Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2715
Heey, freaks!

starter snart i 10. klasse og ligger mellom 2-3 i karakter. Og jeg har sterke ønsker om å ta 2 året på vgs i USA. Jeg har egentlig ikke jobba så mye på skolen, noe jeg angrer på, og jeg kommer til å jobbe hardt får å få opp snittet og Engelsk karakteren min.

så er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan lære godt Engelsk på ?

Bare å flytte tråden om jeg posta den feil.
Sist endret av spagetti; 28. juli 2012 kl. 01:04.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
delta på engelske forum, spill med engelske folk, se på engelse filmer uten tekst. dette har i hvertfall styrket engelsken min i hvertfall
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Se på tv, (uten tekster) spille spill, snakke engelsk med folk på nettet/irl

Lese deg opp på regler, skriv på engelsk, bruk engelsk i hverdagen, skriv gjerne dagbok på engelsk.

Beste tipset er altså å bruke det mye, etterhvert kommer det av seg selv, selv ble jeg bedre i engelsk når jeg begynte å tenk på engelsk. istedenfor Norsk.
Sist endret av Fleff; 28. juli 2012 kl. 01:08.
Be for eksempel moren din om dere kan snakke engelsk en hel dag, en gang i blant. Og tipsene til Frufsa er også gode
Trådstarter
87 7
Takk for tips. Skal kjøpe en Engelsk bok i morgen, må jo starte et sted
Sist endret av spagetti; 28. juli 2012 kl. 01:10.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Les, les, les og atter en gang les. Hvis du leser _masse_ så vil engelsken din tilslutt komme av seg selv.

Muntlig kan du bli med i en eller annen clan på et eller annet spill der du kan kommunisere på vt, ts eller mumble. o.l.
Noe som er til hjelp for min del er å finne en èn bestemt måte å snakke på og deretter holde seg til den.
Da kan man perfeksjonere engelsken etter hvert som tiden går istedenfor å bytte fra oxford-engelsk, engelsk med amerikansk uttale osv.
Trådstarter
87 7
Skal starte med lesingen i morgen Takk for tipset til det med muntlig
Du burde se filmer med engelsk tekst, og bruke engelske forum/chat for å formulere deg Om du liker å lese kan du finne deg noen bøker du liker fra før av og lese de på engelsk.
Begynte å spille WoW jeg. Funka fett.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Begyn å spill spill hvor du snakker med engelske (andre land funker også) daglig med voice chat eller tekst.

Eller gjør som jeg når jeg lærte meg engelsk i begynnelsen, spill pokemon
Om du spiller online spill generelt så burde du sosialisere deg muntlig og skrifelig med vedkommende du spiller med. Tro meg, etter noen uker med aktiv prating med andre engelsk talende vil dine engelsk ferdigheter stige markant bra!

Og vis du er opptatt av musikk med engelsk tekst, så kan du også prøve å lese sang tekstene artistene/bandene har skrevet. Derifra kan du prøve å tolke hva budskapet i sangteksten er osv. Disse metoden har hjulpet meg en del, og har økt mitt engelske vokalbular og retorikk gjennom årene!
Måten jeg lærte meg både engelsk og tysk var ved å spille Runescape.
Nei, spillet er ikke veldig bra, men spillet inneholder veldig mange dagligdagse ord som f.eks bøtte, vann og mer avanserte ord selvfølgelig.

Du vil også møte masse hyggelige folk som du kommer til å snakke engelsk til, noe som gjør det enda bedre!
Sist endret av Echodius; 28. juli 2012 kl. 01:31.
Begynte med RuneScape i 2. klasse og i 4. klasse kunne jeg engelsk flytende. Du må bare venne deg til språket. Hør det mye, les det mye og snakk med engelske folk. Gaming generelt fungerer awesome til dette.
Det er en god ting som har kommet ut av gamingen min og det er flytende engelsk.. har fått topp karakter på alt innenfor engelsk helt fram til mitt nå 3ende år på vgs pga spilling..

Hatt stor interesse for WoW / LoL / Runescape / Forum som omhandlet spill jeg spilte / Voice chat, Ventrilo.. / etc

Har aldri pugget en eneste glose! må dog sies at kunne jeg byttet vekk skadene av gamingen mot en dårligere karakter hadde jeg gjort det tvert
Engelsk på telefon, filmer, serier, PC, spill, blader og bøker har gitt meg sterk femmer i Engelsk muntlig, og meget bra Engelsk utalelse.
Sist endret av 23732; 28. juli 2012 kl. 02:07.
Vet ikke om noen har sagt dette enda, men jeg setter alltid pris på når folk pirker på engelsken min. ( grammar-nazi's)
Det kan være irriterende, men å få rettet småfeilene hjelper deg i det store løp. Ting som å kunne forskjell på His og He's.
Your og You're. Their,There og they're. Og tegnsetting generelt (apostrofer på riktige plasser) hjelper i massevis på skriftlig karakteren.
Du trenger nok ikke å bekymre deg for å være for dårlig i engelsk når du drar til USA. Jeg har mange venner som har vært på utveksling og engelsken har sittet på et par uker. Selv de som drar til spansktalende land snakker nærmest flytende spansk på et par måneder!

Det beste tipset mitt, som har gitt meg toppkarakter i engelsk i alle år er å lese aviser på engelsk. Jeg vet ikke til hvilken grad du er opptatt av å følge med i nyheter, men jeg er ihvertfall typen som alltid går inn på Aftenposten/VG/Dagens Næringsliv på nett. Men i tillegg pleier jeg å saumfare noen engelske aviser på nett, f.eks. The Guardian, NY Times, Bloomberg (Ikke en avis i og for seg). Fordelen med å lese aviser er at du eksponeres for mange forskjellige forfattere, i motsetning til en bok, hvor den samme forfatterens språk går igjen hele veien. I tillegg er det ofte slik at du leser én bok, så går det kanskje en stund til neste gang du leser en bok. Hvis du derimot gjør det til rutine å sjekke engelsktalende nyheter, så får du daglig eksponering mot engelsk på et høyt nivå"
Dra på EF reise til et land du må snakke engelsk, finnes ingen bedre metode :P
Sitat av Frufsa Vis innlegg
delta på engelske forum, spill med engelske folk, se på engelse filmer uten tekst. dette har i hvertfall styrket engelsken min i hvertfall
Vis hele sitatet...
Må pirke på dette, første filmer jeg startet på uten tekst forsto jeg ikke en dritt, nu har jeg sett bare med Engelsk tekst og klare lett å forstå filmen uten tekst om det er nødvendig
Når det kommer til å snakke lærte jeg meg det veldig OK ved å se på intervjuer med band jeg liker på youtube, skype med folk som snakker engelsk, prøve å immitere en engelsk aksent osv.
Dra til et engelsktalende land og sosialiser litt.
Språkreise i sommerferien?

jeg hadde også dårlige karatkerer i engelsk når jeg begynte på ungdomskolen. dro 5mnd til utlandet og kom tilbake å snakket bedre enn lærerne.
Sett engelsk språk som hovedspråk på PCen og alle programmer og nettsider. (Skriftlig.)
Finn deg en engelsk-språklig klan og spill med dem. (Muntlig.)
pass på at du lærer deg britisk engelsk og ikke amerikansk engelsk, just saying...
Sitat av lydmannen Vis innlegg
pass på at du lærer deg britisk engelsk og ikke amerikansk engelsk, just saying...
Vis hele sitatet...
Why?

Britisk Engelsk hører jo ut som du skal på te selskap med dronninga
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Why?

Britisk Engelsk hører jo ut som du skal på te selskap med dronninga
Vis hele sitatet...
Det finnes mange britiske aksenter, og du bør ikke dra alle under samme kam. Ta en titt på denne videoen for å se at ikke alle britiske aksenter har beskrivelsen din
Johnny Cash mofos
Det er nevnt allerede, men det aller beste du kan gjøre er å lese! Da vil du få et langt rikere språk enn det du normalt sett vil oppnå av filmer og tv selv om det uten tvil vil hjelpe det også. Les les les!
Sitat av sali Vis innlegg
Begynte å spille WoW jeg. Funka fett.
Vis hele sitatet...
Haha dette mer eller mindre, omtrent alle som spillte wow i klassen fikk bra engelsk karakter. Vil heller anbefale deg å lese egentlig, helst kjente lit gamlere bøker. (the great gatsby feks, eller allt av sir arthur conan doyle om du liker krim. )
Sist endret av PoteterOgMolasse; 28. juli 2012 kl. 16:42.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet noen av dere om et Amerikansk forum som er som feak ? liksom et forum som det står alt mulig i å ikke bare om f.eks insekter. setter pris på svar
Har ellerede en tråd om dette. Mye bra å ta herifra.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=182591