Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 10927
Så, saken er som følgende:
Har ei veninne som plages helt desperat med et stk ekskjæreste fra noen år tilbake. Meldinger, telefoner i sene nattetimer, facebook, sitter i bilen utenfor blokka hennes etc. Problemet er bare at hun virker ikke til å ville gjøre noe med det. Har prøvd å snakke med henne om det, men som hun sier; "Det hjelper ikke likevel, har prøvd før." uten å ville gå videre inn på det. Når jeg prøver å presse saken går hun på defensiven. Vet det kan være dumt av meg, men ønsker selvfølgelig det beste for henne, og i mine øyne ville det vært å få slutt på trakasseringen, i dette tilfellet ved hjelp av politianmeldelse.

Nå eksisterer det korrespondanse (SMS, FB-meldinger, mobillogger som viser anrop og tidspunkt etc) som både bekrefter at hun har ytret et ønske om å få være i fred fra ham, og at han tydeligvis ikke tar hintet. Likevel ønsker hun ikke å gå til politiet, fordi de ifølge henne sist gang sa "Nei, er ikke noe vi kan gjøre".
For det første synes jeg det er rart at politiet ville respondert slik når en tenåringsjente kommer og er redd nok for en ekskjæreste til å ønske å politianmelde ham, og for det andre kan jeg ikke skjønne hvorfor hun ikke ønsker å forsøke å anmelde igjen.

Jeg tenker som så, at hun har håndgripelige bevis til en viss grad, og hva kan hun tape på det? "Mer tid", sier hun. Selv ser jeg ikke logikken. Hvordan kan man velge å spare tid framfor å bli kvitt et så seriøst problem?

Så, det jeg egentlig lurer på er; Kan det virkelig stemme at politiet har svart slik hun sier de har (Tror ikke at hun lyger, men høres helt absurd ut)? Og hvordan kan jeg få henne til å gjøre noe med det? Virker merkelig nok som om jeg er den som reagerer mest på saken, hun prøver heller bare å skyve det under teppet får jeg inntrykk av.

All hjelp er god hjelp!
Problemet i Norge, selv med sterke bevis er ofte at saken blir henlagt. Dette varierer jo fra politidistrikt til politidistrikt, men hvis henne har vært i kontakt med politiet tidligere så kan det være demotiverende hvis de allerede har "avvist" henne.

Jeg har dessverre ingen tips å komme med, bare egenerfaring på at politiet har egne prioriteringer..... Dessverre :/
Bare fordi han er plagsom er han ikke nødvendigvis kriminell.
Det hun kan gjøre er vel å blokkere han fra Facebook, skaffe seg nytt telefonnummer, flytte etc.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Er vel en vesentlig forskjell på å være plagsom og å ringe deg X antall ganger hele tiden, sitte utenfor ditt eget hjem og vente på at du skal gå ut osv... Og uansett om det bare er plagsomt, så er det faktisk straffbart.

Straffeloven § 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.
Selvfølgelig kan det stemme at politiet har avfeid henne på denne måten, da de har "viktigere" saker å ta seg til og begrensede ressurser. Dra henne ned på politistasjonen og anmeld dette én gang til, men denne gangen sier dere også at det går rykter om at eks-kjæresten røyker cannabis.

Seriøst.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Bare fordi han er plagsom er han ikke nødvendigvis kriminell.
Det hun kan gjøre er vel å blokkere han fra Facebook, skaffe seg nytt telefonnummer, flytte etc.
Vis hele sitatet...
Skal hun flytte fordi hun blir plaget? Hvilken verden er det riktig i?
Hun burde anmelde og kreve at han får besøksforbud og vise fram alt av bevis. Hvis ikke bør hun få noen til å gi fyren en god omgang juling..Er latterlig at hun der den som skal måtte flytte og bytte tlf nummer på grunn av oppførselen til en psykopat!!
Sist endret av OttoSonetto; 6. mars 2012 kl. 22:39.
Gi han en liten støkk da. Gå bort, ta ham i jakken og si han skal gi faen og holde seg langt til HÆLVETE borte Han slutter nok da.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Selvfølgelig kan det stemme at politiet har avfeid henne på denne måten, da de har "viktigere" saker å ta seg til og begrensede ressurser. Dra henne ned på politistasjonen og anmeld dette én gang til, men denne gangen sier dere også at det går rykter om at eks-kjæresten røyker cannabis.

Seriøst.
Vis hele sitatet...
Faktisk en veldig god ide. Stygt å si det, men å dra inn noe som at personen er bruker eller innblandet i narkotika på noen måte så vil man se at politiet plutselig har all tid i verden.. Med mindre dette er i Oslo
Samle gutta og vent hos venninna di til duden kommer. Så løper dere ut og forklarer han klart og tydelig hva som er greia. Holder ikke det får dere kanskje gå tyngre til verks. Har vanskelig for å tro at dette løser seg uten anmeldelse eller juling.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Joda, vet utmerket godt at hun burde anmelde, og det har jeg prøvd å fortelle henne også. Da blir hun bare sint og ber meg la henne være i fred. Hun kommer med problemene til meg, og når jeg kommer med løsninger, ønsker hun ikke lenger hjelpen min. Kjenner jeg blir lett rådvill, forvirret, og ikke en rent liten bit frustrert.

Uansett hvilke argumenter jeg bruker, uansett hvilken logikk jeg slår i bordet med, ender det alltid på samme måte: Hun holder kjeft, kjefter på meg, eller skifter fullstendig tema. Selv om det er hun som tar det opp...

ALSO:

Vet desverre ikke hvem denne duden er, navn, alder, bosted, utsende etc, vet bare at han er en del av hennes historie før vi ble kjent. Han holder også all trakassering på FB til chat og PM så jeg kan ikke spore ham den veien, og mobilen hennes sier det seg at hun ikke vil la meg snoke i. Man kan selvfølgelig foreslå "Vent utenfor døren hennes til han kommer", men da han ikke har en fast timeplan, blir dette problematisk...
Sist endret av PairADice; 6. mars 2012 kl. 22:43.
Hva faen er politiet til hjelp for ? en gjeng med inkompetente rasshøl som bryr seg kun om og bruke makt..
Gå ut av blokka med et stål rør dagen hans sitter utenfor blokka...ta han og bilen! ødlegg han noe jeveliug og statuer et eksempel! kommer ikke igjen da vett,isåfall erre bare og dran lengre!
Sist endret av vato; 6. mars 2012 kl. 22:43.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Straffeloven § 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier hun ikke dette til han? Hvis noen hadde sendt de på mld til meg hadde jeg blitt redd.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Joda, vet utmerket godt at hun burde anmelde, og det har jeg prøvd å fortelle henne også. Da blir hun bare sint og ber meg la henne være i fred. Hun kommer med problemene til meg, og når jeg kommer med løsninger, ønsker hun ikke lenger hjelpen min. Kjenner jeg blir lett rådvill, forvirret, og ikke en rent liten bit frustrert.
Vis hele sitatet...
Jenter vil ikke ha råd, de vil ha medfølelse.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Tro meg, har prøvd å foreslå det for henne, men som sagt, "Har prøvd før, hjelper ikke, gidder ikke prøve nå".
Imo virker det ikke som hun vil ha noe hjelp. Men for all del, skjønner at du ikke "gir opp"
Sist endret av MariusM; 6. mars 2012 kl. 22:52.
hun vil vel ha oppmerksomheten han gir henne og sympatien hun får fra andre på grunn av han.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
hun vil vel ha oppmerksomheten han gir henne og sympatien hun får fra andre på grunn av han.
Vis hele sitatet...
Ikke når den oppmerksomheten tidligere har innvolvert blåflekker under halsområdet... Ifølge henne.
Sist endret av PairADice; 6. mars 2012 kl. 22:56.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Ikke når den oppmerksomheten tidligere har innvolvert blåflekker under halsområdet... Ifølge henne.
Vis hele sitatet...
Forstår godt at dette kan være tungt å være vitne til, spesielt når personen "ikke vil høre".. Men dessverre er dette noe henne selv må ta tak i. Det beste du kan gjøre(tror jeg) er å heller stille opp og være der for henne.

Er dessverre ikke mye man får gjort hvis henne selv ikke vil :/
Utifra hva du beskriver høres hun en smule oppmkersomhetssyk ut.

Scenarioet er at han er forelsket i henne. Hun vet dette, og synes det er plagsomt. All spenningen er jo borte.

Det jeg mente med innlegget mitt i sted var at det virker som det egentlig ikke er noen reelle problemer annet enn at hun synes det er en smule plagsomt. Han plager henne og "trakasserer" henne, men hun har ikke gjort noe for at det skal ta slutt. Ikke har hun slettet han fra Facebook en gang, og lar han bare fortsette å skrive til henne. Hun fortsetter attpåtil å svare han. Hvorfor ignorerer hun han ikke? Hvorfor fortsetter hun å gi han en form for tilbakemelding om han er så forferdelig som hun påstår?

Blåflekker under halsområdet. Kan ha vært så lite som litt røff sex.

Politiet gir blaffen om hun ikke selv prøver å ta tak i det på et vis. Kan du egentlig stole på at noe av det hun sier er sant?

Som noen andre her sier bør hun jo sifra til han om at hun anmelder han om han fortsetter, om han ikke har gjort noe annet enn å være hyggelig og hun har svart høflig tilbake, har han virkelig IKKE gjort noe galt. Da er det hun som er et klassisk eksempel på en jente som liker å ha enkelte gutter i livet sitt for oppmerksomhetsskyld når hun har en dårlig hår dag.

Jeg mener bare at du burde stille deg litt skeptisk til henne. Spør om du kan få se noe av det "grusomme" som han har skrevet til henne på Facebook. Be henne utdype det med blåmerker, og hva det er ved denne mannen som gjør at hun føler seg trakassert, forfulgt, plaget og overvåket. Kanskje han egentlig bare er forelsket/betatt av henne fortsatt og hun har bare ikke hjerte til å avvise han enda en gang...? Vet du forresten med sikkerhet at de har vært sammen tidligere? For om de bare har rotet litt er det vel ikke så rart om han fortsatt skulle hatt noen følelser inne i bildet..
Sist endret av kn^tte; 6. mars 2012 kl. 23:42.
I say fuck the police. Neh, politi er SOM REGEL hyggelige folk som behandler deg med den respekten du selv bygger opp til. De har ikke ressurser nok i Norge og den skylden legger jeg på den nåværende regjeringen.


Ta saken i egne hender:

1. Ta bilder av de når de "stalker" ho.
2. Prt Sc telefon med sms/anrop.
3. Skriv ned hva som har skjedd.
4. Når du finner de gir du dem en mappe og sier at den vil have opp hos noen de ikke vil at den skal havne opp hos.
5. Hvis de tror du skal gå til politiet, så ler du.

6. En ting som er verre en politi er foreldre, besteforeldre, brødre, søstre, tanter, onkler. Kommer litt an på alder. Husk å true dem ved å vise dem det først.

Har fungert før
Sist endret av Schlaeg; 6. mars 2012 kl. 23:58. Grunn: Ble dobbelt opp
Hadde et liknende problem med ei jente som ikke ville slutte å "plage" meg med telefoner 24/7 enda jeg hadde blokka hu fra Facebook.
Til slutt sto hun å banka på porten til der jeg bor, nekta å dra før hun fikk snakke med meg, da ringte jeg poltiet som jaga hu hjem.
De ga henne streng beskjed om hvis hun fortsatte så ville hun bli anmeldt fra min side.

Hun holdte kjeft sånn delvis etter dette...
Jævlig rart at politiet ikke gjør noe egentlig, for det kan jo bli trøbbel for de om han hadde brukt vold mot henne, etter at hun hadde anmeldt?
Altså om hun leverte annmeldelse, fikk avslag, fikk juling?.
Sitat av Yazzie Vis innlegg
Jævlig rart at politiet ikke gjør noe egentlig, for det kan jo bli trøbbel for de om han hadde brukt vold mot henne, etter at hun hadde anmeldt?
Altså om hun leverte annmeldelse, fikk avslag, fikk juling?.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, politiet håndhever loven og det er ikke sikkert at "stalkeren" har gjort noe kriminelt. Det å tenke seg til at en person kan utføre vold er ikke grunnlag nok for en arrestasjon.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Jeg har opplevd noe av det samme når det kommer til politiet. Men i mitt tilfelle i større grad. Jeg hadde solide bevis, bilder, dokumenter og opptak av min eks kjæreste som holdt meg som slave i min egen leilighet. Han missbrukte meg å slo meg veldig mye. Jeg tok bilder av blåmerkene mine og slikt hele tiden, og gjemte dette for han x kjæresten min i en liten flash disk. Da jeg viste dette til politiet fikk jeg samme respons.

Jeg har ikke gått til politiet en gang til, for dette er en veldig vanskelig situasjon, når man føler at man er trengt inne i et hjørne, av både xkjæreste OG politiet. Da begynner vi å tenke "hvem kan jeg egentlig stole på?". Da blir det utrolig vanskelig å måtte gå til politiet nokk en gang å legge frem bevis, for så å trolig få samme svar nokk en gang.

I mitt perspektiv, ville jeg sagt at denne jenta er også redd for at hun skal komme til skade, både av sin x og politiet. Kanskje hun trenger noen som er i hennes båt, å ta rattet og styre dette. For xen hennes, er tydeligvis en psykopat, i og med at han tilbringer sin fritid til å observere henne. Hva er det han tenker, hva godt for han ut av det, og hva er planen hans? Det vet vi aldri noe om. Kanskje så er han der av ren kjærlighet, men det kan og være ondskap.

Jeg vil virkelig anbefale henne å gå til politiet FØR det er for sent. Fordi at å ha en Mentalt syk mann etter seg er overhode ikke lett, og det vil med tiden ødelegge henne psykisk. Hvis jeg hadde vært deg, som høres ut som en veldig god venn, og at du bryr deg sterkt, hadde jeg ville ringt politiet selv, med en beskymrings melding. Fortell de om dine egne observasjoner, og fortell hva hun har sagt i små ord. Ikke fortell henne det, da vil hun gå helt på tryne, gjør dette på en helt vanlig dag. Ikke ta noe høytydelig, bare ta en prat med politiet over telefonen eller på kontoret og høre hva de sier om saken.

Mener de at dette er bare tull og fjas, så vet jeg ikke hva dere kan gjøre. Kontakte advokat for dårlig politi oppfølging kanskje? Det er mange ting man kan gjøre, for å endre på ting. Men husk en ting, det aller viktigste av alt. LYTT på jenta, som sliter med dette, og IKKE press henne til noe som helst. Alltid lytte på henne, og få henne til å føle seg trygg med deg rundt seg.

Lykke til.
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Jeg har opplevd noe av det samme når det kommer til politiet. Men i mitt tilfelle i større grad. Jeg hadde solide bevis, bilder, dokumenter og opptak av min eks kjæreste som holdt meg som slave i min egen leilighet. Han missbrukte meg å slo meg veldig mye. Jeg tok bilder av blåmerkene mine og slikt hele tiden, og gjemte dette for han x kjæresten min i en liten flash disk. Da jeg viste dette til politiet fikk jeg samme respons.
Vis hele sitatet...
De blir vel lei å blande seg inn i forhold hvor dama lager drama, drama, drama og skal politiannmelde typen, for deretter å se paret bli sammen igjen uka etterpå.

Hvorfor fanden blei du hos typen hvis han mishandla deg sånn? Hvorfor slapp du han inn? Politiet liker ikke, med god grunn, å blande seg inn hva som skjer innenfor hjemmet, men de rykker ut hvis du ringer dem fordi noen forsøker å trenge seg inn i leiligheten din.

Jeg har ikke gått til politiet en gang til, for dette er en veldig vanskelig situasjon, når man føler at man er trengt inne i et hjørne, av både xkjæreste OG politiet. Da begynner vi å tenke "hvem kan jeg egentlig stole på?". Da blir det utrolig vanskelig å måtte gå til politiet nokk en gang å legge frem bevis, for så å trolig få samme svar nokk en gang.
Vis hele sitatet...
Personen jeg bor sammen med mishandler meg har en veldig mye enklere løsning enn å gå til annmeldelse, rettsak, advokathelvete og alt det helvetes stresset der. FLYTT UT.

Jeg skrev tidligere i tråden at jenter ikke vil ha råd, men medfølelse.. det er en skam at det er sånn, fordi fy fanden noen damer trenger virkelig, virkelig å høre på råd.
Jeg vil virkelig anbefale henne å gå til politiet FØR det er for sent. Fordi at å ha en Mentalt syk mann etter seg er overhode ikke lett, og det vil med tiden ødelegge henne psykisk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er farget altfor mye av egne hendelser.. som jeg gjerne tror på at var helt jævlige. Denne typen høres mer desperat enn psykopat ut.
Sitat av Wokapoka Vis innlegg
Faktisk en veldig god ide. Stygt å si det, men å dra inn noe som at personen er bruker eller innblandet i narkotika på noen måte så vil man se at politiet plutselig har all tid i verden.. Med mindre dette er i Oslo
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en veldig dum ide.

Dra til politiet og fortell sannheten i stedet. At en person følger etter deg hjem, venter utenfor, ringer, sender meldinger og at du er veldig redd for hva han kan gjøre. Selvfølgelig tar politiet det alvorlig.

Høres ut som at hun ikke har gått til politiet opprinnelig - slike saker tar de alvorlig, dersom personen faktisk har trakasert henne.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Denne type jente irriterer meg... nå har jeg riktignok aldri fått høre noe så seriøst men...

Det jeg bruker si når jenter (untatt dama, må være tøffel for henne ) fisker etter sympati og jeg gir råd og de nekter å ta noen av rådene er: "vil du ha sympati, gå til jentevennene dine".

Men dette er kanskje utelukket i en slik sak ettersom det er så alvorlig?

Kanskje du kan true stalkeren som foreslått? (Dvs. om han faktisk eksisterer; jeg har (riktignok bare en gang men) møtt en jente som drev å løy på seg kreft og slikt for sympati...)
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Mange forslag her, all hjelp er god hjelp! Har forsøkt å snakke med henne igjen, dog noe mindre "pushy" enn sist gang. Resultatet?
Hun har snakket med ham (ringte ham selv gjorde hun og greier), og avtalt å treffes (På en offentlig plass, McD eller en random caffé i sentrum) og forsøke å finne ut hva han egentlig vil, og forsøke å få ham til å slutte. Moden, men naiv løsning etter min mening. Dersom dette ikke gir resultater skal hun først forsøke å få ham til å slutte med trussel om politianmeldelse, og deretter faktisk følge opp på trusselen (Sier hun selv). Tror ikke mye på dette før jeg ser det, men men.

Uansett, takker hjertelig for all hjelp! Satser på at dette løser seg.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det er faktisk en veldig dum ide.

Dra til politiet og fortell sannheten i stedet. At en person følger etter deg hjem, venter utenfor, ringer, sender meldinger og at du er veldig redd for hva han kan gjøre. Selvfølgelig tar politiet det alvorlig.

Høres ut som at hun ikke har gått til politiet opprinnelig - slike saker tar de alvorlig, dersom personen faktisk har trakasert henne.
Vis hele sitatet...
Er det selvfølgelig? Du er naiv. Selvfølgelig er det ikke gitt at politiet tar slikt alvorlig. Har jo hørt om utallige slike møter med politiet. Enten det er saker som dette, mobbing, kvinner som blir mishandlet, overfall eller annen hverdagskriminalitet.

- I intervjuene forteller kvinnene om følelser av å bli neglisjert av politiet, og om at møter med politiet tidvis oppleves som nye overgrep.
Sist endret av Don Veto; 7. mars 2012 kl. 11:13.
Peh....

Hun kan lett kutte han ut (la være å svare på mld, blokkere på face og generelt be han dra lukt til helv**) , problemet her er at hun ikke helt vil, tydeligvis.

Du er "friendzoned" uansett, gi f*en å la de holde på, ikke noe vits å bry seg med dersom hun ikke gjør aktive steg for å kutte samtlige tråder mellom dem.

Har vært borti slike nek før og mitt råd er å la de seile sin egen sjø, bruk tiden på damer med litt mer fornuft.
Sist endret av znapper; 7. mars 2012 kl. 12:02.