Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2861
Hey! Jeg har samlet litt bilder nå og tenkte å få litt feedback til nestegang! For en stund siden sa jeg jo at jeg tok noen reptilbilder. Så her er et av de i samlingen.

http://2.imgland.net/Cg9Mbc.jpg

Og så prøvde jeg ut en ny teknikk når det gjalt lowkey. Så her her et av Uv bildene.

http://2.imgland.net/FkWhfC.jpg

Hva tenker dere om bildene? Og har dere noe råd til fks. nestegang jeg skal ta bilder av reptiler ? Eller Uv bilder?

- Pix
Er ikke noe spesielt interessert i fotofaget, men damn nice pics
Bildet nr 1 var bare deilig. Nr 2 så syns jeg fargene så alt for "fake" ut.
Sitat av Kriis Vis innlegg
Bildet nr 1 var bare deilig. Nr 2 så syns jeg fargene så alt for "fake" ut.
Vis hele sitatet...
Oh well, det er slik UV fotografering er. At fargene ser fake ut kan jeg ikke stort for Men takk!
synes det med slangen var fint. fine farger, fin skarphet, spennende motiv. liker at du har brukt slangens kveilende posisjon som mønster for hodet. vet ikke helt hvordan jeg har det med "nesa" til slangen, altså at den er så mørk og ufokusert. men bra at øyet er skarpt og i fokus! tror kanskje nesa ville tatt oppmerksomheten vekk fra øyet, men det er jo vanskelig, for meg, å vite. alt ialt et veldig kult bilde!

det andre bildet likte jeg ikke. personlig synes jeg det ser overredigert ut. det er selvfølgelig kult med mønster i UV-lys, men jeg synes det nesten ser fake ut, som en tegning. synes også måten han står på er dum, kanskje hadde det vært kulere med noe mer. mer kropp (hele overkroppen, mer rygg o.l.) med mer mønster, eller mer mønster i ansiktet. jeg ser at mønsteret er som en tråd opp til øynene, og det kan jo minne litt om en slange. men likevel. jeg har følelsen av at det mangler så mye og at det kunne vært så mye mer. sorry, det er bare min mening
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Likte bilde nummer 1 Veldig godt! På bilde 2 er det litt irriterende at ikke øynene er i fokus, det kunne gjort bildet bedre for min del.
Takk for tilbakemeldinger!
Bilde nr1 var så si perfekt! Hadde jeg tatt et sånn bilde så hadde det var et stort bilde av det i stua, eller noe lignende. For det var jo virkelig et virkelig bra knipset bilde!

Bilde nr2 støtter jeg de andre på. Det ser ut som at fargen er blitt redigert på i etter tid dessverre. Så en annen justering kunne virkelig gjort det til et topp bilde og, uten tvil!
Men det ser nok litt for falskt ut.
Kjipt de fleste mener det er redigert/virker sånn. For de som har interesse kan jeg også sende orginalbildet rundt på pm! Men i hovedsak er ikke dette bildet rørt med en finger!
Nå er jeg bare hobby-fotograf, men slangen var kanskje litt for mørk nederst.
Ellers et flott bilde! Hvor ble det tatt?

Synes ikke nr 2 ser så fake ut. Veldig stilig laget!
Sist endret av ddybing; 10. april 2013 kl. 18:27.
Sitat av ddybing Vis innlegg
Nå er jeg bare hobby-fotograf, men slangen var kanskje litt for mørk nederst.
Ellers et flott bilde! Hvor ble det tatt?

Synes ikke nr 2 ser så fake ut. Veldig stilig laget!
Vis hele sitatet...
Det ble tatt i Oslo Reptilpark
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Det ble tatt i Oslo Reptilpark
Vis hele sitatet...
Aha! Takk for svar.
Elsker slanger så digger det første bildet ditt! Legg gjerne ut flere reptil bilder
Fargene på det andre var noe over staurated for min del, fant en del smusk i noen av linjene.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Err, har ikke folk sett ting under UV-lys før? I tillegg vil det alltid være "fake colours" om man tar UV eller IR. Fordi vi ikke kan se dem, representeres de med frekvenser innenfor synlig lys.

Den V-formede oransje greia på skuldra trekker i overkant med oppmerksomhet tho. Skulle tro du vil ha mer fokus på øynene, som det i tillegg er stort skille i (linser?).

Hos reptilet er det fin fokus på øyet. Foreslår å dempe noen lyse punkter: Nedre høyre hjørne, under snuten, til høyre oppover i bildet (ikke lede blikket ut av rammen), samt til venstre for snuten og litt opp mot øyet.
Bildene var kjempefine! Nå vet du jo fra tråden min at jeg ikke er noen foagraf, men
Man må jo starte et sted Ice
Bilde nr 1 var flott, bra lys og fokus

Bilde 2 har kule farger, men at bildet er noe blurry syns jeg gjør det stressende å se på

Bare my two cents..
Likte 2'ern veldig godt
Fine farger, og bra komponert
Men hvordan tar du UV-bilder?
Sitat av egen9 Vis innlegg
Likte 2'ern veldig godt
Fine farger, og bra komponert
Men hvordan tar du UV-bilder?
Vis hele sitatet...
Med UV bilder er det mye forarbeid. Noe man innser underveis! For det første må man sette av minst fire timer for å få gode bilder. Det gjorde jeg ikke første gangen. Og det gikk ikke så bra.. men av sånt lærer man. Man finner pensler å maler på personen først og fremst. Jeg kjøpte malingen fra Superkul. Kostet ca 1k totalt for alt av linser og maling. Du kan også male med fingrene men det er veldig lett å ødelegge fargekombinasjonen da.

Så er det en del som kommenterer hvor blurry bildet er. Jes, I know. Det kan jeg ta på min egen kappe og forklare å enkelt som at jeg ikke hadde tilstrekkelig med lys. Jeg ville anbefalt 2 UV-pærer fremfor én som jeg hadde. Da kan man jo såklart ha lukkertiden litt raskere enn den er på dette bildet. Å sette fokusen var derfor litt vanskelig.

Så note til deg og meg:
Du trenger 2stk UV pærer. Og lamper av noe sort til å holde disse.
UV maling fra superkul. Du velger selv fargekombinasjonen. Jeg innså at jeg ikke trengte mer enn 3 små flasker med 10ml totalt og ikke 10 som jeg hadde.

Du trenger helst et studio eller et mørkt sted hvor du kan ta gode bilder. Ta gjerne med stativ. Og du må ha tålmodighet når du maler.

Ellers takk for svar og tilbakemeldinger!
Synes bilde nr 1 var kjempebra, fikk med dybden samtidig som du fikk med alle detaljene og at øynene var i fokus. Eneste jeg personlig synes var litt irriterende er at området under hodet til slangen var såpass mørkt, hadde vært bedre om det hadde vært opplyst. Kunne også dempet noen lyse punkter, da disse ble noe overeksponert. (til høyre, litt høyre nede samt litt på venstre) Helt ytterst på "snuten" om man kan kalle det det, ble det litt blurry, fikk liksom ikke fram alt.

Bilde nr 2 synes jeg ble for "uklart". De lysende strekende tok alt for mye fokus, synes heller at personen, da spesielt øynene kunne vært mer i fokus, samt lysere. Strekene kunne da heller vært en fin ekstra detalj.

Skulle likt og sett flere slange-bilder, elsker slanger Det der var en av de finere Morelia viridis jeg har sett

Edit: Hva slags objektiv ble brukt der?
Sist endret av PopeSweetJesus; 14. april 2013 kl. 20:35.
Digger slangebildet, kune godt være noe jeg så på beskrivelsen i et museum eller liknende
Det andre bildet ditt er mer alternativt, jeg liker det, men kunne gjerne ha hatt noen flere detaljer så det gir mer effekt kanskje?
Du gjør en god jobb! KP!
Oh, det ble brukt 50mm, Canon 1,4 f/f om jeg husker rett! Det forklarer også hvorfor ting er blurry. Det er en veldig skarpt objektiv så det rundt har en tendens til å bli litt sånn "borte!
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Oh, det ble brukt 50mm, Canon 1,4 f/f om jeg husker rett! Det forklarer også hvorfor ting er blurry. Det er en veldig skarpt objektiv så det rundt har en tendens til å bli litt sånn "borte!
Vis hele sitatet...
Vil bare nevne for deg sånn at det ikke forvirrer deg senere.
Skarpheten på objektivet har ikke noe å si på Depth of fielden
1.4F er blenderåpning, større blenderåpning gir mer depth of field.
En annen måte å få bra depth of field på er å bruke et zoom objektiv og zoome langt inn, dette gir også et pent depth of field
Vil bare la deg vite det i tilfellet du finner et objektiv som er skikkelig skarpt, men kun i mot 5 eller 6 i blenderåpningen
Ellers, igjen, kule bilder!
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Vil bare nevne for deg sånn at det ikke forvirrer deg senere.
Skarpheten på objektivet har ikke noe å si på Depth of fielden
1.4F er blenderåpning, større blenderåpning gir mer depth of field.
En annen måte å få bra depth of field på er å bruke et zoom objektiv og zoome langt inn, dette gir også et pent depth of field
Vil bare la deg vite det i tilfellet du finner et objektiv som er skikkelig skarpt, men kun i mot 5 eller 6 i blenderåpningen
Ellers, igjen, kule bilder!
Vis hele sitatet...
Haha jeg er fult klar over det! Har holdt på med foto iflere år men, trodde u skjønte hva jeg mente ellers takk! Haha

Legger til; bildet er tatt med 1,4 og. Rett og slett fordi det var minimalt med lys. Så derfor er ikke fokusen like god som den ville vært på 5-6 som du nevner
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Vil bare nevne for deg sånn at det ikke forvirrer deg senere.
Skarpheten på objektivet har ikke noe å si på Depth of fielden
1.4F er blenderåpning, større blenderåpning gir mer depth of field.
En annen måte å få bra depth of field på er å bruke et zoom objektiv og zoome langt inn, dette gir også et pent depth of field
Vil bare la deg vite det i tilfellet du finner et objektiv som er skikkelig skarpt, men kun i mot 5 eller 6 i blenderåpningen
Ellers, igjen, kule bilder!
Vis hele sitatet...
Større blenderåpning gir ikke mer men men smalere dybdeskarphet (Depth of Field / DOF)
Det du kaller penere DOF er kalt Bokéh
Og, det er en ting til; Omtrent alle objektiver er aller skarpest rundt blender 5 eller 6.