Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2147
Hey freaks!

For å gjøre verden lettere har vi funnet opp en haug av programmer. Disse for å gjøre ting enklere, lettere og ikke minst raskere. Så har du et program som du mener burde testes ut? Og da hadde det vært supert med hvorfor du mener det er bra. Så kanskje starte en tråd så vi får vite om litt mer ukjente programmer.

Jeg kunne tenkt meg å starte! For en stund siden fant jeg et konge program.

Navn: Imgsnapper
Hva gjør programmet?: Det lager printscreen av skjermen evt en bit av skjermen, laster opp alt og du trenger ikke gjøre noe annet enn Ctrl+V så blir det link for å sende det videre.
Hva bruker jeg det til?: Siden jeg lager mye grafiske duppeditter til kunder er dette en rask og enkel måte å dele små endringer fremfor å laste opp bilde på nettet og sende videre.
Fungerer det til alle operativsystemene? Jeg tror ikke det fungerer på Mac.

Har du et program som kan gjøre ting lettere? Alt fra skifte alle filnavn, endre på størrelser, finne masse EXIF.

- Pix
Kan fortsette

Navn: Daemon Tools Lite
Hva gjør programmet?: Daemon Tools er det beste programmet innen bildefiler på markedet. Du kan lage iso filer, og montere dine iso filer til virtuelle stasjoner, som hvis du skal installere ett spill og lignende. Det har støtte for utrolig mange bildefiler, og kan også lage bildefiler.
Hva bruker jeg det til?: Alt over. Montere bildefiler og lage bildefiler.
Fungerer det til alle operativsystemene?: Funker ikke på Linux
Sitat av fatfro Vis innlegg
Kan fortsette

Navn: Daemon Tools Lite
Hva gjør programmet?: Daemon Tools er det beste programmet innen bildefiler på markedet. Du kan lage iso filer, og montere dine iso filer til virtuelle stasjoner, som hvis du skal installere ett spill og lignende. Det har støtte for utrolig mange bildefiler, og kan også lage bildefiler.
Hva bruker jeg det til?: Alt over. Montere bildefiler og lage bildefiler.
Fungerer det til alle operativsystemene?: Funker ikke på Linux
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri skjønt hvorfor folk bruker Daemon Tools..
Jeg bare extracter .iso fila og kjører .exe eller .msi fila o:
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg har aldri skjønt hvorfor folk bruker Daemon Tools..
Jeg bare extracter .iso fila og kjører .exe eller .msi fila o:
Vis hele sitatet...
Bruker og å gjøre det, men noen ganger trenger man å bruke daemon eller lignende program.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg har aldri skjønt hvorfor folk bruker Daemon Tools..
Jeg bare extracter .iso fila og kjører .exe eller .msi fila o:
Vis hele sitatet...
Fordi det lurer pcen til å tro du har en disk i.
Navn: Notepad ++
Hva gjør programmet?: Muligheter for å lage nettsider med alle forskjellige typer som mulig. javascript,html,css php. Fordel er jo for de som ønsker dette på skolepc. Det her er faktisk noe du kan få og tror man kan ha krav på det.
Hva bruker jeg det til?: Lage nettsider eller andre finulige løsninger
Fungerer det til alle operativsystemene? Tror det fungerer på alt.
Sist endret av Little Pixie; 28. desember 2012 kl. 18:45.
Navn:Sublime Text 2
Hva gjør programmet?:Bortsett fra å være den mest sexy editoren i historien er det ikke mye å si. Syntax highlightning for alle brukbare programmeringsspråk. Light weight og superraskt. Side-by-side editing. Minimap(gudameg så gull det er). Kjører på alle OS
Hva bruker jeg det til?: Jeg skriver alt i sublime. Om det er tekst eller kode.
Fungerer det til alle operativsystemene? Jepp.

http://www.sublimetext.com/
Sist endret av moret; 28. desember 2012 kl. 19:32.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Navn: f.lux
Hva gjør programmet?: Det justerer skjermbelysningen din i henhold til hvilken tid det er på døgnet, noe som vil virke avslappende for øynene. Fargen skjermen utstråler påvirkes i større grad enn det direkte nivået på lysstyrken. Det blå lyset som noen ganger kan virke skjærende å se på vil erstattes med et mer oransjepreget lys. Dette gjør seg for en mer behagelig skjermtitting og ideellt hjelper på overgangen fra PC til seng, dersom man må sitte oppe med arbeid e.l. en natt.
Hva bruker jeg det til?: ^Forklart. Det opererer også automatisk og krever ingen krefter av meg.
Fungerer det til alle operativsystemene?: Kompatibel med Windows, Mac og Linux.

http://stereopsis.com/flux/
Navn:PuTTY Tray
Hva gjør programmet?Adb, Telnet, Rlogin, SSH og Serial klient. Det er en forbedret versjon av putty, med feks: klikkbare linker, sette default charset++++
Hva bruker jeg det til?: Ssh til mine servere, og serial av og til for konfigurering av switcher osv.
Fungerer det til alle operativsystemene?: Kompatibel med Windows.
Sist endret av wtf1337; 29. januar 2013 kl. 15:28.
Navn: Evernote
Hva gjør programmet?:
Det er vel kort forklart en av de mest komplette kalender/huskeliste-løsningene som finnes med full integrasjon mot stort sett de aller fleste andre ting du måtte bruke.
For å ta et eksempel: Jeg brukte evernote på telefonen fordi jeg syntes det så pent ut egentlig. Og egentlig uten å løfte en finger så integrerer evernote seg inn i andre programmer og løsninger jeg har på en sømløs måte.
Outlook på jobb? evernote dukket på magisk vis opp i verktøylinjen rett etter install og synket all faenskap jeg har å gjøre på jobb opp mot telefonkalenderen.
Siden jeg suger på å huske trivielle ting som å betale regninger, eller at jeg faktisk skal ut å fly typ i morgen har jeg et par stickynotes på dektopen - rett inn i evernote uten noe stress. Bruker du nettleser mye? - rett inn i evernote.

Kort fortalt, evernote samler alle "løse" deler av hverdagen din og samler dem på ett sted.
Hva bruker jeg det til?
Til å holde orden på livet mitt...
Fungerer det til alle operativsystemene?
Desverre ikke for linux. Men til gjengjeld for:
-Win7 -Win8
-OS X -Android
-iOS -Blackberry
-Firefox -Chrome
-Safari-Win Phone
-WebOS

https://evernote.com/
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Hey freaks!

For å gjøre verden lettere har vi funnet opp en haug av programmer. Disse for å gjøre ting enklere, lettere og ikke minst raskere. Så har du et program som du mener burde testes ut? Og da hadde det vært supert med hvorfor du mener det er bra. Så kanskje starte en tråd så vi får vite om litt mer ukjente programmer.

Jeg kunne tenkt meg å starte! For en stund siden fant jeg et konge program.

Navn: Imgsnapper
Hva gjør programmet?: Det lager printscreen av skjermen evt en bit av skjermen, laster opp alt og du trenger ikke gjøre noe annet enn Ctrl+V så blir det link for å sende det videre.
Hva bruker jeg det til?: Siden jeg lager mye grafiske duppeditter til kunder er dette en rask og enkel måte å dele små endringer fremfor å laste opp bilde på nettet og sende videre.
Fungerer det til alle operativsystemene? Jeg tror ikke det fungerer på Mac.

Har du et program som kan gjøre ting lettere? Alt fra skifte alle filnavn, endre på størrelser, finne masse EXIF.

- Pix
Vis hele sitatet...
Vvcap er vel noe av det samme?
Vet ikke om det ble besvart, spørsmålet om htf man bruked Daemon tools til, men enkelte programmer og spill som kjøpes på CD nekter å installere dersom CD-plata står i. Kan nevne at dette gjelder en del programvare til viss Canon-produkter.

Mine to favoritter:
Navn/lenke: Inkscape
Hva gjør programmet: Programmet er et tegneprogram.
Hva bruker jeg det til?: Bruker det i stort sett alle sammenhenger hvor jeg har behov for å forklare noe på forum der figurer kreves. Nåværende avatar er et eksempel på dette. Programmet egner seg veldig godt for å lage tegneserier, og tildels tekniske tegninger.
Fungerer det til alle operativsystemene?Ja, så vidt jeg vet.

Navn/lenke: Luminance HDR
Hva gjør programmet: Programmer setter sammen to eller flere bilder (kameraet bør stå på stativ) av samme motiv der bildene har ulik eksponering. Resultatet blir et HDR-bilde, der et kombinert bilde ut inneholder fargenyansene fra alle bildene.
Hva bruker jeg det til?: På motiver der jeg normalt sett må velge mellom pest og kolera (undereksponert eller overeksponert bilde).
Fungerer det til alle operativsystemene?Ja, så vidt jeg vet.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Kan fortsette

Navn: Daemon Tools Lite
Hva gjør programmet?: Daemon Tools er det beste programmet innen bildefiler på markedet. Du kan lage iso filer, og montere dine iso filer til virtuelle stasjoner, som hvis du skal installere ett spill og lignende. Det har støtte for utrolig mange bildefiler, og kan også lage bildefiler.
Hva bruker jeg det til?: Alt over. Montere bildefiler og lage bildefiler.
Fungerer det til alle operativsystemene?: Funker ikke på Linux
Vis hele sitatet...
Anbefaler Winmount, et program som gjør det samme samme som Deamon Tools og Winrar, men alt i et. Veldig kjekt program. Kan mounte flere iso. filer til valgfrie virtuelle stasjoner. Yppelig hvis du må åpne opp del 1 del 2 uten å løse ut den andre først.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Navn:PuTTY Tray(...)forbedret versjon av putty, med feks: klikkbare linker, sette default charset++++(...)
Vis hele sitatet...
Og ikke minst, man kan endelig lagre alle hostene i en fil i stedet for registry.

(Default charset kan man endre på originale PuTTY også.)