Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2882
God kveld!

Som tittelen sier så er jeg på jakt etter tips mot flyskrekk.

Jeg er ikke redd for lyder, turbulens eller selve flyet, men heller det at jeg ikke kommer meg ut fra flyet på egen hånd. Så jeg regner med det er en trasig form for klaustrofobi. Jeg har skummet gjennom alle linkene på Google, men jeg er interessert i å høre om det er noen som har tips som faktisk har hjulpet.


Kunne selvfølgelig gått på kurs mot dette, men har rett og slett ikke tid før neste flytur.

Takk for tips
Rus i en eller annen form?
Sjæf
Trådstarter
54 6
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Rus i en eller annen form?
Vis hele sitatet...
Helst uten rus, er ikke helt for å løse problemer med rus
Du kan jo undersøke mindfulness-teknikker. Kanskje det kan hjelpe. Har en venn med flyskrekk som drikker litt pils før ombordstigning.
Sjæf
Trådstarter
54 6
Sitat av dazezone Vis innlegg
Du kan jo undersøke mindfulness-teknikker. Kanskje det kan hjelpe. Har en venn med flyskrekk som drikker litt pils før ombordstigning.
Vis hele sitatet...
Skal lese litt om mindfulness- teknikker. Takk for svar

Noen pils før avreise blir det nok, flyskrekk eller ikke
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Bintang Vis innlegg
Skal lese litt om mindfulness- teknikker. Takk for svar

Noen pils før avreise blir det nok, flyskrekk eller ikke
Vis hele sitatet...
Det er jo rus.
Sjæf
Trådstarter
54 6
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er jo rus.
Vis hele sitatet...
Hehe, jo. Men det pilses ikke pga. flyskrekk
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Ved lettere fobier er jo preparater som sobril og vival mye brukt, ingenting feil med det med mindre du flyr flere ganger i uken. Mange som bruker disse, og nei det er ikke rusmidler i normale doser. Når det gjelder turbulens og andre fenomener, så blir vel selv den tøffeste redd om det er ille nok
Sitat av kmsc Vis innlegg
Når det gjelder turbulens og andre fenomener, så blir vel selv den tøffeste redd om det er ille nok
Vis hele sitatet...
Fløy på vestlandet i jobb for noen år tilbake, og det var et heftig uvær med enormt med risting. Vi var 4 fra østlandet ombord og klorte oss fast i ermlener og trodde vår siste time var kommet. Reg, lyn og torden. Kraftige vindkast og en helt sjuk turbulens når vi kom på final'n. Ei som reiste med oss tok sidemannen i hånden med tårer i øynene. På brei vestlandsk fikk hun lakonisk svar på tiltale, "idag er han jo fine - det pleier å riste mykje verre". Vestlendingene utviste stoisk ro.

Vi 4 var på grensen til kollektivt sammenbrudd, og de andre på flyet snakket sammen og lo og hadde god stemning. Da skjønte jeg hvor lite rasjonelt det er med flyskrekk, vi var veldig langt unna å krysse sikkerhetsmarginene, og de flyr regelmessig i verre vær og også da innafor regelverket. Og vi trodde vi kom til å dø
Sist endret av random67489; 27. november 2018 kl. 15:28.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Fløy på vestlandet i jobb for noen år tilbake, og det var et heftig uvær med enormt med risting. Vi var 4 fra østlandet ombord og klorte oss fast i ermlener og trodde vår siste time var kommet. Reg, lyn og torden. Kraftige vindkast og en helt sjuk turbulens når vi kom på final'n. Ei som reiste med oss tok sidemannen i hånden med tårer i øynene. På brei vestlandsk fikk hun lakonisk svar på tiltale, "idag er han jo fine - det pleier å riste mykje verre". Vestlendingene utviste stoisk ro.

Vi 4 var på grensen til kollektivt sammenbrudd, og de andre på flyet snakket sammen og lo og hadde god stemning. Da skjønte jeg hvor lite rasjonelt det er med flyskrekk, vi var veldig langt unna å krysse sikkerhetsmarginene, og de flyr regelmessig i verre vær og også da innafor regelverket. Og vi trodde vi kom til å dø
Vis hele sitatet...
Hahahaha. Kjenner meg så sykt igjen. Har tatt fly til Bergen og Trondheim. Der lander man ofte sidelengs. Han som satt ved siden av meg reagerte ikke ett sekund, mens jeg satt med full skrekk i kroppen.

En liten Sobril hjelper kompisen min veldig mye. Trur han tar 10mg eller noe sånt, ikke store greiene, men det er nok til at han ikke er redd. Forhør deg med legen din. Kanskje han skriver ut det til deg
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Fløy på vestlandet i jobb for noen år tilbake, og det var et heftig uvær med enormt med risting. Vi var 4 fra østlandet ombord og klorte oss fast i ermlener og trodde vår siste time var kommet. Reg, lyn og torden. Kraftige vindkast og en helt sjuk turbulens når vi kom på final'n. Ei som reiste med oss tok sidemannen i hånden med tårer i øynene. På brei vestlandsk fikk hun lakonisk svar på tiltale, "idag er han jo fine - det pleier å riste mykje verre". Vestlendingene utviste stoisk ro.

Vi 4 var på grensen til kollektivt sammenbrudd, og de andre på flyet snakket sammen og lo og hadde god stemning. Da skjønte jeg hvor lite rasjonelt det er med flyskrekk, vi var veldig langt unna å krysse sikkerhetsmarginene, og de flyr regelmessig i verre vær og også da innafor regelverket. Og vi trodde vi kom til å dø
Vis hele sitatet...
Ja jeg har også vært igjennom en turbulens som var så jævlig, flyet ristet og vingler noe ekstremt, og man fikk følelsen av at det fallt flere hundre meter, plutselig var det som om det ikke var noe motstand i flere sekunder. Men det er vel en vanesak antar jeg, piloter må vel gjennom litt av hvert. Det er vel sjelden at det skjer noe kritisk når man er oppe i luften, faren er vel størst når flyet letter eller skal lande.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Du kan jo undersøke mindfulness-teknikker. Kanskje det kan hjelpe. Har en venn med flyskrekk som drikker litt pils før ombordstigning.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt hvordan mindfulness har noe med vennen din å gjøre.

Å være mindful handler om å være oppmerksom over en selv, sine følelser og sin tilværelse. Samt, miljøet og situasjonen en står i.

Effekten av alkohol gjør det stikk motsatte enn det mindfulness går ut på. Du blir mindre oppmerksom, blir mer sløv og gir litt mer faen. Det er ikke hva mindfulness går ut på. Det er flott at dette er det som hjelper vennen din, med det er ikke en mindfulness-teknikk. Det er rett og slett rusen som dimmer hans flyskrekk .
Sist endret av Sopphuet; 27. november 2018 kl. 18:34.
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Nå skjønner jeg ikke helt hvordan mindfulness har noe med vennen din å gjøre.

Å være mindful handler om å være oppmerksom over en selv, sine følelser og sin tilværelse. Samt, miljøet og situasjonen en står i.

Effekten av alkohol gjør det stikk motsatte enn det mindfulness går ut på. Du blir mindre oppmerksom, blir mer sløv og gir litt mer faen. Det er ikke hva mindfulness går ut på. Det er flott at dette er det som hjelper vennen din, med det er ikke en mindfulness-teknikk. Det er rett og slett rusen som dimmer hans flyskrekk .
Vis hele sitatet...
Bare nevnte at for vennen min funket det å drikke litt. Hadde ikke noe sammenheng med mindfulness å gjøre obviously. Er ikke helt løk heller. Var derfor jeg ba TS om å søke opp da jeg ikke hadde tid til å utfylle mer om mindfulness i innlegget.
Eller gjør som komikeren Dag Sørås. Drikk deg dritings dagen før så du blir så fyllesjuk at en evt flystyrt ville vært en befrielse
Sitat av Bintang Vis innlegg
God kveld!

jeg på jakt etter tips mot flyskrekk.

Jeg er ikke redd for lyder, turbulens eller selve flyet, men heller det at jeg ikke kommer meg ut fra flyet på egen hånd. Så jeg regner med det er en trasig form for klaustrofobi.
Vis hele sitatet...
Jeg flyr en del, og selv om ikke flyskrekk er en utfordring jeg sliter med, pleier jeg alltid å orientere meg godt for å gjøre meg selv oppmerksom på hvordan jeg enklest mulig kan komme meg ut av flyet om uhellet skulle være ute.


VG har skrevet en artikkel med noen enkle forhåndsregler for å være ekstra safe som kan være grei å forholde seg til om du vil være ekstra sikker, men kanskje du også kan slå deg til ro med at du kanskje skal dø? Man må jo dø på et eller annet tidspunkt uansett, og slik jeg ser det er det ikke dumt å ende livet med en pils i hånden mens man nyter utsikten 10 km over bakken
Lett å være rasjonell når du sitter med begge bena planta på stuegulvet og tenke at å dø i en flystyrt er sikkert greit. Men om du, gud forby, noen gang skulle være i en situasjon der et flyet du sitter i raskt taper høyde og du innser hva som straks venter, så tenker jeg at de siste 20 000 fot før du treffer bakken så smaker ikke den øllen særlig godt, utsikten er ikke noe du lengre nyter og smilet har forlengst gått over til en vidåpen munn som hyler ut så høye toner at det normalt bare skulle kunne komme ut av en ungjentes munn.
Finn motiverende og rasjonelle poster på det store nettet, og finn deretter kilder.

Eks: https://list25.com/25-reasons-why-fe...s-plane-silly/
Det som hjalp for meg var å ta en skikkelig lang flytur. Jeg fløy til Uganda via Qatar. Etter det forsvant skrekken for min del. Nå føler jeg litt frykt rett før avgang gjerne, men går fort over så fort flyet har stabilisert seg i luften.
Og jeg synes også litt bedre flyselskaper fjerner noe av skrekken. Ryanair gjør meg litt urolig. Det meste av dette er irrasjonelt. Så jeg er f.eks. mer avslappet med en norsk pilot enn en spansk, selv om jeg vet det er ren idioti å tenke slik. Jeg ville nok vært livredd om jeg skulle flydd med et kongolesisk flyselskap.
Sist endret av hallohallohallo; 28. november 2018 kl. 13:44.
Veit det er flere som har god hjelp av å bruke VR-briller.
Kjøp deg et enkelt par å slenge mobilen oppi, så kan du sitte der og føle som at du er et helt annet sted.