Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3551
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Jeg har bestemt meg for å lage sprit. Malen jeg bruker har jeg hentet fra Amazingstill sin pdf.

Jeg har noen spørsmål.

1. Jeg har lyst til å bruke en kjeramikkskål (vanlig suppeskål, egentlig) i bunnen av vindunken. Det er denne jeg skal legge plastikk-sirkelen oppå. Vil dette fungere?

2. I Pdf. vedlegget står det at jeg skal lage så liten som mulig glippe imellom plastikk-sirkelen og vindunken. Hvorfor skal jeg det? Og hvilken hensikt har egentlig denne mystiske plastikk-sirkelen?

3. Jeg har lagret satsen uten gjærstopp eller klarningsmiddel på 1,5L brusflasker. Selve satsen er nå helt klar, men det ligger et gjærlag nederst i flaskene. Er det problematisk å fylle dette inn i 10-litersbøtten som jeg skal destillere alkoholen ut ifra uten å kvitte meg med gjæren? Evt. hvordan skal jeg kvitte meg med gjæren?

4. Varmeelementet jeg har kjøpt meg er en dyppvarmer av typen: https://vinsenteret.no/produkt/dyppv...helautomatisk/. Vil denne duge?

5. Under bryggingen av satsen (som skulle avgi 18-20% alkohol etter 4-6 dager, eller noe i den duren, den fikk stå lenger), så brukte jeg ikke gjærlås. Vil dette ha alvorlige konsekvenser for spriten jeg skal brygge?

6. Jeg leste at det var lurt å kaste oppi noen eplebiter i satsbøtta mens den gjorde seg til. I ettertid har jeg blitt bekymret for eventuelle skumle bakteriekulturer som kan danne seg, spesielt siden jeg ikke brukte gjærlås. Har jeg noe å bekymre meg for?

7. Jeg har tenkt å gjennomføre destilleringen uten gjærlås. Vil dette få noen konsekvenser?
Som svar på 6 og 7 så er satsen mest sannsynlig fin. Dette fordi sats med turbogjær begynner å gjære så fort at du får et bra overtrykk i gjæringskaret slik at ingenting kommer inn og det at alkoholprosenten stiger så fort i sats med tubogjær er bakterie hemmende i seg selv. Du kan altids også smake på satsen..du kjenner fort om det er noe ulumskheter i den..

Svar på spørsmål 6 skulle det stå på forrige.

Tips til neste gang du skal sette sats igjen: La den gjære helt ut, dette tar som regel lengre tid en det som står på pakka. Kanskje 10-12 dager, gjærlås kan du sette i etter 4-5dager, vannet blir blåst ut av gjærlåsen uansett med turbogjær de første dagene under stormgjæringen. Når du har 0 aktivitet i gjærlåsen så flytt karet til en kaldt sted for å klarne den, helst oppå en benk slik at du kan bruke hevert uten å måtte flytte karet og virmle opp gjæren som ligger i bunn.
Sist endret av akkey; 25. april 2018 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for tips. Jeg lot den stå ett par dager over, men jeg hadde aldri gjærlås. Men helt ærlig så ser satsen klar og fin ut (lett gulpreg). Den lukter, smaker og ser ut som hvitvin.
Har hatt apparatet før. Hatt et par forskjellige apparat også. Dette fungerer også flott Jeg blir ihvertfall en av de rette å spørre om ang apparatet. Lenge siden tho, så hvis noe er feil, rett gjerne på meg.

1: Ja, men husk at det er i bunnen spriten samler seg. Vet ikke om skålen da vil flyte opp eller noe sånt... ikke bekymre deg så mye, satsdunken er tung uansett.

2: Alkoholdampen må kjøles ned for å bli til væske. Dette skjer både i dunken (derfor skal apparatet plasseres i kalde omgivelser) og i bunnen. Derfor må du separere bunnen fra varmen i sats-dunken, men samtidig gi dampen / dråpene mulighet til å gå til bunnen (det vil renne/dryppe alkoholvæske nedover)

3: Gjæren ødelegger ingenting sånn sett, men om du får med gjær ned i satsdunken, så får du mer fusel i spriten som bør renses ut (ved å brenne spriten blanda ut med vann i dette apparatet, altså oppi satsdunken) og / eller ved å kjøre spriten gjennom aktivt kull. Hell gjerne oppi satsen ganske forsiktig fra flaska så du ikke får med så mye av gjæren nederst. Eller bruk en hevert.

4: Ja. Den vil fungere. Jeg brukte imidlertid en annen type. Clas Ohlson solgte den tiden en type dyppvarmer på 300W som jeg brukte dimmer til. Skrudde ned effekten til temperaturen var 40-45 slik som guiden sier. Skal gå bra med 50 grader, dette vil føre til at det produseres raskere, men da får du mer væske, dvs. svakere sprit. Brenn dette en gang til osv. helt til du er fornøyd.

5: Nei. Det er ingen problem å gjære uten gjærlås. Gjærlåsen er der for å hindre at gjæringsdunken sprekker opp av at det er så mye trykk. Du har hatt dette i 1,5L flasker med skrukork right? De sprakk ikke? Altså alt i orden

6: Det å kaste oppi eplebiter i satsen er bare for å gjøre satsen lovlig. Hvis politiet finner satsen, så blir det vanskeligere å påstå at dette er sats (vin) ment for hjemmebrenning. Altså dersom du hadde gjort dette i Norge, men det gjør du jo ikke.

7: Usikker... Tror det er samme svar som på nr 5, altså at trykket vil gjøre at lokket sprekker opp (åpner seg), og alkoholdampen siver ut i rommet istedenfor innenfor dunken.

Godt nok svar? Lykke til, og kos deg med dette i det landet du er i hvor dette er lovlig
Sist endret av Stingray; 25. april 2018 kl. 22:04.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, tusen takk for et utfyllende svar! =)

Det er dog to ting jeg har lyst til å si noe på.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Skal gå bra med 50 grader, dette vil føre til at det produseres raskere, men da får du mer væske, dvs. svakere sprit. Brenn dette en gang til osv. helt til du er fornøyd.
Vis hele sitatet...
I pdf'n jeg har, og ellers står det at høyere temperatur gir høyere prosent, men også høyere andel fuselstoffer(?).

Sitat av Stingray Vis innlegg
5: Nei. Det er ingen problem å gjære uten gjærlås. Gjærlåsen er der for å hindre at gjæringsdunken sprekker opp av at det er så mye trykk. Du har hatt dette i 1,5L flasker med skrukork right? De sprakk ikke? Altså alt i orden
Vis hele sitatet...
Sitat av Stingray Vis innlegg
7: Usikker... Tror det er samme svar som på nr 5, altså at trykket vil gjøre at lokket sprekker opp (åpner seg), og alkoholdampen siver ut i rommet istedenfor innenfor dunken.
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på eventuelle kontaminater som kom inn igjennom luften. Vindunken vil uansett ikke sprekke på grunn av hullet til gjærlåsen, uten gjærlåsen er det jo bare enda bedre utstrømning av luft. Poenget med gjærlås er at luft ikke skulle komme inn, kun ut. Plastikflaskene mine har ikke eset noe engang, fordi gjæringen var ferdig da jeg tappet det på flasker.

Sitat av Stingray Vis innlegg
Godt nok svar? Lykke til, og kos deg med dette i det landet du er i hvor dette er lovlig
Vis hele sitatet...
Takk, det skal jeg! Sitter her og venter i spenning i steinhytta jeg leier av den vennlige bonden i Hellas.
Du har helt rett, jeg husket helt feil ting i forbindelse med høyere temperatur. Du får mer fusel ved å kjøre på høyere temperatur, men du får høyere prosent ja

Forteller du meg at du har gjæret med en helt åpen gjæringsdunk? Eller høh, hva er det du egentlig har spurt om?
Uansett, ikke ta med det på bunnen i flaskene når du heller det oppi
Anonym bruker
"Bred Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Også mulig å sette dyppvarmeren på 45 grader ish og så isolere dunken rundt på utsiden. Kan ende opp med 65-70% sprit da! Som regel endte jeg opp med 58-60% uten isolering og 45 grader.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da er dagen kommet hvor jeg har tenkt å begynne brenningen. Jeg trenger endog to ting. Jeg trenger plastikk-sirkelen. Jeg har forstått at jeg kan bruke lokket til en vindunk for dette formålet, men hvor får jeg tak i en sepparat? Evt. hva vil fungere som erstatning?

Og: Hvordan får jeg ut satsen fra 1,5L flaskene mine uten å få med gjæren som ligger i bunnen? Det virker litt dumt å vende flaskene på hodet rett oppi bøtta, da dette vil dra med seg all gjæren. Vil kaffefilter fjerne gjræren?
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og: hvordan lager jeg, og hvor får jeg kjøpt delene til å lage et kullfilter? Finnes det ferdig noe sted?
Har du tenkt å destillere med et åpent hull i lokket? Da vil det stige alkoholdamp ut gjennom hullet og ut i rommet du brenner i. Denne dampen er svært eksplosiv, og du får mindre sprit i bøtta.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av maniiac Vis innlegg
Har du tenkt å destillere med et åpent hull i lokket? Da vil det stige alkoholdamp ut gjennom hullet og ut i rommet du brenner i. Denne dampen er svært eksplosiv, og du får mindre sprit i bøtta.
Vis hele sitatet...
Det vil uansett være et lite hull i bøtta til gjærlåsen, så tror ikke det vil skape problemer med hverken større svinn eller eksplosjon. Tenker i første omgang å ha et noe større hull i topplokket slik at jeg får igjennom dyppvarmeren, for og så tette dette igjen best mulig, men spørs om jeg får kjøpt gummiplugger idag. Ellers må jeg finne på noe annet. Kanskje gaffateip.
Lokket MÅ være tett.
Bruk gjerne kaffefilter i tillegg til å helle forsiktig ut.

Lokk finner du på Europris i Norge, men vet ikke om det fins lignende sjapper i Hellas, dessverre

Litt mer spesifikt: Lokket MÅ være tett, dvs. ikke noe direkte forbindelse mellom luft og innholdet i dunken. Du skal ha gjærlås på, så det er greit. Uten gjærlås = lokket spretter opp.

Men utenom gjærlås, så skal det være helt tett.
Sist endret av Stingray; 28. april 2018 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Spriten ble da ferdig. Forståelig var det litt så som så resultat. Fikk 4 liter fra man-fre. Det ble ikke så veldig sterkt, og i tillegg så smaker og lukter det sats av spriten. Er dette vanlig? Fargen er klar. Skal kjøre det igjennom et kullfilter og se hva jeg får.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Update: kullfilter gjør susen. Smaker ren vodka av det nå. Ingen lukt heller.
Ikke for og spore av tråden, men jeg lot meg rive med av et interresant tema. Spritkoking er egneltig en gammel kunst, men det undrer meg enormt hvofor andre typer sprit ikke er så vanlig og lage her i landet:

https://www.thrillist.com/vice/how-t...-by-step-guide