Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3318
Her skriver altså Dagbladet om det økte politioppbudet, og
deres vurderinger av "mistenkelig oppførsel":

http://www.dagbladet.no/2011/11/05/n...nale/18897397/

Sitat fra artikkelen:

"- Vi gjør ingen antagelser. Men for meg er det mistenkelig at noen sitter alene i en park natt til lørdag i fire timer. Da går vi og noterer navn og nummer så vi har dette, sier Henning."

En del brukere her vil kanskje se politiets oppførsel her i et godt lys, som
en selvfølgelig del av oppgaven med å beskytte samfunnets gode borgere.

Jeg må innrømme at jeg ser dette i en litt annen kontekst. Jeg tenker
selvsagt på min rettighet til å oppholde meg i det offentlige rom, enten
det er i tre minutter eller et døgn. Jeg tenker på skilter man vil finne
veldig mange steder i store byer, spesielt USA, "No public loitering!".

Og, ikke minst, terskelen for hva en offentlig tjenesteperson, på
bakgrunn av personlig skjønn, skal kunne vurdere som mistenkelig.

Hva er nff-brukernes mening om dette?

Paranoid, jeg?! En smule, definitivt.
Min mening i dette er at, et menneske kan være lei seg, sint, frustrert, forelsket osv og trenger en måte å kjenne på følelsen. Om jeg blir lei meg, går jeg ofte til en plass jeg føler meg trygg, en stlle deilig plass. Der kan jeg sitte i timesvis, og komme tilbake for å sitte der i timesvis. Det handler vell mest om å snakke med mennesket, for et menneske som sitter alene, i flere timer, har helt klart flere ting å tenke på.

Som jeg alltid sier til mine venner "strekk ut en hand, hjelp et medmenneske". At politiet ikke går bort til personen å spørr hva som er galt eventuellt starter en samtale med mennesker som sitter der, forstår ikke jeg. for for alt vi vet, kunne jo en person som sitter alene tenke på selvmord, å uten å bli sett eller hjulpet kan jo det verste skje.

At politiet stempler dette som "mistenkelig oppførsel" synes jeg er idioti.
Hmm, synes dette var vanskelig.

I utgangspunktet er det ingen skade i at de vet navnet ditt, for du skal jo ikke gjøre noe galt. Og SKAL du gjøre noe galt er det hvertfall greit at de vet det.

Men, jeg er også imot statlig overvåkning av dens borgere. At de stempler noen som mistenkt bare fordi de sitter et sted er da i mine øyne noe negativt. De burde, som du sier, heller slå av en prat med personen, sjekke at personen har det bra, samtidig som de selvsagt gjerne må ta imot navn og kontaktinfo osv.

Men jeg vipper vel over på at det er greit, så lenge de ikke drar den enda lenger, begynner å avhøre folk og sånt.
Nå har Politiet hjemmel til å be om navn, bosted og arbeid, og det er noe de alltid har hatt. Men det er kanskje konteksten det brukes i som er litt spesielt. Hvis de gjør det fordi de er bekymret for personen kunne det kanskje vært bedre med en utstrakt hånd. Samtidig vet vi at Politiet ikke nødvendigvis er de beste å involvere når det er snakk om personer med psykiske problemer...
Jeg vil nok forstå at noen sitter for seg selv litt, så jeg er enig med det mabe140 skrev.
Helt greit at han sitter der, men også helt greit at politiet sjekker ham ut, spesielt med tanke på den siste tids hendelser. Folk vet at samfunnet er mer årvåkent etter alle voldtektene i det siste, og man kan ikke klandre politiet for å ville sjekke ut en fyr som sitter alene i 4 timer i en park natt til lørdag.

At politiet sjekker ham ut betyr ikke at de synes han gjør noe galt.
Sist endret av KultNick; 5. november 2011 kl. 20:09.
Helt greit at han sitter der, men også helt greit at politiet sjekker ham ut, spesielt med tanke på den siste tids hendelser. Folk vet at samfunnet er mer årvåkent etter alle voldtektene i det siste, og man kan ikke klandre politiet for å ville sjekke ut en fyr som sitter alene i 4 timer i en park natt til lørdag.
Vis hele sitatet...
Det kan jo også være en kvinne som sitter der. Det er jo snakk om et menneske som sitter der. Litt merkelig hvordan du linker dette med voldtekt med en gang.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Det kan jo også være en kvinne som sitter der. Det er jo snakk om et menneske som sitter der. Litt merkelig hvordan du linker dette med voldtekt med en gang.
Vis hele sitatet...
med tanke på hvor stort problemet med voldtekt har vært i det siste, er det helt naturlig å koble dette med det. noe annet ville vært absurd.

jeg ser strengt tatt ingen problemer med at de ber om navn og nummer til en person som sitter i et (påstått) utsatt sted for voldtekter over så lang tid uten å gjøre noe. det er strengt tatt ikke så fryktelig mange som gjør dette, og det kan uten tvil være tegn på at personen venter på noe.

seriøst, det er ikke som om de har lagt fyren i jern.
de gjør jobben sin ved å jobbe prevantivt, og om dette vil si at de utnytter sin posisjon for å be om navn og nummer, noe de har krav på fra før av uten at du er mistenkt for noe, så er det ikke en big deal.

jeg er heller ikke for "total overvåkning" som dere nevner, men de fleste burde ha forståelse for at de er ekstra oppmerksomme disse tider.

og bra er det.

navn og nummer er ikke nødvendigvis starten på 1984, selv om det virker som om flere her ønsker å tro det for å skape diskusjon.
Sist endret av somnium; 5. november 2011 kl. 21:07.
Sitat av somnium Vis innlegg
med tanke på hvor stort problemet med voldtekt har vært i det siste, er det helt naturlig å koble dette med det. noe annet ville vært absurd.

jeg ser strengt tatt ingen problemer med at de ber om navn og nummer til en person som sitter i et (påstått) utsatt sted for voldtekter over så lang tid uten å gjøre noe. det er strengt tatt ikke så fryktelig mange som gjør dette, og det kan uten tvil være tegn på at personen venter på noe.

seriøst, det er ikke som om de har lagt fyren i jern.
de gjør jobben sin ved å jobbe prevantivt, og om dette vil si at de utnytter sin posisjon for å be om navn og nummer, noe de har krav på fra før av uten at du er mistenkt for noe, så er det ikke en big deal.

jeg er heller ikke for "total overvåkning" som dere nevner, men de fleste burde ha forståelse for at de er ekstra oppmerksomme disse tider.

og bra er det.

navn og nummer er ikke nødvendigvis starten på 1984, selv om det virker som om flere her ønsker å tro det for å skape diskusjon.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg!
Men hva skjedde i 1984?

Edit: Kom an.. Tror ikke på at det skjedde såå lite i 1984!!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Helt enig med deg!
Men hva skjedde i 1984?

Edit: Kom an.. Tror ikke på at det skjedde såå lite i 1984!!
Vis hele sitatet...
refererte til George Orwell's bok "1984" som handler om en fremtid der det er totalovervåking av innbyggere, både i og utenfor deres hjem.

Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Når jeg går hjennom parker ioslo er det all tid inn vandrere som sitter på benker der. Viss politiet skall få låv til og kjekke demm nor de hvil uten ransaking ordren det er RASISME
Vis hele sitatet...
nei, det er det ikke.

de velger selv om de vil sitte der eller ikke, og det er ikke snakk om "noen som bare sitter der", der er snakk om noen som i dette tilfellet satt der alene i FIRE TIMER.

da er det rett og rimelig at man antar denne personen venter på noe, og tatt i betraktning alt oppstyret rundt voldtekter i det siste, bør de være fullt klar over at dette kan bli sett på som mistenkelig.

hadde jeg blitt spurt av politiet hadde jeg hatt full forståelse for at de spør, og jeg hadde ikke tatt det personlig overhodet.

å trekke rasisme-kortet i denne saken er nesten tragi-komisk, ettersom det er faktum at de fleste voldtektene faktisk er utført av menn av utenlandsk opprinnelse, så jeg er usikker på hva du vil oppnå med det.
Sist endret av somnium; 5. november 2011 kl. 21:39.
i utgangspungtet har politiet hjemmel til dette men mener at det er noe med måten det blir gjort på, mener det går ann å sette seg ned begynne med å presantere seg selv å få denne infoen på en annen måte gjenom en hyggelig samtale å ikke komme busende med skilt notis blok å masse konkrete skremende spørsmål,
som nevnt over i tråden så kan denne personen tenke på selvmord å kansje sitte igjen med et intrykk av at politiet skal gjøre noe med dette å ta en forhastet beslutning å det kan ende med selvmor istede for at han får sitte å tenke seg ferdig å kansje finne ut at det finnes andre løsninger.
det er ingen som liker å føle seg overvåket å det intryket blir de fleste sittende igjen med etter en standar utspørsel fra en med politi skilt
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
i utgangspungtet har politiet hjemmel til dette men mener at det er noe med måten det blir gjort på, mener det går ann å sette seg ned begynne med å presantere seg selv å få denne infoen på en annen måte gjenom en hyggelig samtale å ikke komme busende med skilt notis blok å masse konkrete skremende spørsmål,
som nevnt over i tråden så kan denne personen tenke på selvmord å kansje sitte igjen med et intrykk av at politiet skal gjøre noe med dette å ta en forhastet beslutning å det kan ende med selvmor istede for at han får sitte å tenke seg ferdig å kansje finne ut at det finnes andre løsninger.
det er ingen som liker å føle seg overvåket å det intryket blir de fleste sittende igjen med etter en standar utspørsel fra en med politi skilt
Vis hele sitatet...
hvordan vet du noe om hvordan politiet gikk frem?
såvidt meg bekjent er den eneste informasjonen rundt akkurat denne saken et par setninger som sto i VG/Dagbladet.

hvordan vet du at de kom "busende med skilt og notisblokk og masse skremmende spørsmål"?
Sitat av somnium Vis innlegg
hvordan vet du noe om hvordan politiet gikk frem?
såvidt meg bekjent er den eneste informasjonen rundt akkurat denne saken et par setninger som sto i VG/Dagbladet.

hvordan vet du at de kom "busende med skilt og notisblokk og masse skremmende spørsmål"?
Vis hele sitatet...
hvet ikke om du noen gang har gått gjennom denne prosedyren men standar prosedyre er
hei jeg har lagt merke til (så kommer grunnen til mistanke)
så kommer det

hva er navnet ditt

hvor bor du\holder til

hva jobber\studerer du

at det forekommer andre løsninger en gang i blant ja men dette er standar prosedyre å allt annet er noe sjeldent å høre

snakker av erfaring
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
hvet ikke om du noen gang har gått gjennom denne prosedyren men standar prosedyre er
hei jeg har lagt merke til (så kommer grunnen til mistanke)
så kommer det

hva er navnet ditt

hvor bor du\holder til

hva jobber\studerer du

at det forekommer andre løsninger en gang i blant ja men dette er standar prosedyre å allt annet er noe sjeldent å høre

snakker av erfaring
Vis hele sitatet...
og dette kaller du "busende med skilt og notisblokk og masse skremmende spørsmål" ?

seriøst, med mindre du har store nevrologiske problemer så er ikke dette spørsmål å hverken ta personlig eller bli redd av.
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Det kan jo også være en kvinne som sitter der. Det er jo snakk om et menneske som sitter der. Litt merkelig hvordan du linker dette med voldtekt med en gang.
Vis hele sitatet...
Er det ikke absurd å ikke i det minste ha alle voldtektene i det siste i bakhodet når man kommer over en enslig mann som sitter flere timer alene i en park natt til lørdag? Å ha det i bakhodet er milevis unna å mistenke mannen for noe, eller å tro at han tenker å begå voldtekt.

Natt til lørdag og i en park er vel to stikkord som begge kan linkes hardt til voldtekt.

Om det var meg som satt der, tror jeg at jeg bare hadde reagert positivt på at politiet gjør jobben sin og sjekker ut situasjonen. Kanskje det til og med hadde gjort at jeg hadde følt meg litt tryggere.
Herregud? Leser jeg riktig eller har de vært ute å stuka og lett etter voldteksmenn, og nattens fangst ender med rosebeslag og notering av navn fordi mistenkelige personer sitter på en benk??

Snuten tar av, dette er idiotisk, er dette skattepengene går til.

Skjønner virkelig hvordan dette "sikrer hovedstaden" altså.

Eneste snuten gjør er å skremme redelige borgere og ødelegge frihetsfølelsen, Norge er ikke noe fritt i det hele tatt. Ærlig talt visste jeg ikke at de beslagla roser fra gamle damer, men men.

Skal de ikke beslaglegge gitarene og trekkspillene til tiggerne og?
Enda langt igjen.....
Sitat av twixtor Vis innlegg
Herregud? Leser jeg riktig eller har de vært ute å stuka og lett etter voldteksmenn, og nattens fangst ender med rosebeslag og notering av navn fordi mistenkelige personer sitter på en benk??

Snuten tar av, dette er idiotisk, er dette skattepengene går til.

Skjønner virkelig hvordan dette "sikrer hovedstaden" altså.

Eneste snuten gjør er å skremme redelige borgere og ødelegge frihetsfølelsen, Norge er ikke noe fritt i det hele tatt. Ærlig talt visste jeg ikke at de beslagla roser fra gamle damer, men men.

Skal de ikke beslaglegge gitarene og trekkspillene til tiggerne og?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å selge roser uten tillatelse. Det er ikke politiet som lager lovene.
Sitat av twixtor Vis innlegg
Herregud? Leser jeg riktig eller har de vært ute å stuka og lett etter voldteksmenn, og nattens fangst ender med rosebeslag og notering av navn fordi mistenkelige personer sitter på en benk??
Vis hele sitatet...
Natten endte med ingen voldtekter, og det var vel det som var meningen.
Sitat av somnium Vis innlegg
og dette kaller du "busende med skilt og notisblokk og masse skremmende spørsmål" ?

seriøst, med mindre du har store nevrologiske problemer så er ikke dette spørsmål å hverken ta personlig eller bli redd av.
Vis hele sitatet...
Om du sitter aleine på en benk fire timer midt på natta, så er det vel muligheter for at du ikke akkurat har det fantastisk iallfall...
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Helt enig med deg!
Men hva skjedde i 1984?

Edit: Kom an.. Tror ikke på at det skjedde såå lite i 1984!!
Vis hele sitatet...
Boken 1984 skjedde i 1949. Handler om totalitær overvåkning. Storebror ser deg.

Edit: leste ikke at Somnium hadde svart allerede (:
Sist endret av kn^tte; 6. november 2011 kl. 17:18.
Sitat av somnium Vis innlegg
og dette kaller du "busende med skilt og notisblokk og masse skremmende spørsmål" ?

seriøst, med mindre du har store nevrologiske problemer så er ikke dette spørsmål å hverken ta personlig eller bli redd av.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke fått politiet busende inn døra uten grunn med blokka opp i trynet ditt nei. Og gjerne smekka på et håndjern for sikkerhets skyld, og senere romsterer de hele kåken din og gir faen i om ting står på plass.

Mye av måten politiet sier ting på gjør at det blir tatt personlig..
Sitat av eddy1337 Vis innlegg
Du har tydeligvis ikke fått politiet busende inn døra uten grunn med blokka opp i trynet ditt nei. Og gjerne smekka på et håndjern for sikkerhets skyld, og senere romsterer de hele kåken din og gir faen i om ting står på plass.

Mye av måten politiet sier ting på gjør at det blir tatt personlig..
Vis hele sitatet...
Her er det vel snakk om to helt forskjellige ting. Du beskriver en ransakelse av leiligheten din, noe de (iallfall rent teknisk) må ha et grunnlag for. Det er altså en reaksjon på informasjon de har mottatt.

Å spørre en person som en sen fredag kveld har befunnet seg på samme sted i flere timer - hvor stedet i tillegg er et "utsatt" voldtektsområde - om grunnleggende informasjon er preventivt arbeid. De smekker ikke på deg håndjern eller vrir ut lommene dine bare fordi du sitter på en benk.

Hvorvidt det de gjør er berettiget er et annet spørsmål, men når diskusjonen skal tas, bør dette gjøres med eksempler og henvisninger som er relevante.
Forrige helg var bare et spill for galleriet og et spill for media. Dette med at politiet sjekker folk i en park, er nesten på linje med hitler som klemmer kinnet til en hitlerjugend i 1945, politiet har ikke VÆRT i parkområder på 20 år!

Dette er noe Storberget gjør for å redde sin egen ræv, og politiet gjør for å vise at "de gjør noe".
De skal holde frem "gjennom hele julebordsesongen", viktig å bruke opp budsjettet nå på slutten av året vet du.

Hadde det vært tak i de som styrer i dette landet, hadde de vetatt at det skulle opprettes 1500 nye stillinger i Oslopolitiet, i år gikk 200 elever fra politihøgskolen rett ut i arbeidsledighet.

Bare piss og propaganda hele "aksjonen".
Sitat av znapper Vis innlegg
Forrige helg var bare et spill for galleriet og et spill for media. Dette med at politiet sjekker folk i en park, er nesten på linje med hitler som klemmer kinnet til en hitlerjugend i 1945, politiet har ikke VÆRT i parkområder på 20 år!

Dette er noe Storberget gjør for å redde sin egen ræv, og politiet gjør for å vise at "de gjør noe".
De skal holde frem "gjennom hele julebordsesongen", viktig å bruke opp budsjettet nå på slutten av året vet du.

Hadde det vært tak i de som styrer i dette landet, hadde de vetatt at det skulle opprettes 1500 nye stillinger i Oslopolitiet, i år gikk 200 elever fra politihøgskolen rett ut i arbeidsledighet.

Bare piss og propaganda hele "aksjonen".
Vis hele sitatet...
Godwins Law , Du har tapt..
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Godwins Law , Du har tapt..
Vis hele sitatet...
Godwin's law does not claim to articulate a fallacy.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
i utgangspungtet har politiet hjemmel til dette men mener at det er noe med måten det blir gjort på
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du måten det ble gjort på?