Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1625
Jeg har i lengre tid vert misbruker av heroin. Mer nøyaktig ca 4,5 år. Det begynte som vanlig i det små og utviklet seg videre til et større misbruk og på slutten lå jeg på nærmere 1 gram om dagen. Noe som koster ca 1000 kroner per dag om man ikke kjøper inn større kvanta. Jeg som (utrolig nok) har klart å holde på jobben min har jo vert heldig med tanke på det. Store kvanta i begynnelsen av måneden, men når pengene og stoffet tok slutt bar det ut på større og mindre tyverier for å opprettholde misbruket mitt. 1 gram er en rimelig høy dagsdose og det sier seg selv at når man skal skaffe 1000kr per dag, må man også gjøre rimelig grove tyverier for å holde dette ved like. Jeg ble jo selvfølgelig tatt for dette innimellom (men langt i fra så mye som jeg kanskje burde) Som det går med alle heroinister tårnet problemer, regninger og bøter seg opp raskere enn jeg klarte å holde følge. Situasjonen ble mer og mer fortvilet; jobben ble mistenksomme, jeg løy for venner og famile, var en kynisk faen og lurte til meg penger der jeg kunne. Alt dreide seg om å holde seg frisk nok til å takle å stå opp, takle jobb og "dagligliv" (om man kan kalle det for det) Jeg dyttet bort flere og flere av mine nærmeste venner og har den dag i dag mista mange av disse til tross for at jeg nå er "ren" og på veien til et normalt og verdig liv.

Jeg kunne ha fortsatt i det endelige med å fotelle om helvetet det har vert å være i heroinens klør. Men det har nok alle hørt forskjellige historier om før og det er heller ikke det jeg vil få frem med denne tråden. Man kan godt si at en rusmisbruker velger det selv og er mindre intelligent fordi man først har begynt med heroin. Det kan så være, men det kan skje den beste. Det er lett å snuble om man først har kommet inn i feil bane. Man sitter plutelig der en dag uten å forstå hva som skjedde og man kan aldri si hvor det gikk galt. Jeg har vikelig prøvd å komme meg ut av dette på egenhånd utallige ganger men de smertene som følger med abstinensene av heroin har overmannet meg gang på gang. Til slutt bestemte jeg meg bare for at jeg var for svak og gav meg fullstendig hen til misbruket. Hvorfør søkte jeg ikke hjelp kan man spørre seg? Hvorfor gjorde jeg aldri noe for å få noen til å hjelpe meg. Først og fremst: Under mitt misbruk var jeg alt for feig og angstfyllt til å kunne tenke på å rope om hjelp i nærmeste krets og familie. Og det bringer meg videre til mitt hovedpoeng:

De siste (lange) års medieoppslag om svikt i rusomsorg og rusbehandling har rett og slett skremt meg vekk fra dette. For meg virket det (og det gjør det fortsatt) som om media fullstendig svartmalte bildet av rusomsorgen i landet. De skriver om lange køer, plasser som står ledige, svikt i oppfølging, tilbakefallsprosenter som står i skyene og ikke minst om manglende midler og generelle ressurser. Til og med fastlegen min har svartmalt dette og har talt med medias splittede tunge. Det er ikke hjelp å få sier de, det er umulig og folk dør i ventekø. Dette har for meg vert en stor faktor i min resignasjon og håpløshet når det kom til å tak i problemet en gang for alle. Man kan vel kanskje argumentere med at jeg ikke har letet godt nok men når man står med søppel og gjørme over hodet i problemer er det ikke lett å se klart. Min redning kom gjennom en bekjent som har vert gjennom dette selv og som jeg tilfeldigvis kom i snakk med etter mange år. Han nevnte for meg at han hadde søkt seg inn på rusakutten ved Aker Sykehus og at han hadde kommet inn der 3 uker etter at han hadde tatt kontakt via sin lege. Han fortalte om at han det hadde hjelp til de akutte abstinensens ved bruk av Subutex og at han der hadde blitt nedtrappet til 0. Der fikk han god støtte gjennom hele det korte oppholdet han hadde og god hjelp til å komme seg videre i livet som ventet utenfor. Han gikk ut derifra uten fysiske abstinenser og han har klart seg bra siden. Det er jo klart at det ikke er bare å knipse med fingrene og bli ren til og med lenge etter at det kroppslige helvetet har gitt seg, men tro meg; det er et LANGT steg på veien. Iallefall om man sitter der med et visst nettverk rundt seg fra før av. Min historie faller seg slik at etter at jeg hørte om dette så snakket jeg med min fastlege om å få en henvisning dit. Han var fortsatt på den linja at det var en laaaang ventetid på minst et år. Dette forte med seg en ny resignasjon fra min side. Jeg byttet riktignok fastlege dagen etterpå men det skulle ta lang tid før jeg igjen gjorde noe. En stund etter dette hørte jeg på nytt om en som hadde vert gjennom samme behandling, et annet sted i Oslo. Jeg begynte å tvile på min forrige fastleges råd og begynte å søke rundt på nettet. Lite å finne bortsett fra negative medieopplslag og varsel om død og pine. Etter mye om og men kom jeg til slutt frem til en epostadresse gjennom å søke på telekatalogen. Dette kom jeg over en dag jeg satt vekkrusa og skrev tilfeldige ord inn i søkefeltet på siden. (spør ikke meg hvorfor jeg det gjorde, jeg husker ikke direkte hvilket ord jeg søkte på, men det hadde med rus å gjøre) Aker sykehus dukket opp og jeg fant en epostadresse til hovedpostmottaket til sykehuset. Jeg tenkte at det var verdt et forsøk og skrev med et bittelite håp en lang epost som beskrev min situasjon. Dagen ettertpå (!) fikk jeg svar fra sjefen ved poliklinikken for akutt avrusning på Aker Sykehus som beskrev de forskjellige behandlingstilbudene de hadde å tilby og ba meg inderlig om å sende dem telefonummeret mitt slik at de fikk ringe meg. Påfølgende dag fikk jeg en telefon fra et ukjent nummer som jeg ikke turte å ta. Noen sekunder etter det kom det en tekstmelding fra en av psykologene ved sykehuset som ba meg ta kontakt så fort som mulig slik at vi kunne finne en løsning på dette. Jeg så gjorde og møtte i andre enden av røret min "frelser". Han ba meg komme til hans kontor dagen etter klokken 09 slik at vi kunne ta en samtale. Jeg møtte opp og fikk der en så god mottagelse som jeg aldri før har fått noe sted i det norske helsevesen. I korte trekk ba han meg sette opp en time med min fastlege så fort som over hodet mulig og sa at han skulle bli med meg til legen slik at han jeg fikk god støtte om jeg skulle møte skjær i sjøen. Jeg ordnet en time og han ble så med meg for å ordne en henvisning (for byråkratiets skyld) til poliklinikken for avgiftning ved Aker sykehus. Jeg hadde jo allerede lagt frem min historie for psykologen så de satt jo bare og ventet på en offisiell henvisning fra lege for at jeg skulle komme inn i systemet deres. Det tok 5 dager før jeg fikk en telefon fra selve klinikken. Jeg kunne da komme til dem påfølgende dag klokken 1130. Jeg så gjorde og resten er historie. Jeg sitter her ren den dag i dag. Jeg skal ikke fortelle i detalj om mitt opphold der, jeg hadde noen fæle dager til å begynne med til tross for god medisinering. Bl.a Subutex og diverse andre medikamenter som hjalp meg over kneiken. Jeg fikk satt opp en nedtrappingsplan på Subutex og svært mye god hjelp generelt. Jeg ble der litt over en uke bare og kom ut med et gyllent opplegg. Jeg fikk resept på Subutex via fastlege og hentet ut medisinene mine en gang i uken på Tøyen. Så klart var det tøffe tak og russug i lang tid men jeg holdt meg ved like. MYE takket være god behandling på selve klinikken. Både gode råd og lengre samtaler om hvordan jeg skulle takle et normalt liv igjen. Nå må det sies at jeg var i en heldig situajson som på mirakuløst vis hadde greid å beholde både jobb og hjem gjennom mitt tunge rusmisbruk. Jeg følte selv at jeg ikke trengte noe ettervern siden jeg fortsatt hadde rusfrie venner innen rekkevidde og det faktum at jeg som nevnt både hadde jobb og hjem i behold. Det skal også nevnes at mens jeg var der inne så jeg andre pasienter som ikke var så heldige som meg som fikk hjelp til å søke ettervern, behandlingsinstitusjoner for dette og hjelp til å søke medikamentrehab gjennom LAR for dem som ikke kunne få noe gjennom fastlege.

Det jeg i hovedsak vil frem til med denne historien er at det ikke ER så umulig som det kan virke om du ser på hva media generelt har å si. Det nytter å søke hjelp. Søk akutt hjelp. Det er håp, og det er stort. Det at media beskriver rusomsorgen i Norge slik de i 90% av tilfellene gjør er meg så ufattelig forjævlig at jeg ikke finner ord for det. Det var en direkte årsak til at jeg gikk såpass lenge i et helvete uten å søke hjelp. Også det at min forhenverende fastlege var med på dette kjøret og talte medias sak og på toppen av det hele ikke visste bedre er meg kvalmende å tenke på i ettertid. Kall meg gjerne dum for at jeg ikke tok bladet fra munnen selv før. Men det er utrolig vanskelig å se ut av tåka når man står i helvetes forgård. Dere som sitter i det selv vet hva jeg snakker om. Og dere som ikke gjør det kan holde dere for gode til å legge inn slibrige svar på dette innlegget. Dette er rettet til dere som sliter der ute. Og det er rettet mot mediemaskinen og dritten som sitter bak og styrer den. Jeg skal forsøke som best jeg kan å få kontakt med aviser og forsøke å få et intervju med en eller flere av dem for å legge frem min historie. For når det er et lys i enden, hvorfor skal vi gå med på at det blir forsøkt skjult og utblåst av et medium som er såpass synlig.

Med dette sier jeg takk for meg og vil si: Til alle dere som sitter der ute og har det jævlig og tror det ikke nytter; det gjør det. Ta kontakt, helst i går. MEN; du må såklart være klar for kamp. Det er ikke noe magisk knips med fingrene så er du ute av det. Du er en krig som du til slutt og sist utkjemper selv. Men det hjelper MYE å ha støtte i ryggen. Det hjalp iallefall meg ut av helvete.
Siden ingen har gitt noe svar vil jeg benytte anledningen til og gjøre det. For jeg forstår utrolig godt hva du mener og er veldig enig med deg. Det jeg også tenker er at vi bor i noe som kalles for verdens rikeste land, men det er ikke bare å spørre om hjelp for det. Jeg mener ikke bare innen for rusproblematikken, men mer gennerelt mennesker psykiske helse. For slik jeg ser det er det her de fleste problemer starter, være seg rus eller andre ting. Og hvorfor er det sånn at man i dette landet må du nesten være døden nær før du får hjelp. Du kan få mange tilbud som hjelper med å få tiden til å gå, men det er svært få statlige instanser som gir deg et intrykk av at de prøver å hjelpe, med det du faktisk trenger hjelp til. Jeg merker at dette er noe som muligens er under forandring. Og kanskje det bare er manglend evne til å be om hjelp, men det jeg spør meg selv og dere om, er: Hvorfor er det så vanskelig å be om "rett hjelp" i vårt samfunn? Er det stolthet som hindrer mange i å søke hjelp, eller er det rett å slett for vanskelig og få kontakt med personell som faktisk kan hjelpe med akkurat det som trengs?
Og media burde kanskje prøve å vinkle nyhetsbildet litt annerledes, rent gennerelt.
Jeg tror kanskje det ligger mye stolthet i den norske folkesjela. Men man kan ikke legge all skyld på den. For en person som er syk, være det av rusmisbruk eller en psykisk/fysisk sykdom har en tendens til å legge stoltheten på hylla etterhvert. Jeg tror også det er på vei mot det bedre men vi har enda en lang vei å gå. Det er nå en gang slik at folk faktisk dør i helsekøer i dette landet. Det i seg selv i "verdens rikeste land" er helt ufattelig. Spesielt nå behandlingsplasser står tomme flere steder og det skyldes på manglende midler. Om man ser på det slik: (og kanskje jeg gjør meg upopulær nå) Etter katastrofen på Haiiti har vi pøst ut med nødhjelpspenger samtidig som overnevnte problem vokser seg større. Jeg ser INGENTING galt i nødhjelp og unner selvfølgelig Haiiti all den hjelpen de kan få. Men jeg begynner å lure på forvaltningen av pengene som blir brukt her. Når alt skal forvaltes til døde så blir situasjonen slik ser det ut som. Jeg veit ikke, jeg er ingen økonom, og ingen statsviter. Men vi har penger. Det vet vi alle. Men hva bruker vi dem på? Sett bort fra det innlysende. Media har også en stor rolle her ja som jeg har nevnt. De har det med å svartmale de fleste situasjoner. Men når de går så langt i en enkeltsak som rusomsorgen som de gjør så skyter de både seg selv og sine lesere i beina.
Sist endret av Meanstreak; 3. februar 2010 kl. 14:04.
Sitat av Meanstreak Vis innlegg
Jeg tror kanskje det ligger mye stolthet i den norske folkesjela. Men man kan ikke legge all skyld på den. For en person som er syk, være det av rusmisbruk eller en psykisk/fysisk sykdom har en tendens til å legge stoltheten på hylla etterhvert. Jeg tror også det er på vei mot det bedre men vi har enda en lang vei å gå. Det er nå en gang slik at folk faktisk dør i helsekøer i dette landet. Det i seg selv i "verdens rikeste land" er helt ufattelig. Spesielt nå behandlingsplasser står tomme flere steder og det skyldes på manglende midler. Om man ser på det slik: (og kanskje jeg gjør meg upopulær nå) Etter katastrofen på Haiiti har vi pøst ut med nødhjelpspenger samtidig som overnevnte problem vokser seg større. Jeg ser INGENTING galt i nødhjelp og unner selvfølgelig Haiiti all den hjelpen de kan få. Men jeg begynner å lure på forvaltningen av pengene som blir brukt her. Når alt skal forvaltes til døde så blir situasjonen slik ser det ut som. Jeg veit ikke, jeg er ingen økonom, og ingen statsviter. Men vi har penger. Det vet vi alle. Men hva bruker vi dem på? Sett bort fra det innlysende. Media har også en stor rolle her ja som jeg har nevnt. De har det med å svartmale de fleste situasjoner. Men når de går så langt i en enkeltsak som rusomsorgen som de gjør så skyter de både seg selv og sine lesere i beina.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår her også hva du mener og er også enig i mye av det du sier, men når det kommer til å be om hjelp, tror jeg her, at vi mennesker har mye å lære.
Jeg tenker her mest på hvordan man ber om hjelp. Det er nok mange mennesker som nesten boksavelig talt, går rund å skriker om hjelp, men får bare beskjed av alle de møter om å ta det med ro, det ordner seg nok. Nei, jeg tror vi alle må bli flinkere til å lytte til andre og kanskje prøve å hjelpe de som føler de trenger det. Ganske enkelt gi en håndsstrekning når det trengs, forutsatt at man har overskudd selv. Og om vi alle blir litt flinkere til og gi rom for andre meninger, så tror jeg vi kommer langt. Noe som bringer meg tilbake til media, som jeg også synes å se en forandring i, jeg mener med tanke på å fremstille mer enn ett synspunkt, men her er det også et stykke igjen.
Sist endret av Veggen; 3. februar 2010 kl. 16:32.
Ser ut til at det hersker enighet over hele linja her. Enig med det du sier her Generelt bør vel menigmann bli flinkere til å hjelpe sin likemann. Spesielt om man merker at noe går rundt og roper på hjelp. Være det direkte eller indirekte. Og ikke henfalle til den gamle "det ordner seg" "slapp av og så går det bra" Ikke så lett når man går i ring og sporet er låst.
Bra du kom deg ut av det.

Alt for lite hjelp å få hvis man er missbruker, og er ingen hjelp å få av media som svartmaler alt av narkotiske stoffer.

Eneste måten du kan få hjelp, er å faktisk ta en innsats selv med å finne hjelp, men det ser jo ganske mørkt ut når det er så vanskelig å finne og få hjelp selv. Håper du tar dette til media og gjør det stort, tror du kan klare det når du skriver så bra og på en så overtalende måte. Stå på!
Sist endret av eskil2k; 3. februar 2010 kl. 18:15.
▼ ... noen uker senere ... ▼
En liten oppdatering. Jeg har fått "anslag" fra Aftenposten om en kronikk (som må være kortere en det over) samt at jeg får et portrettintervju i Vg Helg! Kanskje noen øyner endelig begynner å åpne seg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ja det blir jævlig dyrt! Samboeren og meg har også brukt Heroin hver dag i 4-5 år. Minimum 2 g om dagen,er jo helt sykt! Her ligger g på 1000 til 1400.Samboeren min ble ved en tilfeldighet busta av mora for nesten 1 år siden. Så de har hjulpet oss mye med penger til "metadon". Ingen i noen av familiene våres vet noe om meg,heldigvis. Så nå for 4 dager siden ble hun lakt inn med nedtrapping på metadon. Bedre det enn å være avhengig av å hente/bruke den jævla metadona hver dag! Jeg er ganske sterk i sinne,så jeg tar Cold turkey her hjemme. Er på fjerde dagen nå,merker at ting går bedre nå. Heldigvis var det i går ny resept klar på Exanor,heiv innpå 12 stykker,det hjelp ja Skal bli så deilig å bli ferdig med den dritten her. Alle pengene gikk jo til dop,forbannade svineri. Tør ikke regne på hvor mange hundretusener (er vel rundt en mill som hu har setti i åra og som jeg har røyka) som har blitt brukt på det der. ALDRI MER! Hold dere langt unna det helvetes stoffet der!
Synes du media svartmaler rusomsorgen? Jeg mener tvert i mot at mediaoppslag om en falleferdig rusomsorg kan bidra til en økt satsing på denne helsetjenesten fra politikernes side. Det slår aldri feil, bare les på partiprogrammene til de ulike politiske partiene vi har her i Norge, så er bedre rusomsorg et av nøkkelområdene som de politiske partiene er villige til å satse på!

Uten de nevnte mediaoppslag ville ikke politikerne vært opplyst nok om dagens situasjon i rusomsorgen. Det er mange solskinnshistorier i rusomsorgen, jeg er fullt klar over det, men poenget er at solskinnshistoriene alene dekker ikke rusomsorgens store utfordringer. Der kommer de historier som er av stikk motsatt karakter, regntunge historier med elendig utfall. Det er disse situasjonene som må informeres til den allmenne publikum, siden vi er velgere i dette demokratiske landet. Her kreves en forklaring fra den styrende regjeringen om hvorfor løftet til borgerne på dette området blir brutt gang på gang, eventuelt hvilke planer de har for å endre på situasjonen. Husk at rusproblematikk stort sett involverer flere ofre enn rusmisbrukeren selv!

Jeg kan ikke forstå hvordan du klarte å koble mediaoppslag om lange helsekøer og dårlig behandlingstilbud med din resignasjon til behandling. Slik jeg ser det er det bare nok en dårlig unnskyldning for å ikke ville søke om hjelp tidligere - for oss som har slitet en del med sånn problematikk er ikke unnskyldninger noe fremmedord. De dras opp støtt og stadig, i tide eller utide, og vi er klar over det selv. Din versjon av fastlegen er også ukjent for min del, men jeg ser ikke bort i fra at det kan være tilfelle. Som regel pleier de å anbefale akuttruspoliklinisk mottak for å få bukt med pasientens rusproblematikk - hva annet skulle de ellers anbefale? Fengsel?