Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 10854
Hei, har i det siste hatt lyst til å ta noen bra bilder, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal lære meg det! Har et lite blått dårlig kamera (hvis det sier noe xD). Hvordan skal jeg gå fram når jeg skal begynne å ta bilder? Jeg har ikke tenkt til å ta de beste bildene, men noen ihvertfall ganske bra! Fint hvis noen kan hjelpe meg, forresten jeg er bare 14... Er jeg for ung?

Takk freaks!
Sitat av ice_ag Vis innlegg
Hei, har i det siste hatt lyst til å ta noen bra bilder, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal lære meg det! Har et lite blått dårlig kamera (hvis det sier noe xD). Hvordan skal jeg gå fram når jeg skal begynne å ta bilder? Jeg har ikke tenkt til å ta de beste bildene, men noen ihvertfall ganske bra! Fint hvis noen kan hjelpe meg, forresten jeg er bare 14... Er jeg for ung?

Takk freaks!
Vis hele sitatet...
Skal du bli proff må du kjøpe deg et godt kamera feks:

canon mark 5d ii
http://www.canon.no/For_Home/Product...OS_5D_Mark_II/
Det finnes massevis av verdenskjente fotografer som startet med billige kamera så at man trenger et kamera til 20.000 for å bli flink er jo ikke sant. Det beste tipset må vel være å ha med seg kamera overalt og ta massevis av bilder. Dropp bildene av katter og solnedganger. Ta bilde av mennesker i stedet.
Elsker utfyllende svar. Virkelig!

Allright, Ice. For å starte trenger du et OK, kamera 5d mark II bruker profesjonelle fotografer. Noe du ikke er før om en god stund om du velger å satse såklart. Start med noe simpelt som Canon 550-600-650D. En av de tre bør være gode nok for deg. Så er det viktig å velge objektiv til hva du vil spesialisere deg i. Dette kan du ta siden, først må du lære deg hva objektiv er. Du bør også sjekke ut litt hva du vil gjøre av fotografering som nevnt og lære deg litt komposisjonsprinsippper.

Du bør lese litt opp på lys og hvordan man fotograferer i forskjellige lys. Grunnen til at de fleste velger å kjøpe en speilrefleks er rett og slett mye på grunn av de mange manuelle innstillingene som gjør det mulig å endre på hvor mye lys man fks slipper inn.

Det første jeg ville ha gjort var å satt meg et mål, la oss si ta fem gode bilder av en ting slik som et eple. Her kan du øve på utsnitt og bruken av det med blender og lukker. Så ville jeg prøvd med på forskjellige type bilder for å finne ut hva du liker best.

Alder har lite å si så lenge du kan håndtere et kamera. Eneste du bør være OBS på er at om du noen gang skal ta på deg en fotograf jobb bør du kunne snakke som en med god erfaring. Ikke nevne alderen, da blir man som regel ikke tatt seriøst.

Dette ville jeg startet med ihvertfall.

- Pix
Steg 1 er å lære seg hvordan kameraet du har fungerer. Det her ingenting for seg å kjøpe et speilrefleks-kamera om du ikke kan å utnytte noen av mulighetene et slikt kamera har. Selv om det er gjengs oppfatning blant bloggfitter og andre søppelnerder at man MÅ ha speilrefleks for å ta gode bilder er dette milevis fra sannheten.

Boken Digital fotografi i praksis (http://foto.no/cgi-bin/articles/arti...rticleId=41155) er en utmerket gjennomgang av de viktigste elementene, den går ikke i dybden på noen felt men gir deg den korte oppsummeringen du trenger for å komme igang.

Les den, forstå den, ta haugevis med bilder underveis. Før eller siden vil du møte på situasjoner hvor kameraet du har ikke lengre duger. Enten det er fordi det mangler innstillings-muligheter, eller fordi du trenger annen optikk. Da kan du kjøpe deg et dyrere, og bedre kamera (og forhåpentligvis lært nok til at du gjør deg selv opp en mening om hva du skal kjøpe istedet for å lage nok en "hva er best av canon konsumer-modell og nikon konsumer-modell"-tråd hvor 20 idioter vil poste om sin personlige preferanse istedet for å innse at det ikke spiller noen fuckings rolle fordi forskjellen er minimal)
Et hvilket som helst kamera er bedre enn intet kamera. Det viktigste er å lære seg det fototekniske før du lærer det kameratekniske. Når man først har lært seg hvordan et kamera fungerer og de enkleste komposisjonsprinsippene så er det viktig å tenke gjennom hva du vil vise i bildet før du fotograferer. I etterkant er det viktig å sette seg ned for å se hva du da gjorde riktig og hva du gjorde galt for at bildet ble som det ble.
Prisen på kamera har ingenting å si. En god fotograf kan ta bra bilder med et dårlig kamera, men det betyr ikke automatisk at en dårlig fotograf tar bra bilder med et bra kamera.
Som nevnt av andre, lær deg å bruke kameraet du har, lær deg teorien, ta masse bilder.
Rather exquisite
insistens's Avatar
66 8
Jo høyere ISO du har, jo lysere blir bildet, men desto mer kornete blir det også.
Se på blender som en trakt hvor du kan bestemme hvor mye lys du vil slippe inn om gangen, til slutt vil alt uansett har "lyst" gjennom, det er her lukkertiden kommer inn i bildet. Hvor fort skal det ta fra du trykker på knappen til bildet er på brikken? Jo raskere det skjer, jo mattere kan fargene bli, og jo lenger tid det tar, og mer uskarpt kan resultatet bli.

Se på det som å lære å kjøre bil, kan du kjøre bil manuelt, kan du kjøre vil med automat også.
Kan du fotografere med manuelle innstillinger, så kan du også fotografere med automatiske innstillinger.
Moral: Lær deg de manuelle innstillingene, lek deg frem og lær samtidig!
Sist endret av insistens; 13. april 2013 kl. 23:53.
Enkleste tipset som kan bli gitt, er å ta bilder av det du selv synes er fint.
Og dermed burde du alltid ta med deg kameraet når du går ut av huset.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Skal du bli proff må du kjøpe deg et godt kamera feks:

canon mark 5d ii
http://www.canon.no/For_Home/Product...OS_5D_Mark_II/
Vis hele sitatet...
Dette håper jeg var en spøk?

Siden ts sier at h*n har et lite blått kamera så er det kanskje snakk om et kompaktkamera? Isåfall så er det ofte litt begrenset hva du kan bruke av manuelle innstillinger kontra et speilrefleks.

Men lær deg litt komposisjon og tren deg opp til å se motivene og detaljene i første omgang.
Trådstarter
Takk for all hjelpen!
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Dette håper jeg var en spøk?

Siden ts sier at h*n har et lite blått kamera så er det kanskje snakk om et kompaktkamera? Isåfall så er det ofte litt begrenset hva du kan bruke av manuelle innstillinger kontra et speilrefleks.

Men lær deg litt komposisjon og tren deg opp til å se motivene og detaljene i første omgang.
Vis hele sitatet...
Mente det ikke som spøk, men jeg mente det vis han ville bli proff når han har lært seg hvordan han skal bruke et kamera, og hvordan ta bra bilder, og hvis han da føler at kompakt kameraet han har blir for lite så kan han vurdere et speilreflekskamera eller et speilløst systemkamera.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Mente det ikke som spøk, men jeg mente det vis han ville bli proff når han har lært seg hvordan han skal bruke et kamera, og hvordan ta bra bilder, og hvis han da føler at kompakt kameraet han har blir for lite så kan han vurdere et speilreflekskamera eller et speilløst systemkamera.
Vis hele sitatet...
Som jeg også skrev litt lenger oppe her så er mulighetene mye større hvis man beveger seg opp fra kompakt og over til f.eks. dSRL.

Men hvorfor akkurat et FF kamera som 5D MkII? Er jo ikke akkurat sånn at dyrere kamera gir bedre bilder....
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Som jeg også skrev litt lenger oppe her så er mulighetene mye større hvis man beveger seg opp fra kompakt og over til f.eks. dSRL.

Men hvorfor akkurat et FF kamera som 5D MkII? Er jo ikke akkurat sånn at dyrere kamera gir bedre bilder....
Vis hele sitatet...
5D Mk II var jo bare et forslag.
Et nesten hvilkesomhelst dSRL hadde gjort nytten.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det beste er å "learn by doing," ville jeg sagt. Og ikke regn med at du er proff i løpet av en uke, det tar årevis. Men som sagt over er det greit å lære seg hva de forskjellige tingene betyr. By now trenger du ikke noe fancy dSRL-kamera (speilrefleks) mtp den erfaringen du later til å ha. Bare gå ut og ta masse bilder og spør etter konstruktiv kritikk fra folk du ikke kjenner (familien din kommer bare med lovord også blir du enda en "rosabloggerproffotograf".)

De mest sentrale jeg kommer på atm er:
Komposisjon
Motiv
Hvitbalanse
Fokus (auto/manuell)

Ta mange bilder av samme motiv (spesielt viktig når du bruker digitalkamera (kompaktkamera). Slik kan du velge mellom de beste bildene. Til etterbehandling vil jeg anbefale Adobe Lightroom (du kommer til å skjønne hvorfor det er bedre enn Photoshop i denne sammenhengen når du får prøvd det ut.)
Jeg kan også anbefale deg å starte på medie og kommunikasjon når du starter på videregående, siden der lærer du en del om fotografering og filming.
Kjøp et billig nybegynner DSLR(Speilrefleks) brukt på foto.no eller finn.no

feks:

Helt entry-level
Nikon D3100/D3200
Canon 1100D/100D

Litt mer avansert:
Nikon D5000/D5100/D5200
Canon 550D/600D/650D
Du kan fint bruke ditt lille blå kamera for å lære å ta bilder, du behøver ikke et speilreflekskamera for å lære det.

-Du bør tenke på lyssetting og stemning når du tar bildet. Er det dag, natt, ute, inne, for eksempel
-Tenk på komposisjon; hva er det egentlig du vil fremheve i bildet du tar?
-Tenk og tren på fokusering og dermed ta skarpe bilder. Mange bare kaster kameraet ut i lufta og tar mange ganger kornete bilder som eller kunne vært bra

Ha det moro med ditt lille blå kamera, så kan du kanskje ønske deg et speilreflekskamera til konfirmasjonen din?

Lykke til og ha det gøy, det finnes ingen fasit for alt er opp til fotografen
Hei, jeg kan slenge meg på med noen personlige tips til deg som har lyst til å hoppe inn i fotograferings verdenen.
Jeg kjøpte meg mitt første speilrefleks kamera for snart 2 (1, og 1/2?) år siden, og det var Canon 600D.
Jeg lekte rundt med manual settings og lærte meg det lenge før jeg kjøpte kameraet faktisk :P
Det er viktig å prøve og feile, og uansett hvilke kamera du har nå så kan du lære deg kule posisjoner og ta bilder i osv.
Jeg vil også anbefale deg å lære litt bildebehandling som f.eks. photoshop til å finjustere farger osv. i bildene dine
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei :-)
Ikke tenk på hvilket kameraer du skal bruke, kamerateknikk osv..
Bilder kan være fine selv de er tatt med iphone! Ikke teknisk bra, men gode motiver


Poenget er vel å komme seg ut og begynne å fotografere - ta masse bilder, ha kameraet med overalt.
Man blir flinkere jo mer man holder på!

Noen viktige ting:
* tenk før du tar bildet - hva vil du ha med? Gå nærmere motivet, i stede for å ha med masse luft rundt f.eks.
* rydd bildet - fjern ting du ikke vil ha med, vent til mennesker har gått bort før du knipser osv.
* tenk på lyset - øv på å se hva som er BRA lys og hva som er dårlig.

Etterhvert som du ser at du får det til og blir mer motivert, kan du kjøpe deg et litt bedre kamera. (f.eks et av de små speilrefleksene til nikon eller canon.) Da har du mulighet til å stille blender, lukker, ISO osv, og lære deg hva de ulike instillingene gjør med bildene.

Så kan tiden være inne for å ta et kurs, eller som blir nevnt :-) Går også an å gå medier og kommunikasjon.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jeg lærte veldig mye av bøkene til Scott Kelby. Finnes på norsk og forklarer enkelt hvordan man skal ta bilder uten altfor mye teknisk. Rett på sak. Du får evt google litt på priser men heter: 'Boken om digital fotografering' og har 3 bind.
For å lære om hva benderåpning (aperture), lukkertid (shutter speed) og lysfølsomhet (ISO) gjør, og hvilke effekter de innstillingene har. Så anbefaler jeg tre forelesninger fra Universitetet i Michigan. I en serie kalt "Saturday morning physics"

Om fokus og linser/objektiver http://www.youtube.com/watch?v=3RCP10OMeKc
Om eksponeringer og blenderåpninger http://www.youtube.com/watch?v=HXf6ZdF8uKs
Om lysmengder o.l. http://www.youtube.com/watch?v=wFOXvdXT9vU

Og for å ca. sitere foredragsholderen:
Jeg lærer dere ikke å ta bra bilder, men dere lærer hvorfor bildene blir dårlige.

Og de gir en ryddig og fin basis til å tenke logisk utifra, når en skal komponere bilder selv.

Og så er det, som bl.a. moridin sier, å bruke det kameraet du har. Lære deg å justere ISO o.s.v. Og ta mange bilde, sammen med å gjøre "eksprimenter". Så vil du ettervert "får dette inn i ryggmargen"!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Bokeh Vis innlegg
Hei :-)
Ikke tenk på hvilket kameraer du skal bruke, kamerateknikk osv..
Bilder kan være fine selv de er tatt med iphone! Ikke teknisk bra, men gode motiver


Poenget er vel å komme seg ut og begynne å fotografere - ta masse bilder, ha kameraet med overalt.
Man blir flinkere jo mer man holder på!

Noen viktige ting:
* tenk før du tar bildet - hva vil du ha med? Gå nærmere motivet, i stede for å ha med masse luft rundt f.eks.
* rydd bildet - fjern ting du ikke vil ha med, vent til mennesker har gått bort før du knipser osv.
* tenk på lyset - øv på å se hva som er BRA lys og hva som er dårlig.

Etterhvert som du ser at du får det til og blir mer motivert, kan du kjøpe deg et litt bedre kamera. (f.eks et av de små speilrefleksene til nikon eller canon.) Da har du mulighet til å stille blender, lukker, ISO osv, og lære deg hva de ulike instillingene gjør med bildene.

Så kan tiden være inne for å ta et kurs, eller som blir nevnt :-) Går også an å gå medier og kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Foto.no har mange gode tips & triks!
Scott Kelby sine bøker "Digital Photographing" er veldig gode! Informativt, lærerikt, men samtidig litt underholdende
Å fotografere er en kunst men alle som fotograferer trenger ikke å være kunstnere så å si. Alt det viktigeste om fotografering skrev jeg en gang for ca 20 år siden på et eneste A4-ark (antatt punktstørrelse 10 eller 12), og jeg vil påstå at en som vil lære bare trenger å gjøre ett eller ett par søk på internett etter "fotokurs" f.eks. https://www.google.no/search?client=...hannel=suggest
eller mye bedre: https://www.google.no/search?client=...hannel=suggest - her får man bakoversveis fordi det er så mange lovende søkeresultater her!

Jeg er forøvrig bl.a. her:

http://www.flickr.com/photos/franklorvik
https://plus.google.com/u/0/photos/1...0053163/albums
http://www.youtube.com/channel/UCk4FqtKz_EGPjV9pgReAOCw
http://www.facebook.com/frank.lorvik.9
http://www.mixcloud.com/franklorvik9
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av franklorvik Vis innlegg
snip
Vis hele sitatet...
Har du tatt noen av de bildene der selv? Med unntak av snapshitsa fra det som så ut som et russeslipp inni en ubåt