Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 28985
Selges dette i Norge?
Det selges vel i Norge, men du må vel ha et kurs og lisens ellerno. Dessuten trodde jeg politiet hadde sluttet med vhf, så skal du lytte på politiet er det nyttesløst...
Trådstarter
3 0
Lyttet på venner sin radio,kjøpt i Sverige for noen dager siden...
Med politiradio tipper eg du mener politiscanner. Det finnes, og er lovlig å kjøpe.

MEN, som jorwax sier så fases analog VHF ut til fordel for digitalt nødnett, og trafikken vil da være kryptert og umulig å lytte til. Så vidt meg bekjent har eg hørt løse rykter om at krypteringen er mulig å knekke, men det er såpass tidkrevende at innen det er gjort så har systemet laget nye krypteringsnøkler og man må begynne på nytt igjen.

Nødnettet er ikke i drift i hele Norge enda så litt avhengig av hvor du bor så kan det hende analog VHF fortsatt fungerer. Men her er det og en del politidistrikt som bruker kryptering, så det er ikke gitt at dette vil fungere.

I løpet av 2015 skal alle politidistrikt være på nødnett så du har ikke så lenge igjen om du vil lytte.
Trådstarter
3 0
Dette er i Bergen. Da bruker de altså "gammelt" analog Vhf her? Takk for svar ihvertfall.
I Bergen bruker de pr nå analog VHF ja. Men det er mindre enn ett år til Bergen tar i bruk nødnett.
Sitat av megja Vis innlegg
Dette er i Bergen. Da bruker de altså "gammelt" analog Vhf her? Takk for svar ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Denne fungerer fint:
http://www.ebay.com/itm/New-Version-...item2a3ce8eaf9

Selv bruker jeg en scanner av typen AR-108. Forskjellen mellom en scanner og den jeg lenket til er at scanneren kun kan lytte. Den jeg lenket til kan også sende.
Disse kinaradioene leveres med ei antenne som skal fungere til "alt", og fungerer dermed også mindre bra til det meste.
Det er ikke lov å prate på frekvenser du ikke har tillatelse til å prate på. Dette gjelder også politiets frekvenser.
Disse radioene fungerer til scanning - om det er det trådstarter er på jakt etter - men de gjør ikke jobben bra.
Skjekk ut 409shop.com. kjøpte min radio der for et par mnd siden. Lytter til politi / brann /amk på den. AMK går an å høre på, men den er digital. Så den sender utrolig mye støy kontinuelig.

Man kan klare og lytte på kanalene hvis man klarer å skaffe kodene mab bruker.

Radioen jeg har heter beufeng uv-5r sender gjør den og;p
Teknikkmagasinet solgte meg politiradio for 1 år siden. Uniden et eller annet
F.eks.http://www.radiorommet.no. Men du kan jo forsøke å finne en brukt en på http://finn.no Søk på "politiradio", "radio scanner", "radio skanner", "uniden", "icom", "aor" etc.

Dersom du ikke er avhengig av at den er veldig portabel så vil jeg heller anvefale å kjøpe en RTL-SDR dongle. Se f.eks. http://www.rtl-sdr.com/. Denne er ikke så dyr og mye mer allsidig, men du er avhengig å ha en datamaskin for å bruke den.
Når politiet begynner med nødnettet, er det ikke vits i å prøve å lytte. Er med i Røde Kors selv, nødnettet til politiet kommer ikke engang vi inn på, uten tillatelse. Så er ikke så mye vits i å bruker penger på avlytningsutstyr, når hele Vestlandet snart bruker nødnett ;-)
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Når politiet begynner med nødnettet, er det ikke vits i å prøve å lytte. Er med i Røde Kors selv, nødnettet til politiet kommer ikke engang vi inn på, uten tillatelse. Så er ikke så mye vits i å bruker penger på avlytningsutstyr, når hele Vestlandet snart bruker nødnett ;-)
Vis hele sitatet...
Vi i Røde Kors vil ikke ha tilgang på andre nødetater sine talegrupper

Det er derfor vi får samvirkegrupper, som vi da kan prate på sammen uten å måtte ha tilgang til hverandres talegrupper.
Ridder av 1. klasse
Jeg kjøpte meg en scanner for noen år tilbake hos http://smartprodukter.no/default.php?cPath=49_152

I Bergen så kan du fortsatt lytte på politi, AMK og brannvesen, men det nærmer seg som sagt slutten. Det er heller ikke så veldig mye spennende som blir sagt over radio lengre. Det er stortsett kontroll av kjøretøy, åpning av port kjeller på politistasjonen, samt tildeling av mindre alvorlige oppdrag.
De snakker gjerne på sambandet, hvis de har større oppdrag med flere enheter, for å kordinere seg i mellom. Skjer veldig ofte får patruljene beskjed om å ringe inn via mobil...
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det selges vel i Norge, men du må vel ha et kurs og lisens ellerno. Dessuten trodde jeg politiet hadde sluttet med vhf, så skal du lytte på politiet er det nyttesløst...
Vis hele sitatet...
Ingen krav ved kjøp og bruk av «politiradio».
Skal man sende derimot...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Utrykningspolitiet kjører fremdeles på VHF-nettet selvom store deler av det "ordinære" politiet er over på Tetra-nettet (nødnettet). Så om formålet er å vite hvor UP har kontroller, så funker det over hele Norge om du har en riktig programmert VHF-radio. Det vanlige politiet, om vi kan kalle dem for det, er nok verre å følge med på, som flere andre allerede har forklart.
Baofeng uv-5r koster omtrent USD 32 på Ebay.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bor i Trondheim, og senest igår kveld lyttet jeg på politiet. En av tjenestemennene spurte om den andre hadde mulighet til å logge på TETRA, den andre svarte avkreftende og fikk da beskjed om å ''ringe inn'' på 8753 eller noe. Har lest en del om det nye nødnettet, det e rkryptert ja, men det er fortsatt ikke i full drift og har en del mangler så inntil videre benytter politiet seg av det gamle nettet, er det behov for å formidle noe som fremmede ikke skal lytte til så ringer de inn med telefon.
Nei, det har ikke mangler og det er ikke derfor analogt fortsatt er i drift.

Det bygges fortsatt ut, og det politidistrikt for politidistrikt som tar dette i bruk. De begynte på østlandet og jobber seg så nordover. Derfor er det for eks ikke aktivitet på det analoge nettet til politiet i Oslo, mens det er aktivitet på det analoge langt nord. De fleste politidistrikt har i dag fått utstyr til å kunne teste nødnett, og det var nok og derfor vedkommende ble spurt om å logge seg på Tetra - ganske enkelt for å teste i det området vedkommende var i. Gjerne med litt nyttetrafikk og, men primært sett for å teste.

Pr nå er vel det siste og nyeste politidistriktet på nødnettet Haugaland og Sunnhordaland politidistrikt. Så vidt eg vet er målet fortsatt at alle politidistrikt skal ha gått over til nødnett i løpet av 2015.

Etter dette vil fortsatt en del andre etater bruke analogt ut over 2016 men så vil det sannsynligvis være slutt der også. Tenker da på fengselsvesnet, veivesnet, UP, tollerene osv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av nomore Vis innlegg
Med politiradio tipper eg du mener politiscanner. Det finnes, og er lovlig å kjøpe.

MEN, som jorwax sier så fases analog VHF ut til fordel for digitalt nødnett, og trafikken vil da være kryptert og umulig å lytte til. Så vidt meg bekjent har eg hørt løse rykter om at krypteringen er mulig å knekke, men det er såpass tidkrevende at innen det er gjort så har systemet laget nye krypteringsnøkler og man må begynne på nytt igjen.

Nødnettet er ikke i drift i hele Norge enda så litt avhengig av hvor du bor så kan det hende analog VHF fortsatt fungerer. Men her er det og en del politidistrikt som bruker kryptering, så det er ikke gitt at dette vil fungere.

I løpet av 2015 skal alle politidistrikt være på nødnett så du har ikke så lenge igjen om du vil lytte.
Vis hele sitatet...
Til og med i nord bruker de TETRA, noe som er kryptering av nødnettet. Politiradio er kun brukende til å høre på flyplasser, og noen tytterbærkanaler i disse dager. Og CB.

Men du kan jo bruke close-call funskjon, MEN å kjøre med scanner i bil som erk oblet til strømmen til bilen er ulovelig, samme med håndholdt med batterier i.

Så ja, hvis du har håndholdt scanner, så må du ta ut batteriene for å ha den i bilen lovlig.
Sist endret av SkittenKanyle; 5. mars 2015 kl. 16:26.
Tetra er ikke bare kryptering av nødnettet, det er en egen standard som også inkluderer kryptering, og i den forbindelse bygges det ut ett helt nytt nett som omtales i media som nødnett.

Den krypteringa du tenker på i nord er en kryptering de gjør av de analoge radioene de allerede har, i påvente av at Tetra/nødnett blir bygd ut og tatt i bruk.
Er vell flere år siden fengselsvesenet gikk bort fra samband?
De plassene der de bruker p2p kommunikasjon, så er det mobiltelefoner som fungerer på samme måte som nødnettet. (Tho eget lukket nett internt i fengselet).
Sist endret av Blackkoz; 5. mars 2015 kl. 21:25.
Heilt canooon
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Men du kan jo bruke close-call funskjon, MEN å kjøre med scanner i bil som erk oblet til strømmen til bilen er ulovelig, samme med håndholdt med batterier i.

Så ja, hvis du har håndholdt scanner, så må du ta ut batteriene for å ha den i bilen lovlig.
Vis hele sitatet...
Nei, du har lov å ha den i bilen og lytte på den, men du har ikke lov til å unnvike en evnt. kontroll som du hører på radioen.
Sitat av Rindae Vis innlegg
Nei, du har lov å ha den i bilen og lytte på den, men du har ikke lov til å unnvike en evnt. kontroll som du hører på radioen.
Vis hele sitatet...
My bad, det var nå slik før fikk jeg opplyst.
Kjøp deg en Baofeng UV5R. Den tar inn alle brukte frekvenser, og du kan også sende på den om du vet om en ledig frekvens, men ligg unna nødfrekvenser etc hvor de tar opp trafikken.

Ellers kom denne radioen for sent, politiet og lignende bruker mobiltelefon og nødnettet nå til dags.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
du kan også sende på den om du vet om en ledig frekvens.
Vis hele sitatet...
Men ikke gjør det. Skaff deg konsesjon først
Politiet og andre som Ambulanse MK, har nettopp startet med lukket radiosambånd som enkeltperson ikke vil få tilgang til. bare for et år siden kunne man laste ned en app med politiradio men så enkelt er det ikke nå til dags er sikkert noen luringer som får det til men straffen for dette når de først har begynt og bruke lukket sambånd kan bli en viss grad større :/
▼ ... noen uker senere ... ▼
I høst blir alt (politi,brann og ambulanse) samlet på et og samme bånd; nødnett. Enkelte byer har allerede begynt, og hele landet er i gang før 2016.
UMULIG å få tilgang til.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Kristiano Vis innlegg
I høst blir alt (politi,brann og ambulanse) samlet på et og samme bånd; nødnett. Enkelte byer har allerede begynt, og hele landet er i gang før 2016.
UMULIG å få tilgang til.
Vis hele sitatet...
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengere tid
hei.

Tetra trunk radioer finnes i utlandet og koster fra 2000.- og oppover som er håndholte.
Får også ting til pc.
legger ut denne linken les om Trunk og hvordan du kan lytte til smataler.

http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutor...io-unitrunker/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Datapakx25 Vis innlegg
hei.

Tetra trunk radioer finnes i utlandet og koster fra 2000.- og oppover som er håndholte.
Får også ting til pc.
legger ut denne linken les om Trunk og hvordan du kan lytte til smataler.

http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutor...io-unitrunker/
Vis hele sitatet...
Hjelper ikkje så ekstremt mykje all den tid Tetra i Noreg er kryptert. Du får mao. ikkje lytta utan korrekt kryptonøkkel
Tetra er hverken en ny eller ukjent standard og man kan fint kjøpe Tetra-terminaler selv om man ønsker det.

Problemet er at man får ikke knyttet de opp mot nødnettet uten videre. Terminalen må være programmert opp mot frekvensene som blir brukt i nødnettet, deretter må serienummeret være registrert i driftssystemet og i tillegg må til og med terminalen ha rett sertifikat for den krypterte kommunikasjonen. Og sertifikatnøkkelen byttes ut regelmessig, og det er kun godkjente terminaler som får ny nøkkel.

Mao, det er ikke umulig å knekke systemet, men innen man får knekt den krypteringsnøkkelen som er i bruk så blir den erstattet med en ny og man må starte knekkingen på nytt igjen.