Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1057
Heisann...

har seg slik at jeg skal begynne på høgskole neste år, trenger derfor endel kapital, og studielån er jo det rimligste lånet man kan få itillegg så blir kanskje noen deler at dette overført til stipend seinere..

men når må man søke for å få pengene innen skolestart? tenkte at jeg skulle være litt føre var her (for en gangs skyld) noen andre som har noen erfaringer med dette?
Ring/gå til banken?..
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma
Ring/gå til banken?..
Vis hele sitatet...

nå får man da ikke studielån i banken da. statens lånekasse-tenkte noen her hadde noen erfaringer her og dele med meg -.-
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Du må søke ja, men du kan ikke søke før du vet om du har, eventuelt hvor du har fått skole plass.
Du må også ha betalt semesteravgiften før du får utbetalt studielånet.
Søk etter lån så raskt du vet hvor du skal begynne å studere, og betal semesteravgiften så fort som mulig. Mange plasser kan denne betales direkte i en skranke på høyskolen/universitetet.

Får du gjort dette tidlig har du pengene kun kort tid etter studiestart!
<33
<33's Avatar
Trådstarter
tusen takk for svar, oki, så med engang jeg har fått hvite at jeg har fått plass, så drar jeg til skolen - betaler semester avgift og søker om studielån? kan man både få stipend og studielån? eller blir stipendet innbakt i studielånet ?
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Du får nok ikke betalt semesteravgiften med en gang nei... Tror ikke du får betalt denne før skolestart, men det finner du ut med en rask telefon til studiestedet.
Studielån og stipend er i et frem til du begynner å bestå fag, da blir deler av lånet omgjort til stipend.
Du finner all informasjonen du trenger på lånekassens sider

Lykke til med studier!
Sist endret av ChS; 12. mai 2008 kl. 19:14.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Tusen takk

har tittet litt der, men noe jeg ikke forsto var:

"Fullt stipend når eksamen er bestått

Utdanningsstipendet er på 40 prosent av basisstøtten og blir utbetalt som lån. Etter eksamen blir beløpet omgjort til stipend, forutsatt at du består eksamen i fag som tilsvarer full studiebelastning og at du ikke bor sammen med foreldrene dine. Les mer om omgjøring etter eksamen."

hvis jeg bor hjemme får jeg ikke omgjort det til stipend da?
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Det stemmer. Dersom du står i alle fag blir 40% av lånet omgjort til stipend.
Dersom du bor med foreldre får du ingen stipend så vidt jeg vet.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av &lt Vis innlegg
Tusen takk

har tittet litt der, men noe jeg ikke forsto var:

"Fullt stipend når eksamen er bestått

Utdanningsstipendet er på 40 prosent av basisstøtten og blir utbetalt som lån. Etter eksamen blir beløpet omgjort til stipend, forutsatt at du består eksamen i fag som tilsvarer full studiebelastning og at du ikke bor sammen med foreldrene dine. Les mer om omgjøring etter eksamen."

hvis jeg bor hjemme får jeg ikke omgjort det til stipend da?
Vis hele sitatet...
Du får ikke borteboerstipendet om du bor hjemme nei. Borteboerstipendet er naturligvis ment for de som ikke bor hjemme under studieperioden.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av tnt
Du får ikke borteboerstipendet om du bor hjemme nei. Borteboerstipendet er naturligvis ment for de som ikke bor hjemme under studieperioden.
Vis hele sitatet...

det skjønte jeg, men hvis jeg bor hjemme, blir ikke noe av lånet gjort om til stipend da?
du trenger skolens stempel for å søke så tviler sterkt på at du får det til du starter.
først må du fylle ut no så må skolen fylle ut noe også søker du og det kan ta opp til 3 uker.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av &lt Vis innlegg
det skjønte jeg, men hvis jeg bor hjemme, blir ikke noe av lånet gjort om til stipend da?
Vis hele sitatet...
Det tror jeg at det blir. Det er noe som heter "støtte til læremidler" eller noe slikt. Beløpet er på noen tusenlapper hvert skoleår.

Det jeg ikke forstår, er hvorfor du ikke bruker en halvtime på lånekassen sine sider (som forøvrig er linket til lengre oppe i tråden her. Der får du svar på absolutt alle spørsmål du har stillt til oss her.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av tnt
Det tror jeg at det blir. Det er noe som heter "støtte til læremidler" eller noe slikt. Beløpet er på noen tusenlapper hvert skoleår.

Det jeg ikke forstår, er hvorfor du ikke bruker en halvtime på lånekassen sine sider (som forøvrig er linket til lengre oppe i tråden her. Der får du svar på absolutt alle spørsmål du har stillt til oss her.
Vis hele sitatet...

tror du virkelig jeg ikke har lest der før? for det første synts jeg siden er litt rotete, og teori fungerer ikke alltid likt som i praksis