Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3313
Heyhey. Har et problem jeg ikke klarer å finne svaret på selv. Er nok ikke heller noe fasit svar å få heller, men alltids verdt et forsøk!
Har sagt til meg selv i hvertfall 7-8år nå at jeg skal begynne og trene, har fått tilbud av kompiser flere ganger å bli med. Velger alltid og pent takke nei, selv om jeg har ekstremt lyst til å si ja.

Føler problemet ligger mest ved det at jeg ikke aner hva man gjør på et treningssenter, er en typisk sitte hjemme med PC og annet kos

Har null peiling på hvordan de forskjellige apparatene funker, hva jeg burde spise, når... Føler det er ekstremt mye å sette seg inn i, og aner ikke hvor jeg skal starte.. Er også litt usikker på hva spørsmålet mitt her er, men tips tas imot!
Sist endret av Maiskolben; 4. mars 2019 kl. 19:21. Grunn: Skriveleif
En god ide er nok å kanskje spørre en av kompisene dine å være med. Alle er noobs på starten, er ikke noe galt med det. Er sikker på at de vil vise deg hvordan ting funker og hvordan de trener osv.
Anbefaler deg å bare hoppe ut i det.

Hadde selv de samme tankene rundt trening, det som hjalp var bare å tenke på at jeg gjør dette for meg selv og ønsker å finne ut mer. Aksepterte at jeg var helt og total noob og dro dit. Ingen der er ute etter å sne ned på deg eller opp til deg. De aller fleste gir faen og gjør det de skal gjøre der - nemlig trene. De aller fleste som går dit er ikke bola bodybuildere heller, mange som er nybegynnere og kanskje ikke gjør alt det beste de kunne gjort.

Man lærer seg lenge man lever.
Man må alltid gjøre jobben sjøl eller så kommer du ikke videre.
Så ta et steg frem i livet og bli med en gang eller spør en kompis om han blir med. Som over, spør om de kan vise deg, eller så ville jeg sett på youtube hvis du virkelig har så ekstremt lyst til å trene og hvis det kun er redselen for å ikke forstå apparatene som stopper deg.
Setter pris på svarene som tikker inn, er ekstremt usikker på hva som holder meg såpass hardt tilbake, men føler mest på det at jeg ikke kan noen ting om verken apparatene eller hvordan et treningssenter funker. For alt jeg vet er det et helt annet problem som holder meg igjen.. Bare etter de få svarene som har kommet, vurderer jeg sterkt å sende en melding til en kompis ja...
Alle har det sånn i starten trust me. Jeg personlig hater å trene, men gjør jo det fordi det er bra for meg. Men ikke vær redd for å spørr eller drit deg ut, for det sjer alle, men de fleste gir faen. Og ta en ting av gangen istedet for å endre kosthold, og det som innebærer å holde på å trene. Førsteprioriteten din burde være å komme deg i trening. Du trenger ikke å starte på treningstudio heller. Ta deg en joggetur, kanskje få lånt deg noe manualer, gjør øvelser som styrker kjernemuskulaturen, er mye du kan gjøre ifh til trening, ikke begrens deg selv til studioet bare.
Selvfølgelig er man usikker når man aldri har gjort en ting før.

Har du lappen i dag? Hvis ja: Var du usikker første gang du kjørte?


Bare "spør" gutta: "Jeg blir med å trene, så lenge vi tar en rolig start og dere viser meg hvordan apparatene fungerer.

P.S. er du en gamer og har aldri trent før, kommer du til å bli jæævla støl etter første treningsøkt - varer kanskje en uke hehe.
Jeg har endel treningserfaring og jeg har et par tips og komme med.

Alle er noobs i starten. Ingen vet hva man driver med, og det er helt ok. Det viktigeste for deg da, da du starter å trene er disiplin. Uavhengig om du har motivasjon eller ikke, bør du komme deg på trening 2-4 ganger per uke.

Endel treningssenteret har velkomsttilbud der man får 1 time med PT der de kan hjelpe deg med å sette opp et enkelt program du kan kjøre 3-4 ganger per uke. Kostholdet er ikke så ekstremt viktig i starten, men som du kan heller fokusere på over tid. Spiser man nok og trener hardt vil man få resultater, iallefall de 1-3 første årene. Kylling og brokkoli diett er en stygg meme.

Man bør trene hele kroppen like mye slik at man ikke får en asymmetrisk muskelatur (Det er ikke veldig kult å ha store armer, og tynne bein). Man kan se på videoer hvordan man utfører øvelser, men hvis du starter med apparater skal dette være relativt selvforklarende.

Etter noen måneder med trening og bra disiplin begynner treninga å bli gøy. Trener man alene blir det ofte mer seriøst, men det er ikke noe i veien med å trene med kompiser. Økta blir nok lengre da det blir mye prat og jatting mellom øvelsene.

Så for å gjøre det kort.
1. Meld deg inn
2. Skaff deg et enkelt treningsprogram (Finnes også masse av dette på internett)
3. Tren i noen uker / måneder før du begynner å sette deg inn i kosthold og ernæring.
Igjen, setter utrolig stor pris på respons. Allerede er jeg mer positiv til ideen om å bare hive meg ut i det, og tenker faktisk jeg gjør det allerede til uka. Takk til dere som hjelper til her! Ha en fortsatt fin kveld
Det er rett og slett bare å gjøre det. Siden du har et joint-ikon bak ''annet kos'' så antar jeg at du liker å røyke weed på kveldene. Slikt vil påvirke motivasjonen din i negativ retning, dersom du ønsker å bli mindre tiltaksløs så er weed og hasj noe du bør tenke på å kutte ut helt. Lykke til.
Meld deg inn på det mest lowkey treningssenteret. Mye folk kan fort bli litt angst. Får tanker som «gjør jeg det riktig?» «er jeg stor nok til å ha bra selvtillit» osv. Alle som trener blir glade inni seg som ser en nybegynner løfte de første vektene sine. Du skal ikke være best på senteret, ikke sterkest.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er rett og slett bare å gjøre det. Siden du har et joint-ikon bak ''annet kos'' så antar jeg at du liker å røyke weed på kveldene. Slikt vil påvirke motivasjonen din i negativ retning, dersom du ønsker å bli mindre tiltaksløs så er weed og hasj noe du bør tenke på å kutte ut helt. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Har ment å legge dette fra meg i et par år nå, satser på at dette blir både riktig og god motivasjon!
Sett deg mål du vil oppnå med treningen!

For eksempel bedre kroppstyrke, bedre helse med sunnere mat etc !

Så begynner du på et treningssenter og skaffer deg erfaring.
Har du et mål du har satt deg som du SKAL gjennomføre iløpet av 12 uker, er det mye lettere å gjennomføre.
Hvis mulig anbefaler jeg å trene litt tidlig. Da er det tradisjonelt færre folk, og du føler deg nok ikke fullt så utilfreds.
Jeg har selv etter mange år med trening behov for å gjøre noen tiltak for å fortsette å holde motivasjonen oppe. Dette innebærer: Trene enten tidlig på morgenen eller sent på kvelden før stenging. Da er det færre folk som innebærer mindre kø og mindre stress. Du får tid til å loke litt med apparatet/vektene og du stresser mindre med tanker om at folk dømmer deg etc. Husk at rutine overgår motivasjon. Motivasjonen vil være borte til tider. Spør deg selv da om det er fordi du er utmattet og faktisk trenger en pause, eller om du har litt svak psyke den dagen. Er det det siste drar du deg bort på senteret FØR du overtenker noe mer.
Kan også anbefale å trene litt tidlig (mellom sånn 09:00 - 12:00). Mest pensjonister der, da. Om du er usikker på apparater og alt slikt, som jeg var, så er det bare å spørre de i resepsjonen om hjelp, det er det de er der for. Dessuten ønsker de nok å ha litt å gjøre også, syns det ser veldig kjedelig ut å sitte bak skrivepulten på et treningssenter
Det beste tipset jeg kan gi deg er rett og slett bare å starte. Begynn å se youtube videoer for inspo for både kosthold og øvelser. Sett deg et mål og bare gjør det... bør også nevne at om du går inn med en innstilling om å få en sixpack så kommer du nok ganske raskt til å slutte...for de færreste av oss er dette en "for liten grunn" til å gidde. jeg selv hadde som motivasjon å bli bedre enn en kar jeg misslikte. Var så innstilt på å bli "bedre" enn han at jeg trente 6 dager i uka og gikk ikke uten for kostholdsplanen 1 eneste gang. Ble jo ganske raskt "bedre" (mente det på den tiden) enn han og etter 1 år sluttet jeg fordi jeg ikke lenger hadde noe motivasjon til å fortsette...
Sitat av raze Vis innlegg
Hvis mulig anbefaler jeg å trene litt tidlig. Da er det tradisjonelt færre folk, og du føler deg nok ikke fullt så utilfreds.
Vis hele sitatet...
Er typen som foretrekker så lite folk som overhodet mulig, heldigvis har jeg et treningsenter i nærheten hvor, (ifølge en kompis) det er ekstremt lite folk rundt 07:00 - 10:00, noe som passer ypperlig.

Sitat av sinkpad Vis innlegg
Jeg har selv etter mange år med trening behov for å gjøre noen tiltak for å fortsette å holde motivasjonen oppe. Dette innebærer: Trene enten tidlig på morgenen eller sent på kvelden før stenging. Da er det færre folk som innebærer mindre kø og mindre stress. Du får tid til å loke litt med apparatet/vektene og du stresser mindre med tanker om at folk dømmer deg etc. Husk at rutine overgår motivasjon. Motivasjonen vil være borte til tider. Spør deg selv da om det er fordi du er utmattet og faktisk trenger en pause, eller om du har litt svak psyke den dagen. Er det det siste drar du deg bort på senteret FØR du overtenker noe mer.
Vis hele sitatet...
Med tanke på hvordan du forklarer at du gjorde dette for å holde motivasjonen oppe, pleide du da å trene i rush tiden? Isåfall, hvordan var det? Mye kø, kanskje litt stressende? Ikke at jeg går utifra at vi har helt likt mindset når det kommer til mennesker o.l.. Men interessant å se andres synspunkt på det.

Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Kan også anbefale å trene litt tidlig (mellom sånn 09:00 - 12:00). Mest pensjonister der, da. Om du er usikker på apparater og alt slikt, som jeg var, så er det bare å spørre de i resepsjonen om hjelp, det er det de er der for. Dessuten ønsker de nok å ha litt å gjøre også, syns det ser veldig kjedelig ut å sitte bak skrivepulten på et treningssenter
Vis hele sitatet...
Tidlig / Ekstremt sen trening blir det nok uansett

Sitat av Mikkel Rev 420 Vis innlegg
Det beste tipset jeg kan gi deg er rett og slett bare å starte. Begynn å se youtube videoer for inspo for både kosthold og øvelser. Sett deg et mål og bare gjør det... bør også nevne at om du går inn med en innstilling om å få en sixpack så kommer du nok ganske raskt til å slutte...for de færreste av oss er dette en "for liten grunn" til å gidde. jeg selv hadde som motivasjon å bli bedre enn en kar jeg misslikte. Var så innstilt på å bli "bedre" enn han at jeg trente 6 dager i uka og gikk ikke uten for kostholdsplanen 1 eneste gang. Ble jo ganske raskt "bedre" (mente det på den tiden) enn han og etter 1 år sluttet jeg fordi jeg ikke lenger hadde noe motivasjon til å fortsette...
Vis hele sitatet...
Har du noe tips til noen spesielle videoer? Målet for øyeblikket er å bli mer sikker på meg selv generelt. Er egentlig en ekstremt selvsikker kar, men har merket dette har begynt å gå nedover i det siste. Som sagt har jeg alltid hatt lyst til å trene, og har en følelse på at dette kommer til å hjelpe. Har vel egentlig også innstilt meg på at når jeg nå først begynner, gir jeg meg ikke før jeg er fornøyd. (Ingen unntak)
Sist endret av Maiskolben; 4. mars 2019 kl. 22:37. Grunn: La til svar
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Har du noe tips til noen spesielle videoer? Målet for øyeblikket er å bli mer sikker på meg selv generelt. Er egentlig en ekstremt selvsikker kar, men har merket dette har begynt å gå nedover i det siste. Som sagt har jeg alltid hatt lyst til å trene, og har en følelse på at dette kommer til å hjelpe. Har vel egentlig også innstilt meg på at når jeg nå først begynner, gir jeg meg ikke før jeg er fornøyd. (Ingen unntak)
Vis hele sitatet...
Jeg vil be deg være forsiktig i å sette for høye mål i starten.

Det er veldig bra å se at du har ambisjoner om å droppe bønna totalt, ikke stoppe når du starter og gjøre alt ordentlig. Dette kan gå i negativ retning også hvis du først starter også merker at du ikke klarer å opprettholde alt du har satt for deg selv. Hvis dette skulle skje, ikke skam deg over det, men heller sett mindre mål og jobb videre hver dag.

Kan kanskje hende at grunnen til at du aldri har fått deg selv til å starte før nå er at du har satte for høye mål og/eller høye forventninger som har gjort det enda vanskeligere å hoppe ut i det?

Mulig jeg tar feil her og antar for mye, så si så om det er så.
Jeg var i den samme båten som deg for 4 år siden. Da hadde jeg vært en "gamer" som kosa meg for mye med fyrings over en 10 års periode.
Kjøpte meg en landeveissykkel og heiv meg utti det. Brukte det som en form for terapi, og tillot meg og fyre etter en sykkeltur. Tok ikke mer enn snaue 5-6 uker så hadde jeg allerede voldsom fremgang, og det ble bare morsommere og morsommere. Nå sykler jeg gjerne 30-70 mil pr uke, har ikke kutta ut kveldskosen, det er mer en belønning etter endt økt. Det som gjorde at dette gikk så lett for meg er at jeg syns sykling er mye morsommere enn styrketrening og jogging. Så dersom du faktisk ønsker å trene, finn det som du faktisk syns er gøy i tillegg
IT-Konsulent
Mitt tips:
Begynn rolig, bli med en kompis eller flere som har litt peiling på trening på treningssenteret. Be dem om å komme opp med en OK start set med øvelser du kan gjøre for å få litt bedre utnytte av øvelsene.
Ha et mål: Finn ut hva du ønsker, ønsker du å bli sterkere? Slankere? Mer definerte muskler?

Når det kommer til kosthold: IKKE! begynn på diett med en gang, start rolig og finn ut om trening er noe for deg, visst du fortsetter å trene og finner ut at dette er noe du ønsker å fortsette med. Kan du velge mellom å gå rett på en streng diett, gjøre endringer i kostholdet ditt (droppe brus, potetgull og andre usunne ting) og fortsette med vanlig mat, eller ta en uke på og en uke av i starten på diett.

Grunnen til at jeg mener du bør starte med å trene før du hopper over på diett, er fordi i starten vil man ofte få litt resultater med en gang. Så fort resultatene kanskje ikke er like merkbare fra uke til uke, at du øker i vekt på div. øvelser og annet, kan du begynne med diett, eller kjøre på med å få i deg nok proteiner og annet for å få nok resultater ut av treningen.
Du har fått mange gode tips her, men mitt tips er å ikke overdrive alt i starten. Jeg ser du nevner at du ikke vet hvordan du skal spise i første innlegget ditt. Litt lengre ned i tråden skal man visst slutte å røyke hasj. Det er snakk om symetri o.l.

Altså, isolert sett er jo selvfølgelig å slutte med hasj en bra greie. Kosthold er superviktig også. Riktig treningsteknikk og spesifikke program er også gull. Men hvis du har angstet deg for dette i 7-8 år så tenker jeg at du skal drite i alt det der og bare fokusere på å komme i gang. Bli med kompisen din i studio, gjør deg kjent med apparatene, finn ut hva du liker og hva du ikke liker fullt så godt. En av de vanligste årsakene til at folk ikke fortsetter med trening er at man skal gjøre alt dødsbra, med en gang. Da er fallhøyden veldig stor. Du trenger ikke trene kl 07 om morgenen, slutte med alle uvaner og legge om hele kostholdet ditt bare fordi du endelig kommer deg på et treningssenter. Du vil få så mye progresjon og se resultater omtrent med en gang uansett om du tar deg en joint på lørdagskvelden eller om du spiser en Grandis til middag.

Så, mitt tips er altså å ikke ta det så blodseriøst helt i starten. Sørg heller for at du holder treningen veldig lystbetont til å begynne med, så kan du ta alle de underordnede tingene litt etter litt.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Første steget er jo selvfølgelig å sette i gang, og dette er jo også det vanskeligste. Du vil se at det blir lettere når du får det inn i en rutine, så sett seg et mål, og hold deg til det, uansett hvordan formen er den dagen. Husk, en dag med dårlig trening er likevel bedre enn en dag uten.

Noen ting du kan ta med deg videre som kan være til hjelp.
1. Ikke bry deg om noen andre på treningssentret, do your own thing. Mange går inn i sin egen boble med headsett og musikk
2. Tenk litt på kostholdet ditt samtidig som du trener. Du trenger ikke å måle opp hver eneste gram eller sulte deg ihjel, men er godt kosthold vil gi deg mer energi og mer effekt av treningen.
3. Produkter som proteinpulver osv, ikke kast bort penger på det. Det har minimal effekt når du ikke trener masse, noe du ikke kommer til å gjøre den første tiden.
4. Sjekk ut Vegard Harm og Funkygine på VGTV. Han startet med et dårlig utgangspunkt, men han har klart å holde seg godt motivert med hjelp. Kanskje de kan gi litt inspirasjon.

Ønsker deg lykke til
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er selv i samme båt som deg TS, forutenom at jeg har satt igang flere ganger. Som mange nevner ovenfor så har jeg alltid gått i fella: starter knallhardt, 12mnd binding på 3T, tusenvis av spenn på det meste som selges på proteinfabrikken osv....alltid gått i dass. Kjøpte tilogmed steroider av en shady dude da jeg var 21(28 år nå)
Ganske teit.
Nå etter mye nøling skal jeg igjen prøve meg, men med en helt annen attitude en tidligere. Rett å slett bare starte med å komme seg på trening.
Vel, kanskje ikke svetteetablissementtrening er noe for deg. Merkelig nok snakkes det aldri om at det ikke nødvendigvis er noe for alle. Det finnes jo mye annen trening som kanskje ikke gir like bra treningutbytte der og da men til gjengjeld er 17 ganger mer motiverende og dermed vil være mer effektivt på sikt enn dugnader på ditt lokale svetteetablissement. Jeg har brukt et halvt liv på å akseptere at et sånt etablissement ikke er noe for meg. Jeg kan gjøre så mye andre fysisk krevende aktiviteter med desto større glede at det i dag bryr meg midt der bak om jeg ikke er en av testosteronkameratene.
Jeg tror jeg forstår deg^^.

Du burde laste ned gratis app på telefon som viser hvordan styrkeøvelser blir gjort, "Fitness bodybuilding" første app som dukker opp i appstore fungerer nok utmerket.
Gjerne last ned en kalorikalender i samme sleng også. "Lifesum" er en bra app.
Trykk inn alt du spiser iløpet av dagen. Det er enkelt, det teller kalorier for deg, du taster inn "spiste 2epler", appen fikser resten så ser du hvor mye kalorier du trenger daglig.
Sitat av storetrond Vis innlegg
Er selv i samme båt som deg TS, forutenom at jeg har satt igang flere ganger. Som mange nevner ovenfor så har jeg alltid gått i fella: starter knallhardt, 12mnd binding på 3T, tusenvis av spenn på det meste som selges på proteinfabrikken osv....alltid gått i dass. Kjøpte tilogmed steroider av en shady dude da jeg var 21(28 år nå)
Ganske teit.
Nå etter mye nøling skal jeg igjen prøve meg, men med en helt annen attitude en tidligere. Rett å slett bare starte med å komme seg på trening.
Vis hele sitatet...
Ikke bruk så mye penger osv. Ikke sett så utrolig store forventninger. Bare prøv å se moroa i det. Bruk heller energien og pengene på bra kosthold, og prøv å bli bitt av jaget etter å ha perfekt form og teknikk i øvelsene du gjør. Målet trenger ikke nødvendigvis være å bli størst mulig og løfte høyest mulig vekt på kortest mulig tid.
Ta mitt råd. Hvis du har plass i hjemmet, kjøpt deg 1 - Ellipsetrener, 2 - Manualsett (Jula er billigst), 3 - Treningsbenk. Med disse tre apparatene har du alt du trenger for å trene, det støyer ikke, du kan trene på natt eller når du vil.

Trening handler om å gjøre det -lett- for seg selv. Treningsstudio kan virke, men det blir noen mentale hindere som å pakke bag, forberede seg psykisk, skifte, huske lås, huske vannflaske, huske ditt og datt, så har man en bag full av svett tøy etterpå som må vaskes. Det er lettere å trene i hjemmet, bare å gå rett i dusjen, fiks ferdig.

Da begynner man å få respekt for filosofien at man -må- ikke trene i 2 timer hver dag for å få effekt. Sist vinter kom jeg skikkelig i gang, og bare 20 minutter på ellipsetreneren, 20 minutters styrketrening, og 10-20 minutters strekk- og tøyøvelser, dette så ofte jeg var motivert til som ble ca 2-4 ganger i uka, så bygde jeg muskler, fikk mindre kroppsfett og kontrollerte vekta! Kunne fremdeles spise mer enn jeg hadde godt av, men jeg gikk ikke så lett opp i vekt! Og det er noe med at man trener blodårer, lunger, og bruker energien man spiser på noe fremfor at det bare lagres til fett. Man føler seg mer livskraftig og får litt mer energi.

Så, investér 3000-4000 kr i skikkelig hjemmetreningsutstyr.

Ellipsetrener skriver jeg fordi du beveger armer i tillegg til bein, dette myker opp skuldre, og den er ekstremt effektiv i å aktivisere låra som er store muskelgrupper, så du begynner å svette omtrent momentant. Den får igang hjertet og pustesystemet raskt! Og du trenger ikke å kjøre på max hastighet, bare å holde på 40-50% styrke og hastighet i 20-30 minutter er nok til å få en god treningseffekt!

Her jeg bor nå har jeg ikke plass, men vurderer å kjøpe en "step"-maskin, som man står og tråkker på, som å gå i trapper. Det er også veldig effektivt, koster visst bare en tusenlapp. Men krever visst litt vedlikehold som å kjøpe hydraulikkvæske og sånt, så vi får se da. Alt er bedre enn å ikke trene. Er også natur her så jeg prøver å pushe meg til å gå i skogen, lite som er bedre for kroppen enn å gå i kratt- og steinete terreng som det er her. Mye sopp er det au.

Litt mer om filosofi: Mye av det jeg trener for når jeg er motivert, er 1- Bedre livskvalitet, mer energi i hverdagen, sover bedre, og 2 - Man skal bli gammel. Da er det fint å ha trening som en fast vane, så man kan ha energi til å gå til butikken, klare å kle på seg, og kanskje klare å ha noen aktive hobbyer så man ikke blir dement og får andre livsstilsykdommer.


Ett siste tips: Svømming er genialt hvis man er overvektig. Rolig svømming i 20-40 minutter ca 3 dager i uka, kommer til å merke effekt.
Sist endret av Nature Spirit; 18. september 2019 kl. 22:27.
Enig med Nature Spirit hvis problemet er å komme seg ut/gå til treningssenter. For min del funket det dårlig å trene hjemme, men å trene ute blir derimot en måte å komme seg ut litt mer. For andre kan det selvsagt funke minst like bra å trene hjemme, og man trenger sånt sett ikke mer enn et bra kroppsvekt-program for å se fremgang!