Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  465 85651
Sitat av frø Vis innlegg
man regnes ikke som et barn når man er 16 eller over. Da er man altså ikke et barn, og har sex med et barn. Like ulovlig det.
Vis hele sitatet...

For det første frø hele denne tråden handler om VOKSNE menn som forgriper seg på barn. Jada barn per definisjon altså under 16 år. Om en 16 åring eller 17 åring har sex med en på 15 så betyr ikke det at 16 åring er voksen. Klarer du å se forskjellen? Du er off-topic og du blander kortene i dine innlegg.


Sitat av frø Vis innlegg
Og det du babla om tidligere at de under 16 år er hjernedøde og ikke kan noe for sin oppførsel, burde da også gjelde om "overgriperen" er 17 år? Hvorfor skal en 17 år gammel gutt få lov til å "forgripe" seg på en 15 år gammel jente, og ikke en som er 25. Trodde loven var lik for alle.
Vis hele sitatet...

Evner du å se at det er forskjell på 15-17 åringer og 50 åringer??


Sitat av frø Vis innlegg
La meg si en siste gang at jeg er enig med deg i at loven er slik som den er, og at den BURDE være slik som den er. Jeg mener forøvrig at straffene skal være strengere. Det ENESTE jeg ikke er enig med deg i er at alle under 16 år er helt fullstendig utilregnelige og hjernedøde idioter.
Vis hele sitatet...
Hva du preiker om? Jeg har aldri kalt de under 16 for idioter. Selv om du fortsetter å gjenta den løgnen blir den ikke mer sann av den grunn. Jeg har sagt at barn under 16 ikke er like moden som en voksen mann på 50. Ser du forskjellen?
Om ikke er kanskje du et veldig godt bevis for hvorfor det faktisk er en lavalder.


Sitat av frø Vis innlegg

Det finnes baksider med lover også. Det må du prøve å forstå.
Vis hele sitatet...
At voksne 50 åringer bryter loven med 13-14 årige jenter er ikke en bakside. Det er et lovbrudd. Vi skal ikke forstå hvorfor voksne handler som gjør mot barn, vi skal reagere på det som kommer frem. Overgrep trenger ingen forklaring eller rasjonalisering. Det er galt og det er brudd på loven. Enkelt og greit.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Ødelegge liv ved at man får høre at det man gjorde var galt, huff, det finnes virkelig syke å sjalu mennesker der ute, er utrolig synd å se at ola nordmann blir bare dummere å dummere, kan ikke lenger skille mellom regler å det man kaller "human nature" følelser osv.
Vis hele sitatet...
I og med at du bruker denne tråden til å skryte om egne erfaringer så tror jeg kanskje ikke du har tatt innover deg spekteret av overgrep og konsekvensene av det. Det fører ikke til at jeg aksepterer regler blindt, men jeg tror at empiri og prinsipper er et bedre lovverk enn magefølelse, noe som har vært normen helt siden den vestlige sivilisasjon ble nettopp til en sivilisasjon. At du svært tilslørt kaller meg dum sier vel egentlig mer om deg enn om meg.


Heller ordentlig sex enn fomlete sex ikke sant? eller er du av den mening at man burde ikke få den beste "opplæringen" ? ikke overrasket i såfall, siden de fleste virker ut til å mene det samme.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at jenter i fjortenårsalderen, hvis de skal ha sex og ønsker det, burde ha sex med jevnaldrende og ikke AP-politikere i femtiårene som mener at de har et far-datter-forhold. Tilsvarende tror jeg ikke voksne burde ha sex med ungdommer som ikke er ferdigutviklet emosjonelt og mentalt. Risikoen er tilstede for å gjøre potensielt sett svært stor skade og som voksen har man tilgang på autoritet, erfaring og midler som gjør at tenåringer er en soleklart svakere part.

Tror ikke det er spesielt farlig at folk med en viss aldersdifferanse har sex i seg selv, men problemene oppstår når aldersdifferansen blir stor og maktforholdene blir drastisk asymmetriske. Som voksen burde man vite bedre og ikke utsette barn for risiko. Lovverket er der fordi ikke alle har internalisert at andre menneskers liv ikke er leketøy.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om ikke er kanskje du et veldig godt bevis for hvorfor det faktisk er en lavalder.
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag mener du det?


Sitat av ompapa Vis innlegg
At voksne 50 åringer bryter loven med 13-14 årige jenter er ikke en bakside. Det er et lovbrudd. Vi skal ikke forstå hvorfor voksne handler som gjør mot barn, vi skal reagere på det som kommer frem. Overgrep trenger ingen forklaring eller rasjonalisering. Det er galt og det er brudd på loven. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Ja sa aldri at 50 åringer som bryter loven med 13-14 årige jenter er en bakside. Det er det som er bra med loven, at disse blir tatt.
Det negative er derimot eksmplene mine, om 17 åringer som havner i helvete for det de har gjort med en frivillig 15 åring.

Edit: Frivillig og SKAMKÅT 15 åring som tydeligvis angrer på sitt valg. Og må derfor anmelde og lage et helevete ut av det*

Sitat av Yoshii Vis innlegg
At du orker, han ser jo ikke at du ikke mente det.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis. Jeg joiner deg i permisjon fra denne tråden her.

Vi skjønner hverandre ikke uansett
Sist endret av frø; 24. november 2012 kl. 19:21.
Sitat av frø Vis innlegg
Når jeg var 16 år hadde jeg sex med ei på 15. Er jeg et monster? Hun kunne likegodt anmeldt meg for voldtekt og vunnet saken. Loven er i noen tilfeller en VITS, det er jeg helt fullstendig enig i.

Men i dette tilfellet (ordfører fyren) er det forkastelig.

Ompapa, å si at folk må gå til fastlege fordi de er uenig i deg er jo bare helt på trynet. Du er alt for svart-hvit i denne saken her mener da jeg.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er Ompapa, men det finnes faktisk pene 15 åringer, som gjerne ikke sier at de er 15 år. Men da jeg fylte 18 bestemte jeg meg av prinsipp å ikke gå 3 år under meg, bare prinsipp ikke noe annet.

(jeg høres vell ut som en pedofaen i dine ører nå, kan forøvrig si at jeg liker best jenter i samme alder eller helst eldre enn meg. Måtte bare få sakt det så du ikke henviser meg til fastlege )
Vis hele sitatet...
Du er så usaklig at jeg egentlig ikke burde kommentert dine innlegg.

Ja jeg mener oppriktig at om voksne mennesker og da mener jeg voksne! [Les ikke 17 åringer] feks en 40 eller 50 åring har sex med barn under 16 år så er de avvikere. Om voksne fantaserer om sex med barn under 16 er de kanskje i et grensetilfelle og bør derfor søke hjelp hos sin fastlege FØR de evt. forsøker å leve ut sine lyster.

Dette handler ikke om at jeg ser på saken som svart/hvit. Det handler om lovverket vårt, det handler om at voksne mennesker med makt og myndighet ikke skal utnytte sine posisjoner til begå overgrep mot barn under den seksuelle lavalder. Barn som er i en alder som gjør dem lettpåvirkelige og mottakelig for manipulasjon.

At du ligger med ei på 15 når du er 16 bryr meg ikke i det hele tatt. Om du var 50 år derimot og jenta var mindreårig så var det en avvikende handling og et lovbrudd.

At du mener jeg går hardt ut i denne tråden får så være. Jeg har rygg til å bære det. Jeg kan ikke akseptere at folk skal få slenge rundt seg med propaganda uten å bli sagt imot. Å latterliggjøre lovverket og den seksuelle lavalder er for meg helt uforståelig og virker for meg som de som har gjort det i denne tråden har en helt egen agenda der de forsøker å fronte sine synspunkter heller enn å være en del av debatten.
Når faller dommen i denne saken?
Ble det sagt innen 4 uker på siste dag i retten? Da blir det vel i løpet av uka som kommer.
Sist endret av ompapa; 25. november 2012 kl. 19:57.
Sitat av ompapa
FN's barnekonversjon, artikkel 1:
"a child means every human being below the age of eighteen years"
http://www2.ohchr.org/english/law/crc.htm
Vis hele sitatet...
Sitat av ompapa Vis innlegg
For det første frø hele denne tråden handler om VOKSNE menn som forgriper seg på barn. Jada barn per definisjon altså under 16 år.
Vis hele sitatet...
Vi hadde denne diskusjonen tidlig i tråden, da var du helt klart på at man er barn til man er 18.. fordi det var det som hjalp arguementasjonsrekken din da.

Beklager, selv om du generelt poster saklige og gode poster i andre tråder, så tror jeg du har litt for mye følelser og litt for stort behov for å ha rett i denne saken til at du klarer å beholde gangsynet helt.
Jeg var uklar der, det jeg forsøkte å få frem var at alle under 16 år regnes som barn i henhold til lovverket vårt og den seksuelle lavalder. Skulle ha skrevet det fremfor å bare skrevet definisjon. Flott at du oppdaget det så fikk jeg rettet det opp.

Føler ikke på noen måte at jeg har behov for å ha rett i denne saken.
Jeg har selvsagt mine meninger og de står jeg for å de har jeg også rygg til å bære selv om det faller andre tungt for brystet.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Du er så usaklig at jeg egentlig ikke burde kommentert dine innlegg.


At du mener jeg går hardt ut i denne tråden får så være. Jeg har rygg til å bære det. Jeg kan ikke akseptere at folk skal få slenge rundt seg med propaganda uten å bli sagt imot. Å latterliggjøre lovverket og den seksuelle lavalder er for meg helt uforståelig og virker for meg som de som har gjort det i denne tråden har en helt egen agenda der de forsøker å fronte sine synspunkter heller enn å være en del av debatten.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke usaklig. Holder meg til saken. Kommenterte bare dine angrep.

Propaganda.. hæ?

Jeg er fullt klar over at denne tråden handler om "VOKSNE" menn som "forgriper" seg på små barn. Det eneste jeg sa var at jeg synes det er snodig oppførsel fra begge sider når sånne tragiske ting skjer. Selv om jeg mener ansvaret ligger på den "VOKSNE", som du, og alle andre sier. Er det så vanskelig å forstå at jeg synes det er rart at folk oppfører seg sånn? Du synes kanskje ikke det, men jeg synes det. Jenter blir fortere modne enn gutter. De begynner også tidligere å eksperimentere med eldre folk (ikke nødvendigvis folk som er40 år eldre...). De kan være dumme, og derfor har vi en sexuell lavalder, fordi de vet ikke nødvendigvis hva de driver med.

Du sier at jenter roter med 50 år gamle griser fordi de ikke vet hva de gjør. Vet de hva de gjør hvis de roter med en på 17? Er det da sånn at de plutselig har vett i skallen og vet hva de driver med?
Juridisk sett, hvorfor skal ikke en 17 åring straffes for å forgripe seg, mens en 50 åring skal, når loven er klinkende klar? Dette barnet visste som sakt ikke hva hun drev med.

Derfor synes jeg det skal settes klare grenser og lover her, og ikke sånn som det er nå at en 17 åring kan straffes for å ha frivillig sex med en 15 åring (enten du vil godta det eller ikke så skjer det faktisk).

Regler skal være like for alle, og ingen skal bryte regler. Derfor mener jeg at denne reglen er en vits (om jeg kan si det på den måten). Kan de ikke da lage en offisiel regel som sier at hvis aldersforskjellen er mindre enn 3 år så er det lov? Sånn som susanne nevnte det tydeligvis var. Men som enkelte episoder jeg har bevitnet sier det motsatte.

Det var ikke jeg som begynte å gå offtopic, det var du som tok helt av fordi jeg mente at jenter er rare, og ABSOLUTT ikke noe mer enn det Det du nekter å forstå er at vi er enige i denne sepsifikke saken (ordfører saken), du bare nekter. Det vi derimot er uenige i er "offtopic" temaene som ble tatt opp.

Vi er kanskje litt off-topic her. Men det er da relevant til saken. Hva annet skal vi diskutere i denne tråden, ingenting? Hvem som er skyldig/uskyldig? Det er ikke noe tvil om hvem som er skyldig i denne saken så jeg ser ikke noe vits å diskutere det.
propaganda er forøvrig når du sier noe som du vet ikke stemmer, for å overbevise eller få folk på din side. Det er ikke det jeg sitter og gjør.

"Propaganda betegner i moderne språkforståelse en ensidig fremstilling av informasjon for at mennesker skal ta stilling til en sak på en bestemt måte" -wikipedia

Sitat av ompapa Vis innlegg
Å latterliggjøre lovverket og den seksuelle lavalder er for meg helt uforståelig
Vis hele sitatet...
La ikke merke til den quoten der. Men da skjønner jeg jo. Du har aldri erfart eller bevitnet at dette lovverket KAN (ja kan, bare kan, prøv å legg merke til order "kan") ødelegge liv, eller bare ødelegge rullebladet til en kompis og kaste han i fengsel. Vet ikke om du forstår at det KAN skje...

Lovverket generelt i dette landet kan latterliggjøres på så altfor mange områder, våkn opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frø Vis innlegg
Juridisk sett, hvorfor skal ikke en 17 åring straffes for å forgripe seg, mens en 50 åring skal, når loven er klinkende klar? Dette barnet visste som sakt ikke hva hun drev med.
Vis hele sitatet...
Fordi lovverket seier at personer som er jambyrdige i alder og utvikling kan ha sex fritt. To tolvåringer kan ha sex om dei vil. En sekstenåring og en femtenåring kan ha sex om dei vil. Poenget er å beskytte born under seksten mot overgrep, ikkje hindre dei i frivillig sex. (kilde)
Sitat av frø Vis innlegg
Derfor synes jeg det skal settes klare grenser og lover her, og ikke sånn som det er nå at en 17 åring kan straffes for å ha frivillig sex med en 15 åring (enten du vil godta det eller ikke så skjer det faktisk).
Vis hele sitatet...
Her er det altså du som har misforstått lovverket.
Dere kommer med disse kildene om at det er umulig for en 15 åring å utnytte denne loven. Dere skal få lov til å tro at det er sånn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frø Vis innlegg
Dere kommer med disse kildene om at det er umulig for en 15 åring å utnytte denne loven. Dere skal få lov til å tro at det er sånn.
Vis hele sitatet...
Om ein av partane i eit seksuelt forhold ønsker å utnytte lovverket, så er det eit problem - ja. Men det har med at det er veldig vanskelig å bevise i etterkant kva som er frivillig seksuell aktivitet og ikkje - og ei blankofullmakt på t.d. tre år vil ikkje vere heilt heldig. T.d. kan jo en attenåring få ei viss makt, ved at vedkommande har førerkort og penger, noko ein femtenåring ikkje har.

Så å lage eit lovverk som er absolutt rettferdig er ikkje enkelt. Kanskje folk burde begynne å tenke litt meir på kven dei har sex med om det er eit problem?
Sitat av frø Vis innlegg
Dere kommer med disse kildene om at det er umulig for en 15 åring å utnytte denne loven. Dere skal få lov til å tro at det er sånn.
Vis hele sitatet...
Alle lover kan utnyttes, sånn er det. Det er derfor man generelt sett ikke burde ha sex med mindreårige eller folk som er f.eks. veldig fulle eller emosjonelt sårbare fordi ting kan oppfattes forskjellig og man stiller seg selv i en sårbar posisjon. Det er jo tydelig at du har en kompis som har kommet i trøbbel ved sex med mindreårige:
Du har aldri erfart eller bevitnet at dette lovverket KAN (ja kan, bare kan, prøv å legg merke til order "kan") ødelegge liv, eller bare ødelegge rullebladet til en kompis og kaste han i fengsel.
Vis hele sitatet...
.

Uten at det er spesielt lurt å gå inn på spesielle hendelser så kan jeg si at generelt sett så vil vennene til overgripere aldri tro at vennen er en overgriper. Man kan begå overgrep også uten å forstå det selv.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Alle lover kan utnyttes, sånn er det. Det er derfor man generelt sett ikke burde ha sex med mindreårige eller folk som er f.eks. veldig fulle eller emosjonelt sårbare fordi ting kan oppfattes forskjellig og man stiller seg selv i en sårbar posisjon. Det er jo tydelig at du har en kompis som har kommet i trøbbel ved sex med mindreårige:
.

Uten at det er spesielt lurt å gå inn på spesielle hendelser så kan jeg si at generelt sett så vil vennene til overgripere aldri tro at vennen er en overgriper. Man kan begå overgrep også uten å forstå det selv.
Vis hele sitatet...
Takk for en rolig kommentar.

Nei du har et poeng der. Kan jo aldri vite. Selv om denne personen var som alle andre jenter på festen. Kåt og klengete.

Jeg vil ikke kalle det et overgrep om en 15 åring overbeviser folk om at hun er 17 og lar en gutt "overgripe" henne. Selv om det ifølge norsk lov er det.

Det eneste jeg ville si var at alle jenter under 16 år er ikke så uskyldige (vi ser bort ifra ordfører saken). Og du har tydeligvis forstått det. good.
Sitat av frø Vis innlegg
Jeg vil ikke kalle det et overgrep om en 15 åring overbeviser folk om at hun er 17 og lar en gutt "overgripe" henne. Selv om det ifølge norsk lov er det.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke et overgrep hvis det er samtykkende seksuell omgang og aldersdifferansen er på et år. Det får du ikke dømt noen på med mindre den yngre parten f.eks. er langsomt utviklet. Hvis det ble anmeldt som voldtekt vil det være straffbart uansett aldersdifferanse.
Dømt for sex med mindreårig. Aldersforskjellen var 2 år i og med at han var 17 og hun 15.
Interessant å se hvor mye en sak som dette fenger. Kanskje ikke så rart.. lurer på om det hadde vært like stor interesse rundt saken om den handlet om hvitvasking av penger...
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Interessant å se hvor mye en sak som dette fenger. Kanskje ikke så rart.. lurer på om det hadde vært like stor interesse rundt saken om den handlet om hvitvasking av penger...
Vis hele sitatet...
Denne saken fenger jo fordi det er en spesiell sak. En alvorlig sak. Også selvfølgelig fordi en politikker er involvert

Hvitvasking av penger er noe jeg selv kunne gjort hadde jeg hatt muligheten eller masse svarte penger, så det er ikke så interressant eller sjokkerende å lese om.
Sitat av frø Vis innlegg
Dømt for sex med mindreårig. Aldersforskjellen var 2 år i og med at han var 17 og hun 15.
Vis hele sitatet...
Selv om vi er off topic igjen
Det du sier virker ikke umiddelbart plausibelt. Har veldig vanskelig for å se at retten vil dømme en 17 åring for sex med mindreårig når aldersforskjellen bare er 2 år og jenta er 15. Er du helt sikker på at anmeldelse om dom gjaldt sex med mindreårig og ikke feks voldtekt? Når var dette? Det er vel mulig å søke opp alle dommer er det ikke?
Sist endret av ompapa; 25. november 2012 kl. 23:07.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Selv om vi er off topic igjen
Det du sier virker ikke umiddelbart plausibelt. Har veldig vanskelig for å se at retten vil dømme en 17 åring for sex med mindreårig når aldersforskjellen bare er 2 år og jenta er 15. Er du helt sikker på at anmeldelse om dom gjaldt sex med mindreårig og ikke feks voldtekt? Når var dette? Det er vel mulig å søke opp alle dommer er det ikke?
Vis hele sitatet...
I motsetning til hva som virker som folkemeninga her i tråden er det ikke lov å pule femtenåriger. Heller ikke for søttenåringer. Det er en åpning i loven for at man kan droppe straff om de er jevnbyrdige. Typisk blir det vurdert alder, eventuelle mentale skavanker, om de er i et etablert forhold og om det er noen grad av utnyttelse. Hvis det er noen grad av utnyttelse i det hele blir det somregel straff.

Teoretisk sett kan to femtenåriger straffes for å ha ligget med hverandre, men jeg vet ikke om noen tifeller der det har skjedd (og tror ikke de finnes eller vil oppstå).

Nå mistenker jeg sterkt at hele historien på 15/17-åringene ikke kommer fram her. Sånn historien ble lagt fram burde det ikke ført til straff, men det er jo ikke akkurat sånn at overgripere forteller sannheten om sine overgrep.

Og hva enn man kan si om femten år gamle jenter havner de svært sjelden på toppen av kjønnsorganet ditt med mindre du har gjort en viss egeninnsats.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Når faller dommen i denne saken?
Vis hele sitatet...
Fant dette:

Sitat av Tingrettsdommer Torun Elise Kvisberg 2 nov 2012
Dommen faller trolig først om flere uker, men tingrettsdommer Torun Elise Kvisberg ville ikke anslå noe om hvor lang tid hun og meddommerne trenger på å vurdere bevisene og skrive domspremissene.

– Og til dere pressefolk, det kommer ingen signaler herfra om når dommen faller før det avklart med aktørene. Det har ingen hensikt å ringe meg i mellomtiden, sa Kvisberg henvendt til et fulltallig mediekorps som fulgte sakens siste dag.
Vis hele sitatet...
Sist endret av ompapa; 26. november 2012 kl. 00:15.
Hm hadde glemt denne posten.
Det var på TV her om dagen at dommen kommer 17 desember.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja, da venter vi på dommen!
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sitter på jobb og venter på dommen. Hvis han får en mild dom så lurer på hva som er galt med norsk rettsvesen.
Og han ble dømt! Overtredelse av straffelovens paragraf 195 og 196 pluss at han må betale 150 000 i oppreisning og saksomkostninger.

Nå er det lov å kalle ham en gris offesielt!

Må si jeg er glad han ble dømt! Hadde han ikke blitt dømt hadde det vært dårlig nytt for alle som blir utsatt for en sånn fyr i fremtiden.

Fire år i fengsel, får han.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Og han ble dømt! Overtredelse av straffelovens paragraf 195 og 196 pluss at han må betale 150 000 i oppreisning og saksomkostninger.

Nå er det lov å kalle ham en gris offesielt!

Må si jeg er glad han ble dømt! Hadde han ikke blitt dømt hadde det vært dårlig nytt for alle som blir utsatt for en sånn fyr i fremtiden.

Fire år i fengsel, får han.
Vis hele sitatet...
Velfortjent. Det han gjore er noe du ikke skal gjøre som en voksen mann. Tror vi alle er glad han ble dømt. Jeg brekker meg nesten når jeg tenker på den lille jenta og hva hu må ha følt når grisen hadde samleie med hu.
Bra for jenta at hun vant. Ble nesten dårlig igår da Våga AP mente Øygård kunne fortsette i partiet om han ble frikjent.
Dette sa de til tross for alt som ble erkjent i skype.

4 år viser at også retten ser alvoret i overgrepet.
Øygårds flaue forsøk på å uskyldidgjøre seg og sin rolle i det hele ble ikke funnet troverdig - til tross for Øygårds kampanje i forkant av rettssaken og hans elendige bortforklaringer på ordbruken i sms og skype meldingene.

Men hva skjer om han anker?
Kan det bli en helt ny rettssak der det kan bli lagt frem andre tiltalepunkter eller vil anken medføre at det kan legges til nye punkter i tiltalen - tenker på skype meldingene.
Sist endret av random67489; 17. desember 2012 kl. 10:23.
Noen som har lyst til og ta en oppsummering på 2 settninger om hva han har gjort ?
Øygård ble dømt for sex med en 13 år gammel jente og utnyttet henne grovt. Han ble dømt til 4 års fengsel og til å betale 150K i erstatning.
Sist endret av random67489; 17. desember 2012 kl. 10:30.
De legger mye vekt på skypesamtalene i dommen, at komminikasjonen var seksualisert og kjæresteaktig, og at han ikke fremstår som en fars- eller omsorgsfigur som han har prøvd å late som selv. Så riktig! Jeg er så glad for denne dommen!
Han fikk 4 års fengsel for dem som vil vite det :-)
Sitat av Susanna Vis innlegg
De legger mye vekt på skypesamtalene i dommen, at komminikasjonen var seksualisert og kjæresteaktig, og at han ikke fremstår som en fars- eller omsorgsfigur som han har prøvd å late som selv. Så riktig! Jeg er så glad for denne dommen!
Vis hele sitatet...

Ja dommen er ute tvil knusende for Øygård. Han forsøkte jo liketil å få retten til å tro at de nærmest hadde sitt eget språk der ord hadde en annen betydning og fremstilte jenta som den som var førende på skype. En mann som helt klart ikke ser alvoret i det han har gjort og som er frekk nok til å forsøke å sverte den unge jenta og så tvil om hennes troverdighet.

Dommen er en seier for denne jenta og en seier også for rettsstaten.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Noen som har lyst til og ta en oppsummering på 2 settninger om hva han har gjort ?
Vis hele sitatet...
Sexa med ei jente på 14. Påstår de hadde et "far-datter-forhold". Snakka grisete med hu på skype. prøver å legge skylden på jente ved å si at hu la opp til det og var veldig seksualisert.

Prøvde seg også på en forklaring om at politiet missforstod dialektord i skypesamtalen fordi "naken" betyr "lettkledd"
Jeg bare spør, er det nå bevist at han har hatt sex med hu? Jeg har hørte bare at han hadde hatt litt.. Grisete skypesamtaler.
Det er vel to ting som har skjedd.

1. De har bestemt seg for at siden Øygard juger, så er alt jenta sier sant.

2. Istedenfor å sørge for at han blir dømt for usømmelig atferd eller utnyttelse av autoritetstillling, som han uten tvil er skyldig i fra skype-loggene, har de dømt han for å ha sex med ei mindreårig jente... uten en fnugg av tekniske bevis eller andre vitnemål enn jenta selv.. på ei jente som overhodet ikke viste normale overgrepssympton da.

Dette er kort og godt noe så merkelig som et justismord på en åpenbart skyldig, og usmakelig, person.
Han fucka vel greit opp for seg selv med å snakke om "hemmelig" språk og la skylden på jenta.

Uansett så tviler jeg ikke på at han er skyldig, fortjente dommen han fikk.
Det hadde visst også mye å si med vitnemålene til disse voksne elskerinnene han har hatt. Han har visst vært intens, innpåsliten og masete med dem også da de forsøkte å gjøre slutt, oppførsel som minner mye om den som er dokumentert overfor ungjenta den siste tiden.

Men det rareste av alt - hvordan KAN kona hans stå og støtte ham gjennom alt dette? Når den ene elskerinnen etter den andre kommer i vitneboksen i tillegg til det barnet han åpenbart har hatt et svært upassende forhold til.

Helt ubegripelig. Jeg skulle gjerne studert den dama der litt.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Men det rareste av alt - hvordan KAN kona hans stå og støtte ham gjennom alt dette? Når den ene elskerinnen etter den andre kommer i vitneboksen i tillegg til det barnet han åpenbart har hatt et svært upassende forhold til.

Helt ubegripelig. Jeg skulle gjerne studert den dama der litt.
Vis hele sitatet...
Det kan hende at det bare er et spill for galleriet at kona fortsatt står ved hans side. Hadde hun gått fra han offentlig, ville det sett svært dårlig ut for Øygard, da man kunne trukket konklusjoner ut fra avgjørelsen til kona.
Sist endret av danielsk; 18. desember 2012 kl. 00:35.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er vel to ting som har skjedd.

1. De har bestemt seg for at siden Øygard juger, så er alt jenta sier sant.

2. Istedenfor å sørge for at han blir dømt for usømmelig atferd eller utnyttelse av autoritetstillling, som han uten tvil er skyldig i fra skype-loggene, har de dømt han for å ha sex med ei mindreårig jente... uten en fnugg av tekniske bevis eller andre vitnemål enn jenta selv.. på ei jente som overhodet ikke viste normale overgrepssympton da.

Dette er kort og godt noe så merkelig som et justismord på en åpenbart skyldig, og usmakelig, person.
Vis hele sitatet...

Du sier det minner om justismord - mitt svar blir at den domfelte hadde all mulighet til å innrømmet skypesamtalen men lot være trygg på at den var slettet. Ordføreren har derimot vist seg å være spekulerende, kalkulerende og ute av stand til å skjønne og forstå alvoret i det han har gjort. At han ennå har brukt så mye tid på å forsøke å sette skylden over på den unge jenta sier sitt. Det viser for meg og for retten at han hadde noe å skjule. Jenta er ikke tatt i en eneste løgn under rettssaken mens ordføreren stadig blir tatt i forsøk på å omgå sannheten og pynte på virkeligheten - alltid til egen fordel så klart.

I de aller fleste overgrepssaker mangler det videobevis av ugjerningen. Ofte mangler også fellende bevis som DNA. Er alle dømte da ofre for justismord?

Jeg er dog enig i at tiltalen var mangelfull og dårlig vurdert. Og maks fengselsstraff for brudd på str.l §193 er vel 6 års fengsel slik at tiltalte faktisk kunne blitt dømt til 6 års fengsel uten fnugg av tvil all den tid han jo rekrutterte den unge jenta fra arbeiderpartiets ungdomsorganisasjon.
Sist endret av random67489; 18. desember 2012 kl. 01:04.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du sier det minner om justismord - mitt svar blir at den domfelte hadde all mulighet til å innrømmet skypesamtalen men lot være trygg på at den var slettet. [..]
Vis hele sitatet...
Jepp, selvfølgelig dro han ikke fram de elementene som viste at han var skyldig i usømmelig atferd. Jepp, han jugde og forsøke å vri seg unna at noe som helst hadde skjedd...

... men som du sier er dette tegn på at han hadde noe å skjule. Noe han uomtvistelig hadde, fordi skype-loggene er så sterke bevis på usømmelig atferd som man kan få. Han bestrider ikke engang at de er ekte. Jævelen er definitivt skyldig i lovbrudd... problemet er bare at det hersker faktisk tvil om lovbruddet han har blitt dømt for:

.. beskrivelsene jenta kom med av hvor traumatisk og ekkelt det var når han trengte seg på hu første gang henger ikke helt på greip med at hun deretter har spist middag med han og kona jevnlig, grisepratet frivillig på skype og fortsatt å se han i mange år. Jeg tror du må være veldig blindet av følelser for å ikke se at denne jenta etter all sannsynlighet har vært litt vel kreativ med sannheten.. og spørsmålet er faktisk ikke bare om de har hatt sex eller ikke, det er om de har hatt sex før hun nådde seksual lavalder.

.. så om man skal kalle det justismord eller ikke blir litt hipp-som-happ; men jeg har veldig vanskelig for å skjønne at noen kan mene det ikke er rimelig tvil om at de har hatt sex før hun nådde seksuell lavalder.
Sist endret av DumDiDum; 18. desember 2012 kl. 02:09.
I lys av det som er kommet frem i retten, vitnene som kunne fortelle at at de opplevde ex-ordføreren som truende og pågående når de forsøkte bryte og hvor enkelt ex-ordføreren faktisk forsøker å omgå sannheten så er vel dommen helt grei. Jeg tror man er i overkant opptatt av konspirasjonsteorier om man tror at alt dette er oppspinn og fritt diktet opp av ei ung jente på 14-15 som hun vel var når anmeldelse ble levert. Faktisk sier jo retten at jenta forklarer seg konsist gjennom både avhør og i retten og de derfor ikke finner noen grunn til å trekke det hun sier i tvil. Hos ex-ordføreren er det derimot så mye som viser at han omgår sannheten at han nærmest dømte seg selv i sin nær komiske kamp for å velte ansvaret over på den unge jenta og fordreie fakta.

Alt i alt synes jeg dommen er helt grei sett i lys av hva han var tiltalt for. Men jeg er skeptisk til at §193 ikke var tatt med i tiltalen - men det ville kanskje ikke spilt noen rollen i forhold til soningstid?
Sist endret av random67489; 18. desember 2012 kl. 02:52.
Sitat av Bishop Vis innlegg
Synes saken får unødvendig mye spalteplass i nettavisene. Det er selvfølgelig en alvorlig sak, men VG (f.eks) kjører jo 22 juli stil, med studio, eksperter og twitterfeed.

Mens denne saken nærmest blir oss tvangsforet, så er det særdeles lite å lese om resten av verden som er i ferd med i bli revet i 2 i midtøsten.
Vis hele sitatet...
Det er i slike tider jeg leser Klassekampen og DN
Sist endret av Oransje; 18. desember 2012 kl. 08:21.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. beskrivelsene jenta kom med av hvor traumatisk og ekkelt det var når han trengte seg på hu første gang henger ikke helt på greip med at hun deretter har spist middag med han og kona jevnlig, grisepratet frivillig på skype og fortsatt å se han i mange år. Jeg tror du må være veldig blindet av følelser for å ikke se at denne jenta etter all sannsynlighet har vært litt vel kreativ med sannheten.. og spørsmålet er faktisk ikke bare om de har hatt sex eller ikke, det er om de har hatt sex før hun nådde seksual lavalder.
Vis hele sitatet...
Denne saken handler vel ikke om voldtekt eller ufrivillig sex? Slik jeg forstår saken har jenta har følt hun har vært i et kjæresteforhold. Det er altså ikke snakk om voldtekter. Overgrepet går ut på at en mye eldre mann utnytter en ung jente under seksuell lavalder til seksuell omgang.

At dene unge jenta som tror hun er i et kjæresteforhold har jevnlig kontakt og griseprater på skype skjønner jeg ikke helt at du tolker dithen at jenta ljuger (eller er kreativ med sannheten)..
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jepp, selvfølgelig dro han ikke fram de elementene som viste at han var skyldig i usømmelig atferd. Jepp, han jugde og forsøke å vri seg unna at noe som helst hadde skjedd...
Vis hele sitatet...
Han hadde sjansen til å fortelle politiet om blant annet skypesamtalene men valgte å la det være fordi han regnet det som sikkert at alt av logger var slettet - det sier litt om hvilken kar vi har med å gjøre.

Det at mannen bevist ljuger i retten og forsøker å fordreie sannheten har svekket mannens troverdighet og vist både retten og meg at han er en slu og beregnende kar som er kynisk og en god nok manipulator til liketil å få lurt med vitner på deler av galskapen - som å forsøke å bortforklare orde naken slik ordet var i konteksten til alt det andre i skypemeldingen - og det var jo ikke få vitner han fikk manipulert inn i rettssaken.

Det eneste slik adferd viser er at vi har med en kald og kynisk mann å gjøre.



Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... men som du sier er dette tegn på at han hadde noe å skjule. Noe han uomtvistelig hadde, fordi skype-loggene er så sterke bevis på usømmelig atferd som man kan få. Han bestrider ikke engang at de er ekte. Jævelen er definitivt skyldig i lovbrudd... problemet er bare at det hersker faktisk tvil om lovbruddet han har blitt dømt for:
Vis hele sitatet...

Her er vi helt enige - dette punktet skulle vært med i tiltalen.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. beskrivelsene jenta kom med av hvor traumatisk og ekkelt det var når han trengte seg på hu første gang henger ikke helt på greip med at hun deretter har spist middag med han og kona jevnlig, grisepratet frivillig på skype og fortsatt å se han i mange år. Jeg tror du må være veldig blindet av følelser for å ikke se at denne jenta etter all sannsynlighet har vært litt vel kreativ med sannheten.. og spørsmålet er faktisk ikke bare om de har hatt sex eller ikke, det er om de har hatt sex før hun nådde seksual lavalder.
Vis hele sitatet...

Det er en grunn for at det eksisterer en seksuell lavalder. Og det er jo nettopp fordi en ønsker at de skal være voksne nok til å takle å ha sex. Og selvsagt også for å beskytte barn mot overgripere.

At en ordfører kjøper seg tillit gjennom kostbare gaver og masse oppmerksomhet mot ei ung jente i hans ungdomsparti og ved å snakke opp seg og sin rolle i norsk politikk og sitt vennskap med statsiministeren og dermed friste med fremtidsdrømmer for jenta i politikken - for å så å brutalt misbruke denne tilliten til å kreve seksuelt samkvem - det er så kalkulerende og så utrolig kynisk at jeg faktisk ikke er i noe tvil om at sex har funnet sted mellom dem. Han var en 50 år gammel mann og hun var fortsatt et barn.

Og han har manipulert seg til sengs med denne jenta på en så utspekulert måte at det er klart slikt lager kaos i følelseslivet til et barn. Så ja det har nok føltes både traumatisk, ekkelt og kaotisk på samme tid. Samtidig viser jo saken at ex-ordføreren har hatt en plan. Etter overgrepene har han brukt tid på premiering. Det har vanket gaver, middager, reiser og lovnader. Kurtisering og frieri. At det skal bli dem to. At han elsker henne. Det finnes 5.000 sms som bekrefter og dokumenterer alt dette. Pluss alt fra skype. Det er ikke bare et isolert tilfelle av overgrep som har funnet sted - men gjentatte overgrep over et lengre tidsrom. Av en mektig person som har kjøpt seg tillit.

Er det noe jeg er sikker på i denne saken så er det at jentas forklaring ikke har falt i staver under rettssaken - hun er ikke tatt i løgn men motparten er. Gjentatte ganger. Vi vet alle hvem løgneren er i denne saken og vi vet alle hvem som har forsøkt å unngå sannheten og hvem som har kjørt en pr kampanje før og etter at saken startet. Og det viser også noe av alvoret her. Mannen er totalt ute av stand til å ta inn over seg at han er en forbryter. I hans verden har han ikke gjort noe galt. Han ser ikke på sex med småjenter som en forbrytelse - det virker som han føler det hans rett som en mektig mann å plukke ut ungpiker han kan bruke som sitt leketøy.



Det eneste denne saken får meg til å tenke over er at kan det virkelig være bare en jente han har misbrukt? Med all manipulasjonen og kynisme han har vist under rettens gang så lurer jeg på hvor mange flere små ungpiker denne mannen egentlig har ødelagt.

Slike forbrytere å stoppes og det er kun positivt at denne saken har fått et voldsomt medietrykk. For da kan det lettere unngåes at denne mannen noen gang kommer i en posisjon hvor han igjen får muligheten til å ødelegge ungdomstiden til uskyldige barn.
Rettsaken viser bare at det er helt greit å ha sex med små barn, bare du ikke dreper dem.

Mette Yvonne Larsen, som representerte ofrene i 22 juli saken valgte i denne runden å forsvare et seksuelt rovdyr.

Samtidig som hun har sagt at barnevernssaker har vært hennes viktigste praksis, så når det kommer til stykke så forsvarer hun et rovdyr som liker små små jenter, så blir jeg ganske kvalm.

Men 4 års fengsel så må han vel sone 9 -12 måneder eller mindre pga kameratskapet han har til AP. Han ser vel ikke engang innsiden av en mur engang velger jeg å anta.
Onibawan:
Små små jenter? hvor små er da de som er enda noen år yngre? så små at dem ikke sees engang?

Hva er det Mette Yvonne Larsen har sagt om den her saken? har du link til den?.
Onibawan det kan jo virke merkelig at noen forsvarer slike mennesker men vi lever jo tross alt i en rettsstat.
Og da må alle ha rett til en advokat. Om ikke denne Larsen hadde tatt saken så ville jo en annen advokat tatt saken.
Nytter ikke å være frustrert og forbannet på Larsen. Hun gjør jo bare jobben sin. Og en kan heller ikke være forbannet på at han har advokat - uten advokat for de tiltalte ville jo landet vårt vært en bananrepublikk. Kameraderi tror jeg ikke har vært et et tema i denne saken - 4 års fengsel sier jo det ganske klart. Når det gjelder soning av rettskraftig dom må nok også ex-ordføreren forholde seg til de reglene som gjelder vanlige folk. Hverken mer eller mindre.
Sist endret av random67489; 18. desember 2012 kl. 15:23.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Rettsaken viser bare at det er helt greit å ha sex med små barn,
Vis hele sitatet...
Kall en spade for en spade.. Jenta var tenåring, og med respekt for alle jenter så er de ikke små barn når de har fylt tretten.. I så fall (små barn) har de et eller annet mentalt handikap. Ei jente på tretten klarer faktisk å tenke selv og ha et følelsesliv! (Jeg er far til to jenter, begge godt over 21 år gamle nå..)

Det forundrer meg sterkt at en mann faktisk kan dømmes til fire år i fengsel KUN utfra påstander fra ei jente og en utskrift fra skype som vitterlig ikke beviser annet enn usømmelig kommunikasjon.
Vi så vel alle nyhetene om hun som anmeldte sin egen far for overgrep for to år siden for så å trekke dette nå nylig.
Hvorfor ikke innføre løgndetektortest i sånne saker (hvor vi har påstand mot påstand)? Hvor begge parter undersøkes mot sakens spørsmål?
Og eventuelt kun benytte resultatet som en veiledning for dommer ved tvil?

For å terpe litt på denne saken: http://www.gd.no/nyheter/article6401941.ece
Jussprofessor: – Hennes troverdighet ble avgjørende
Vis hele sitatet...
Jaha! Vi som har opplevd hvor engasjert og TROVERDIG en tenåring kan være for å få rett vet at dette alene ikke nødvendigvis bør holde!
Enhver ungdom har vel oppført tidenes skuespill for sine foresatte for å bortforklare noe dumt vedkommende har gjort (beskyldt for å røyke / drikke?)..
Og til nevnte sak:
Oslo:
Datter tilsto falsk incest-anmeldelse

En 48 år gammel mann ble i to rettsrunder dømt til seks års fengsel for å ha voldtatt sin mindreårige datter. I høst innrømmet jenta å ha løyet om overgrepene.Foruten jentas beskrivelser og forklaringer til helsepersonell hun hadde betrodd seg til, forelå det ingen bevis i saken.
Vis hele sitatet...
http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=70616

Hva tenker du om den siterte teksten nå?
Jussprofessor: – Hennes troverdighet ble avgjørende
Sist endret av woff; 18. desember 2012 kl. 15:58.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Rettsaken viser bare at det er helt greit å ha sex med små barn, bare du ikke dreper dem.

Mette Yvonne Larsen, som representerte ofrene i 22 juli saken valgte i denne runden å forsvare et seksuelt rovdyr.

Samtidig som hun har sagt at barnevernssaker har vært hennes viktigste praksis, så når det kommer til stykke så forsvarer hun et rovdyr som liker små små jenter, så blir jeg ganske kvalm.

Men 4 års fengsel så må han vel sone 9 -12 måneder eller mindre pga kameratskapet han har til AP. Han ser vel ikke engang innsiden av en mur engang velger jeg å anta.
Vis hele sitatet...
Mette Yvonne Larsen dreit imo skikkelig på draget da hun valgte å forsvare ved å legge skylden på jenta. (hun la opp til det, hun var den ledende parten, hun var seksualisert)

Tor-Erling Staff, Geir Lippestad og mange fler har representert noe av de verste av de verste, og gjort det med verdighet. Mette Yvonne Larsen er ikke mye til kvinne.
Sitat av woff Vis innlegg
Kall en spade for en spade.. Jenta var tenåring, og med respekt for alle jenter så er de ikke små barn når de har fylt tretten.. I så fall (små barn) har de et eller annet mentalt handikap. Ei jente på tretten klarer faktisk å tenke selv og ha et følelsesliv! (Jeg er far til to jenter, begge godt over 21 år gamle nå..)
Vis hele sitatet...

Så du ville syntes det var helt greit om et par 50 åringer dreiv å knuller døtrene dine når de var 13 år gammel? Er det kanskje du som har et mentalt handikap?