Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7935
Noen som har erfaring med å slutte med alkohol, og alt det sosiale det innebærer for én som ikke har mange andre omgangskretser?

For min egen del har den "norske drikkekulturen" gjort meg relativt avhengig av rusmidler, hovedsaklig alkohol. Dette var ett bevisst valg jeg tok når jeg var ung og dum, men jeg var for naiv angående konskvensene av dette.

Jeg ser nå etter en ny retning, uten rus. (Jeg har nok kommet til det punktet der det ville være ufornuftig å ruse seg i noen som helst sammenheng.)

Hovedproblemet mitt er egentlig det økonomiske, åpenbart som følge av ett noe for tungt rusbruk.
Med andre ord; det jeg egentlig spør om er:
Hva skal man fylle tiden sin med i 4 måneder mens man er blakk, uten å ty til den enkle løsningen som er og ruse seg?


Takk for svar, krever en del av meg å i det hele tatt skrive dette innlegget.


Mvh,
Deterdetsamme
Sist endret av Brofist; 31. januar 2016 kl. 01:49.
Jeg klarte å slutte ved hjelp av en kjæreste jeg hadde, er 1,5 år edru nå. Du må lage deg et sikkerhetsnett for å ha sjans til å gjøre dette på egenhånd, min metode ble Antabus. Da "fryktet" jeg å bli dårlig og klarte av den grunn å styre unna rus.
PC spill? Serier?
Gjelder å finne en billig hobby å fordrive tiden med.
Mye her kommer ann på alderen din og livssituasjon. Rundt 25 år så dabber festlivet av og man interesserer seg for andre ting som familie og friluft istedenfor. Rammene rundt er det som gjør det vanskelig å kutte ut, så å oppsøke nye ting og steder som gir deg spenning er nøkkelen for å slutte med rus.
Sitat av Echodius Vis innlegg
PC spill? Serier?
Vis hele sitatet...
Dette hjelper bare som pokker for min del de dagene jeg er nyktern. Samt musikk og prate mannsjit på #nFF chatten.

Og som Mozzie sier over her; kjæreste. For min del må det være noen som jeg er glad i og har gjensidige følelser. Det er en grunn til at menn og kvinner lurer seg inn på rommene til hverandre på avrusingsklinikker. Har selv blitt busted

Eller hva med akuttinnleggelse, for å så bli videresendt til en avrusingsklinikk? Snakk med legen om det. Hvis ikke, så kanskje du kan få litt medisiner. Får selv litt Sobril pga drikkingen min (og bruk av alt annet).
Sist endret av Mexxy; 31. januar 2016 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg sluttet aldri, men har trappet ned og tatt lengre pauser.
Jeg fant selv mye styrke i at jeg ikke hadde noen eksterne faktorer jeg ønsket å overvinne, det var kun alkohol-rusen i seg selv jeg var trett på.
Det er klart livet vil fremstå annerledes, jeg fant det litt renere og litt kjedeligere, men også med en ny følelse av makt til mine handlinger og valg.
Å dedikere seg til film & serier er ingen dum måte og fordrive tiden, men jeg tror også det kan være meningsfullt å skape noe, tegne, male, filme etc. (som igjen ofte trigger nyskjerrigheten til omgivelsene, og meningsfølelse til natur mennesker etc.)
Da ett stillestående liv foran en skjerm, ikke gir deg noen særlig grunn til å skulle stoppe å drikke.
Det er jo følelsen av mening, morro, og spenning, som gjerne er drivkraften bak rus.
Viktig å erstatte den med noe annet som kan gi de samme impulsene.
Sitat av Turelli
Det er jo følelsen av mening, morro, og spenning, som gjerne er drivkraften bak rus.
Vis hele sitatet...
Her har du jo fått med deg alle tre punktene som følger med de fleste spill. Fra spøk til alvor, jeg er helt enig i hva du skriver. Det å oppleve nye plasser i egen person er helt fantastisk, nye mennesker og nye smaker/lukter er alltid like spennende i mitt syn.
This is bat country!
gregory's Avatar
For 2 år sia var jeg nærmest alkoholiker. Drakk hverdag, og vist jeg ikke hadde noe alkohol klikket det for meg. Etter jeg prøvde MDMA første gang, er alkoholabstinensene helt vekk. Nå tar jeg kanskje par glass vin i måneden, uten noen trang. Livet er på stell. Sier ikke at du bør gjøre dette, men.

Tips er å være med gode venner, få tanker på noe annet og TREN OG SPIS SUNT! Thats the key to success.
Sist endret av gregory; 31. januar 2016 kl. 19:00.
jeg må hive meg på det med dataspill. finn et MMO spill du liker. Det blir ikke billigere enn det( mest sannsynlig går matutgiftene dine og ned da du " bare skal levvle ett lvl til først " ). begynn på treningssenter sammen med en god venn du VET kommer til å dra deg ut etter øra, og forlange stemplet sykemelding for at du skal få sitte hjemme.
Når man stopper med et drug etter min erfaring blir det et hull som må fylles. Fyll det ved å være mer sosial eller gjøre noe du liker. Du vil også bli lykkeligere.
Jeg begynte med styrketrening. Det tar omtrent 3-6 mnd med slit og motivasjon før det blir en livsstil, og etterhvert blir du jæævla avhengig. Din mentalitet blir også jævlig sterk av det. du kommer garantert kombinere det med alkohol i begynnelsen, men det er greit. plutselig dabber det bare av, fordi du får større fokus på trening. det garanterer jeg.
og du får venner på gymmen.

google that shit.
youtube that shit.
start gym membership.
workit.
Sitat av Echodius Vis innlegg
PC spill? Serier?
Gjelder å finne en billig hobby å fordrive tiden med.
Vis hele sitatet...
Synes 50% av folkene på twitch.tv drikker under streaming, eller når du møter folk på chatroulette..
Kjenner 2 alkoholikere, de ser på serie og spiller dataspill med brennevinet under bordet

(Men jeg kjenner også folk som ser serie og spiller, men er ikke alkoholikere) Beste forslag jeg kan bidra er, du må selv finne hva som driver deg.
Takk for svar : )

Er nok som KaiN sier, at jeg må selv finne noe som driver meg. Spørsmålet er vell heller hva?
Idag har jeg en 120% jobb på dagtid, og en 30% stilling på kvelden. (Nok å gjøre..!)
Jeg trener også regelmessig, og har blitt i ganske så god form de siste 4 årene! Vet ikke hvor jeg ville vært uten trening..

Det plager meg at jeg er nødt til å drikke ett par øl for og få sovne/ikke våkne midt på natta av mareritt.
For ikke snakke om alle de idiotiske og spontane tingene jeg kan finne på å gjøre med for mye alkohol innabords.
Kommer faen meg til å ende opp som Frank Gallagher om jeg ikke finner på noe lurt snart, benzo er totalt uaktuelt!

Suck it up, cold turkey I guess
Sitat av Brofist Vis innlegg
Det plager meg at jeg er nødt til å drikke ett par øl for og få sovne/ikke våkne midt på natta av mareritt.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke er snakk om mer enn én eller to øl (såfremt du ikke mener
en sekspakning når du skriver "et par øl") så vil jeg si "problemet" ditt er
lett håndterbart. Jeg vil påstå hverdagsøl i moderate mengder er langt
bedre enn å "spare opp" til flatfyll i helgene. Min mening såklart, men
jeg vil kalle det en kontinental måte å drikke på, snarere enn et alkohol-
problem.

Når det er sagt, kan du jo bare la være å drikke en uke og se hvordan det går.
Et par øl er nesten obligatorisk, men som regel blir det fire. 16 enheter ++ hver eneste lørdag de siste to årene.
Er jo ikke bærekraftig; om ikke leveren min går til helvete, får jeg hjerteinfarkt av all koffeinen jeg har i meg på dagtid. Pengeforbruket mitt er jo hinsides. (Burde jo vært rik for lenge siden, jeg jobber jo 150%!)

Jeg er ikke anonym her, og ønsker egentlig ikke å gå inn på min rushistorikk. Jeg startet ganske tidlig da, for å si det sånn.
Jeg skulle gjerne ha snakket med en person som ikke har tenkt til å ta ifra meg lappen på grunn av manglende edruelighet. (Har jo aldri kjørt beruset, ei kommer jeg til å gjøre det.)

Lot være å drikke en uke, gikk relativt smertefritt. Fikk veldig mye energi, og følte meg som en bipolar person på toppen.

Om jeg eventuelt kan få lov å 'låne' forumet deres?
Skal jeg gå cold turkey i f.o.m imorgen, og poste updates i denne tråden.
Noe ala Tøffetom gjorde i denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=267834

Har egentlig ingen god grunn til å ruse meg lenger, livet mitt er bra og det er bare en stygg uvane jeg er nødt til å ta tak i..
Har absolutt ingen andre å lene meg på, da alle jeg kjenner har ett helt annet inntrykk av meg.
Sist endret av Brofist; 1. februar 2016 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Cold Turkey my ass!

Dette har ikke gått riktig retning for meg, drikkingen eskalerer.
Jeg er maktesløs ovenfor alkohol, og jeg har herjet med det meste...

Hva kan en fastlege hjelpe meg med? - utenom en innleggelse?
Jeg ser for meg noen sterke medisiner og påfølgende nedtrapping med pisseprøver.

Ikke kult å leve med voldtatte dopamin, og serotonin reseptorer - Apati er et ord som beskriver meg godt!
Sist endret av Brofist; 3. august 2016 kl. 18:19.
Hvis du har drukket mye daglig over lang tid så kan fastlegen hjelpe deg med medisiner for å forebygge kramper som kan dukke opp når du korker flaska. Han kan også gi deg antabus hvis du trenger det for å holde deg unna alkohol.

Å bytte ut alkoholen med beroligende tabletter vil bare være å gi seg selv et nytt problem, selv om du mener at det kun skal vare i en kortere periode..
Du kan eventuelt be om noen innsovningstabletter for 1-2 uker.

Det finnes som oftest ei anonyme alkoholikere gruppe i nærheten der du bor, bruk google og finn et møte du kan besøke.
Cipralex o.l blir foreskrevet til enkelte som kutter ut rus, for å unngå angst, uro og søvnproblemer. Slike piller er trygge å spise også over tid, kontra benzo som sobril valium ol. Og sliter du fortsatt med søvn etter at du begynner på SSRI så kan du få skrevet ut feks vallergan, seroquel etc for å hjelpe mot søvnproblemer. Innsovningspiller ville jeg vært veldig forsiktig med, du sliter alt med en avhengighet. Ikke noe poeng å få smaken på noe nytt.

Også kan du jo alltids slenge på antabus på toppen for å sørge for at du blir sjuk om du sprekker. Kombiner dette med feks samtaleterapi, AA eller oppsøk privatpraktiserende psykolog for å unngå ventetiden. Litt guiding for å avdekke årsak/virkning og få deg inn på et nytt tankemønster kan være det som virker.
Sist endret av frtoretang; 3. august 2016 kl. 20:00.
Sitat av akasha06 Vis innlegg

Det finnes som oftest ei anonyme alkoholikere gruppe i nærheten der du bor, bruk google og finn et møte du kan besøke.
Vis hele sitatet...
Støttes, har selv blitt edru i AA når det ikke var så mye anna som gikk inn i knotten.

http://www.anonymealkoholikere.no/2/...r-aa-meetings/

Fastlegen kan hjelpe deg med henvisninger til psykolog, dagbehandling. Det var ett nederlag å bli innkalt til rusmiddelpoliklinikk men det viste seg jo å være helt riktig.

Fastlegen og ev. andre behandlere som psykolog kan hjelpe deg med alt av dokumentasjon ovenfor NAV om det er behov for denslags. Det er mye som starter med fastlegen så det er egentlig ikke noe og vente med. I din situasjon bør du være forberedt på å ta den hjelpa som er å få.

Du kan jo og se litt på private rehab.

Alfa, kildevangen og Trasopp er noen jeg vil anbefale deg å vurdere.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Gratulerer med å ha innsett at du har et problem og at du er villig til å gjøre noe med det.

Erstatt avhenigheten din med en annen. Det er mange ting man kan være "hooked" på som ikke ødelegger deg.

Mange gode alternativer er nevnt her. Den jeg vil trekke frem mest er trening. Om det er hjemme eller på gym spiller ingen rolle. Målet ditt er å slite deg ut, og å på den måten sakte men sikkert øke dopamin-nivået i kroppen din. Dette VIL gjøre deg lykkeligere, ettersom lykke er et resultat av dopamin-nivå. Spis drittmat om du vil -- målet er ikke å bli bodybuilder. Jeg ser du trener, jeg understreker bare her at du ikke bør slutte. =)

Heck, begynn å spille World of Warcraft, bygg IKEA-møbler, driv med fuglejakt, bli kronisk mastubatør... anything.

Nedtrapping eller å bruke andre rusmidler vil virke mot sin hensikt.

Det aller beste du kan gjøre er å få deg en medhjelper som kan dra deg i riktig retning. Hold deg unna kompisser som fester til du er klar til å bli eksponert for slik igjen uten å falle tilbake i ditt gamle mønster. I AA kaller de denne kompissen en sponsor, og kanskje AA ville vært noe for deg?

Forøvrig er det ingen andres feil enn din egen at du er avhengig av alkohol. Det må du bare innse først som sist. Den norske drikkekulturen produserer mange flere ikke-alkoholikere enn alkoholikere.

Ett spm. Er det mulig at du har en underliggende psykisk årsak til at du drikker? Selvmedisinering ved depresjoner og andre psykiske lidelser er veldig vanlig. Kanskje å snakke med en psykolog kunne vært noe for deg, slike andre her foreslår?
Sist endret av nso; 3. august 2016 kl. 20:19.
Om du har økonomisk ryggdekning så finn deg en privat psykolog heller enn å gå via fastlege. Dette mtp tid. Det er vanlig med ventelister for å komme til psykolog som dekkes av refusjonsordningen.

For det aller fleste så ligger det noe bak rusmisbruk. Om det er tilfelle for deg, ja det er ikke engang sikkert du selv kan svare på det. Veldig greit å få litt hjelp av fagfolk til å rydde opp i fastekjørte tankemønster og automatiserte handlinger. Ofte så er rus også situasjonsbestemt. Du skal slappe av etter middag. Et lite glass. Se en god film på kvelden. Bare et lite glass. Telefonen ringer, du chatter eller gamer. Alt dette kan være situasjoner der du handler på autopilot helt uten å ta en veloverveid avgjørelse. Eller du drikker fordi du kjeder, har vonde minner, vil glemme eller for å bli sosial. Årsaken til rusmisbruk kan være så mangt. Og fagfolk kan hjelpe deg å enklere finne svarene for deg, veilede deg til å skape nye handlemønster, slik at du enklere klarer å styre unna drikkingen i hverdagen. Så kan du heller ta kontroll over fredag og lørdagskveld på ren og skjær viljestyrke avhjulpet av litt medisiner og gode støttespillere.

Rusbruk er tungt og vanskelig - og for de fleste så kreves det innsats over tid og da er eller kan være svært viktig at en har noen med på laget. Enten det er familie, kjæreste, ruskonsulent, psykolog eller en god venn eller sponsor.

Jeg tror du alt har kjent på hvor vanskelig det er å kutte ut drikkingen, og at du derfor nå virkelig er klar for å ta kampen. Og når du nå går i krigen så sørg for å være best mulig utrustet. Medisiner, lege, psykolog, AA, nye fritidsinteresser whatever. Kjør en skikkelig combo.
Sist endret av frtoretang; 3. august 2016 kl. 20:57.
Smigret av mange gode tips her! - Takk til dere! : )

Først og fremst jobber jeg 9t hver dag, 6 dager i uka, og 2-3t på søndag. - I tillegg trener jeg 1,5t styrke 4 ganger i uken.
Så jeg har nok å drive med, kanskje litt av problemet: Jeg har ikke noe sosialt liv, og etter at mine gjøremål er gjort består resterende del av kvelden i ensomhet.. (og alkohol...)

Økonomien er ganske trang, med tanke på alle pengene som har gått, og går til rus. Slik at å betale for en psykolog ville være uaktuelt.

Som jeg spurte om tidligere, ønsker jeg å erstatte alkoholavhengigheten med noe annet; for en periode.
Med nedtrapping, og oppfølgning ifra f.eks fastlege. For på sikt å bli helt rusfri. Jeg tror ikke dette kommer til å skje "cold turkey".

Vil B-preparater hjelpe meg da? - Jeg vet godt at Benzo og lignende er et helvete å slutte med, og ønsker ingen ny avhengighet...

Sitat av nso Vis innlegg
Ett spm. Er det mulig at du har en underliggende psykisk årsak til at du drikker? Selvmedisinering ved depresjoner og andre psykiske lidelser er veldig vanlig. Kanskje å snakke med en psykolog kunne vært noe for deg, slike andre her foreslår?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke en psykolog ville løst mine problemer: Jeg er fullt klar over disse selv.
Måten jeg takler de på derimot, er helt feil.

Var faktisk hos en psykolog for 8 år siden, før rus var inne i bildet. - Følte meg helt misforstått, og tvunget
til å svare på 40-skjemaer som prøvde å putte meg i en "bås". Første, og siste gang. (pseudovitenskap)!

Ønsker ingen diagnose, da jeg selv mener jeg er helt frisk! (Forutenom avhengigheten)
Det verste måtte ha vært å bli satt inn i en bås som mental syk da problemet egentlig var noe helt annet.

- Men for å svare på spørsmålet ditt, om jeg hadde vært lykkelig, med overflod av velstand og fritid hadde ikke behovet for å drikke vært like stort.
Jeg hadde akkurat ferie i 3-uker, og drakk automatisk veldig mye mindre. Selv om jeg hadde stor mulighet. Kanskje stress er en stor faktor?

AA er noe jeg faktisk har tenkt på, men er det anonymt? Og er ikke deres såkalte 12-step progam religøst?
Sist endret av Brofist; 3. august 2016 kl. 22:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Heisann!
Synes du har kommet et godt stykke for å ta tak i avhengigheten.

Jeg følger en youtubekanal som tar for seg en del psykologi og selvrealisering. Denne kanalen har også en del videoer som går på avhengighet, korrigere uønsket atferd og lignende. Selv om dette kun gir et innblikk i konsepter, og at det er vanskelig å overføre de til handling når man står midt oppi det kan det være verd et forsøk.

Overcoming Addiction - The Root Cause Of Every Addiction https://www.youtube.com/watch?v=G5ZYV-IMIUU

Awareness Alone Is Curative - How To Auto-Correct Unwanted Behaviors
https://www.youtube.com/watch?v=qy_INVm_Pw0

Jeg mediterer hver dag, noe jeg selv føler har hjulpet meg i en rekke aspekter av livet. Sluttet å snuse, blitt mer produktiv, økt handlekraft og så videre. Kanskje det kan være noe å sjekke ut?

"Mindfulness Meditation & Addiction
Causes for addiction and how mindfulness meditation can help with them."

https://www.psychologytoday.com/blog...tion-addiction

How To Meditate - The No Bullshit Guide to Meditation
https://www.youtube.com/watch?v=wirV265ZYSw

Håper du klarer å ta tak i dette, og lykke til!
Nå føler jeg du stigmatiserer deg selv her ts. Du føler allerede på "skammen " ved å evt. ha en diagnose. Og du utelukker å gå i terapi.
Det er ikke sikkert terapi hjelper for alle, men det er og kan for veldig mange være et godt verktøy for å avklare om det er underliggende årsaker til rusbruken.

Du nevner jo selv ensomhet, stress, dårlig søvn, mareritt. Uten å stille en diagnose vil jeg si at alt dette kan være symptomer på at du ikke har det helt bra. Og at det kan være viktig å gå til fagfolk for hjelp. Kanskje finner de ut at alt dette skyldes rusbruk og at det ikke er noe i veien psykisk. Det er jo også en grei beskjed å få. Eller så finner de kanskje snev av depresjon, angst, ptsd etc. Og da kan behandling i form av terapi og medisiner hjelpe veldig godt. Og dette kan lette suget etter rus.
B preparater er siste utvei. Lett å bli glad i. Men det finnes masse annet som kan hjelpe deg. SSRI, anti-psykotika i lave doser, anti-histaminer for bedre søvn, buspiron mot angst og russug. Ja i det hele tatt det finnes råd til å dempe og hjelpe deg gjennom dette. Men det krever at du er villig til å ta i mot hjelp og at du faktisk selv ønsker å kutte rusen.

At du reagerer som du gjør på tipsene med at du utelukker og avfeier er helt vanlig - det gjør det fleste som sliter med rus. De første gangene. Etterhvert så oppdager de at de faktisk trenger profesjonell hjelp for å slutte. For mange kan den prosessen ta flere år. Vær din egen bestevenn og gjør det som er best for deg. Å søke om hjelp. Ta imot den hjelpen som faktisk finnes, å glem tidligere erfaringer, frykt for diagnoser etc. Du må fokusere på et bedre liv. For om ikke du gjør det så gjør heller ingen andre det. Å endre automatiserte vaner og handlinger er ikke enkelt - selv små endringer kan være vanskelig. Og du skal kutte ut rus. Dette er ikke tiden for stolthet.
AA er anonymt ja.