Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3900
Hei!

Jeg skal søke høyskoleutdannelse neste år. Så derfor prøver jeg å finne ut hvilken utdannelse jeg burde søke på. Jeg har alltid hatt et godt øye for Visuell Kommunikasjon i Drammen. Men har i det siste vurdert Dynamisk Webdesign på Hønefoss og Produktdesign i Oslo.

Er det noen her inne som har erfaringer fra disse studiene?

http://www.hibu.no/studietilbud/design/viskom/

http://www.hibu.no/studietilbud/itstudier/dynamisk/

http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bache...nguage)/nor-NO

Jeg kan ikke så mye om grafisk design. Men det er noe som interesserer meg. Har en del erfaring med foto og er en daglig bruker av Photoshop. Men utenom dette har jeg ingen erfaring med hverken grafiskdesign, produktdesign eller webdesign.

Råd? Tips?
Allright. Hva vil du vite? Har selv lest meg grønn på alt av dette med HiBu på nett. Kan i stor hovedsak det meste som ligger innenfor visuell kommunikasjon. De andre to er det for det meste alt som står på nett.

Sånn superkort fortalt er Viskom stedet jeg søkte. Rett og slett fordi det er fordypning i viuselle fag som jeg selv har interesse for. Utifra hva jeg vet fra andre har man fire dager i uken som er skole og en som er lesedag. Man har ikke fulle dager og må studere mye selv. Forkurs tilbys før skolestart og da gjennomgås adobeprogrammene hvor jeg mener å huske at totalt har kurset en verdi på 30k. På Viskom er det en del tegning, typografi og design. Jeg vet at du kan ta utgangspunktet i et foto når du skal gjennomføre en oppgave. Oppgavene begrunnes mye i godtkjent og ikke godkjent. Et fåtall får karakterer. Snittet ligger på 4,35 om jeg husker rett. Viskom er det programfaget som hadde nest høyest snitt ifjord på Hibu

Dynamisk går ut på mer koding enn design hvor designet som lages er såklart målrettet til web. Det første året går man som regel igjennom alt fra databaser til html. Slik at alle får kommet seg godt i gang. Ifjord kom alle som søkte inn på det. Samme gjelder antall dager med studie og lesedager.

Produktdesign går for det meste ut på emballasje men siden dette ikke er Hibu kan jeg ikke forklare stort mer.

- Pix
Sist endret av Little Pixie; 6. februar 2013 kl. 15:45.
Trådstarter
4 0
Takker for svar Little Pixie. Ja hva lurer jeg på....

Jeg tenker for det meste på fremtiden, hva vil utgjøre forskjellen i arbeidsmarkedet den dagen jeg står der nyutdannet. Vil det være mest behov for design eller vil programmering trenge flere folk? Tenker mye på dette da det er flere som skriver at designstudier er veldig usikkert. At det rett og slett er for mange utdannede i forhold til etterspørsel.

Drømmen er å jobbe i et reklamebyrå. Rett å slett fordi jeg syntes reklame er morsomt og spennende. Å jeg innbiller meg ihvertfall at det er variert. Men hva vil jeg trenge av utdannelse for å kvalifisere meg til en slik jobb?
Ser at flere arbeidsgivere på finn.no ønsker kvalifikasjoner som : Utdanning innen grafisk design. Vil jeg da kunne kvalifiseres til en slik stilling uansett hva jeg velger?

Ønsker vel kanskje litt for og imot argumenter på hvorfor man burde velge akkurat DEN linjen... Men kan se at det blir litt vanskelig... Får ha tålmodighet til "åpen dag" og utdanningsmesser er igang igjen neste år
Jeg tenker for det meste på fremtiden, hva vil utgjøre forskjellen i arbeidsmarkedet den dagen jeg står der nyutdannet. Vil det være mest behov for design eller vil programmering trenge flere folk?

- Programmering om du velger riktig valg innenfor det. Bare søk på java og du ser hvor mye som trengs på finn. Det er ihvertfall etterspurt slik jeg har forstått det.
Design er såklart mer okkupert siden man ikke trenger å være god for å få tittel men bare å gjennomføre i det lange løp.

Drømmen er å jobbe i et reklamebyrå. Rett å slett fordi jeg syntes reklame er morsomt og spennende. Å jeg innbiller meg ihvertfall at det er variert. Men hva vil jeg trenge av utdannelse for å kvalifisere meg til en slik jobb?
Ser at flere arbeidsgivere på finn.no ønsker kvalifikasjoner som : Utdanning innen grafisk design. Vil jeg da kunne kvalifiseres til en slik stilling uansett hva jeg velger?


- For alt du vet kan det hende du ikke trenger noen form for utdannelse. Alt som trengs er kunnskap og unik kreativitet. Man trenger ikke master i design for å komme noe sted. Man trenger kun teknikk og unik tankegang. Men såklart om du har bachelor på kortet vil det telle svært positivt. Reklamebyråer har som regel svært forskjellige hverdager og nye oppgaver ofte. Grafisk design er et bredt perspektiv i den forstand at du kan mye innenfor programmene. Men sist jeg sjekket kan man også utdype seg i ønsket program. Og du må lese kvalifikasjonene for jobben, mulig du er kvalifisert når det kommer til utdanning men ikke kunnskap.

Som tatt fra Hodejegerne "Bildet i seg selv er bare noen streker men det er kunstnerens renommé som selger."

Med andre ord skaff deg kontakter og gjør deg kjent blant samfunnet og folk rundt deg og du kommer langt. Kom deg gjerne i sommerjobb på steder som er på utkikk etter det og du kommer deg godt inn som regel.

Ønsker vel kanskje litt for og imot argumenter på hvorfor man burde velge akkurat DEN linjen... Men kan se at det blir litt vanskelig... Får ha tålmodighet til "åpen dag" og utdanningsmesser er igang igjen neste år

Når du starter så tidlig med å se på linjer og studieretninger har du egentlig kommer langt. Du kommer til å merke det for når den tid kommer vet du valget ditt mens resten av vennene dine vil sitte å gruble seg selv ihjel. Utdanningsmesse er helt ok men relativt kjedelig om du allerede vet hva du skal som i mitt tilfelle. Motargument må jo være at det er en ok høgskole, ikkenoe Westerdals her. Men når jeg valgte vil jeg heller ha en haug av kontakter bak som støtter meg fremfor en CV hvor jeg kom ut fra Westerdals. Tror jeg da. Det vil jeg se om lønte seg i fremtiden da jeg skal søke meg jobb.

- Pix
Nå skal ikke jeg si noe med kjempe sikkerhet her.

MEN, fra erfaring så kommer man ikke langt med utdanning innen design på en høyskole. Det er veldig mange som vil studere dette faget, og det er veldig vanskelig å komme noen vei.

Jeg kjenner ingen eller veldig få som har utdanning fra en høyskole som jobber som designer.(Da snakker jeg selvfølgelig i de mest respekterte reklamebyråene) Der jeg jobber er alle designers enten fra skolen: http://www.hyperisland.com/ eller: http://www.westerdals.no/.

Ta en titt på disse skolene, her er det et mye høyere niva og sjangsen for jobb etter endt utdanning er veldig stor.
Mitt beste tips er vel "Go hard or go home" om du ikke satser så kommer du ingen vei. Det ligger utrolig mye jobb for å komme noen vei.

Jeg gikk selv på skolen hyper island i sverige, er super happy med utdanning jeg fikk derfra. Det er et veldig høyt nivå for å komme inn. Er en opptaksprøve, hvor du kan komme videre til 2 dager med intervjuer og prøver, før du evt kommer innn. Etter min utdanning derfra har jeg jobbet i New York og jobber nå i et stort reklamebyrå i norge.
Sist endret av johanssen; 7. februar 2013 kl. 21:58.
Trådstarter
4 0
Tusen takk for tilbakemelding. Vet du noe om hvorfor det er et høyere nivå på f.eks Westerdals? Hva er forskjellen på studieinnholdet der enn f.eks på Viskom?
Sitat av Gfemten Vis innlegg
Tusen takk for tilbakemelding. Vet du noe om hvorfor det er et høyere nivå på f.eks Westerdals? Hva er forskjellen på studieinnholdet der enn f.eks på Viskom?
Vis hele sitatet...
Det er vel ganske lett. Det er nok ikke bare studieinnholdet. Men på skoler som Westerdals er det høye opptakskrav. Som ikke går på hvor flink du er i norsk. Det er opptaksprøver som er relatert studiet du søker. Det vil derfor bli et mye høyere nivå innenfor klassene.

Det er ofte dine meddelever du lærer mest av innenfor dette faget. Når du da sitter med så sterke ressurser i klasssen.

Jeg har jo ikke utdanning fra Westerdals, men jeg går ut ifra at du aldri lærer noe grunnlegende photoshop/illustrator/indesign etc der.

Også senere i livet, når du skal søke jobb. Så vil du nok aldri få en jobb grunnet din "tittel" etter endt utdanning. Deriomet så er det hvilke kunnskaper og erfaring som teller inn. Det og ha en kjent skole på papiret står også sterkt.
Trådstarter
4 0
Takk for tilbakemelding igjen.

Jeg sendte en e-post til 20 forskjellige reklamebyråer her i Norge og spurte hva de så etter i en arbeidstaker, da som i utdannelse, erfaring, kurs.. ja you name it. Av alle epostene jeg sendte ut var det 1 av 20 anbefalte meg å søke på Westerdals. Det skal også sies at dette var det eneste dette reklamebyrået tok seg tid til å skrive i eposten jeg fikk
Men det kan godt være du har rett i det du skriver. At det er et generelt høyere nivå blandt studentene på Westerdals. Men jeg får se hva det blir til. Godt det er lenge til studiestart
Sitat av Gfemten Vis innlegg
Takk for tilbakemelding igjen.

Jeg sendte en e-post til 20 forskjellige reklamebyråer her i Norge og spurte hva de så etter i en arbeidstaker, da som i utdannelse, erfaring, kurs.. ja you name it. Av alle epostene jeg sendte ut var det 1 av 20 anbefalte meg å søke på Westerdals. Det skal også sies at dette var det eneste dette reklamebyrået tok seg tid til å skrive i eposten jeg fikk
Men det kan godt være du har rett i det du skriver. At det er et generelt høyere nivå blandt studentene på Westerdals. Men jeg får se hva det blir til. Godt det er lenge til studiestart
Vis hele sitatet...
Ja, folk er opptatte! Jeg er overrasket over at du fikk et svar engang. Men ja om jeg var deg så er det noe jeg virkelig ville sett på. Sats på det beste når du først skal gjøre det.

Jeg vet selv at min arbeidsgiver får flere mail hver uke, om folk som søker jobb. Det er mange om beinet.

Ta også en titt på - http://www.norgeskreativefagskole.no/
Dette er en skole som begynner å komme seg veldig!

Det finnes jo også utrolig mange bra skoler i utlandet, som sette veldig stor pris på blant norske byråer.

Ellers kan jeg anbefale deg og prøve å skaffe sommerjobb whatever når du først er i gang med dette. Det handler mye om og skape et nettverk og kontakter.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Nå er jo dette en eldgammel tråd, men håper du/dere eller noen andre her har tips... Jeg er i samme situasjon som deg, @Gfemten, og prøver å finne ut hva som er best/dårligst av viscom i Drammen og Norges Kreative Høyskole...(har søkt Westerdals og andre skoler også). Også hadde vært interessant å høre hva de andre 19 svarte som du var så smart å sende epost til ang hva de var ute etter når de skulle ansette en designer.
Takker og bukker
Sitat av johanssen Vis innlegg
Jeg har jo ikke utdanning fra Westerdals, men jeg går ut ifra at du aldri lærer noe grunnlegende photoshop/illustrator/indesign etc der.
Vis hele sitatet...
Pirk: Da jeg gikk på Westerdals lærte man absolutt det grunnleggende med de verktøyene man brukte. Det gjelder både fysiske verktøy og programvare. De som ikke er altfor flinke til å tegne måtte for eksempel gjennom et forkurs i tegning, før studiet i det hele tatt begynte. Programvaremessig startet man helt på scratch (lag en sirkel … skriv en tekst over sirkelen … endre farge på sirkelen osv.), for å sikre at alle holdt følge.

Westerdals har et høyere nivå pga. opptakskravene, at man lærer seg å være nysgjerrig, tenke strategisk og annerledes, og fordi (mange) ønsker å leve opp til skolens gode rykte.

Når det er skrevet er det ikke slik at man automatisk er superflink om man kommer inn på Westerdals, det finnes mindre flinke folk der, akkurat som at det finnes superflinke folk på andre skoler.

Og for å svare til deg, moma: Det spørs veldig på hva slags klasse du havner i, og hvor engasjert du selv er.

På Visuell Kommunikasjon får du jo muligheten til å ta deler av studiet i utlandet, f.eks. hos Central Saint Martin's College of Art and Design, som jeg har hørt mye bra om. Mens på Norges Kreative Høyskole er det en liten fordel at de holder til i Oslo, hvor det mildt sagt er litt større tetthet av kreative. Dog er det verdt å tenke på om de er verdt den høye prisen.

Jeg er også litt nysgjerrig på hva de 19 andre svarte …