Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2253
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
FØR DU LESER: Jeg er usikker på hvor jeg skal ha denne tråden, hvis dette er feil sted kan jeg gladelig slette denne og flytte den til riktig plass.

Hei, jeg kom nylig tilbake til Norge etter en lang stund i USA, hvor vennen min der viste meg "Selvstendig journalisme", som kort sagt er å følge med på politiradio og følge etter dem og filme noe som enten nettopp har skjedd eller i ferd med å skje for å selges til aviser o.l.
Hvordan kan man gjøre noe som det her i Norge?
Er ikke farlig om noen kjøper det, jeg er bare interessert i å holde på med arbeidet.
Du vil nok få god konkuranse frå td NTB. Dei har folk i vaktordning i dei fleste byar her i landet...

Om eg ikkje tek heilt feil er politiradio flytta inn i lukka nett...
Sist endret av snegler; 13. mars 2018 kl. 21:46.
Du tenker vel egentlig på freelance journalist? Har sett en dokumentar om en nordmann som lever av dette på NRK. Men det har nok blitt adskillig vanskeligere etter de byttet ut politiradioene.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du tenker vel egentlig på freelance journalist? Har sett en dokumentar om en nordmann som lever av dette på NRK. Men det har nok blitt adskillig vanskeligere etter de byttet ut politiradioene.
Vis hele sitatet...
Kaller man det det her? Ja det er det jeg mener, har vært litt out of the loop i en stund nå om politiradio og sånt. Når vi var i California brukte vi bare mine walkie talkies og kompisen min sin radio og da fikk vi inn veldig mye info veldig enkelt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kaller man det det her? Ja det er det jeg mener, har vært litt out of the loop i en stund nå om politiradio og sånt. Når vi var i California brukte vi bare mine walkie talkies og kompisen min sin radio og da fikk vi inn veldig mye info veldig enkelt.
Vis hele sitatet...
Nå har vel de fleste distriktene kommet inn på det digitale nettet, kjenner en radio guru som mente at man fortsatt kan snike seg inn, men i utgangspunktet trenger du krypteringskoden.
Sitat av snegler Vis innlegg
Du vil nok få god konkuranse frå td NTB. Dei har folk i vaktordning i dei fleste byar her i landet...

Om eg ikkje tek heilt feil er politiradio flytta inn i lukka nett...
Vis hele sitatet...
Hva er NTB btw?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
OK, takk for hjelpen alle sammen. Ett spørsmål til, er det noen sjanse for at jeg kan få ja hvis jeg søker om å få kommet inn på politiradio for journalisme?
Her er en kort dokumentar om en person som gjør mye av det samme, men han fokuserer på bilder. Kan være verdt å ta en titt for å få et innblikk i hvordan det foregår.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
OK, takk for hjelpen alle sammen. Ett spørsmål til, er det noen sjanse for at jeg kan få ja hvis jeg søker om å få kommet inn på politiradio for journalisme?
Vis hele sitatet...
Nei, journalister har ikke tilgang til nødnettet (politiradio). Det nærmeste du kommer er å følge operasjonsentralen i politidistriktet ditt på Twitter. Noen politidistrikt er flinkere enn andre til å opplyse om trafikkulykker og annet på Twitter.

Hvis du er kjapt på ulykkesstedet bør det være mulig å få solgt bilder, men det avhenger av hvor du holder til, og hvilke aviser som er aktuelle.

Forøvrig er vel «journalisme» rett og slett journalistikk på norsk.