Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3438
Jeg klarte her om dagen å ødelegge min 8 år gamle Razer Mamba, som har vært i tro og god tjeneste for meg uten nevneverdige problemer (Annet enn en dobbeltlikk-bug de siste månedene). Tiden er nå moden for å bevege seg videre, da denne ikke fungerer lengre.

Jeg er på utkikk etter en ergonomisk utformet datamus fortrinnsvis til gaming. Formfaktoren på Mamba/Deathadder er bra, men jeg vil ikke ha Razer som neste datamus pga. at flere venner har hatt problemer med nyere Razer-produkters levetid og andre småproblemer (Eldre Razer funker derimot fjell).

Jeg har sett litt på Roccat Kone XTD og Kone EMP, men ser ikke store forskjellen på disse. Det sies at EMP er oppfølgeren til XTD, og den burde da være bedre, og siden prisforskjellen kun er 50kr, så vurderer jeg EMP sterkt, til tross for litt tacky design med lys og lignende. Hvordan er Kone i bruk? Er de komfortable? Blir de lett ødelagte av vanlig bruk osv?

Budsjettet mitt er på maks 800kr, så sinnsyke datamuser som omtrent har medfølgende vannkjøling eller flomlys er ikke av interesse.
Jeg spiller mye Overwatch og Titanfall 2, og ønsker dermed en presis datamus, gjerne med 7-9 knapper. Komfort er også svært viktig, da jeg har litt store hender, og en for liten mus fører lett til krampetrekninger etter lengre tid med spilling.

Har noen en anbefaling, erfaring eller tilføyelser på andres anbefalinger eller erfaringer, kjør på, jeg hører på dere!
Jeg ville sjekket ut Zowie EC2-A eller EC1-A. Har selv EC1-A som jeg har brukt siden januar etter å ha hatt logitech G400 sålenge jeg kan huske.

Jeg liker å legge hånden over hele musen og syntes den fungerer veldig fint til det. Var litt omstilling fra G400 men når jeg ble vandt med den så er den helt konge. Har bare hatt den siden januar så kan ikke si så mye om levetid.

Det er bare 2 ekstra knapper på høyresiden, syntes selv den ene er litt langt bak så jeg bruker den ikke.

Det er ingen software til musen, så du får ikke lagd macro eller lignende. Såvidt jeg vet kan du heller ikke bruke sideknappene til noe annet enn frem/tilbake på desktoppen, de fleste spill støtter vel å sette mouse4/5 i options så har ikke hatt noe problem med det selv

** de 2 ekstra knappene er selvfølgelig på venstresiden, gikk litt fort i svingene.
Sist endret av SJefen; 2. mai 2017 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har Corsair M65 og M90(?), begge disse fungerer veldig godt for min del. M90 er en "MMO-mus", mens M65 er for FPS, så M90 har dermed flere tilgjengelige knapper enn M65. Begge er veldig responsive og har høy DPI.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Jeg har Corsair M65 og M90(?), begge disse fungerer veldig godt for min del. M90 er en "MMO-mus", mens M65 er for FPS, så M90 har dermed flere tilgjengelige knapper enn M65. Begge er veldig responsive og har høy DPI.
Vis hele sitatet...
Støtter utsagnet ditt om at M65 er en aldeles flott mus, med utrolig respons og presisjon – da spesielt Pro-utgaven, som bruker Pixarts PMW336x-sensor!

Imidlertid har jeg små hender, og synes størrelsen er perfekt. Den kan med andre ord være for liten for trådstarter, som spesifikt ikke ønsker en "for liten" mus, og som har "litt store" hender.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg gir litt blanke i om det er høy sensitivitet på musen i grunn. Før brukte jeg maks DPI på min Razer Mamba (5600, siden det var first edition), men har senere gått til en lavere sensitivitet til fordel for presisjon. Jeg bruker sjeldent over 1600DPI nå, og når jeg spiller, så bruker jeg ofte 800DPI. Derfor er det viktig med en datamus som tracker godt, og heller mindre viktig at den har 3/4 million DPI sensitivitet.

ZOWIE-musen ser litt for lite ergonomisk ut for min del, men skal holde den i bakhodet. M65 prøvde jeg for en stund tilbake, og syntes den kanskje var litt for liten til at jeg kunne sitte med den komfortabelt under lengre tid, men skal også tenke på denne.

Flere forslag mottas med takk.
Har hatt en del Roccat mus oppgjennom inkludert div kone versjoner. Ikke EMP da. Men inntrykket mitt er vel at dem er knall så lenge de funker. Noe dem ikke gjør så alt for lenge desverre. Siste Roccat musa jeg hadde var en Roccat Tyon. Digg mus, men laser sensoren begynte å oppføre seg rart etter et par måneder. Ellers har scrollehjul tatt kveld på et par andre. En gang sluttet venstre museknapp å virke.

Så kort sagt ville jeg styrt unna Roccat.

Bruker en Logitech g900 Chaos Spectrum nå og er veldig fornøyd så langt.

edit : Ser budsjettet er 800, så da er iallefall g900 CS uaktuelt.
Beste er vel å sjekke youtube å hardware kanaler som tester div mus.
Sist endret av WinterStone; 2. mai 2017 kl. 19:42.
Se litt på om du vil ha mus som er optisk eller laser basert. Laser muser etter min erfaring kan bli unøyaktige etter noen år da sensoren dør. Laser mus har også "akselerasjon" som går at farten du flytter musen med har noe å si om hvor mye du flytter på skjermen noe som kan ødelegge for FPS spill der du vil ha nøyaktighet.

Mine forslag er å gå for SteelSeries Rival 300 som jeg har selv nå som jeg synes er helt knall. Hadde fra før Roccat Kone+ var litt ubehagelig i starten at Rival hadde litt lavere rygg men ble vant til det.

Ellers så har Roccat en optisk utgave av Kone XTD som jeg tenker er super.

Ser at Kone EMP som du linket til er optisk og ikke laser som de fleste musene til Roccat, klart verdt pris differensen opp for optisk sensor
Sist endret av TotallyNoob; 2. mai 2017 kl. 21:17.
Jeg sverger til Logitech g700/s *har vel hatt den i ca 8-9 år nå- har vært gjennom 3-4 stykker.
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Meget fornøyd med Logitech G502. Den tracker meget godt og kan tilpasses i relativt stor detalj.

Limited edition
Moff's Avatar
Jeg stiller meg også bak Logitech G502. Denne musen har en tommel-knapp som mange misliker i starten - inkludert meg selv. Men så snart man får en feel for denne og klarer å bevege hånda raskt uten å komme borti den, så er den helt super å bruke for push-to-talk. Den har også to andre knapper rett ovenfor som er veldig lett å bruke med tommelen. Den optiske sensoren er også knallbra (etter at du har kalibrert den for underlaget).

Jeg kan legge til at jeg fraråder deg å kjøpe Deathadder eller noe som helst fra Razer. Razer sine produkter er knallbra i omtrent 3 måneder, og så begynner de å falle fra hverandre. Jeg har hatt 3 ulike modeller (Kinzu, DeathAdder og Naga) og samtlige har i løpet av kort tid utviklet en eller annen slitasje som man ikke kan leve med. De begynner å dobbeltklikke, scrollen ruller ikke jevnt - og av og til ruller den i feil retning. Bare å søke opp dette på Google, det er en veldig kjent problemstilling.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg kan legge til at jeg fraråder deg å kjøpe Deathadder eller noe som helst fra Razer. Razer sine produkter er knallbra i omtrent 3 måneder, og så begynner de å falle fra hverandre. Jeg har hatt 3 ulike modeller (Kinzu, DeathAdder og Naga) og samtlige har i løpet av kort tid utviklet en eller annen slitasje som man ikke kan leve med.
Vis hele sitatet...
Dette er grunnen til at jeg ikke går for nyere Razer-muser. De er som regel pene å se på og gode i bruk, men levetiden på produktene deres har gått drastisk ned fra Diamondback-tidene (Bruker min gamle Diamondback 3G som en mellomløsning nå, men en merker at den er 10-11 år gammel), og i dag er det vel kun headsettet av typen Kraken som jeg har hørt fungerer bra over tid (Da det er svært stødig bygget, og har få gimmicks).

Sitat av Moff Vis innlegg
De begynner å dobbeltklikke, scrollen ruller ikke jevnt - og av og til ruller den i feil retning.
Vis hele sitatet...
Av disse problemene har jeg kun opplevd dobbeltklikk-buggen, som skjedde med min Mamba først for 3-4 mnd siden. Musen er rundt 8 år gammel.


Jeg har tatt alle anbefalingene jeg har fått til meg, og selv om Logitech G502 ser svært bra ut, så falt jeg på Roccat Kone EMP. Dette valget ble tatt fordi jeg har to kamerater som har hhv. Kone EMP og XTD Optic, og begge disse var svært fornøyde med disse. Hvis jeg mot formodning ikke blir fornøyd med EMP'en, så blir det trolig en G502 i stedet i fremtiden.

Takk for alle svar.