Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 19235
Slutter snart i jobben. Er skikkelig lei av jobb hele døgnet, alltid være konsentrert og våken. Har gått så langt at jeg bruker medisiner for å komme meg gjennom dagene, så nå sier jeg stopp. Til tross for lang utdanning og strev for å komme meg dit jeg er idag.

Har planene klare frem til vinteren. Stikker til Spania frem til våren kommer, men etter det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Noen tips? (Om noen vet hvordan man kan frakte en bikkje til Spania uten fly eller bil, så tar jeg gladelig imot ideer der også.)

Vil ha en jobb med muligheter for å ta fri 3-6 mnd i året, eller mulighet for å jobbe hjemmefra/utenlandsfra. Fornøyd med 250-400K netto. Omskolering er ikke noe problem. Offshore/pendlerjobb er uaktuelt.
Å jobbe som lærer på VGS er rimelig digg, hvis du kan faget ditt godt og ikke er så innmari ordentlig av deg.

Jeg klarte å presse inn 2.5 måneds reising på sommeren, samt 1 måned rundt jul ved å bytte litt med andre lærere når jeg jobbet som lærer. Er du flink nok i faget ditt til at du slipper å forberede timene noe særlig (man bør alltid ha en løs plan og eller noen alternative ideer, men man trenger ikke detaljplanlegge i hytt og pine) og ikke detaljretter prøvene (majoriteten av elevene sjekker kun karakteren, og de som ønsker mer tilbakemelding er mye, mye mer takknemlig om du sitter i friminuttet etterpå sammen med dem) så er det også rimelig chill. Tror jeg jobbet i snitt rundt 5 timer om dagen.
Lettere hvis du sier hva du kan, og hva du er utdannet som
Skjønner at du vil ha mer fritid, men 5-6 månders fri per år er kanskje litt vel mye. Skal ikke komme med noen moralpek her, men det er faktisk sånn at man må jobbe for å komme noen steder her i livet. Kanskje en jobb på butikk hadde vert noe? Det finnes sikkert ledige jobber i kommunen også, f.eks det å rydde strender og uteområder. Høres kanskje litt kjedelig ut, men tenk på resultatet når du er ferdig! Et pent område som du har hjulpet å gjøre flott og tilgjengelig for andre personer, samt at du har hjulpet miljøet

Som sagt, bare forslag og veiledere!
Sist endret av Avatar; 20. juli 2013 kl. 18:28.
Hopp på en båt og jobb 3 måneder, så får du 3 måneder fri etterpå
Jobber selv som selger av solskjerming.
Jobber døgnet rundt fra mars til september, og har fri resten av året.....
Fint å jobbe ute hele sommer'n og reise hele vinter'n
kjedelig streiting
Er jo nesten helt umulig å anbefale noe uten av vi vet hvilken utdanning det er snakk om.

En mulighet må jo være å finne en jobb hvor en kan jobbe ræva av seg i 6 mnd, for deretter å bo de neste 6mnd i et lavkostland.

Lærere har jo også en del fri, selv om det muligens er snakk om mye avspasering for retting av prøver ol hjemme.
Sist endret av legalize_it; 20. juli 2013 kl. 18:58.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det de andre spør om; hva er du utdannet som?

for å jobbe 6mnd'er i året i en ufaglært jobb og forvente å tjene 250.000 netto / 350.000 brutto kan du bare glemme.

og 400.000 netto er 550.000 brutto ca.

enten så er det noen ferdigheter du ikke forteller som er vesentlig, eller så er du litt på villspor hva man kan forvente å få betalt for en "deltidsjobb".
Prøv barnevernsinstitusjoner. De trenger alltid folk. Ring rundt og si du er interessert i ekstravakter.
Sjekk om de har medleverturnus. Da er det som regel 3 døgn på og 1 uke av. Er du bare ekstra kan du jobbe som faen og ta deg god fri. Er ca. 2900 kr. døgnet. Da kan du jobbe når du jobber og ha fri mens du har fri. Det er fantastisk, og jobben er også givende. Er du mann, og over 25 har du ekstra god sjangs. Selv uten utdanning.
Sist endret av sRe; 20. juli 2013 kl. 19:09.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Vurdert eget foretak? Kan kreve litt i starten men om det virkelig tar av kan det jo hende du kan sitte på ræva en lang stund.
Trådstarter
Sitat av Avatar Vis innlegg
Skjønner at du vil ha mer fritid, men 5-6 månders fri per år er kanskje litt vel mye. Skal ikke komme med noen moralpek her, men det er faktisk sånn at man må jobbe for å komme noen steder her i livet. Kanskje en jobb på butikk hadde vert noe? Det finnes sikkert ledige jobber i kommunen også, f.eks det å rydde strender og uteområder. Høres kanskje litt kjedelig ut, men tenk på resultatet når du er ferdig! Et pent område som du har hjulpet å gjøre flott og tilgjengelig for andre personer, samt at du har hjulpet miljøet

Som sagt, bare forslag og veiledere!
Vis hele sitatet...
Skrev "3-6 mnd", ikke "5-6 mnd"

Hva legger du i "å komme seg noe sted i livet"? Jeg HAR kommet meg et sted i livet og mistrives med det. Ting er ikke som det skal være når man må hive innpå med medikamenter for å overleve dagen. Butikkjobb er ikke akkurat det jeg er ute etter. Har ikke tatt utdannelse for å ende opp i en kjedelig jobb hvor man må snu på hver krone. Ryddejobb er sikkert fint, men jeg vil helst ha noe med intellektuelle utfordringer og god timebetaling.

Jeg kan fint jobbe, jeg kan jobbe mye også. Men helst noe som kan gjøres hjemmefra og som ikke krever 100% konsentrasjon fra 08:00-18:00.

Å kunne dra på ferie i en mnd når man er lei, ta en lur om man plutselig er trøtt og gå på toalettet/spise når man må/vil. Det er drømmen. Da må det også være god timelønn, slik at man har råd til å ta fri.
Jeg jobber offshore i Nordsjøen med 2 uker jobb 4 uker fri.

Altså 4 mnder i året og 8 mnder fri. Perfekt for personer som vill reise
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vurdert eget foretak? Kan kreve litt i starten men om det virkelig tar av kan det jo hende du kan sitte på ræva en lang stund.
Vis hele sitatet...
Veldig god idé. Men lurer litt på hvordan jeg skal få oppstarten til. Da må man jo ha en del penger på bok for å få hjulene til å gå rundt før inntektene kommer inn.

Sitat av sRe Vis innlegg
Prøv barnevernsinstitusjoner. De trenger alltid folk. Ring rundt og si du er interessert i ekstravakter.
Sjekk om de har medleverturnus. Da er det som regel 3 døgn på og 1 uke av. Er du bare ekstra kan du jobbe som faen og ta deg god fri. Er ca. 2900 kr. døgnet. Da kan du jobbe når du jobber og ha fri mens du har fri. Det er fantastisk, og jobben er også givende. Er du mann, og over 25 har du ekstra god sjangs. Selv uten utdanning.
Vis hele sitatet...
Godt tips her også! Har relevant utdanning for en slik jobb, men jeg vet ikke om det vil telle positivt (har hørt at mange ikke ønsker "overkvalifiserte" folk).

Sitat av somnium Vis innlegg
det de andre spør om; hva er du utdannet som?

for å jobbe 6mnd'er i året i en ufaglært jobb og forvente å tjene 250.000 netto / 350.000 brutto kan du bare glemme.

og 400.000 netto er 550.000 brutto ca.

enten så er det noen ferdigheter du ikke forteller som er vesentlig, eller så er du litt på villspor hva man kan forvente å få betalt for en "deltidsjobb".
Vis hele sitatet...
Vil ikke bruke utdannelsen min mer, derfor er den ikke relevant. Drittlei det meste som har med yrket mitt å gjøre.

Men jeg kan godt ta ny utdanning, og det er her dere skal komme inn med gode tips

Sitat av stianue Vis innlegg
Jeg jobber offshore i Nordsjøen med 2 uker jobb 4 uker fri.

Altså 4 mnder i året og 8 mnder fri. Perfekt for personer som vill reise
Vis hele sitatet...
Gidder ikke "to liv", dessuten har jeg bikkje.

Pluss at jeg ikke er blodfan av oljesektoren

Pluss at det sannsynligvis blir samme greia med dopet når jeg er ute.
Jeg tror du skal se deg litt rundt og se virkeligheten i øynene. Du vill ha en jobb med masse fri, men du vill helst jobbe hjemmefra. Du gidder ikke jobber du er overkvalifisert til, men du misstrives med og ha kommet langt i livet. Offshore er uaktuelt selv om det ikke fins bedre turnus og betaling (mtp hvor latterlig lite effektive timer man jobber offshore).

Jeg er selv ikke blodfan av oljesektor, men det gir meg iallefall en dritbra betalt jobb og 8 mnder fri i året. Mange kolleger som jobber offshore og har hunder, er ingen problemer det, og det med dopet gidder jeg ikke å kommentere engang.
Trådstarter
Sitat av stianue Vis innlegg
Jeg tror du skal se deg litt rundt og se virkeligheten i øynene. Du vill ha en jobb med masse fri, men du vill helst jobbe hjemmefra. Du gidder ikke jobber du er overkvalifisert til, men du misstrives med og ha kommet langt i livet. Offshore er uaktuelt selv om det ikke fins bedre turnus og betaling (mtp hvor latterlig lite effektive timer man jobber offshore).

Jeg er selv ikke blodfan av oljesektor, men det gir meg iallefall en dritbra betalt jobb og 8 mnder fri i året. Mange kolleger som jobber offshore og har hunder, er ingen problemer det, og det med dopet gidder jeg ikke å kommentere engang.
Vis hele sitatet...
Jeg kan fint jobbe mye dersom jeg kan jobbe hjemmefra/utenlandsfra. Det har jeg jo sagt.

Jobber jeg er overkvalifisert for, går også fint. Men den må være mentalt utfordrende. Jeg påpekte bare at lang utdanning kan være uattraktivt når man søker jobber som er langt under utdanningsnivået. Butikkjobb har jo ingenting jeg søker, så jeg synes ikke det er så rart at jeg forkastet den. Det er lav lønn, ikke utfordrende, kan ikke gjøres hjemmefra, man har ikke råd til å ta seg fri m.m.

Tviler ikke på at offshore kan være en super jobb. Den passer bare ikke for meg. De som har hund har kanskje familie hjemme? Det har ikke jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemulen Vis innlegg
Jobber jeg er overkvalifisert for, går også fint. Men den må være mentalt utfordrende.
Vis hele sitatet...
Du vil ha mentalt utfordrande jobb som ikkje krev konsentrasjon?

Forøvrig er normal arbeidstid 8 timer, inkludert ein halvtime lunch. Du hevder å jobbe 10-timers dager. Kanskje ein start kan vere å gå ned til normal stilling? Og kva du jobber med er jo i høgste grad relevant.

Du framstår som rimelig urealistisk i ønska dine...
Trådstarter
Greit nok at du ikke vil kommentere dopet, men jeg synes nå det er ganske relevant at jeg må på sterke medikamenter for å klare å fungere i flere timer i strekk. Jeg ønsker ikke å leve slik, men det nytter ikke uten.

Hvis det ikke finnes en slik jobb (og det er jeg sikker på at det gjør), så kan jeg like gjerne bare gi opp.
En kompis jeg var på Roskilde med var mellom 40 og 50 år. Dreiv litt med aksjer og poker. Men han jobba egentlig bare en måned i året, og det var mai. Han eier endel busser, og kjører 24/7 som privatsjåfør til bortskjemte bærumsruss i mai. Max 10 oppdrag ellers i året. Leier ut busser. Har over 500 000 i året, fester juni-april, sex med 17 åringer. Utenom i mai våkner han aldri før 11 på morgenen.

Noe lignende kunne vel kanskje vært noe for deg?
Jeg syns du er veldig utilgivelig med deg selv
Jeg ønsker ikke å leve slik, men det nytter ikke uten.
Vis hele sitatet...
Hva med og ha drømmejobben på vent, og heller starte på en form for behandling der du kvitter deg med drugs, blir frisk osv, for så jakte etter jobben?

Du har det ikke travelt.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du vil ha mentalt utfordrande jobb som ikkje krev konsentrasjon?

Forøvrig er normal arbeidstid 8 timer, inkludert ein halvtime lunch. Du hevder å jobbe 10-timers dager. Kanskje ein start kan vere å gå ned til normal stilling? Og kva du jobber med er jo i høgste grad relevant.

Du framstår som rimelig urealistisk i ønska dine...
Vis hele sitatet...
Jobber egentlig 8 timers dager, men det er sjeldent at det blir sånn. Ikke uvanlig at lunsjen forsvinner også. Kan fint konsentrere meg, men ikke 100 % i timesvis. Kan fint jobbe i langt over full stilling om jeg får bestemme når jeg skal jobbe. Jeg trenger pauser, rett og slett.

Hvorfor er det relevant hva jeg jobber med når jeg ikke ønsker å bruke denne utdanningen mer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du faktisk må dope deg for å kunne jobbe burde du kanskje også vurdere å oppsøke lege for utredning av evt ME eller lignende sykdommer.
Trådstarter
Sitat av Znusken Vis innlegg
En kompis jeg var på Roskilde med var mellom 40 og 50 år. Dreiv litt med aksjer og poker. Men han jobba egentlig bare en måned i året, og det var mai. Han eier endel busser, og kjører 24/7 som privatsjåfør til bortskjemte bærumsruss i mai. Max 10 oppdrag ellers i året. Leier ut busser. Har over 500 000 i året, fester juni-april, sex med 17 åringer. Utenom i mai våkner han aldri før 11 på morgenen.

Noe lignende kunne vel kanskje vært noe for deg?
Vis hele sitatet...
Noe slikt hadde vært fantastisk. Selv om jeg ville byttet ut 17-åringene og festingen med helt andre ting. Svaret ligger nok i sesongarbeid og/eller eget firma. Om egenkapitalen øker, kan man jo investere. Penger avler penger, som de så fint sier.

Sitat av stianue Vis innlegg
Jeg syns du er veldig utilgivelig med deg selv Hva med og ha drømmejobben på vent, og heller starte på en form for behandling der du kvitter deg med drugs, blir frisk osv, for så jakte etter jobben?

Du har det ikke travelt.
Vis hele sitatet...
Har kjempet så lenge for å være som alle andre og jeg er drittlei. Alt jeg gjør er å jobbe og sove. Stakkars bikkja får nesten ikke oppmerksomhet og jeg kan se laaaangt etter familieliv i det sporet jeg er inne i nå.

Har egentlig bare innsett sannheten. Jeg kommer ikke til å bli bedre og ingen stoffer i verden vil gi meg et normalt liv. Terskelen er nådd for hvor lenge jeg klarer å late som.
Vurdert en sykemelding? Høres ut som det trengs.
Trådstarter
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Vurdert en sykemelding? Høres ut som det trengs.
Vis hele sitatet...
Jo, takk. Men da utsettes bare problemene. Kan vel ikke bli sykemeldt hver gang jeg møter veggen?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis du faktisk må dope deg for å kunne jobbe burde du kanskje også vurdere å oppsøke lege for utredning av evt ME eller lignende sykdommer.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg høres voldsomt pessimistisk ut nå, men det gir ingen fordel å få en diagnose dersom det ikke finnes en kur. Med mindre man er ute etter uføretrygd.

I flere tilfeller lønner det seg å ikke bli diagnostisert også. Husker ikke hvilke studier som tok for seg dette, men én av dem er referert her. Merker det selv også. Ikke engang familien min vet om diagnosene mine. Jeg frykter å miste muligheter i livet og å bli forhåndsdømt. Derfor holder jeg tett.
Det jeg tenkte var at du kanskje kunne ta deg en liten friperiode nå for å prøve finne ut hva du egentlig vil her i livet. Jeg vet ihvertfall med meg selv at det er bedre å få orden på ting med mindre mas rundt meg.

Du kan vel kanskje bruke tiden på å kutte ned på eller slutte med pillene? Ta en ting om gangen.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Jo, takk. Men da utsettes bare problemene. Kan vel ikke bli sykemeldt hver gang jeg møter veggen?
Vis hele sitatet...
Jo, det er hele poenget.
Trådstarter
Beklager for sytingen, btw. Hater det selv når folk legger ut om hvor vanskelig det er å få uføretrygd, bli trodd, at de bare har råd til to ferier på trygda og alt det der (ingen hat til dem som sliter, altså). Meningen var egentlig bare å få yrkesråd, ikke å syte om diagnoser og slikt. Det ble bare sånn.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Det jeg tenkte var at du kanskje kunne ta deg en liten friperiode nå for å prøve finne ut hva du egentlig vil her i livet. Jeg vet ihvertfall med meg selv at det er bedre å få orden på ting med mindre mas rundt meg.

Du kan vel kanskje bruke tiden på å kutte ned på eller slutte med pillene? Ta en ting om gangen.
Vis hele sitatet...
Tror det skal gå bra å slutte med pillene når jeg slutter i jobben. Mesteparten av dem er jeg ikke så glad i. Jeg liker at de eksisterer og det de kan gjøre for meg, men resten er bare negativt. Litt som man liker koffein, fordi de kan hindre deg i å sove, mens kaffeskjelven er ikke kult. Likevel tror jeg du har rett i at hodet har godt av å få litt tid til å komme tilbake på rett plass. Føler meg ganske ute og kjøre for tiden. Kan godt hende at det tar en stund før jeg er meg selv igjen etter seponering.

Heller mot å søke permisjon. Har søkt studier og kommet inn, da kan jeg gjemme problemene bak studiene en stund. Det er en enkel utdanning uten obligatorisk oppmøte, så det vil i praksis si at jeg har "fri" om jeg velger den løsningen.

Foreldre/besteforeldre vil nok begynne å lure litt om jeg plutselig er på skolebenken igjen. Mor er bekymret allerede. Men det får bare være.

Sitat av Znusken Vis innlegg
Jo, det er hele poenget.
Vis hele sitatet...
Får vurdere den løsningen om jeg ikke får innvilget permisjon.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Hvorfor er det relevant hva jeg jobber med når jeg ikke ønsker å bruke denne utdanningen mer?
Vis hele sitatet...
.. fordi de aller fleste utdanninger kan brukes til flere ting, samt at hva du kan allerede har ganske stor innvirkning på hva du vil få ut av ekstra utdannelse. Det er også forbausendes mange rare jobber der ute, hvis man bare ser etter dem.

Særlig IT og økonomi/ledelse lar seg veldig godt kombinere med enkelte utdannelser, men uten å vite hva du faktisk kan er det dønn umulig å komme med råd. Jeg synes kort og godt du framstår som tverr og lite samarbeidsvillig i denne tråden
Er egentlig enig med de fleste andre i tråden her:
Fortell hvilken utdanning du har, så kan vi komme med mer konkrete råd, samt at vi får vite hva du ikke vil jobbe med!
Sist endret av Avatar; 20. juli 2013 kl. 23:35.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Har kjempet så lenge for å være som alle andre og jeg er drittlei. Alt jeg gjør er å jobbe og sove. Stakkars bikkja får nesten ikke oppmerksomhet og jeg kan se laaaangt etter familieliv i det sporet jeg er inne i nå.

Har egentlig bare innsett sannheten. Jeg kommer ikke til å bli bedre og ingen stoffer i verden vil gi meg et normalt liv. Terskelen er nådd for hvor lenge jeg klarer å late som.
Vis hele sitatet...
I det øyeblikket du slutter å late som, det er da du vil bli fri. Slutt å late som og lev for å holde deg der.

Hvis man lever for å late som, så lurer man seg selv. Og DA er det ikke rart du sliter. Du går på akkord med deg selv. Det vil ende i personlig ruin.

Men angående karrieren, så har du en million valg å velge mellom. Hele verden er åpen... Vil du velge utfra lidenskap, minst muligarbeidstid, lønn, mennesker, jobbe ute eller inne, med hendene eller med hodet\begge deler (må man som oftest)?
Sist endret av Taurean; 21. juli 2013 kl. 00:05.
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. fordi de aller fleste utdanninger kan brukes til flere ting, samt at hva du kan allerede har ganske stor innvirkning på hva du vil få ut av ekstra utdannelse. Det er også forbausendes mange rare jobber der ute, hvis man bare ser etter dem.

Særlig IT og økonomi/ledelse lar seg veldig godt kombinere med enkelte utdannelser, men uten å vite hva du faktisk kan er det dønn umulig å komme med råd. Jeg synes kort og godt du framstår som tverr og lite samarbeidsvillig i denne tråden
Vis hele sitatet...
Jeg har helsefaglig utdanning. I tillegg har jeg et halvt år psykologi (med ganske dårlige karakterer), nesten et år med kjemi, et år med afrikastudier og litt strøfag. Vet ikke helt hva jeg begynner på nå, har kommet inn flere steder (ihvertfall økonomi og afrikastudier).

Sitat av Taurean Vis innlegg
I det øyeblikket du slutter å late som, det er da du vil bli fri. Slutt å late som og lev for å holde deg der.

Hvis man lever for å late som, så lurer man seg selv. Og DA er det ikke rart du sliter. Du går på akkord med deg selv. Det vil ende i personlig ruin.

Men angående karrieren, så har du en million valg å velge mellom. Hele verden er åpen... Vil du velge utfra lidenskap, minst muligarbeidstid, lønn, mennesker, jobbe ute eller inne, med hendene eller med hodet\begge deler (må man som oftest)?
Vis hele sitatet...
Du har kanskje rett, men jeg vet ikke om jeg klarer å fortelle folk hvordan ståa er. Innbiller meg at det er lettere å bytte til noe jeg klarer bedre og bare si at jeg heller ville det. Så trenger ingen å vite at jeg sliter. Har valgt lidenskap og lønn, det feilet stort. Liker bøkene mer enn jeg liker yrket, samt at arbeidets natur gjør at jeg ikke klarer det på sikt.

Hva slags jobber kan man ha hjemmefra? Om man googler "jobbe hjemmefra" kommer det bare opp svindelopplegg.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Du har kanskje rett, men jeg vet ikke om jeg klarer å fortelle folk hvordan ståa er. Innbiller meg at det er lettere å bytte til noe jeg klarer bedre og bare si at jeg heller ville det. Så trenger ingen å vite at jeg sliter. Har valgt lidenskap og lønn, det feilet stort. Liker bøkene mer enn jeg liker yrket, samt at arbeidets natur gjør at jeg ikke klarer det på sikt.

Hva slags jobber kan man ha hjemmefra? Om man googler "jobbe hjemmefra" kommer det bare opp svindelopplegg.
Vis hele sitatet...
Er det menneskene på jobben som gjør at du sliter? Eller er det rett og slett at du ikke trives med jobben du utfører? For veldig ofte er det problemer med mennesker (egen erfaring) som gjør at man sliter med jobben man skal utføre?

Jobbe hjemmefra... der vet jeg dessverre lite. Jeg kjenner til folk som driver med reparasjon av blåseinstrumenter, og tusenkunstnere som lager piler, buer, kanoer og fiskestenger av treverk. Begge tjente helt ok, men solgte fritida si. Det finnes millioner av retninger du kan gå i. Men du må avklare det med sosiale ting først. For hvis du ikke gjør det, vil du alltid stagnere, tape og dø ut.
Sist endret av Taurean; 21. juli 2013 kl. 00:40.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Jeg har helsefaglig utdanning. I tillegg har jeg et halvt år psykologi (med ganske dårlige karakterer), nesten et år med kjemi, et år med afrikastudier og litt strøfag. Vet ikke helt hva jeg begynner på nå, har kommet inn flere steder (ihvertfall økonomi og afrikastudier).
Vis hele sitatet...
Betyr helsefaglig utdanning sykepleier, farmasøyt eller noe annet? 3 år? Om du er farmasøyt, kan å bygge på kjemi-utdannelsen din gi deg en morsom kombinasjon iallefall. All min erfaring tilsier at med interessante og unike kombinasjoner øker sannsynligheten for å kapre interessante jobber ganske dramatisk.

Afrikastudier er bare rør. Ønsker du deg jobb i bistandsprosjekter tar du økonomi, logistikk og prosjektledelse.. afrikastudier er så irrelevant i forhold til jobb i Afrika at det er tragisk.

Jeg ville fokusert enten på å få fullført en grad, eller å sett etter mer interessante jobber øyeblikkelig. Er å jobbe i utlandet ett alternativ for deg forøvrig?
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er det menneskene på jobben som gjør at du sliter? Eller er det rett og slett at du ikke trives med jobben du utfører? For veldig ofte er det problemer med mennesker (egen erfaring) som gjør at man sliter med jobben man skal utføre?

Men du må avklare det med sosiale ting først.
Vis hele sitatet...
Forstår hva du mener, men det er ikke det som er problemet. Det er meg. Jeg klarer ikke være våken og skjerpet en normal arbeidsdag uten medikamenter. I tillegg sover jeg bort stort sett hele fritiden. De fleste frihelger sovner jeg etter jobb på fredag og våkner søndag kveld.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Betyr helsefaglig utdanning sykepleier, farmasøyt eller noe annet? 3 år? Om du er farmasøyt, kan å bygge på kjemi-utdannelsen din gi deg en morsom kombinasjon iallefall. All min erfaring tilsier at med interessante og unike kombinasjoner øker sannsynligheten for å kapre interessante jobber ganske dramatisk.

Afrikastudier er bare rør. Ønsker du deg jobb i bistandsprosjekter tar du økonomi, logistikk og prosjektledelse.. afrikastudier er så irrelevant i forhold til jobb i Afrika at det er tragisk.

Jeg ville fokusert enten på å få fullført en grad, eller å sett etter mer interessante jobber øyeblikkelig. Er å jobbe i utlandet ett alternativ for deg forøvrig?
Vis hele sitatet...
Har tatt mesteparten av medisinutdanningen. Forstår ikke hvordan jeg kunne tro at jeg skulle jobbe som lege. Brukt noen år ekstra på å komme i mål og har kamuflert det med andre fag. Hadde en drøm om å reise utenlands, derav afrikastudier, men det har jeg slått fra meg.

Eneste målet jeg har nå er å finne noe som kan gi meg fritid mellom jobb og søvn. Og som helst er greit betalt.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Forstår hva du mener, men det er ikke det som er problemet. Det er meg. Jeg klarer ikke være våken og skjerpet en normal arbeidsdag uten medikamenter. I tillegg sover jeg bort stort sett hele fritiden. De fleste frihelger sovner jeg etter jobb på fredag og våkner søndag kveld.
Vis hele sitatet...
Virker som du har seriøse og dyptgående problemer med veien livet ditt har tatt. Jeg ville tenkt videre enn bare å fokusere på jobb, men også på hva du gjør med fritida di. Virker som livet ditt er rimelig innholdsløst for øyeblikket.

Har tatt mesteparten av medisinutdanningen. Forstår ikke hvordan jeg kunne tro at jeg skulle jobbe som lege. Brukt noen år ekstra på å komme i mål og har kamuflert det med andre fag. Hadde en drøm om å reise utenlands, derav afrikastudier, men det har jeg slått fra meg.
Vis hele sitatet...
Herregud, det er jo usannsynlig mye enklere å skaffe seg utenlands jobb som lege enn med forbanna afrikastudier. Leger uten grenser tar alltids i mot folk, og det finnes massevis av stillinger innen legemiddelindustrien og på sykehus som ikke har med pasienter å gjøre. Store deler av bistandsarbeidet vi gjør ute i verden dreier jo seg om helse, så leger er gode kandidater til stillinger på alle nivå da.

Jeg ville særdeles sterkt vurdert å fullføre lege-utdanninga, du stiller mye, mye sterkere med en fullført grad uansett hva du søker på. Jeg ville også sjekket opp grundig hvor nærme du er diverse bachelor-grader med fagene du har.

Det er godt mulig veldig mange av lege-fagene din kan brukes opp mot en eller annen bachelor eller master-grad også. I det hele tatt, besøk en studieveileder på nærmeste universitet fort som fanden.. finn ut hva mulighetene dine er og fullfør noe.

Hadde noen sendt meg en CV hvor noen hadde 4 av 5 år på medisinstudiet, 1 år kjemi, 1 år psykologi og litt annet rør hadde jeg aldri noensinne ansatt mennesket. Det lyser ubesluttsomhet, manglende evne til å ta seg sammen og fullføre. samt særdeles manglende evne til å gjøre det som trengs der og da. Om det stemmer eller ikke er selvfølgelig umulig for meg å si, men det er det absolutt alle som leser CV'en din kommer til å tenke.
Sist endret av DumDiDum; 21. juli 2013 kl. 01:51.
Hva med å finne deg en jobb som du faktisk liker godt heller enn å satse på mest mulig fri? Hvis man elsker jobber sin er det nesten som å ha fri hele tiden.
Sist endret av Grix; 21. juli 2013 kl. 14:24.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva med å finne deg en jobb som du faktisk liker godt heller enn å satse på mest mulig fri? Hvis man elsker jobber sin er det nesten som å ha fri hele tiden.
Vis hele sitatet...
Man kan også elske jobben og bli utbrent. Er du virkelig heldig så finner du deg en jobb som inkluderer dødtid hvor du ikke gjør en dritt (men har TV etc. til å få tiden til å gå), men likevel elsker jobben når det brenner på dass (og som betaler godt er også et must).
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva med å finne deg en jobb som du faktisk liker godt heller enn å satse på mest mulig fri? Hvis man elsker jobber sin er det nesten som å ha fri hele tiden.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg trodde jeg gjorde. Jeg er fryktelig glad i fagfeltene jeg har studert. Det er bare det at jeg ikke kan holde samme nivå som andre. For å jobbe 8 timer uten medikamenter, så må jeg være på jobb i minst 12. Og hvordan kan man ha sosialt liv/fritid da?

Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Man kan også elske jobben og bli utbrent. Er du virkelig heldig så finner du deg en jobb som inkluderer dødtid hvor du ikke gjør en dritt (men har TV etc. til å få tiden til å gå), men likevel elsker jobben når det brenner på dass (og som betaler godt er også et must).
Vis hele sitatet...
Jo, det er en løsning. Eller en jobb som kan tilrettelegges. For å få tilpasset arbeidet, så må jeg fortelle arbeidsgiver om vanskene. Det har jeg veldig lite lyst til.

Kjenner meg noe mer klartenkt idag. Medisinutdanning kan sikkert føre til en enklere hverdag enn den jeg befinner meg i nå. Ser bare ikke helt hvordan jeg skal få fullført utdanningen.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Kjenner meg noe mer klartenkt idag. Medisinutdanning kan sikkert føre til en enklere hverdag enn den jeg befinner meg i nå. Ser bare ikke helt hvordan jeg skal få fullført utdanningen.
Vis hele sitatet...
Mye i livet dreier seg om penger. Du gjør tydeligvis noen horrible valg nå. Du jobber i heltidsjobb som sliter deg ut, har null sosialt liv og det virker som mesteparten av pengene du tjener går til leilighet, medikanter og livets opphold. Du burde virkelig ha oppsparte midler med livsituasjonen din, og hvis du ikke har det er det et tegn på at livet ditt virkelig, virkelig ikke går riktig vei.

Det første du må gjøre er åpenbart å gå ned i stillingsprosent / finne en annen jobb. Finn ut hvor lite penger du klarer deg med, og jobb minst mulig. Da får du forhåpentligvis overskudd nok til å fikse livet. Slapp av, ta en øl i sola, se på menneskene som går forbi.. smil litt en gang i blant. Livet er bedre når man er avslappet.

Det neste du må vurdere er som sagt å fullføre medisinstudiet. Om det betyr 50% studier eller mindre er det helt greit. Som sagt, finn ut hvor mye penger du klarer å skaffe deg greit og hva minstekravet ditt er (nattevakter på sykehjem, psykatriske institusjoner etc er null stress å skaffe og du tjener godt.. fordi normale personer med familieliv er ikke interessert i dem; du er derimot).

Seriøst, du må virkelig, virkelig gjøre livssituasjonen din overkommelig. Om du velger å gjøre ting saktere enn andre, er litt latere enn andre etc er det helt greit. Folk har forskjellig driv og forskjellig mål i livet.. men du må sørge for at livet ditt går framover. Neste år må alltid være bedre enn forrige år.

.. poenget er at det faktisk ikke er spesielt vanskelig, om du bare driter i noen sosiale konvensjoner som sier at du må ha heltidsjobb, studere heltid, kjøpe masse unødvendig drit (er faktisk helt å ikke ha penger når det er et bevisst valg som gjør livet ditt bedre) og leve et perfekt A4 liv.

Det er bedre å kjøre i 50 og komme fram, enn å kræsje i 80.

For min egen del kjøper jeg alltid billigste kjøttet på rema 1000, drikker pulverkaffe på universitet og gjør en hel haug med andre småting jeg sparer masse penger på iløpet av et år.. fordi jeg vet at da slipper jeg å jobbe så jævli mye. Jeg varierer mellom brilliant og begredelig på alt jeg gjør, så jeg passer virkelig ikke spesielt godt inn i mange jobber.. men da tar jeg valg i livet som gjør at jeg slipper.

I skarp motsetning til deg forsøker jeg å ikke gjøre fullstendig fandens idiotiske valg




[Edit] Forøvrig, du trenger ikke fortelle arbeidsgiver om vanskene eller lage noe som helst drama for å gå ned i stilling. Det er bare å spørre; "Hei du, jeg synes jeg er innmari mye sliten etter jobb om dagen.. det går helt greit, men jeg lurte på om det var muligheter for å gå ned i stillingsprosent en periode?". Er bedre å gjøre ting enkelt enn vanskelig
Sist endret av DumDiDum; 22. juli 2013 kl. 12:02.
Jobbe innen asfalt? Innen IT? (Programmerer, support eller noe lignende)
Sitat av hemulen Vis innlegg
Jo, takk. Men da utsettes bare problemene. Kan vel ikke bli sykemeldt hver gang jeg møter veggen?



Mulig jeg høres voldsomt pessimistisk ut nå, men det gir ingen fordel å få en diagnose dersom det ikke finnes en kur. Med mindre man er ute etter uføretrygd.

I flere tilfeller lønner det seg å ikke bli diagnostisert også. Husker ikke hvilke studier som tok for seg dette, men én av dem er referert her. Merker det selv også. Ikke engang familien min vet om diagnosene mine. Jeg frykter å miste muligheter i livet og å bli forhåndsdømt. Derfor holder jeg tett.
Vis hele sitatet...


Meget smart, kjenner til mange som har det helt j**** pga diagnosen og kommer seg ikke videre pga den..
Jeg bor i Spania og jobber som webutvikler/designer. Kan det være noe for deg?
Tjener bra og kan jobbe hvor som helst så lenge pc'en er med
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. poenget er at det faktisk ikke er spesielt vanskelig, om du bare driter i noen sosiale konvensjoner som sier at du må ha heltidsjobb, studere heltid, kjøpe masse unødvendig drit (er faktisk helt å ikke ha penger når det er et bevisst valg som gjør livet ditt bedre) og leve et perfekt A4 liv.

Det er bedre å kjøre i 50 og komme fram, enn å kræsje i 80.

For min egen del kjøper jeg alltid billigste kjøttet på rema 1000, drikker pulverkaffe på universitet og gjør en hel haug med andre småting jeg sparer masse penger på iløpet av et år.. fordi jeg vet at da slipper jeg å jobbe så jævli mye. Jeg varierer mellom brilliant og begredelig på alt jeg gjør, så jeg passer virkelig ikke spesielt godt inn i mange jobber.. men da tar jeg valg i livet som gjør at jeg slipper.
Vis hele sitatet...
Har levd mer eller mindre på pulverkaffe og "den billigste maten" i hvertfall étt år, og forstår at du velger det, men forstår ikke at du klarer å leve på det i gjentatte perioder og relativt lenge hver gang. Man må liksom en gang begynne kontinuerlig å ha "ordentlig" mat i livet, mener jeg.

Men jeg har massiv respekt derimot for folk som velger noe annet enn den hælvetes 'perfekte' A4-modellen i dag, som er utformet av et pregløst sosialdemokrati og som vi alle skal passe inn i. Gurimalla det er jo nettopp de menneskene som dør tidlig og får kreft og div.. Jeg flirer godt av A4-mennesker, særlig A4-menn, noe som er så jæævla utrolig "beta".

Har forøvrig skumlest tråden og har egentlig ikke så mange andre anbefalinger til T.s. å komme med, annet enn at han bør finne seg noe i livet som får frem 'gnisten'. Akkurat nå har du noe som tapper deg for livskvalitet og krefter. Om ikke nødvendigvis å direkte slutte Asap med det du holder på med (jobben vel?), så bør du ihvertfall begynne å trappe ned, seriøst! Og lytt til råd fra tråden, har kommet flere gode hittil.
Som alle andre her har svart deg: Ikke bruk livet på ting du ikke vil. Hva du faktisk vil bruke det på, er det du; og du alene som vet! Du må ikke la deg styres av andre.
Sist endret av Avatar; 22. juli 2013 kl. 16:23.
Du har ikke en hobby du en gang drev med du kan begynne å plukke litt med da? Jeg har selv erfaring med dette; har slitt med spontane depresjoner pga familie greier. Jeg fant ut jeg skulle ta opp igjen fisking, noe jeg ikke hadde gjort på mangfoldige år og det har faktisk gjort livet mitt mye bedre. Jeg får ikke mye fisk, men det er noe med å komme seg ut og slappe av. Annbefales!
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Mye i livet dreier seg om penger. Du gjør tydeligvis noen horrible valg nå. Du jobber i heltidsjobb som sliter deg ut, har null sosialt liv og det virker som mesteparten av pengene du tjener går til leilighet, medikanter og livets opphold. Du burde virkelig ha oppsparte midler med livsituasjonen din, og hvis du ikke har det er det et tegn på at livet ditt virkelig, virkelig ikke går riktig vei.

Det første du må gjøre er åpenbart å gå ned i stillingsprosent / finne en annen jobb. Finn ut hvor lite penger du klarer deg med, og jobb minst mulig. Da får du forhåpentligvis overskudd nok til å fikse livet. Slapp av, ta en øl i sola, se på menneskene som går forbi.. smil litt en gang i blant. Livet er bedre når man er avslappet.

Det neste du må vurdere er som sagt å fullføre medisinstudiet. Om det betyr 50% studier eller mindre er det helt greit. Som sagt, finn ut hvor mye penger du klarer å skaffe deg greit og hva minstekravet ditt er (nattevakter på sykehjem, psykatriske institusjoner etc er null stress å skaffe og du tjener godt.. fordi normale personer med familieliv er ikke interessert i dem; du er derimot).

Seriøst, du må virkelig, virkelig gjøre livssituasjonen din overkommelig. Om du velger å gjøre ting saktere enn andre, er litt latere enn andre etc er det helt greit. Folk har forskjellig driv og forskjellig mål i livet.. men du må sørge for at livet ditt går framover. Neste år må alltid være bedre enn forrige år.

.. poenget er at det faktisk ikke er spesielt vanskelig, om du bare driter i noen sosiale konvensjoner som sier at du må ha heltidsjobb, studere heltid, kjøpe masse unødvendig drit (er faktisk helt å ikke ha penger når det er et bevisst valg som gjør livet ditt bedre) og leve et perfekt A4 liv.

For min egen del kjøper jeg alltid billigste kjøttet på rema 1000, drikker pulverkaffe på universitet og gjør en hel haug med andre småting jeg sparer masse penger på iløpet av et år.. fordi jeg vet at da slipper jeg å jobbe så jævli mye. Jeg varierer mellom brilliant og begredelig på alt jeg gjør, så jeg passer virkelig ikke spesielt godt inn i mange jobber.. men da tar jeg valg i livet som gjør at jeg slipper.

I skarp motsetning til deg forsøker jeg å ikke gjøre fullstendig fandens idiotiske valg
Vis hele sitatet...
Hvilke valg er det jeg har tatt som er idiotiske? Jeg hadde en drøm og fulgte den. Var bare teit av meg å ikke oppdage livsløgnen jeg bar på før nå. Legeyrket er ikke kompatibelt med min sykdom og alvorlighetsgrad.

Kuttet ned på arbeidsmengden har jeg gjort hele veien. Jobber ikke under studiene, har brukt betraktelig mer tid enn normalt, sparer der jeg kan (noe som ikke er så lett med 90 000 - 130 000 utbetalt i året). Jeg har styrt noe sinnsykt med å få byttet grupper, utsatt obligatoriske timer osv. for å få det til å klaffe med tidene kroppen er på nett. Det er derfor jeg har klart meg så langt.

Men for å bli lege må man ha nybegynnerstilling. For å få nybegynnerstilling må man ha erfaring som lege. Og nybegynnerstillingen er hard. Det er derfor jeg ikke kan se hvordan jeg skal klare resten av utdanningen, når jeg nesten går til grunne i løpet av et par måneder.

Sitat av olanordgubb Vis innlegg
Meget smart, kjenner til mange som har det helt j**** pga diagnosen og kommer seg ikke videre pga den..
Jeg bor i Spania og jobber som webutvikler/designer. Kan det være noe for deg?
Tjener bra og kan jobbe hvor som helst så lenge pc'en er med
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke dumt. Tenker stadig mer på økonomi og/eller IT-relaterte yrker.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Har levd mer eller mindre på pulverkaffe og "den billigste maten" i hvertfall étt år, og forstår at du velger det, men forstår ikke at du klarer å leve på det i gjentatte perioder og relativt lenge hver gang. Man må liksom en gang begynne kontinuerlig å ha "ordentlig" mat i livet, mener jeg.

Men jeg har massiv respekt derimot for folk som velger noe annet enn den hælvetes 'perfekte' A4-modellen i dag, som er utformet av et pregløst sosialdemokrati og som vi alle skal passe inn i. Gurimalla det er jo nettopp de menneskene som dør tidlig og får kreft og div.. Jeg flirer godt av A4-mennesker, særlig A4-menn, noe som er så jæævla utrolig "beta".

Har forøvrig skumlest tråden og har egentlig ikke så mange andre anbefalinger til T.s. å komme med, annet enn at han bør finne seg noe i livet som får frem 'gnisten'. Akkurat nå har du noe som tapper deg for livskvalitet og krefter. Om ikke nødvendigvis å direkte slutte Asap med det du holder på med (jobben vel?), så bør du ihvertfall begynne å trappe ned, seriøst! Og lytt til råd fra tråden, har kommet flere gode hittil.
Vis hele sitatet...
En ting er ihvertfall sikkert. Jeg gidder ikke mer studentøkonomi. Da hadde jeg heller kjempet for uføretrygd.

Har snudd på hver krone i over 10 år.

Sitat av Avatar Vis innlegg
Som alle andre her har svart deg: Ikke bruk livet på ting du ikke vil. Hva du faktisk vil bruke det på, er det du; og du alene som vet! Du må ikke la deg styres av andre.
Vis hele sitatet...
Takk

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Du har ikke en hobby du en gang drev med du kan begynne å plukke litt med da? Jeg har selv erfaring med dette; har slitt med spontane depresjoner pga familie greier. Jeg fant ut jeg skulle ta opp igjen fisking, noe jeg ikke hadde gjort på mangfoldige år og det har faktisk gjort livet mitt mye bedre. Jeg får ikke mye fisk, men det er noe med å komme seg ut og slappe av. Annbefales!
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men det blir det ikke tid til når over halve døgnet spises opp av sykdom.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men det blir det ikke tid til når over halve døgnet spises opp av sykdom.
Vis hele sitatet...
Det gjør poenget mitt enda bedre, bruk den LILLE tida du har til overs på noe du liker å drive med. Hva som helst for å gjøre DIN dag bedre.

Igjen meg selv som eksempel: 15minutters spasertur kan gjøre underverker på humøret mitt. Prøv det!

Edit: ikke bruk rusmiddler for å gjøre dagen bedre (har gjort det selv, og det hjelper lite)
Sist endret av Pancamo; 22. juli 2013 kl. 18:12.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vurdert eget foretak? Kan kreve litt i starten men om det virkelig tar av kan det jo hende du kan sitte på ræva en lang stund.
Vis hele sitatet...
Veldig god idé. Men lurer litt på hvordan jeg skal få oppstarten til. Da må man jo ha en del penger på bok for å få hjulene til å gå rundt før inntektene kommer inn.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er en svært dårlig idé. Å drive for seg selv krever normalt svært mye arbeid for å få ting til å gå rundt. I tillegg kommer det stressmomenter inn, som kan være tøffe å takle, som for eksempel uforutsette utgifter, kunder som ikke betaler regningen sin. Stressmomenter som kan være tøffe å takle.

Jeg har tidligere også drevet for meg selv, og i løpet av en fireårsperiode hadde jeg ikke en eneste uke sammenhengende ferie. Det er gjerne ikke slik at "om det tar av" så kan du "sitte på rævva". Da krever det som oftest enda mer tilstedeværelse av deg. Så hele eget firma-tanken tror jeg du kan slå fra deg.

Nå skal jeg ikke forsøke å fremstå som noen hobbypsykolog, men en av fordelene med nettforum at de gir meg muligheten til å være besserwisser om deg som person, uten å aldri ha møtt deg.

For meg virker det som at du har helt andre problemer enn lange arbeidsdager, og tøff jobb. 10 timer arbeid om dagen blir man selvfølelig sliten av, men husk på at nordmenn er de som jobber minst i Europa, veldig mange rundt om kring jobber minimum 10 timer om dagen.

For meg virker det mer som om du har et pille- og livsstilproblem. Hvis du sovner med en gang du kommer hjem fra jobb, og sover fra fredag til søndag de fleste helger, så er det noe alvorlig galt med deg - og du burde oppsøke en lege umiddelbart.

Og det virker også som du at du har hatt disse problemene over en lengre periode. Du har hoppet av et medisinstudie, studert et halvt år psykologi, nesten fullført et år kjemi og har noen strøfag på si. For meg virker det omtrent som at du har brukt studietiden din på piller og soving, og hoppet av når det (naturlig nok) har blitt for tøft.

Jeg synes ikke du burde ta ett års ulønnet permisjon for å "studere" igjen nå. Du sier det jo selv, du har søkt deg inn på en enkel utdanning uten oppmøteplikt, sånn at du i praksis kan ha fri og "gjemme problemene bak studiene en stund". Du må heller ta tak i problemene dine!

Du har en oppfattelse av at den eneste grunnen til å oppsøke lege med problemene dine er hvis du hadde vært ute etter å blitt arbeidsufør. Det er jo bare tull - skal du bli frisk, så må du faktisk ta tak i problemene dine. Vi har en raus sykemeldingsordning her i landet, benytt deg av den! Ta også en prat med arbeidsgiveren din etter at du har vært hos legen, slik at du kan få tilrettelagt arbeidsdagen bedre, slik at du raskere kan bli frisk. Å ta opp enda mer studielån for å kunne ligge hjemme og sove i enda et år er kun en utsettelse av problemene dine, som får store økonomiske konsekvenser.

Det er faktisk helt normalt å gå i kjelleren psykisk. Jeg har selv vært svært langt nede, og enormt psykisk sliten. Å være åpen om dette for omgivelsene er det som har fått gløden frem i meg, og i dag fungerer jeg veldig bra. Men jeg er veldig bevist på å unngå mye stress over lengre perioder, da jeg vet at jeg kan havne i kjelleren igjen da.

Det er faktisk ikke flaut å "gå på veggen". I Norge er det et stort tabu. Gjennom min familie har jeg stor erfaring med akkurat dette. Og når jeg forteller min families historie så får jeg som oftest høre at "ja, det har jeg også opplevd".

Du er nødt til å ta grep for å kunne bli bedre, uansett hvor tøft det måtte virke og ta initiativet til hjelpen. På generelt grunnlag er det tre ting du må huske, som er veldig viktig for en god livssituasjon: Søvn, mat og mosjon. Nok søvn, sunt kosthold og trening er svært viktig for å kunne opprettholde en god psykisk helse.
Epleplukker
Ut i fra det jeg leser så virker det mest som du ikke vil. Hvor mye trener du ? Hvor mye tid bruker du med venner og familie ? For å kunne være et menneske i vårt samfunn er du nødt til å bruke fritiden din godt. Du sier det selv, du bare jobber og sover - kom deg ut! Besøk noen venner eller familie. Meld deg inn i en sportsaktivitet, det er har ikke noe å si hva du melder deg inn i, så lenge det er sosialt.

Det handler om å våkne opp og ta seg selv i nakken. De fleste har, på et eller annet tidspunkt, besøkt kjelleren, men det gjelder å komme seg opp av den så fort som mulig.

Enten dette eller så må du komme deg til en lege.
Hvor gammel er du? Har en onkel som jobbet på båt til han var 40, ble veldig lei og ville ha forandring. Han jobber nå som radiograf og får reise rundt i verden(Russland, Canada, Usa) med pasientene. Han kjøper vell det han vil ha + han greier å forsørge ett barn. Han har også ganske mye fri.

Alt er mulig, og siden du har endel forskjellige kunnskaper er dette ekstra mulig.
Sist endret av nattenssønner; 23. juli 2013 kl. 10:46.
Var jeg deg ville jeg spart opp penger og dratt på ferie med bikkja, bare hvor som helst du har lyst til å være. Så finner du ut av ting Føler jeg setter meg litt inn i hodet ditt når det kommer til dette med fritid - tid til å være deg, til å gjøre det du vil, ikke stresse. Dette kommer nok litt av dine rusproblemer, derfor jeg kjenner meg igjen.

Ta deg ferie