Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4239
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar


Har brukt 2-3 måneder på å lære meg å dyrke fra sporeprint til agar til frukt, og dette er de første som er ferdig.

Føler meg stolt og fornøyd. Dette har vært noe av det morsomste, mest krevende og annerledes jeg noen gang har lært meg.

Skal bruke det jeg har lært til å gå over til å produsere portebello eller østers som en hobby, og selge det til venner og lokalbutikker.
Tross alt dårlig utvalg av sopp i butikk mange steder i Norge.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg


Har brukt 2-3 måneder på å lære meg å dyrke fra sporeprint til agar til frukt, og dette er de første som er ferdig.

Føler meg stolt og fornøyd. Dette har vært noe av det morsomste, mest krevende og annerledes jeg noen gang har lært meg.

Skal bruke det jeg har lært til å gå over til å produsere portebello eller østers som en hobby, og selge det til venner og lokalbutikker.
Tross alt dårlig utvalg av sopp i butikk mange steder i Norge.
Vis hele sitatet...
Fett!
Lær deg å lage monotubs vist du ikke kan det allerede
Til lykke, medpsychonaut. Få ting kan måle seg med å trippe oppriktig på noe man har produsert helt selv fra grunnen av. Det føles litt som å ha lurt systemet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Ja det kan dere si. Artig dette. Hilser til alle soppbrødre, ave soppen

monotubs are on the way
Kjenpefin kake og sopp ja. Det er mange måter å faile på, gratulerer med å få til en vellykka kultivering
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Det var ufattelig vanskelig å bli noe i nærheten av ruttinert på å sterilisere, jobbe i SAB, få til ren vekst på agar.

Men ufattelig givende! Føler som noe har mangla i livet mitt før jeg prøvde dette. Endelig har jeg også en hobby
som bygger på noe ferdigheter og kunnskap ihvafall ! Og som kan produsere fine resultater!!

Planlegger som sagt å stoppe her med dyrkingen av "magisk sopp" og bruke prinsippene jeg har lært
meg til å dyrke portebello, østers eller andre gourmet/medicinal

Har også tenkt å prøve å sette ut chaga-mycel lokalt i skogen
Sist endret av meaculpaUIO; 28. november 2019 kl. 00:28.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjempebra!

Har du noen tutorials å anbefale? vett det finnes massevis av gode tutorials på nettet, men tar gjerne imot anbefalinger som du har god erfaring med! :-)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Min anbefaling er å lære seg PF tek (finnes på norsk) og lære seg Agar samtidig. Og å ikke jukse på noe utstyr. Og å respektere det TC på shroomery sier
▼ ... over en måned senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Eller bli livstidsbanna fra shroomery fordi at de tror du er Willie Myco, eller et profesjonelt troll betalt for å trolle mushcommunity.

En liten oppdatering:

Flott avling! Jeg må få ut fingern og lære meg agar og bulk.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er agar og bulk ?
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Eller bli livstidsbanna fra shroomery fordi at de tror du er Willie Myco, eller et profesjonelt troll betalt for å trolle mushcommunity.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette? Ble nysgjerrig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er agar og bulk ?
Vis hele sitatet...
Agar er et næringsmedie som mikroorganismer kan vokse på, det brukes under sterile forhold for å isolere god soppgenetikk. Bulk referer til Bulk Spawning; soppdyrking på store substrater som gir større avlinger enn pf-tek. Store avlinger med bra genetikk er det man vil ha.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Ja det er bra svar på hva bulk og agar er. Bulk er aldri kaker som fruites fra glass, men litt større bokser som man blander ferdig spawn og mer vannholdere/næring med.

Første pic er klassisk pf tek,
Andre pic er typisk bulk

Får man lov å holde sporeprint giveaway på Freak, eller er det strengt forbudt?
Sist endret av meaculpaUIO; 26. januar 2020 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Imponert! Bra arbeid!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Har lyst å mekke video til gutta på norsk, lite utforsket marked, man må bare ha stålkontroll på at man ikke viser noe identifiserbart... håper ikke dere har gjettet at jeg er en hvit mann som ligner på Leonardo Dicaprio enda

https://vimeo.com/387338970
Sist endret av meaculpaUIO; 27. januar 2020 kl. 02:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.