Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2562
Hei,

Blir en trang måned her..

Jeg lager det meste av mat fra grunnen av og lager mat for flere dager frem, planlegger hvordan rester kan brukes til andre middager når jeg lager mat så når jeg først kokker opp noe så har jeg ca. tre forskjellige middager, det blir også lunsj fra hver middag.
Føler jeg spiser så billig jeg kan, men er den del ting jeg ikke tåler, gluten, melk, løk og hvitløk m.m, disse finnes i nesten alt av ferdigprodukter så jeg må ofte kjøpe alternativer og lage mat fra det og det kan bli litt dyrere enn det burde være..

Denne måneden blir det helt skrapt for penger, blir en storhandel for ca. 2000kr og that's it, vurderer og ta litt forskudd på lønn, men da blir det like dårlig stelt neste måned.

Har mye ris og litt kylling så det klarer jeg meg på det den neste uken så er tomt for mat og jeg må handle.

Tips til hva jeg kan kjøpe inn for å klare meg rimelig greit frem til neste måned?
Sist endret av Kjelldriver; 4. november 2018 kl. 14:00.
Ta en tur innom 50% diskene daglig så klarer du deg nok fint.
Last også ned appen shopgun så får du alle tilbudsaviser.
Hvis du ikke må ha kjøtt hver middag så er det billig å kjøpe store poser/sekker med tørre bønner/linser, som bløtes før bruk. Det er billig med ris til. Regner med du kjøper ris og i store sekker, for å få det billigst mulig.
Sist endret av trilobites; 4. november 2018 kl. 14:09.
Hvor i landet bor du? Du kan jo sjekke opp om det finnes noen butikker i nærheten av deg som f.eks holdbart som selger mat og andre ting til en veldig billig penge. Noe av det går snart ut og andre ting går ut av produksjon.

Billig-diskene er også et godt tips.

Ble du i nærheten av svenskegrensen, så kan det jo lønne seg å ta en harryhandel.

Google billige retter, både på norsk og engelsk. Fant en side for et par år siden som hadde veldig gode middager til en billig penge. Amerikansk side, men husker dessverre ikke hva den heter. Fikk litt sjokk over hvor gode oppskrifter de hadde i forhold til prisen.
Havregryn er kjempebillig og kan brukes til mye, det metter også i lang tid. Kok som grøt med vann, spis det i kald melk eller lignende. Ikke undervurder grønnsaker som kålrot og potet. Koster lite, og en kålrotstappe med noen poteter i gir hvertfall to middager for en 20-30 kr. Bor du landlig til, eller ved fjorden, er fisketur et godt alternativ, ett napp er en middag.
Sitat av plexern Vis innlegg
Ta en tur innom 50% diskene daglig så klarer du deg nok fint.
Last også ned appen shopgun så får du alle tilbudsaviser.
Vis hele sitatet...
Vi har Coop Marked hvor jeg bor og Coop Prix en time unna så det går nok ikke.
Sitat av trilobites Vis innlegg
Hvis du ikke må ha kjøtt hver middag så er det billig å kjøpe store poser/sekker med tørre bønner/linser, som bløtes før bruk. Det er billig med ris til. Regner med du kjøper ris og i store sekker, for å få det billigst mulig.
Vis hele sitatet...
Tåler hverken bønner eller linser, kjøper ris i store sekker ja.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Hvor i landet bor du? Du kan jo sjekke opp om det finnes noen butikker i nærheten av deg som f.eks holdbart som selger mat og andre ting til en veldig billig penge. Noe av det går snart ut og andre ting går ut av produksjon.

Billig-diskene er også et godt tips.

Ble du i nærheten av svenskegrensen, så kan det jo lønne seg å ta en harryhandel.

Google billige retter, både på norsk og engelsk. Fant en side for et par år siden som hadde veldig gode middager til en billig penge. Amerikansk side, men husker dessverre ikke hva den heter. Fikk litt sjokk over hvor gode oppskrifter de hadde i forhold til prisen.
Vis hele sitatet...
Bor i en bygd med rundt 800 innbyggere så jeg har kun coop og forholde meg til og det er vanskelig å følge normale oppskrifter fordi jeg intolerant for det meste av mat som skrevet over, blir ofte veldig dyrt å følge oppskrifter da jeg må spe på med alternativer og spesial mat som koster flesk.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Havregryn er kjempebillig og kan brukes til mye, det metter også i lang tid. Kok som grøt med vann, spis det i kald melk eller lignende. Ikke undervurder grønnsaker som kålrot og potet. Koster lite, og en kålrotstappe med noen poteter i gir hvertfall to middager for en 20-30 kr. Bor du landlig til, eller ved fjorden, er fisketur et godt alternativ, ett napp er en middag.
Vis hele sitatet...
Havregryn er nogo da jeg ikke tåler det.
Grønsaker bruker jeg veldig mye av, tåler veldig lite kålrot så det er lite uaktuelt å lage middag av det dessverre, går som tilbehør i små mengder.
Bor faktisk rett ved fjorden og fisking er et godt alternativ, har bare ikke utstyret mitt her..
Med intoleranse så blir det vel ganske begrenset. Men hva med oppmalte produkter som fiskekaker, kjøttkaker, røkte pølser, karbonader etc? De pleier å være veldig billige. Typ 30-40 kr kiloen. For folk som spiser det meste ville jeg sagt at budsjett på 2000 kr for kun en måned går som en lek, men du vet jo best hva du tåler og ikke tåler.

Om det kun er en butikk der du bor og de har et begrenset utvalg av ting du tåler si meg frister det ikke å flytte da? Må jo skape mye stress for deg i hverdagen? Virker som det er langt til andre steder også. Kan du ta deg en tur til nabobyen å handle inn der for de neste 4 ukene?
Jeg spiser ofte nudler som koster 10 kroner for 5. Veldig godt
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Jeg spiser ofte nudler som koster 10 kroner for 5. Veldig godt
Vis hele sitatet...
Er jo ikke noe næring i ferdigpakket nudler.
Jeg har matbudsjett på 500 krone uka og det er mer enn nok for meg. Det går til vaskemiddel/dopapir og sånt også, og jeg prøver å spise rundt 3000 kalorier om dagen.

Det går hovedsakelig i egg/bacon (first price), tomatbønner, makrell i tomat til frokost, lunsj og kveldsmat. Ost og skinke evt leverpostei eller lignende. Middag bruker være potet/ris, kjøtt, grønnsaker og noe saus. Lager også litt gryteretter og pizza til tider (alt laget fra bunn, en pizza koster meg ca 10-20 kroner å lage). Det er uten tvil key å kunne bruke billig-kjøtt som feks first price istedenfor å måtte kjøpe biff eller ferdigmarinerte koteletter. 1 kg koteletter kan man finne for 30-40 kroner, slenger du til noen poteter og litt brokkoli så har du middag i 5 dager for 60 kroner ca.

Kjøp store pakker med kjøtt, feks 1,4 kg kyllingfilet (first price). Så pakker du de rå filetene i plast og hiver i fryseren og tar ut dagen før du skal bruke det. Da har du alltid litt å velge mellom liggende i fryseren. Det er heller ikke lurt å handle mer enn 1 dag i uka, og hold deg til budsjettet ditt. Bruker du over budsjettet så blir matbudsjettet neste uke mindre.

Brus/snop/junk går også på matbudsjett. Kutt ut alt sånt så sparer du tonnevis. Én plate melkesjokolade er nesten like dyrt som hele dagsbudsjettet mitt på mat. Har du litt til overs så kan du kanskje kjøpe deg noe snop på lørdagen, men det er egentlig like greit å holde seg helt unna snop og brus hvis du klarer.
Sist endret av Dongerino; 4. november 2018 kl. 15:44.
Er en hel del spare har man mulighet ta turen over til Sverige. Men det er kanskje ikke mulig?

Var en tur over fredag for to uker siden. Handla 9 fulle bæreposer med mat. 1800kr. 2 stk i huset som spiser av det. Har fortsatt mat. I fryseren. Supplert med ca 300kr utenom det.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 4. november 2018 kl. 15:56.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Med intoleranse så blir det vel ganske begrenset. Men hva med oppmalte produkter som fiskekaker, kjøttkaker, røkte pølser, karbonader etc? De pleier å være veldig billige. Typ 30-40 kr kiloen. For folk som spiser det meste ville jeg sagt at budsjett på 2000 kr for kun en måned går som en lek, men du vet jo best hva du tåler og ikke tåler.

Om det kun er en butikk der du bor og de har et begrenset utvalg av ting du tåler si meg frister det ikke å flytte da? Må jo skape mye stress for deg i hverdagen? Virker som det er langt til andre steder også. Kan du ta deg en tur til nabobyen å handle inn der for de neste 4 ukene?
Vis hele sitatet...
Fiskekaker innholder som oftest hvete av noe slag eller løk som begge er nogo, samme med kjøttkaker og røkte pølser, har til gode å finne ferdige produkter som ikke innholder løkpulver, hvete eller melk.
Kjøper endel kjøttdeig å lager karbonader, kjøttboller, løvbiff og slikt selv og det blir veldig billig.
Har ikke førerkort selv så er avhengig av andre for å komme meg til nærmeste billigbutikk og når noen kjører så blir jeg med å handler for det jeg har råd til.
Kan ikke flytte på meg, er lærling i en bedrift som lønner meg fra egen lomme fordi jeg er over alderen for å få tildelt vanlig lærlinglønn fra fylket, bedrifter som gjør slikt vokser ikke på trær for å si det slik.

Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Jeg spiser ofte nudler som koster 10 kroner for 5. Veldig godt
Vis hele sitatet...
De fleste nudler er laget på hvete som er gluten.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg har matbudsjett på 500 krone uka og det er mer enn nok for meg. Det går til vaskemiddel/dopapir og sånt også, og jeg prøver å spise rundt 3000 kalorier om dagen.

Det går hovedsakelig i egg/bacon (first price), tomatbønner, makrell i tomat til frokost, lunsj og kveldsmat. Ost og skinke evt leverpostei eller lignende. Middag bruker være potet/ris, kjøtt, grønnsaker og noe saus. Lager også litt gryteretter og pizza til tider (alt laget fra bunn, en pizza koster meg ca 10-20 kroner å lage). Det er uten tvil key å kunne bruke billig-kjøtt som feks first price istedenfor å måtte kjøpe biff eller ferdigmarinerte koteletter. 1 kg koteletter kan man finne for 30-40 kroner, slenger du til noen poteter og litt brokkoli så har du middag i 5 dager for 60 kroner ca.

Kjøp store pakker med kjøtt, feks 1,4 kg kyllingfilet (first price). Så pakker du de rå filetene i plast og hiver i fryseren og tar ut dagen før du skal bruke det. Da har du alltid litt å velge mellom liggende i fryseren. Det er heller ikke lurt å handle mer enn 1 dag i uka, og hold deg til budsjettet ditt. Bruker du over budsjettet så blir matbudsjettet neste uke mindre.

Brus/snop/junk går også på matbudsjett. Kutt ut alt sånt så sparer du tonnevis. Én plate melkesjokolade er nesten like dyrt som hele dagsbudsjettet mitt på mat. Har du litt til overs så kan du kanskje kjøpe deg noe snop på lørdagen, men det er egentlig like greit å holde seg helt unna snop og brus hvis du klarer.
Vis hele sitatet...
500kr var mer enn nok for meg og da jeg bodde et sted med godt utvalg og billige varer, her betaler du fort 450kr for en bærepose med det mest nødvendige, sparer tusenlappen på å dra til nabokommunen og ta storhandel der fordi man blir ranet av lokalbutikken.
Ellers gjør jeg stort sett det samme som deg, går mye tid på å tilberede mat for flere dager frem, brus og snop er ikke eksisterende her i huset.
Går edel penger på krydder da det er løk/hvitløk i de fleste marinader og ferdigsauser slik at jeg må lage dette selv.
Brød koster litt mer en jeg liker å betale for det da det må være glutenfritt.

I dag blir det tomatsuppe, makaroni og hjemmelagde kjøttboller som er tatt opp fra frysern, lager en del å fryser ned når jeg først lager de.

Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Er en hel del spare har man mulighet ta turen over til Sverige. Men det er kanskje ikke mulig?

Var en tur over fredag for to uker siden. Handla 9 fulle bæreposer med mat. 1800kr. 2 stk i huset som spiser av det. Har fortsatt mat. I fryseren. Supplert med ca 300kr utenom det.
Vis hele sitatet...
Sverige er veldig langt unna, Finland er overkommelig med fortsatt langt.
Sist endret av Kjelldriver; 4. november 2018 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bestilte mat ifra meny.no sin nettbutikk med levering på døren grunnet at jeg ikke har bil.
Prisen ble ca 3500kr og kjøpte da så jeg var sikret nok mat ut måneden.
Kjøpte også en del produkter som kan anses for unødvendige på et trangt budsjett pluss kattemat så det vil jo bli en del billigere.

Er vel 4 gang jeg har bestilt ifra de nå og er kjempe fornøyd med både prisene og servicen.
Billigere en å handle på coop mega, litt dyrere en kiwi men utvalget er av en annen verden.
Bor du slik at du har tilgang på de økologiske produktene fra Grøstad Gård så anbefaler jeg sterkt å prøve disse også.
Jeg jobber i Coop, så jeg kan se litt etter varer som kan passe inn i budsjettet ditt, og som ikke inneholder melk og gluten osv.

Så det var snakk om pølser, så tok bilde av innholdsfortegnelsen på xtra pølser. ����

https://imgur.com/a/63lEBGb
Ta deg en tur på landet og kjøp billige grønnsaker i stor kvanta. Mange har kjøtt liggende også.
Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Bestilte mat ifra meny.no sin nettbutikk med levering på døren grunnet at jeg ikke har bil.
Prisen ble ca 3500kr og kjøpte da så jeg var sikret nok mat ut måneden.
Kjøpte også en del produkter som kan anses for unødvendige på et trangt budsjett pluss kattemat så det vil jo bli en del billigere.

Er vel 4 gang jeg har bestilt ifra de nå og er kjempe fornøyd med både prisene og servicen.
Billigere en å handle på coop mega, litt dyrere en kiwi men utvalget er av en annen verden.
Bor du slik at du har tilgang på de økologiske produktene fra Grøstad Gård så anbefaler jeg sterkt å prøve disse også.
Vis hele sitatet...
Levere ikke meny kun innen for rimelig rekkevidde?
Er rimelig langt til nærmeste Meny herfra.

Sitat av Stone1 Vis innlegg
Jeg jobber i Coop, så jeg kan se litt etter varer som kan passe inn i budsjettet ditt, og som ikke inneholder melk og gluten osv.

Så det var snakk om pølser, så tok bilde av innholdsfortegnelsen på xtra pølser. ����

https://imgur.com/a/63lEBGb
Vis hele sitatet...
De xktra pølsene er absolutt innafor hva jeg kan spise så blir nok å plukke med meg et par av de.
Takker for tipset!
Sitat av påla Vis innlegg
Ta deg en tur på landet og kjøp billige grønnsaker i stor kvanta. Mange har kjøtt liggende også.
Vis hele sitatet...
Har ikke førerkort.
Får du ingen støtte for de ulike intoleransene dine? Vet at de med cøliaki får et tilskudd per måned, ettersom glutenfrie produkter er mer kostbare. Skulle til å foreslå "Too Good to Go"-lignende tjenester, men når du bor i en bygd og må ha kontroll på allergenene så er det ikke sikkert at det er en god match.
Meny har butikker spredt ganske så godt rundt omkring i landet.

Du kan jo alltids sjekke kartet dems, zoom inn for bedre oversikt og flere butikker.
https://meny.no/Finn-butikk/

Ganske enkelt å finne produkter, stort utvalg glutenfritt om det er av behov også.
Absolutt å anbefale å prøve til de som ikke har bil eller ikke orker å bære med seg 50 matvarer fra butikken.
Leveringen er 59 - 79kr avhengig av når på døgnet man vil ha det levert, så er ikke spesielt dyrere levering en det er på å bestille seg en pizza eller kebab.
Hvis du kjøper ferske urter så kan de leve i mange uker hvis du har de i et vannbad. Jeg har urter jeg kjøpte i starten av september som lever fint enda. Det piffer opp maten din en del. Ellers er jeg også fan av å bruke first price som erstatning på veldig mye