Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3270
Skal nå kjøpe jeg ett skikkelig stereo anlegg. Men det er mye og velge i, jeg vil ha noe som gir skikkelig trøkk samt godt lydbilde. Jeg trenger alt. Og har ett budsjett på ca 35 k.

Er det noen med god peiling som kan hjelpe meg?
Du må nok komme med litt data før du kan få en anbefaling som duger til ditt bruk.
Størrelse og form på rommet og musikksmak er vel ganske viktig å vite.. Samt hvilke komponenter du skal kjøpe?
Stereoanlegg har du nevnt, altså ett anlegg med to høyttalere. Ikke VELDIG egnet til film da stort sett alt av filmlyd i dag er i minimum fem kanaler pluss sub.
Hva trenger du? Høyttalere, kabel, effektforsterker, platespiller / cd spiller...
Eller aktive høyttalere med kun forforsterker / equalizer og spiller..

Mange variabler her som virker inn.
Ellers finnes det jo et meget egnet forum som spesialiserer seg akkurat på dette med lyd..

Uansett hvilke råd du får så bør du prøve'høre' utstyret før du bestemmer deg!
Sist endret av woff; 23. mars 2015 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Trodde stereo sa sitt. Men trenger forsterker gulvstående høytalere og en subb. Pluss kabler til dette.
Har vært innom HiFi klubben og testa litt forskjellig, men vil gjerne høre deres anbefalinger. Ang musikk så går det i alt fra jass til den hardeste tekno.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Har sett litt rundt og Hvir jeg kjøper disse: https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...nde-hoyttaler/

og bruken en slik: https://www.hifiklubben.no/stereo/fo...rt-forsterker/

Vil det være ok?

og senere hive på en subb
Sist endret av Sterol91; 25. mars 2015 kl. 22:23.
Jeg har ingen personlige erfaringer med disse komponentene men tror nok du blir fornøyd med dette valget. Dette er jo kvalitetskomponenter som hver for seg har godt rykte. Skal du få kommentarer fra folk som HAR disse komponentene selv eller har erfaring med de har du nok mye bedre sjanse på dette forumet: http://avforum.no/
Lykke til med gromlyd!
Selv bruker jeg denne

http://www.soundgarden.no/stereo/for...ker-titan.html

sammen med disse

http://www.surround.no/hoyttaler/bak...-hoyglans.html

Spiller meget bra, men savner litt mer kraft fra forsterkeren så vil nok kjøpe en effekt forsterker snart.
Dali er et godt valg, men råder deg til å heller velge concept serien ovenfor lektor. Forsterkeren er fin, men dette vil ikke gi noe godt trøkk. Dali har en god lyd, men får du i en sub fra cerwin vega vil det bli bedre trøkk og du får et bedre lydbilde.
Hvorfor gå for Concept kontra Lektor? Concept-serien finnes ikke engang lenger, den ble erstattet av Zensor for tre år siden... Og er også en mindre serie enn Lektor.

Når du har et såpass til budsjett og vil ha litt størrelse på høyttalerene ville jeg gått for Ikon-serien. gjerne 6 eller 7. Ikon 7 er morsomme! Og de spiller fantastisk på det meste av sjangre.

En NAD C275 effektforsterker + C165 effektforsterkeren så er du langt. Da kan du evt. spe på med en C275 i etterkant om du føler behovet for det men trengs trolig ikke.


Men husk, det er ikke vits å sette digre høyttalere inn i et altfor lite rom. Nå kan det tenkes at Ikon 6/7 er altfor store for rommet ditt og at du ikke trenger større høyttalere enn Ikon 5/Mentor 5 eller stativhøyttalere. Jeg anbefaler deg å deponere på utstyret og prøve det hjemme i det rommet du skal ha det i. Men det er ikke alltid det er mulig mtp avstander, etc


I tillegg finnes det andre butikker enn Hifi-Klubben. Samt brukt, du får ufattelig mye mer for pengene. Hifinerds bytter ofte utstyr et par ganger i året (ehh, har min tredje forsterker så langt i år i hus :S )
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Skal handle fra HiFi klubben. Og ja de er forstår til rommet jeg skal bruke de i. Men når jeg skal flytte så vil de passe bedre.
Finnmarking
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Skal handle fra HiFi klubben. Og ja de er forstår til rommet jeg skal bruke de i. Men når jeg skal flytte så vil de passe bedre.
Vis hele sitatet...
Du vet at hifiklubben bare har toppen av isfjellet når det gjelder hifi produkter? Det finnes så ufattelig mye flotte høytalere/forsterkere. Hadde jeg hatt 35k øremerket hifi ville jeg sett lengere en hifiklubben før et eventuelt kjøp.

Jeg brukte selv en stor sum med penger høytalere for noen år siden og landet selv på Klipsch høytalere og Emotiva forsterkere. Men jeg husker at jeg vurderte Cerwin Vega fra hifiklubben før jeg begynte og forske på avforum.
Jeg ville sendt en e-post til Hifi-klubben. Gi dem litt informasjon om hva du skal bruke det til (Musikk? Film?) etc, hvor stort rommet ditt er og budskjettet ditt på 35k.

De kan sette opp et forslag for deg med forsterker, effektforsterker, høytalere, kabler og plugger. Deretter kan de rigge det opp i et prøverom for deg slik at du får testet oppsettet.
Sist endret av ZaiRoX; 26. mars 2015 kl. 15:02.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Snakka med de og kom fra til:
NAD C375BEE Forsterker
DALI LEKTOR 2 til Pc bruk
DALI LEKTOR 8
DALI IKON SUB MK2
senere hvie på en til sub


Innspill?
Sist endret av Sterol91; 26. mars 2015 kl. 22:37.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Greit oppsett det der, men DIGRE høyttalere. Personlig ville jeg gått for Ikon6 mk2 fremfor Lektor 8, men det er en smakssak. Ikke like digre men spiller fortsatt knall
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Alt er kjøpt unntatt sub veldig usikker på det.
Burde jeg gå for ikon mk2 eller en 15" cerwin Vega?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Jeg har icon 6 mk 2 og er storfornøyd, valgt stod mellom icon og lector samt noe i samme priskalasse fra b&w, og om du er som med, en som verdsetter diskant, så er bånddiskantene i icon helt magiske.

Er verdt å nevne at grunnet høy følsomhet spiser disse høytalerne forsterkere til frokost. Jeg kjører 400w per høytaler på mine. Kan også nevne at dali + nad er en kald og kjedelig kombo sån lydmessig. Men er vanskelig å finne noe i den prisklassen som faktisk levere nokk guffe.

Har også mk subben, og er ikke veldig fornøyd med den. Er rett og slett ikke stram nokk bass i den. Så om du er ute etter punch er det ikke veien å gå. Men den lever mye bass, det gjør den. Menstram og tight bass med punch er mangelvare.
Jeg hadde gått for Ikon-subben uten å tenke meg om, CV-subbene er bare masse bass uten å gjøre noe mer. MK2en har (imotsetning til mk1 som Frufsa nevner) en stram og tørr bass, går kjellerdypt og er forholdsvis lett å plassere.

Men er du åpen for å handle utenfor Hifiklubben bør du se i retning lsound.no og SVS-subbene de har. Evt. finn deg en REL Storm 5, knallsub det finnes mye av på bruktmarkedet.


Selv kjøpte jeg en Sunfire True Subwoofer 12 idag, spiller fletta av det meste. Selv JL Audio-subbene mine sliter med å henge med den.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Hobby Vis innlegg
Jeg hadde gått for Ikon-subben uten å tenke meg om, CV-subbene er bare masse bass uten å gjøre noe mer. MK2en har (imotsetning til mk1 som Frufsa nevner) en stram og tørr bass, går kjellerdypt og er forholdsvis lett å plassere.

Men er du åpen for å handle utenfor Hifiklubben bør du se i retning lsound.no og SVS-subbene de har. Evt. finn deg en REL Storm 5, knallsub det finnes mye av på bruktmarkedet.


Selv kjøpte jeg en Sunfire True Subwoofer 12 idag, spiller fletta av det meste. Selv JL Audio-subbene mine sliter med å henge med den.
Vis hele sitatet...
Har ikon mk2 sub. Var et 2 tall som bare merkelig fosvant der. Skal nevne at jeg synes alt jeg har hørt over 8" har vert slapt og blaffrete og ikke tight og stramt nokk for min smak. Men nå har jeg en formening om at bass skal dundre til deg i mellomgulvet med en slegge, for så å være ferdig med det. Ikke henge igjen i ørene i 2000 år etterpå.
Da bør du enten se på instillingene dine, evt. så er det noe galt med subben. MK2-subben er relativt kjapp og et av de bedre kjøpene i prisklassen. MEN, det er en svært billig sub, skal du ha noe som er lynkjapt i 10/12/15" bør du opp i pris. Skal du ha en 12" som henger med uansett musikk bør du nok endel opp i pris. Mine JL-subber koster 30k stykket, det samme var nyprisen på Sunfire-subben. Det det er snakk om er å ha kontroll på elementet, derav kreves det forsterkerkraft (og kvalitet) samt. et høykvalitetselement, alt satt inn i en kasse av god kvalitet. Det får du rett og slett ikke i en sub til 5-6 000.


Nå mener ikke jeg at man skal ut med 30 000 for å få seg en OK sub, men skal man ha noe som er kjapt må man over 10k.

Og det er mange som "må" ha sub, de fleste klarer seg mer enn bra nok uten. De fleste gulvstående høyttalere idag klarer seg meget fint på egenhånd. Skal man ha hjemmekino derimot..
Sist endret av Hobby; 6. april 2015 kl. 11:52.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Hobby Vis innlegg
Da bør du enten se på instillingene dine, evt. så er det noe galt med subben. MK2-subben er relativt kjapp og et av de bedre kjøpene i prisklassen. MEN, det er en svært billig sub, skal du ha noe som er lynkjapt i 10/12/15" bør du opp i pris. Skal du ha en 12" som henger med uansett musikk bør du nok endel opp i pris. Mine JL-subber koster 30k stykket, det samme var nyprisen på Sunfire-subben. Det det er snakk om er å ha kontroll på elementet, derav kreves det forsterkerkraft (og kvalitet) samt. et høykvalitetselement, alt satt inn i en kasse av god kvalitet. Det får du rett og slett ikke i en sub til 5-6 000.


Nå mener ikke jeg at man skal ut med 30 000 for å få seg en OK sub, men skal man ha noe som er kjapt må man over 10k.

Og det er mange som "må" ha sub, de fleste klarer seg mer enn bra nok uten. De fleste gulvstående høyttalere idag klarer seg meget fint på egenhånd. Skal man ha hjemmekino derimot..
Vis hele sitatet...
jeg kan bekrefte at ikon 6mk 2 klarer seg flott uten subb. Gir deg ikke bass til å riste i stykker glassene på kjøkkenet til naboen. Men bassen de gir, ihvertfall på skikkelig forsterker, er veldig bra.
Sist endret av Frufsa; 6. april 2015 kl. 12:04.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Da går jeg nok for en ikon mk2 i førstinga og ser derifra om jeg trenger en til. Oppgraderings spøkelse kommer nok på besøk etter vært.

Skal også ha meg en billig 4k tv, er denne ok? https://www.komplett.no/philips-50-u...s680912/811194
Sist endret av Sterol91; 6. april 2015 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.