor forfølgelse er dokumentert, på grunn av for lav score på en IQ-test.

Du ser videre ut til å trekke likhetstegn mellom Frp sine uttalelser og å ville avslå asylsøknader basert på IQ -- at det er egentlig dette de ønsker. Jeg ba deg derfor om at du "dokumenterer at Frp ønsker å sende asylsøkere i Norge som har fått dokumentert at de vil forfølges i hjemlandet tilbake til forfølgelsene dersom de ikke har tilstrekkelig høy IQ". Du responderer med å lenke til flere avisartikler som omtaler enkelte løse kanoner og at Frp ønsker innstramming i asyl- og innvandringspolitikken. Dette vet vel absolutt alle, men ingenting av det du lenket til dokumenterer det jeg forespurte.

Så la oss gå tilbake til kjernen i stedet for å fortsette dette tøvet: Å skulle avslå asyl for noen som kan dokumentere forfølgelse i hjemlandet fordi de scorer for lavt på en IQ-test vil være sjokkerende uetisk. Enda verre vil det være om denne lave IQ-scoren kun konkluderes med på bakgrunn av personens rase. Og at Frp ønsker innstramminger i innvandringspolitikken endrer ikke på dette.

EDIT: Jeg kan for ordens skyld påpeke, hvis det ikke har blitt gjort tidligere, at ikke bare er det forskjell på innvandrere og flyktninger. Det er også forskjell på flyktninger og asylsøkere. Flyktninger har fått sin status som flyktning, ofte av FN, og deres saker sendes, ofte av FN, til potensielle mottakerland. Mottakerlandene kan da velge å ta dem i mot, og det er ofte da snakk om puljevis. De fleste land har såkalte FN-kvoter for flyktninger. Norge tar normalt rundt 1400 flyktninger i året, men sannsynligvis mer nå på grunn av Syriakrisen. Å ikke ville ta i mot en flyktning betyr ikke at personen automatisk sendes tilbake til forferdelighetene de rømte fra. En asylsøker derimot, kommer til et land uten at personens status som flyktning er fastslått og søker asyl. Om asyl innvilges får personen opphold og status som flyktning. Blir den avslått, blir personen sendt tilbake. Å sende tilbake en asylsøker som kan dokumentere forfølgelser er et brudd på folkeretten.
Sist endret av Provo; 8. juli 2014 kl. 09:04.
Anbefaler dere som har en interesse for det med rase og intelligens og se denne.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Anbefaler dere som har en interesse for det med rase og intelligens og se denne.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si dette var en meget interessant og bra dokumentar! Og jeg anbefaler den varmt videre!
Det som kanskje er bra med innvandringen, er at noen grupper "utlendinger" er "sultne" på gode jobber og kunnskap, og er villig for å jobbe for dette. Noe en generelt kanskje ikke kan si om nordmenn! Men vil vi være med, så må vi kanskje begynne å jobbe på skolen vi også!

Om det er kultur eller gener vet jeg ikke, antageligvis en blanding. Men det er ca. 10,0-11,2 millioner askenasi-jøder. Mens det i USA er ca. 3% av disse jødene, så er det 25% av alle nobelprisvinnerene samme type jøde. Så Hitler tok iallfall grundig feil! Og det er det jeg vil si om disse tallene!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ashken...n_intelligence
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg vil si dette var en meget interessant og bra dokumentar! Og jeg anbefaler den varmt videre!
Det som kanskje er bra med innvandringen, er at noen grupper "utlendinger" er "sultne" på gode jobber og kunnskap, og er villig for å jobbe for dette. Noe en generelt kanskje ikke kan si om nordmenn! Men vil vi være med, så må vi kanskje begynne å jobbe på skolen vi også!

Om det er kultur eller gener vet jeg ikke, antageligvis en blanding. Men det er ca. 10,0-11,2 millioner askenasi-jøder. Mens det i USA er ca. 3% av disse jødene, så er det 25% av alle nobelprisvinnerene samme type jøde. Så Hitler tok iallfall grundig feil! Og det er det jeg vil si om disse tallene!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ashken...n_intelligence
Vis hele sitatet...
Jeg tror på raseforskjeller, men er selvsagt fullstendig tabu og forbudt å si det høyt i vårt samfunn.

Det er jo for det første fakta at rasene er forskjellige. Asiater tåler ikke laktose [1], nordeuropeere har bedre beskyttelse mot å bli smittet av HIV-viruset[2], afrikanere er mer utsatt for hjertesykdommer, mest sannsynlig pga genetiske faktorer [3].

I tillegg er rasene fysisk forskjellige, og det er jo noe alle kan se. Størrelsen på hodeskallen er også forskjellig. Asiater har større skalle enn europeere, og europeere har større skalle enn afrikanere [4].

Det er også fakta at afrikanere i snitt gjør det dårliger enn asiater og hvite på IQ tester. Mange intelligensforskere vil prøve å forklare dette med forskjeller i sosioøkonomisk status, men jeg er ikke overbevist om at dette er hele forklaringen [5].

Jeg vet jeg er noe upresis i begrepsbruken min. Jeg prøver bare å peke på de store trekkene, og å gjøre et poeng.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance
[2] http://www.nature.com/scitable/blog/...stant_mutation
[3] http://www.newscientist.com/article/...l#.U8gUDfmSx8E
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Race_an...nce#Brain_size
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/Race_an...es_test_scores