Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 11645
I skrivende stund har jeg tatt kokain.

Jeg hadde litt liggende etter en fest (cirka 3 gram), og bestemte meg for å prøve stoffet i rolige former.

Jeg har ingen tidligere erfaring med stoffet, foruten den nevnte festen; men da hadde jeg også drukket en del, og følte at stoffet ikke fungerte skikkelig - til tross for at jeg visstnok tok respektable doser av stoffet.

Når jeg kom hjem fra jobb i dag bestemte jeg meg derfor for å gi stoffet en "ny sjanse" - og helte ut en liten haug fra den medfølgende posen.

Jeg kuttet opp stoffet med en kredittkort, og laget noen linjer. Nå er det gått 2 timer, og jeg har dratt 8 linjer - som alle har vært cirka 5-6 cm, og med god størrelse. Det var cirka 3 gram igjen i posen, og jeg vil anslå at jeg har tatt cirka 1 gram kokain.

Effekter hittil:
  • Raskere tankearbeid; føler til dels at ting går "sakte", selv om jeg utfører oppgavene raskt (som f. eks. å skrive på tastatur)
  • Svette håndflater
  • En viss pratsomhet (som jeg ikke får utløp for pga. at jeg er alene)
  • Hele nesa mi er nummen; ingen følsomhet ytterst på nesen

Alt i alt vil jeg si at dette er en ganske kjedelig rus. Tankene går ikke fryktelig mye raskere, og jeg føler absolutt ingenting av denne "superhelt"-følelsen som andre beskriver.

Det irriterer meg også noe at nesa mi er blitt nummen - og at jeg har betalt hundrevis av kroner for det.

Enten så er dette dårlig dop, eller så fungerer det bare dårlig på meg.

Terningkast: 2/6.
Nå har ikke jeg prøvd kokain før. Men jeg har hørt fra bekjente at det er et stoff som brukes sammen med andre stoff som f.eks alkohol. At nesa di blir nummen kan være pga. rottegift, men det er vel urban legend ey : ()
Hehe, du presterer å skrive en ganske konsis rapport ihvertfall Synes du skal shippe dette på mail til han du kjøpte av... Hadde vært morsomt.
Sist endret av httpwhat; 17. september 2009 kl. 00:04.
Hva trodde du da? at du skulle bli batman av kokain?

Er ikke så mye rus å hente ut av kokain, god stemning derimot, det får du massevis av ( under rette former )

Kansje du bare hadde feil innstilling i forkant av inntaket ?
Når jeg fikk kokain for første gang for flere år siden merket jeg heller ingenting.
Når jeg tok det sist hadde jeg kanskje tatt det 20-30 ganger

Jeg fikk aldri noen merkbar funk av det, ble bare lam i hele kjeften mens de andre var helt loka..

jeg ble fortalt at noen må ta det veldig mange ganger før de får funk.. men lot det heller være
Nå skal det vel sies at de positive effektene du oppnår ved bruk av kokain sannsynligvis viser seg når du først kommer ilag med andre i sosiale omgivelser. I alle fall fra et subjektivt synspunkt.
Og det er ofte i kombinasjon med alkohol at folk får denne føle seg som supermann effekten du beskriver(Men det er dårligere for hjertet) I tillegg til det så er det nok sant det |i13m0b sier.
Kokain er såvidt jeg vet ett veldig "sosialt" narkotikum og å teste det alene blir i mine øyne bare helt håpløst.. forøvrig er det vel ett triks å ta det i ett festlig lag som innvolverer alkohol i tilegg, det er vel gjerne sånn det "skal" brukes..

Alt i alt vil jeg si at dette er en ganske kjedelig rus. Tankene går ikke fryktelig mye raskere, og jeg føler absolutt ingenting av denne "superhelt"-følelsen som andre beskriver.
Vis hele sitatet...
Du klager på at tankene ikke går så fryktelig mye raskere... er du vanligvis vant med en amfetamin/metamfetamin rus?
Som folk sier, er det kombinasjonen av kokain og alkohol som er mest populære og mest kjent for å gi "superhelt"-følelsen.
Jeg har snakket med mange som mener kokain i seg selv, er relativt kjedelig.

Imidlertid har jeg hørt av folk som har reist til land hvor kokain produseres, og fått ren kokain, at dette er noe heeelt annet, og fint kan brukes som det er, uten å kombinere med alkohol eller annet. All kokain man får i Norge er heavily cut, selv den som anses for å være "god" eller "ren".
kola er som regel ikke verdt pengene. faktisk bedre å ikke ruse seg en å kjøpe kola.
supermann blir du heller av fart....
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kokain + alkohol gir nok den mest tilfredsstillende effekten. Grunnen til det er at det dannes et 'nytt' stoff i leveren ved blanding av disse to stoffene; kokaetylen. Dette stoffet finnes ikke naturlig i coca-bladene.
Kokaetylen gir en mer euforisk rus enn kokain fordi det selektivt hemmer dopamintransportørene, i motsetning til kokain som også hemmer transportørene til serotonin og noradrenalin.

Men kokaetylen har vist seg å være mer skadelig for hjertet enn kokain. Kombinasjonen alkohol og kokain er også mer skadelig for leveren enn disse stoffene separat.

Det er altså ikke bare et psykologisk fenomen at man blir "supermann" av kokain og alkohol.
Man trenger absolutt ikke å drikke så mye alkohol for å få god effekt av kokain. Det som gjelder er å ha gode varer, og å vite hvordan man skal justere opp doseringene ettersom toleransen øker i løpet av kvelden.

Kokain skjønner man seg neppe på de første gangene, fordi stoffet ikke er noe nevneverdig pushy av seg. Man må rett og slett lære seg hvordan det funker før det har noen særlig effekt.

Til sammenligning med trådstarter brukte jeg en gang ca. 0.3 gram av ypperlig (for å være norsk) kvalitet på 2-3 timer og måtte på et tidspunkt bare sitte og holde meg fast og kjenne på det euforiske rushet.

Så jeg synes det blir litt for dumt å bare stemple dette stoffet som automatisk dårlig fordi man ikke har fått ønsket effekt ennå, men det er kanskje like greit for alle sammen at det ikke blir brukt så mye at man får den effekten, for den er rimelig god og frister ofte til gjentakelse.
Høres ut som du har fått dårlig kvalitet på kolaen når du må spørre deg selv om det funket dårligere sammen med alkohol? Alkoholen er nemlig ofte brukt for å forsterke virkningseffekten av kokain, som exocytose nevnte kalles kokaetylen. Det som skjer er at kokain-effekten modererer alkohol-effekten, mens alkoholen forsterker kokain-effekten. Slik tilstand kalles av mange for "kongeform", fordi man tilsynelatende føler seg helt "konge".

Uansett har du for lite erfaring til å bedømme kokain-effekt hvis dette var første-, eller andre gangen din. Først ved rekreasjonelt bruk av dette stoffet vil du lære deg å bedømme effekten. Enkelttilfeller er rett og slett ikke holdbart til å bedømme kokain-effekt på. En rusrapport vedrørende kokain på dette forumet ville utelukkende vært basert på brukerens tidligere erfaringer fremfor det ene enkelttilfellet. Skulle jeg skrevet en rusrapport om kokain her på forumet, ville det mest sannsynligvis omhandlet mer enn den ene gangen, og det ville vært i en setting der kokain-effekten har en mening. Blant annet er det oftes andre som ser at kokainet fungerer på deg de første gangene du bruker det, fremfor deg selv. Dette er helt vanlig og noe av grunnen til at kokain også er populært - hvordan andre ser på deg.

Jeg mener da ikke bokstavelig at de "ser på deg", men hva du føler at de mener om deg. Kokain er en ego-trip av det sjeldne slaget. Hvis du bruker kokain og finner deg selv i heftig bestevenn-situasjon med det største rasshølet du kunne tenke deg, er dette en kokain-effekt som mange sikter til som ønskelig. Hvis du normalt er redd for å prate med søte damer, men i kokain-rus nærmest flørter du med en hvilken som helst kvinnemenneske, er dette en effekt på kokain som er ønskelig. Hvis du normalt er stille og rolig person av deg men på kokain blir et sosialt monster, er dette en effekt på kokain som for noen er ønskelig. Alle de nevnte effektene kalles ofte for "kongeform", i motsetning til "post-coke blues", som er perioden man kan oppleve etter at den siste kola-stripen har mistet sin rusgivende effekt. Craven for mer coka, anhedoni, depresjon og angst er gjerne beskrivende for slik "post-coke blues".

Og hvis du lurte på hvorfor jeg mener du ikke er kvalifisert til å bedømme kokain ennå: Kokain-nummenhet er ofte en rus i seg selv på kokain. Det er derfor det ofte blandes med lokalbedøvende midler i kokainen, for å forsterke denne kokain-nummenheten slik at folk skal tro det er veldig bra varer. Rusen pleier oftes å følge kokain-nummenheten. I det nummenheten forsvinner fra nesa di, er det ofte da du får lyst på en stripe til.

Store doser kokain kan virke mot sin hensikt. En kan bli "cola-stein" som er en mer avslappet rusfølelse av kokain, som gjør deg litt mer gøkk i hodet enn den vanlige våkenrusen, men uten at fokuseringsevnen din blir mindre av den grunnen. Det er som å være baktung stein med en følelse av sentralstimulerende eufori. Kokaetylen er på mange måter en sånn "cola-stein" følelse, bare at du blir "høy" (noen kaller det også for full på kola) istedet for "stein". Halveringstiden på kokaetylen er også på ca 2 timer, så det varer bortimot dobbelt så lenge som en vanlig rus med kokainklorid. Det lønner seg, hvis man vil lære å like kokain, å venne seg til å heller ta små doser men ofte, enn store doser men sjeldnere.

For øvrig lønner det seg ikke og lære seg å like kokain i det hele tatt..
Sist endret av paranoy; 23. november 2009 kl. 00:37.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Alkoholen er nemlig ofte brukt for å forsterke virkningseffekten av kokain, som exocytose nevnte kalles kokaetylen. Det som skjer er at kokain-effekten modererer alkohol-effekten, mens alkoholen forsterker kokain-effekten.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om jeg misforstår deg nå, men kokaetylen er et stoff som blir dannet for å så utøve sin virkning i nervesystemet. Alkoholen forsterker ikke kokainens effekt, som alkohol forsterker benzodiazepiners effekt, men bidrar til dannelsen av et nytt stoff.

Eller, egentlig forstår jeg ikke den første setningen i det hele tatt. Hva mener du med virkningseffekt?
I rekreasjonssammenheng drikker enkelte personer betydelig mer alkohol når de bruker kokain, og kokain gjør folk mer selskapelige ved å moderere de uønskede virkningene av alkohol.
Vis hele sitatet...
Kilde, side 4 "Utvalgte aspekter" - første avsnitt.

Kombinasjon av alkohol og kokain gir metabolitten kokaetylen som forsterker rus og avhengighet.
Vis hele sitatet...
Kilde, under avsnittet KOKAIN.

Hva jeg mener med virkningseffekt, er hvordan rusen oppleves. For eksempel blir du våken av kokain, mens du blir full av alkohol. Det er eksempler på virkningseffekt. Det stemmer det du sier med at det dannes et nytt stoff, eller rettere sagt en metabolitt i hjernen, som kalles kokaetylen og det er som jeg da sier innledningsvis:

Alkoholen er nemlig ofte brukt for å forsterke virkningseffekten av kokain, som exocytose nevnte kalles kokaetylen.
Vis hele sitatet...
Kilde, se de første setningene på min forrige post.

Det at alkoholen forsterker virkningseffekten på kokain, mens kokain modererer virkningseffekten (rusfølelsen) på alkohol, er som følge av at det dannes en metabolitt i kroppen kalt kokaetylen. Dette er på samme viset som at kodein dannes til en viss prosent morfin i kroppen, eller heroin dannes om til etylmorfin i kroppen. Dette er metabolitter.

Kort og gæli forklart er at en av kroppens viktigste funksjoner er metabolismen. I kroppen er det spesielt nyrer og lever som står for utskillelse av kroppens skadelige avfallsstoffer, der vann eksempelvis er en vital substans som forårsaker dette. Ved samtidig bruk av benzoylmetylekgonin (kokain) og etanol (alkohol), virker stoffene på en måte "synergistisk" med hverandre ved at de optimaliserer virkningseffekten av rusmidlene med hverandre. Leveren klarer ikke å skille ut all kokain eller alkohol som er i kretsløpet, og medfører til at noe kokain og alkohol går igjennom leveren ufiltrert og danner metabolitten kokaetylen. Denne metabolitten har en lengre halveringstid (2 timer) enn kokain og alkohol hver for seg. Det er også denne metabolitten som forårsaker den "synergistiske" effekten mellom kokain og alkohol.

Den synergetiske effekten mellom benzodiazepiner og alkohol er noe tilsvarende kokain og alkohol, bare at i den første biten skjer en synergi, mens i den andre biten skjer en metabolitt. Det dannes et "nytt stoff" eller en metabolitt som forsterker rusen. Hvis vi analyserer det ytterligere, ser vi at mekanismen som egentlig skjer i denne metabolitten er at kokain modererer alkohol (gjør deg mindre full selv om du er brisen/full) og alkoholen forsterker kokain (du blir våken selv om du er alkohol-døsig/brisen). Det er med andre ord euforien (virkningseffekten) som forsterkes. Til eksempel er kokainets primære effekt lokalbedøvende, mens euforien er virkningen/rusen du får av kokainet.

Vet ikke om dette hjalp noe, men det er sant at det er kokaetylen som forsterker kokainets eufori, men det har jeg heller aldri benektet..
Sitat av paranoy Vis innlegg
eller heroin dannes om til etylmorfin i kroppen.
Vis hele sitatet...
Kan du vise kilder til dette, for det har jeg aldri hørt om.
Visste om bare fire metabolitter av heroin; 6-monoacetylmorfin, morfin, morfin-3-glukuronid og morfin-6-glukuronid.

Sitat av paranoy
Ved samtidig bruk av benzoylmetylekgonin (kokain) og etanol (alkohol), virker stoffene på en måte "synergistisk" med hverandre ved at de optimaliserer virkningseffekten av rusmidlene med hverandre. Leveren klarer ikke å skille ut all kokain eller alkohol som er i kretsløpet, og medfører til at noe kokain og alkohol går igjennom leveren ufiltrert og danner metabolitten kokaetylen. Denne metabolitten har en lengre halveringstid (2 timer) enn kokain og alkohol hver for seg. Det er også denne metabolitten som forårsaker den "synergistiske" effekten mellom kokain og alkohol.
Vis hele sitatet...
Denne omdanningen til kokaetylen kommer ikke av at de kommer seg ufiltrert gjennom leveren. Denne 'omdanningen' skjer i leveren og er katalysert av enzymet carboxylesterase.

Sitat av paranoy
Hvis vi analyserer det ytterligere, ser vi at mekanismen som egentlig skjer i denne metabolitten er at kokain modererer alkohol (gjør deg mindre full selv om du er brisen/full) og alkoholen forsterker kokain (du blir våken selv om du er alkohol-døsig/brisen).
Vis hele sitatet...
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener igjen.
Mekanismen som skjer i metabolitten er at kokain modererer alkohol og at alkohol forsterker kokan?

Kokaetylen er som sagt et stoff som selvstendig påvirker nervesystemet og gjerne gir en sterkere eufori enn kokain. Greit nok at det er alkohol og kokain som fører til 'dannelsen' av dette stoffet, og at man nærmest utelukkende blir påvirket av kokaetylen ved kombinasjon av alkohol og kokain og i disse tilfellene bidrar til rusen, men kokaetylen er full i stand til å gi en rus av seg selv.
Sist endret av exocytose; 23. november 2009 kl. 19:19.
1. Hehe, bare å bøye seg i støvet. Det skulle være kodein dannes til en viss prosent metylmorfin i kroppen (ikke etylmorfin som i posten tidligere, bare M-knappen som ikke kom med) og heroin dannes til morfin (og ikke kodein dannes til morfin..). Bare å beklage - du har helt rett i at heroin ikke danner etylmorfin i kroppen.

2.
Carboxylesterases are important in the metabolism of cocaine, catalyzing the hydrolysis of cocaine to its two major metabolites, benzoylecgonine and ecgonine methyl ester. In the presence of ethanol, some cocaine undergoes transesterification with ethanol instead of hydrolysis with water producing the active metabolite, cocaethylene.
Vis hele sitatet...
Kilde

Du har helt rett i at kokain gjennomgår en transesterifisering med alkohol som resulterer i den aktive metabolitten kokaetylen. Men du tar feil hvis du tror at all kokain og all alkohol via karboksylesterase omdannes til kokaetylen i kroppen. Noe hydrolyse med vann omdanner kokain (benzoylmetylecgonin) til metabolittene benzoylecgonin og ecgonin, og den alkoholen som ikke inngår i transesterifiseringen med kokain, vil metaboliseres på vanlig måte - jeg pleier å si utskilling, filtrering eller whatever for enkelthets skyld, på lik linje som karboksylesterasen katalyserer en hydrolyse av kokainet.

I noen tilfeller vil påvirkningen på leveren være så stor at dens evne til å metabolisere legemidler svekkes. Resultatet er redusert metabolisme og en opphopning av ikke omdannet legemiddel.
Vis hele sitatet...
Kilde, under avsnittet Somatiske forhold - tatt litt ut i fra sammenhengen, men følger allikevel i samme gate.

Sitatet her er hentet fra en artikkel som ser nærmere på modersubstans og dets inaktive og aktive metabolitter. Kokaetylen er en aktiv metabolitt, mens jeg tipper på at benzoylecgonin er en inaktiv metabolitt. Dette er relevant for blandingsmisbruket med kokain og alkohol, siden kokain er tilsvarende et legemiddel i metaboliseringen. Den sier at i noen tilfeller vil påvirkningen på leveren være så stor at dens evne til å metabolisere legemidler svekkes.

Blandingsmisbruk med kokain er et slik tilfelle. Hver for seg utskilles kokain og alkohol på vanlig måte og lager ingen (lite eller moderat) belastning på leveren. Men når du tilsetter etanol i kroppen ved samtidig inntak av kokain, så skjer det en kamp om denne utskillelsesprosessen i leveren. Leveren skal i utgangspunktet ta opp all modersubstans og metabolisere den ved å skille ut avfallsstoffene. Men med tilsetning av etanol blir påvirkningen på leveren så stor at dens evne til å metabolisere svekkes, noe som medfører at noe av modersubstansene vil passere filtreringen i leveren som fører til transesterifiseringen til kokaetylen. Det er for såvidt ganske vanlig at noe av modersubstansen unngår metaboliseringen når to substanser kjemper om den samme utskillelsesfunksjonen i leveren, slik alkohol og kokain gjør.

Dermed får du stofforholdet kokain-kokaetylen-etanol, eller ecgonin/benzoylecgonin-benzoylecgonin-etanol (eller hva søren den metaboliseres til) med mindre du sitter med en målekolbe og på forhånd har regnet ut den eksakte mengde kokain og den eksakte mengde alkohol som danner en slik likevekt at all modersubstans omdannes til kokaetylen. Da nytter det ikke med en slurk alkohol her, og en stripe kokain der - du må regne ut den totale mengde alkohol som skal stå til den totale mengde kokain for at all modersubstans skal omdannes til kokaetylen, og innta et samtidig inntak. Her er det en fordel med gode kunnskaper innen støkiometri.

3.
Kort og gæli forklart er at en av kroppens viktigste funksjoner er metabolismen. I kroppen er det spesielt nyrer og lever som står for utskillelse av kroppens skadelige avfallsstoffer, der vann eksempelvis er en vital substans som forårsaker dette.
Vis hele sitatet...
Sitat fra meg i forrige post. Dette sitatet var et forsøk på å forenkle hydrolysen i leveren med modersubstans + vann som metaboliserer modersubstansen til metabolitter på vanlig måte. Metabolisme

Leveren klarer ikke å skille ut all kokain eller alkohol som er i kretsløpet, og medfører til at noe kokain og alkohol går igjennom leveren ufiltrert og danner metabolitten kokaetylen.
Vis hele sitatet...
Sitat fra meg i forrige post. Dette sitatet var et forsøk på enkelt og gæli å forklare det du nevner i forrige post, transesterifiseringen mellom kokain og alkhol via karboksylesterase til kokaetylen. Samtidig som det var en forenklet versjon av den mekanismen du kan lese i første sitat på punkt 2. Som du ser så har jeg uthevet med fet skrift at kokaetylen er et produkt (metabolitt) av den kokainet som gjennomgår transesterifiseringen med alkohol via karboksylesterase. Som du også leser av det med uthevet fet skrift, vil ikke all modersubstans (alkohol eller kokain) gjennomgå denne transesterifiseringen.

Hvis vi analyserer det ytterligere, ser vi at mekanismen som egentlig skjer i denne metabolitten er at kokain modererer alkohol (gjør deg mindre full selv om du er brisen/full) og alkoholen forsterker kokain (du blir våken selv om du er alkohol-døsig/brisen).
Vis hele sitatet...
Sitat hentet fra min forrige post. Videre analyse i mekanismen, altså innledningsvis de første sitatene i punkt 2, om karboksylesterasens rolle (1. kilde), og det andre sitatet fra artiklen om modersubstans og dets aktive og inaktive metabolitter (2. kilde), er det faktum at virkningseffekten på kokain og virkningseffekten på alkohol optimaliserer hverandre. Dette gav jeg kilder på i forrige post. Denne optimaliseringen skjer ikke via en synergistisk effekt, men en metabolitt i hjernen - kokaetylen.

Kokaetylenens ruseffekt er - på grunn av dets lignende effekt med både kokain og alkohol - den "synergistiske" effekten du opplever på samtidig inntak med kokain og alkohol. De optimaliserer hverandre. Hvis du drikker et glass øl og drar en stripe kokain etterpå, vil du "våkne opp" fordi at kokainet modererer alkoholen. Motsatt er det hvis du drar en stripe kokain og så tar deg en slurk øl etterpå, vil den opprinnelige egotrippen (kongefølelsen), som er euforien beskrivende for kokain, forsterkes. Denne effekten kan beskrives som et tura velbehag.

Denne forsterkende effekten merkes spesielt når metabolitten kokaetylen kommer som en "piffer" eller "synergisme" fordi den også er aktiv. Men rusen du kjenner er en forsterket effekt av kokainet, modersubstansen, fordi den modererer bort de ubehagelige virkningene på alkohol, som på sin side forsterker euforien på kokain.

The drug combination reduced the alcohol-induced sedation, but feelings of drunkenness were not significantly counteracted.

Oversatt:
Stoff-kombinasjonen reduserte den alkohol-induserte sedasjonen, men følelsen av drukkenskap var ikke helt borte.
Vis hele sitatet...
The enhancement of cocaine effects in the drug combination may be due to initially increased cocaine plasma levels followed by the additive effect of cocaethylene, although a pharmacodynamic interaction could not be excluded.

Oversatt:
Forsterkningen av kokainvirkningen i stoff-kombinasjonen kan skyldes i utgangspunktet en økt kokainplasma-nivå etterfulgt av en addiktiv effekt av kokaetylen, selv om en farmakodynamisk interaksjon ikke kunne utelukkes
Vis hele sitatet...
Kilde

Blei det litt klarere nå da?
Sist endret av paranoy; 23. november 2009 kl. 21:49.
Nå forstår jeg mye bedre hva du mener, noe jeg kanskje burde gjort tidligere, men men.

Sitat av paranoy
Men du tar feil hvis du tror at all kokain og all alkohol via karboksylesterase omdannes til kokaetylen i kroppen.
Vis hele sitatet...
Niks, det trodde jeg ikke.

Sitat av paranoy
Den sier at i noen tilfeller vil påvirkningen på leveren være så stor at dens evne til å metabolisere legemidler svekkes.
Vis hele sitatet...
Om ikke feil, så kanskje noe upresist. Det er ikke den direkte påkjennelsen på leveren i seg selv som hemmer dens evne til å metabolisere, men på det som faktisk metaboliserer; enzymene. For eksempel vil to stoffer som begge metaboliseres av enzymet CYP2D6(f.eks mdma, dxm, kodein mm) føre til at dette enzymet ikke klarer å metabolisere så mye som det vanligvis ville gjort og dermed føre til en sterkere eller svakere virkning(avhenger av om moderstoffet er aktivt i seg selv, eller om det er det pre-drug).

Etanol og kokain metaboliseres ikke av det samme enzymet, så denne kombinasjonen vil ikke hemme metabolismen til disse.


Vi beveger oss kanskje litt off-topic nå, men morsomt å diskutere farmakokinetikk, som ikke er mitt sterkeste felt med deg. Interessant diskusjon.
Dersom innholdet av disse proteinene er redusert eller at proteinbindingsstedet er opptatt av andre medikament, vil innholdet av fritt medikament som er tilgjengelig for opptak, øke.
Vis hele sitatet...
Kilde, under avsnittet distrubisjon.

Kort og gæli fortalt kan du tenke deg at leveren har en viss kapasitet til å metabolisere kokain eller alkohol. Når både alkohol og kokain er presens ved samtidig inntak, vil proteinbindingsstedet være opptatt av andre medikament, og dermed vil innholdet av fritt medikament som er tilgjengelig for opptak, øke. Det vil derfor være en overskudd som går videre til transesterifikasjon via enzymet karboksylesterase, og kokaetylen produseres. Kokain og alkohol vil metaboliseres på vanlig måte utenom overskuddet med fritt modersubstans.

Så du har både rett og galt i at kokain og alkohol ikke metaboliseres av det samme enzymet, men det som er fritt tilgjengelig vil gjennomgå transesterifisering med det samme enzymet som katalysator. Dette er en metabolisme som avgir produktet kokaetylen, som er en metabolitt.