Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4309
Har en del venner som driver med både speed og cola. Jeg har prøvd begge en to tre ganger hver. Alle jeg spør elsker begge deler. De fleste syns det er ganske likt men med forskjell i varighet. Jeg syns forsåvidt en kjennes mer påvirka ut på amf. Men tilbake til topic, jeg kan ikke fordra rusen på disse to stoffene. Føles som alt jeg oppnår er adhd med stor evne til å prate høl i hue på folk. Åsså kræsjer jeg noe helt hinsides hver gang. Trenger som oftes hele søndagen, og deler av mandagen før jeg føler meg nogenlunde pigg igjen.

Er forsåvidt glad for dette, for amf eller kola avhengighet har jeg virkelig ikke bruk for holder meg til grønt.

Men bynner å lure om jeg er ganske alene om å ikke like det.
Du er nok ikke alene. Ubrukelig rus vs. konsekvenser vil jeg si
Vel, det er bra du ikke liker det. Et sunnhetstegn. Det koster mer enn det smaker. Amfetamin koster mer enn det smaker i form av heftig nedtur, og kokain koster mer enn det smaker i form av veldig mye penger for litt druesukker/kreatin med litt kokainklorid oppi(!).

Enig i at amfetamin gir en mer heftig rus. Kokain kommer nok mer til sin rett når du finner kokain med 50% renhet og tar det i forbindelse med alkohol. Amfetamin i Norge inneholder mest sannsynlig en langt høyere renhetsprosent enn kokainen som er å oppdrive. I tillegg virker også amfetamin langt mer fysisk enn kokain. Begge deler er noe dritt for psyken. Ikke noe å satse på! Hold deg til å drikke pils og røyke litt grønt en gang i ny og ne, så går det deg vel. Rusen i seg selv er grei, men litt anstrengende og stressende, kanskje. Ser poenget ditt.

Folk med jobb/skole og en stressende hverdag ønsker gjerne en dram og eventuelt noe grønt å slappe av på, og IKKE masse kjemikalier som gjør deg rastløs og gira og som ødelegger inntak av mat og søvn. Du høres ut som en fornuftig ung mann!
Nå har ikke jeg prøvd det, har ikke lyst heller, høres ikke kult ut i det heletatt.
Jeg vil forøvrig anbefale deg å ikke ta amf og kola hvis du hater "rusen".
Personlig syns jeg også at amfetamin rusen er høyest oppskrytt, helt (føler meg som en skikkelig dritt når jeg sier dette, siden noen kanskje vil bli oppmuntret til å prøve denne comboen) til du blander den med Alkohol eller GHB. Da er jeg ikke bare supermann, men supermann og superwoman med et lite hint av APimpnamedSlickback's barn. Altså jeg er mer super enn the supremes.

Men ja, tenker selfølgelig på der og da (altså "the rusa moment"). Dagen derpå blir selv ennå værre, og piller (som etter min mening gir en ubrukelig rus) frister mer og mer. Hvertfall om du har den minste plan om å gå ut døren.
Og i lengden kan ikke denne comboen gjøre annet enn å slite både psyken og kroppen istykker.

Kokain (har jeg personlig aldri fått funk av) i Norge tviler jeg du vil få særlig utav med mindre du kjenner noen høye ledd i bransjen.

Men uansett. Hold deg til alkohol når du er i party mood, så du ikke etterhvert "trenger" amf for å ikke sovne i en grøft.
Er ikke noen storbruker av noen av stoffene(1-2 ganger i året), men jeg foretrekker klart kokain. Har aldri hatt noe problem med "nedtur" eller lignende med kola, kan absolutt ikke si det samme om amf'en. Standard kola man får tak i her til lands er absolutt noe dritt, det kan jeg si meg enig i.
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Har en del venner som driver med både speed og cola. Jeg har prøvd begge en to tre ganger hver. Alle jeg spør elsker begge deler. De fleste syns det er ganske likt men med forskjell i varighet. Jeg syns forsåvidt en kjennes mer påvirka ut på amf. Men tilbake til topic, jeg kan ikke fordra rusen på disse to stoffene. Føles som alt jeg oppnår er adhd med stor evne til å prate høl i hue på folk. Åsså kræsjer jeg noe helt hinsides hver gang. Trenger som oftes hele søndagen, og deler av mandagen før jeg føler meg nogenlunde pigg igjen.

Er forsåvidt glad for dette, for amf eller kola avhengighet har jeg virkelig ikke bruk for holder meg til grønt.

Men bynner å lure om jeg er ganske alene om å ikke like det.
Vis hele sitatet...
Du er ikke aleine.

Jeg er i samma situasjon; er mangen i gjengen som gjør hva som helst for å få i seg litt speed, mens jeg - som kanskje har speeda 7-8 ganger, har finni ut at det ikke er noe for meg i det heile tatt.
Anbefaler helt klart ikke å blande amfetamin og ghb..
Takker for fine svar er liksom ikke mulig å snakke om slikt utenfor gjengen der alle digger greiene.
Men ja, Jeg skal være bestemt å takke nei heretter. Har bedre ting å bruke masse penger på. Skulle bare ønske jeg fikk med noen av kompissene. Går nemlig ikke ann å chille med noe grønt lamme noen på cola eller speed. Jeg blir helt stressa av at de prater så mye. Greier jo ikke å følge med i de 7 samtalene enkelte fører på samme tid
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Takker for fine svar er liksom ikke mulig å snakke om slikt utenfor gjengen der alle digger greiene.
Men ja, Jeg skal være bestemt å takke nei heretter. Har bedre ting å bruke masse penger på. Skulle bare ønske jeg fikk med noen av kompissene. Går nemlig ikke ann å chille med noe grønt lamme noen på cola eller speed. Jeg blir helt stressa av at de prater så mye. Greier jo ikke å følge med i de 7 samtalene enkelte fører på samme tid
Vis hele sitatet...
prøv dexedrine, null nedtur, topp rus, med god kontroll over snakketøyet ditt.
Amfetamin spessielt handler mye om dosen du tar. Kansje litt høyere dose hadde gjort at du likte det bedre. Selv liker jeg best og bli pepper stein eller kun "litt" høy

Cola og pepper, spessielt pepper, handler om og treffe formen du selv liker og riktig setting.
Mange tror gjerne at amfetamin og kokain skal være sterkere rus en cannabis og blir derfor litt skuffet, noe som kan gjøre opplevelsen mye dårligere en det hadde trengt og blitt.


Men om du ikke liker det så er det som du selv sier bare en bra ting
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Men tilbake til topic, jeg kan ikke fordra rusen på disse to stoffene. Føles som alt jeg oppnår er adhd med stor evne til å prate høl i hue på folk.
Vis hele sitatet...
Det er så herlig å henge med folk som er i denne tilstanden, not.

Selv har jeg testet amfetamin en gang, men dette falt virkelig ikke i smak så det ble med den ene gangen.
Ettersom mange sier at amfetamin- og kokainrus er veldig likt så har jeg bestemt meg for å ikke teste dette stoffet.
Slik rus er totalt uinteressant for min del.
Var en kompis av meg (okei, kompis av muttern, still) som beskrev litt forskjellige rusmidler en gang.. Jeg formulerte spørsmålet mitt så tvilsomt jeg klarte, allikevel ga han meg et godt, opplyst og objektivt svar:

Jeg spurte, "hvilke rusmidler anbefaler du meg å ikke prøve?"

Sitat av en kompis .. av muttern..
Amfetamin kan værra kult det, men ikke for å ruse seg. Det er bare så sykt artig å væra våken og opplagt i fem straka døgn!
Kokain er så jævlig hypa, det er hvertfall ikke verdt en tidel av hva det koster.. Betale en tusenlapp for å værra lam i hue i et kvarter ække noe for meg..
Hasj er jo en klassiker, så den syns jeg ikke jeg trenger å si noe om.
Sopp og syre og sånn er artig det også, men vær forsiktig med spesielt LSD. Det kan legge seg i hue ditt etter én tripp, og slå tilbake femti år seinere! Nei, flein er veien å gå, rosa kuer og alt det der.
Ecstacy er helt greit på fest, men jeg drikker helst i stellafor jeg asså. Om jeg ikke har noe anna *he he*
Heroin holder du deg bare unna.
Vis hele sitatet...
Han er nok en mann av gamleskolen, med lite referanser til legemidler (bortsett fra sporadisk negativ omtale av Rohypnol og sånn).
Amf er nesten litt for godt, i hvert fall i moderate mengder. En kvarting (eller to) holder i massevis til meg for et par dager med våkenhet og konsentrasjon. Er faktisk sykt hvor mye mer fokusert og målrettet jeg er speeda. Vet man ofte føler det slik når man er beruset, men lar meg ofte i nykter tilstand imponere over egne kreative produkter laget under makkarus. Så kreativt sett er jeg på mitt beste med litt kjemisk pulver i neseborene. Eneste kjipe er at jeg blir (i motsetning til mange andre) veldig asosial. Føler bare for å sitte for meg selv og stuke med mitt. I tillegg følger alle de kjipe bivirkningene som insomnia, impotens, veldig redusert matlyst (ødeleggende for styrketreningen), paranoia osv. med. Selv om jeg til en viss grad har lært meg å takle nedturen, er ikke amfetamin noe å spøke med. Man utsetter både psyken og kroppen for unødvendige kraftige prøvelser. I tillegg er det en viss sjanse for avhengighet.

Tar det kanskje 4 -5 ganger årlig. Har gjort det siden jeg var ca 18. Svært få jeg kjenner personlig som vet at jeg gjør det. Synes det er godt å kunne leve helt i min egen boble noen ganger. Håper jeg klarer å fortsette med det på den måten. Har overhode ikke noen drøm om å bli et vandrende skjellet med militærbukse, rollerblades, sykkelsolbriller og caps.

Når det kommer til kokain har jeg ikke prøvd mer enn noen linere med 10 – 30% renhet. Var en gang jeg fikk skikkelige saker, men var så full at jeg ikke merket så mye til eller fra. Rusen er grei nok den, men 1000 kroner for 20 min nesteneufori + nedtur, er ikke noe hverken lommeboka eller kroppen verdsetter. Tror kokain i Norge (og kanskje Europa forøvrig) er en trendgreie blant menn mellom 18 – 30 i storbyene. Coke er liksom dopet for de tøffe og rike. Har selv sett flere kakser med pulverrester under nesa på fasjonable utesteder. Med placebo-selvtillit kaster de seg ut på vill musejakt, helt uvitende om at det dem nettopp dro opp i nesen var en salig blanding av kreatin, druesukker, paracet og kanskje en smule kokain.

Er vel like greit at kvaliteten er horribel på gatekokainen i Norge. Vi har jo tusentalls eksempler på folk som har fått livene sine ødelagt av langt mindre vanedannende substanser.

Du er nok ikke den eneste som hater amf. Hadde selv mange fordommer mot stoffet før jeg prøvde det. Så for meg at det var et type stoff som blåste brukeren til helvete, slik at han/hun bare kunne glemme verden og sin egen eksistens. I tillegg assosieres ofte pepper med junkie og white trash-kultur.

Nå vet jo ikke jeg hva du pleier å kose deg med, men at du ikke liker amf eller coke er jo bare positivt
Amf kan være både og. Men mye morro med det stoffet. Som igrunn er vansklig å forklare om man ikke har prøvd det. Hvor morro det kan være med pratekick, oppheng i å skru, rydde osv.. Rare greier.
Kokain er lett førstevalget på fylla, om pengene er der. Greit å kunne legge seg å sove når man er lei for natta, uten å måtte ta sovepiller.

Men at du ikke liker rusen, uvanlig, men broren min hadde samme reaksjon på amf, og har ikke rørt det siden. Så du er heldig igrunn. Spesielt amf, som er billig, lett å få tak i i store mengder, som faktisk er av god kvalitet, gjør det til et skummelt stoff.
Men mye speed er skikkelig dårlig eller ikke bra som man heller kan si, cola er jo noe bedre men har aldri kommet til å prøvd førstnevnte om jeg voste om hvor farlig det er for hodet
We got machetes!
amf er ekkelt.. cola er bedre
speeden vi har her i norge er somregel prima øverste hylle men nedturene kan variere sinsykt.
for å si det slik så har jeg hatt min aller værste dag i hele mitt liv pga speed nedtur en gang det ble litt my striper på en camp-fest. dagen etter vridde magen seg å jeg spydde ca vært 3min. helt til ca 7 tiden på kvelden i think, å var rett å slett død-sjuk. trodde hele tiden at jeg skulle dø å fikk flerdobbelt syn til tider

colaen vi har her er bortinatta dårlig med mindre man kjenner akkurat di rette folka

etter mine erfaringer så er speed faktisk nr.1 av ting jeg ikke liker. cola liker jeg heller ikke til fest bruk men kan toppe hasjtrekket i lumen en gang i blandt med litt colca..er ba max chiil!!
Sist endret av DMTlover; 17. desember 2010 kl. 20:55.
Lurer på en ting. Ved høyt inntak av koffein føler jeg et rart ubehag og økt sensivitet til smerte, sammen med den lettere euforiske, "speeda" følelsen. Hvordan er en "vanlig" brukerdose amfetamin i forhold til dette? Føler man den samme ubehagelige følelsen og får økt smertesensitivitet? Dette ville jo være nærliggende å tro siden både koffein og amfetamin er stimulanter med dopaminerg og adrenerg virkning. Eller er det andre aspekter ved koffein som skaper ubehaget? Hvis ubehaget stiger proporsjonalt med adrenerg/dopaminerg aktivitet, ville jo amfetamin være ekstremt ubehagelig....
Vargas: Det er hovedsaklig koffeins antagonisme av adenosin A1-reseptoren som forårsaker ubehaget og smertesensibiliseringen, og ikke de dopaminerge og adrenerge egenskapene. Adenosin har nemlig vist seg å ha anti-nosiseptive egenskaper ved binding til den reseptoren.
amfetamin kom godt i bilde på et stort lan, og var fantastisk, ellers har det bare vært noe dritt, for dyrt og ikke noe jeg liker, mens cocainen har vært ganske så tørr effekt av, ikke mye å si på den..
Takk for svar, Afasar

Ok, jeg trodde at det var antagonismen av adenosin som førte til utslipp av dopamin og adrenalin? Men adenosin-antagonisme har andre effekter i tillegg, så det er vel dette som utgjør forskjellen (og de andre typene adenosin-reseptorer?)?

Ja, det gir mening det med adenosin og demping av noisiseptiv smerte. Meprombate er jo blant annet en potent reopptakshemmer av adenosin.
Sist endret av Vargas; 18. desember 2010 kl. 15:44.
Koffein fører til utslipp av dopamin ved antagonisme av A2-reseptoren, mens økt sensibilitet for smerte medieres ved A1. Dets stimulerende effekt er imidlertid ikke bare et resultat av A2-antagonisme; det virker blant annet som en fosfodiesterasehemmer, dvs. at det hemmer cAMP-fosfodiesterase-enzymer, som derfor fører til økte mengder av syklisk AMP (cAMP) intracellulært, som igjen aktiverer forskjellige intracellulære signalveier, som proteinkinase A.

Amfetamin fører jo til utslipp av katekolaminer på en hel annen måte og i mer spesifikke områder.
Ok, flott! Vil bare sjekke at jeg har forstått: Koffein hemmer cAMP-fosfodiesterase (enzymene som degraderer cAMP). Dette fører til økte nivåer av intracellulært cAMP, som igjen fører til økt aktivering av proteinkinase A.
Er det denne aktiveringen av PKA som er ansvarlig for de adrenerge og stimulerende effektene av koffein?
Du kan ha en annen metabolisme enn vennene dine.. Jeg synes ikke kokain fungerer i det hele tatt, mens på andre virker det som det jeg vil det skal..
Amfetamin virker litt bedre, setter ting på plass, men om du ikke får roen bør du absolutt slutte med en gang for dette blir verre..
Har blitt temmelig mett på kola,nå forekommer det mest på sydenturer nå
Jeg tok dette engang mens jeg hadde et panikkanfall liggende å lure,anbefales ikke
Sist endret av Enesheen; 21. desember 2010 kl. 15:21.