Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2130
Hei, jeg lurte på om det finnes noen begrensinger angående lånekassens stipend/lån pengeforbruk. Kan man få problemer hvis man bruker en del av stipendet/lånet på f.eks. dataspill, fest eller om man skulle låne bort en del av de pengene til en venn eller familie medlem? Finnes det noen skrevne regler angående dette?
Sist endret av Metanoiance; 29. januar 2016 kl. 19:45.
Du får penger fordi du studerer på universitetet eller høyskole. Det stilles ikke krav til at pengene skal gå direkte til pensumbøker o.l., men heller at det skal dekke til livets opphold i en fase hvor de færreste har stabil arbeidsinntekt. Fornøyelser er også en del av livets opphold.
Sist endret av Fleinsopp1988; 29. januar 2016 kl. 20:07.
Det gjør det vel ikke, men betales det ikke ut måned for måned nå ?
Det var mye morsommere når jeg studerte og fikk for et halvt år av gangen :-)
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
De har ingen kontroll eller krav over hva pengene skal gå til.
Jeg fikk selv stipend i fjor. Droppet alle turene på butikken i friminuttet og klarte å spare meg opp nok til å kjøpe en gaming-maskin ene og alene på stipendet.
Men etter innstrammingen av hvem som får stipend regner jeg med at man virkelig trenger det hvis man først får det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av steinolav1 Vis innlegg
Men etter innstrammingen av hvem som får stipend regner jeg med at man virkelig trenger det hvis man først får det.
Vis hele sitatet...
På høgare utdanning er ikkje stipendet behovsprøvd utover eiga inntekt og at du ikkje bur heime.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Du kan bruke pengene akkurat som du vil, men tro meg: Du kommer til å angre når du har kjøpt et-eller-annet kostbart som du har lyst på og må leve på firstprice-nudler i 14 dager etterpå.
Been there, done that
Hehe nei er nok ikke slik, tenk deg hvor mange arbeidsplasser i utelivsbransjen/bryggerinæringen statens lånekasse har finansiert opp gjennom årene. For ikke å snakke om pc, dop, ferieturer og hobby gadgets. Den sure svie kommer året etter at studiene er over og du skal begynne å betale ned på lånet....
Sist endret av frtoretang; 29. januar 2016 kl. 21:53.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe nei er nok ikke slik, tenk deg hvor mange arbeidsplasser i utelivsbransjen/bryggerinæringen statens lånekasse har finansiert opp gjennom årene. For ikke å snakke om pc, dop, ferieturer og hobby gadgets. Den sure svie kommer året etter at studiene er over og du skal begynne å betale ned på lånet....
Vis hele sitatet...
Mye av det kan jo gjøres om til stipend, med mindre man har stor formue eller høy inntekt.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Mye av det kan jo gjøres om til stipend, med mindre man har stor formue eller høy inntekt.
Vis hele sitatet...
Det er bare en tredjedel som overføres til stipend, så med fullt lån og stipend på høyere utdanning får man vel i overkant av 60 000kr i gjeld hvert år.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er bare en tredjedel som overføres til stipend, så med fullt lån og stipend på høyere utdanning får man vel i overkant av 60 000kr i gjeld hvert år.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte det.
Jeg har ca. 105.000 i lån hvert år, og 40% av det blir til "omgjøringslån" om jeg består alt av eksamener. Det vil si litt over 20 tusen kroner for hvert semester.
Sist endret av Marshmallows; 7. februar 2016 kl. 03:03.