Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 14982
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Er teit å konfirmere seg borgelig thou... nt, nt, nt..
Vis hele sitatet...
2011, snart 2012: Det er teit å konfimere seg kirkelig.
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Agnostisisme er naturligvis svaret.

De ateister jeg møter er som oftest veldig lukkede og ensporede mennesker - akkurat som noen andre vi kjenner (ja, religiøse), naturligvis. Når du ser de to troene fra et agnostisk syn ser du til syvende og sist ikke den store forskjellen, pinlig nok.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som er kun agnostikere. Hvorvidt du mener vi kan vite om det er en gud eller ikke er irrelevant i forhold til om du faktisk tror det er en gud eller ikke. Altså er man enten agnotisk ateist eller agnostisk teist.
Sist endret av Grix; 21. desember 2011 kl. 19:43.
Sitat av Grix Vis innlegg
Det er ingen som er kun agnostikere. Hvorvidt du mener vi kan vite om det er en gud eller ikke er irrelevant i forhold til om du faktisk tror det er en gud eller ikke. Altså er man enten agnotisk ateist eller agnostisk teist.
Vis hele sitatet...
Vel..

Ateisten sier: "Jeg tror ikke på Guds eksistens"
Agnostikeren sier: "Jeg vet ikke om Gud eksisterer."

Ignostikeren sier: "Jeg aner ikke hva du snakker om, når du sier: Gud eksisterer".
Apateisten sier: "Jeg bryr meg ikke om hvorvidt Gud eksisterer".

Kan du forklare hva du mente, surrer vel, men dette interesserer meg.
Sitat av Narcissistic Zebra Vis innlegg
Vel..

Ateisten sier: "Jeg tror ikke på Guds eksistens"
Agnostikeren sier: "Jeg vet ikke om Gud eksisterer."

Ignostikeren sier: "Jeg aner ikke hva du snakker om, når du sier: Gud eksisterer".
Apateisten sier: "Jeg bryr meg ikke om hvorvidt Gud eksisterer".

Kan du forklare hva du mente, surrer vel, men dette interesserer meg.
Vis hele sitatet...
Som du sa, en agnostiker er en som ikke vet om Gud finnes eller ikke, altså så godt som alle mennesker, kanskje bortsett fra religiøse fanatikere. For ingen vet jo om Gud finnes, fordi de ikke er noen sikre bevis for eller mot.

Men selv om man ikke vet om Gud finnes, så kan man fortsatt tro på Gud. Sånne folk er altså agnostiske teister. De danner flesteparten av de religiøse. Hvis man ikke tror at Gud finnes, så er man agnostisk ateist, noe som så godt som alle ateister er.

Det går ikke an å være kun agnostiker, og ikke teist eller ateist. Hvis man ikke har noen mening om Gud finnes eller ikke, så tror man ikke på han, og er dermed ateist. Dette er fordi alle som ikke aktivt tror, gjør nettopp det: "Ikke tror". Ateisme er ikke benekting av Guds eksistens, det er fravær av tro.

Håper den forklaringen ble litt bedre
Sist endret av Grix; 21. desember 2011 kl. 22:21.
Sitat av Grix Vis innlegg
Håper den forklaringen ble litt bedre
Vis hele sitatet...
Ser der ja, takk skal du ha.
Sitat av eXclusive1337 Vis innlegg
2011, snart 2012: Det er teit å konfimere seg kirkelig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste konfirmerer seg kristelig for pengene sin skyld..

Rart dette med at borgerlig konfirmasjon ikke blir akseptert av besteforeldre og slikt. Men mange besteforeldre og slikt er vel vant med kristelig konfirmasjon!

Konfirmasjon er et eget valg, og ingen andre burde stå i veien for det.
Sinnsykt trist lesing, det er sånt som dette som gjør at jeg mister respekt for kristne miljøer. Det er et ord for hva du har gått igjennom; omsorgssvikt. I dette tilfelle fra din mor og øvrige familie.
Trist å høre at familien din har behandlet deg på den måte. Familie bånd bør være sterkere enn som så. Håper erfaringene dine ikke har fått deg til å hate. Vær stolt over de valgene du har tatt.
Det du forteller om har ikke så mye med kristendom å gjøre men hvordan valg din familie har gjort.
En god kristen vender ikke sin sønn ryggen uansett hva de tror på eller ikke tror på.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det blir jo et valg ? Er man ateist velger man å ikke tro på eventyr-bøkene
Vis hele sitatet...
Nei, man kan ikke velge det direkte. Jeg kan ikke bestemme meg for å plutselig tro på Gud, for eksempel.

Sitat av Odonkor Vis innlegg
Agnostisisme er naturligvis svaret.

De ateister jeg møter er som oftest veldig lukkede og ensporede mennesker - akkurat som noen andre vi kjenner (ja, religiøse), naturligvis. Når du ser de to troene fra et agnostisk syn ser du til syvende og sist ikke den store forskjellen, pinlig nok.
Vis hele sitatet...
Du er såpass kunnskapsløs at du tror agnostisisme står i motsetning til de andre ja. Men slik er det ikke. En agnostiker kan være ateist eller troende. Det agnostisisme sier noe om er hvorvidt vedkommende tror det er mulig å vite noe sikkert som spørsmålet eller ikke.

Du viser her at du selv er særdeles lukket og ensporet, så du gir agnostikere et dårlig rykte vil jeg si.
Hemmeligegreier: Selvsagt kan du bestemme deg for å tro på Gud. Hva tror du en kristen er ? en som leser bibelen hver dag og går i kirken hver søndag?
Konfimere seg borgelig er bare tull spør du meg. Det er en kristen tradisjon og hvis du selv mener at du ikke tror på slik så syns jeg at man kan holde seg for god til å konfimere seg i det hele tatt, for da handler det egentlig bare om å håve inn penger og ikke noe annet. Jeg mener at man heller kan skippe hele konfirmasjonen hvis man ikke tar den kristelige.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Konfimere seg borgelig er bare tull spør du meg. Det er en kristen tradisjon og hvis du selv mener at du ikke tror på slik så syns jeg at man kan holde seg for god til å konfimere seg i det hele tatt, for da handler det egentlig bare om å håve inn penger og ikke noe annet. Jeg mener at man heller kan skippe hele konfirmasjonen hvis man ikke tar den kristelige.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt. Konfirmasjon, en kristelig tradisjon ? Konfirmasjon handler om overgangen fra barn til voksen. Det handler ikke om jesus. Konfirmasjon er valgfritt. En god del konfirmerer seg kristelig i dag på grunn av pengene.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hemmeligegreier: Selvsagt kan du bestemme deg for å tro på Gud.
Vis hele sitatet...
Jaha? Bare som et eksperiment: Bestem deg for å tro på en guddom du ikke tror på nå. Funker det?

Jeg får det ihvertfall ikke til.
Jeg tror ikke det var ditt valg som skilte foreldrene dine, og det er det aldri. Sjeldent. Feilen ligger hos dine foreldre, og i likhet med deg jeg er også et skilsmissebarn. Det er aldri bra. Men det som skjedde her var vel at faren din virker som en mer forståelsesfull person enn din mor (ikke noe vondt ment her, bare mine observasjoner) og ville tillate deg å gjøre ditt eget valg. De begynte vel å diskutere/krangle og på veien fant de ut at de var kanskje mer forskjellige enn de trodde da de sa "ja" den gangen.


Jeg er også ateist, eller anti-teist som jeg liker å kalle meg. Religion er noe forbanna tull og ferdig med det, det gjør jeg klart for alle mine venner og bekjente. Det er jo ikke vits å diskutere med noen om de er av den tro, det være seg om man er troende eller tror at det ikke er noe å tro på. Spør du meg er det i dag ikke lenger snakk om tro, for folk lar seg så lite villig overtale eller i det hele tatt høre på sunn fornuft (snakker nå på vegne av meg selv). For de som er kristne i dag "vet" om Gud og lar seg jo ikke høre på det jeg har å si om at det de tror på er svada. Og selv "vet" jeg at det ikke er noe å tro på så meg vender du ikke om under noen omstendighet.

Personlig tror jeg religion kommer til å dø/vannes sakte ut. De ekstreme vil være like ekstreme (om ikke mer) mens for de dagligdagse troerne som jeg kaller dem, vil religionen bli av mindre og mindre betydning til det ikke lenger er av betydning.

Jeg plages av mennesker som skal ta religionen sin ut i dagslys. Det er ikke greit lenger. Dere kan få "tro", men gjør det for dere selv. Jeg vil ikke plages av deillusjonerte mennesker med syke fantasier og troen om noe det virkelig ikke finnes grobunn i. Jeg synes det skal være en forståelse i dagens samfunn for at religiøse er en minoritet, og at ingen andre enn dem er interessert i det de har å si, så de får holde det for seg selv eller i egne, lukkede kretser.

Jeg virker negativ til religion, og det er jeg. Men jeg er den første til å innrømme at det er veldig mye positivt som kommer ut av det også. Selv tenker jeg noen ganger som han fyren i Engler og Demoner at jeg ikke har "fått gaven" til å tro på Gud. Det er mange ganger det kunne vært lettere å folde henda sammen og be noen om hjelp enn å sitte i mørket og tenke hvordan faen skal jeg komme meg ut av dette.

Men når det er sagt vil jeg allikevel legge ved et bilde og en artig tanke
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...42635738_n.jpg
Syns du gjorde ett viktig valg, du valgte å stå for det du mente var rett.

Jeg kommer selv fra en kristen familie, og er oppvokst i en menighet der lignende tilfeller som det du beskriver har skjedd flere ganger.
Jeg er glad for at enkelte velger å se utenom boksen å gå sine egne veier, uansett tro!
Velger familien da å avvise en, ja klart det er leit, men min mening er i hvertfall at du som tørr å stå for egne meninger er vinneren..
Noen følger strømmen, andre står i mot..
Det viktigste, mener jeg, er å stå for sitt eget og forsatt ha respekt for andres meninger!
Det går helst godt...
jeg bryr meg ikke mye om relegion og siden de fleste vennene mine hadde valgt kristen konfirmasjon så tenkte jeg også å gjøre det, men en i klassen min valgte borgelig og hun ville gjerne ha med minst en venn, derfor valgte jeg borgelig. en uke senere hadde hun fått med seg bestevenninna si som jeg ikke kjenner no særlig, og da hadde ikke jeg trengt å droppe kristen konfirmasjonen.
jeg syntes det er bra at du gjorde som du følte for. men jeg tror de fleste bare bryr seg om gavene og å være med venner (mest om gavene) på konfirmasjonene.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Konfimere seg borgelig er bare tull spør du meg. Det er en kristen tradisjon og hvis du selv mener at du ikke tror på slik så syns jeg at man kan holde seg for god til å konfimere seg i det hele tatt, for da handler det egentlig bare om å håve inn penger og ikke noe annet. Jeg mener at man heller kan skippe hele konfirmasjonen hvis man ikke tar den kristelige.
Vis hele sitatet...
Haha, så jævlig bullshit.

Husker vår kursleder ble mektig irritert når noen sa at konfirmasjon var en kristelig tradisjon.

Det er det ikke, ikke i det hele tatt.
Bare for å ta det med konfirmering opp igjen, siterer Wikipedia sin artikkel om konfirmasjon:

"Konfirmasjon (av latin confirmare, «bestyrke, bekrefte») er ofte betraktet som et kristent ritual, men overgangsritualer fra barn til voksen finnes i de fleste kulturer verden over."

Altså, debatten om at konfirmasjon er unødvendig så lenge den ikke er kristelig mener jeg at fort blir useriøs. Borgerlig konfirmasjon gir folk et valg, et valg som var viktig for blant annet meg. Jeg vil anta at det er en svært liten andel av den aldersgruppen som forekommer under konfirmasjonen, som ikke gjør det for det sosiale og pengene. Dette er forståelig. Det er grunnen til at jeg synes det er bra at man får valg, hadde det bare vært kristelig konfirmasjon, så hadde det vært en endra mindre andel som gjorde det for noe annet enn det jeg har nevnt over..

I Humanistisk konfirmasjon tar man utgangspunkt i et ikke-religiøst, sekulært verdensbilde, og har til hensikt å støtte og styrke konfirmanten, samtidig som man foretar en symbolsk markering av overgangen fra barn til voksen. Og for å sette det i større perspektiv: Konfirmasjon er en skikk som ble innført i Norge på 1700-tallet. Alle konfirmanter sto kirkelig, da det ikke fantes noe borgerlig alternativ den gang. I dag er det helt frivillig om man vil konfirmere seg, og siden 1950 har vi hatt et borgerlig alternativ til kristen konfirmasjon.

I dag er kanskje konfirmasjonen mer en anledning til å samle familie og slekt til en seremoni og en hyggelig feiring av konfirmanten, enn en konkret overgang til de voksnes verden. Konfirmasjonstiden skal hjelpe til med å støtte og styrke ungdom på veien mot et voksent liv.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hemmeligegreier: Selvsagt kan du bestemme deg for å tro på Gud. Hva tror du en kristen er ? en som leser bibelen hver dag og går i kirken hver søndag?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kan faktisk ikke det. Det er null bevis for at Gud eksisterer, og tonnevis av bevis mot Guds eksistens. Jeg klarer ikke å bestemme meg for å ignorere fakta.

Konfirmasjon er forresten bare enda en ting kristendommen har rapptet fra andre steder. Jula er jo heller ikke egentlig kristen.
Tror selv ikke på gud eller noen annen gud. Jeg kan tro på at jesus en gang fantes og at han gjorde mye forskjellig med kreftene sine, men jeg skjønner ikke helt alt det rundt at man skal sitte å snakke inni seg for at han og gud skal høre alt alle ber om i verden og at livet skal bli bedre av den grunn. Kommer vi til å sitte å be til snåsamannen etter at han dør da? Han kurerte jo flere folk med kreft og fortalte helt gang en random person han møtte på at huset deres sto i brann?

Det aller største fjaset med kristendommen er nok hvordan de tror verden ble til.

Jeg må innrømme at jeg konfirmerte meg kristelig, men det var nok først og fremst fordi begge brødrene mine gjorde det, å jeg følte det var mest riktig. Jeg synes også at det var litt ekstra stas med det å gå i kirken akkurat den dagen, men kunne vært foruten alle de j*vla gudstjenesten!

Har ingen problemer med kristendommen, og jeg er både døpt og konfirmert og står i statskirken, men jeg har absolutt ingen tro. Ser bare heller ingen grunn til å melde meg ut når jeg ikke har noe med det kristne å gjøre på fritia.

Høres sikkert snålt ut for dere andre..
Sist endret av Teddybe4r; 24. desember 2011 kl. 02:05.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Høres sikkert snålt ut for dere andre..
Vis hele sitatet...
Neida, det høres helt rimelig ut. Vil påstå at majoriteten av norsk ungdom er agnostikere. Altså at man ikke vet om Gud eksisterer, og at man i det hele tatt bryr seg noe særlig.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Fatter ikke at så mange ser på konfirmasjon som en utelukkende kristen tradisjon, i stedet for det den er i vårt samfunn i dag. De fleste jeg kjenner godt konfirmerte seg borgerlig av samme grunn som meg; de ville gjennom overgangsritualet som alle andre går igjennom, uten å blande religion inn i det. De fleste jeg vet om som konfirmerte seg kristelig derimot, gjorde dette fordi deler av deres eldre familie ga dem mye mer penger da. Tror til og med mange av de som konfirmerte seg borgerlig ville fått mer penger og gaver om de hadde konfirmert seg kristelig, noe som sier sitt om den saken.
synes borgelig var greit jeg.. etter hva jeg skjønte lærte man mer om det man virkelig trenger og vite i denne verdenen en at gud finnes og han må settes høyt... på borgelig gikk vi igjennom alkohol og rusmiddler og verdens samfunn og krigen and so one.. + at vi mye mindre oppmøtte dager..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det bare jeg som synes at det å være ateist er like ignorant som å være religiøs? Vi mennesker vet ikke, hvorfor skal vi da på død og liv ta et standpunkt enten for eller imot. Det er ikke slik at man må ha en mening om absolutt alt og at verden er svart/hvit.

Edit: Also, jeg skjønner meget godt hvorfor mange velger en borgerlig konfirmasjon selv om det "bare er tull". Når man ser sine kristne venner få styggmye penger for å gå et par uker på et kurs, så er det meget forståelig at ikke-religiøse vil ta del i gave-frenzyen.
Sist endret av Kronisk; 3. januar 2012 kl. 18:54.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
og tonnevis av bevis mot Guds eksistens.
Vis hele sitatet...
Ehm. Jeg tror ikke på Gud selv, men hvilke bevis er det du snakker om som motbeviser en Guddom?
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Er det bare jeg som synes at det å være ateist er like ignorant som å være religiøs? Vi mennesker vet ikke, hvorfor skal vi da på død og liv ta et standpunkt enten for eller imot. Det er ikke slik at man må ha en mening om absolutt alt og at verden er svart/hvit.
Vis hele sitatet...
Nei.

I følge wikipedia er 32% av nordmenn teistister, mens 17% er fullstendig ateistisk, resten faller inn under agnostikere som deg, og "jeg tror at det finnes en kraft, vi vet bare ikke hva det er for noe".
Såpass ja. Da er det vel bare i min utvidede vennekrets at folk på død og liv skal kalle seg ateister som om de faktisk sitter på "den ekte sannheten" selv.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Såpass ja. Da er det vel bare i min utvidede vennekrets at folk på død og liv skal kalle seg ateister som om de faktisk sitter på "den ekte sannheten" selv.
Vis hele sitatet...
De velger vel å ikke tro det finnes noen Gud fordi det ikke er noe som tyder på det. Akkurat samme måte som jeg ikke tror på troll.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ehm. Jeg tror ikke på Gud selv, men hvilke bevis er det du snakker om som motbeviser en Guddom?
Vis hele sitatet...
Det spørs litt hvordan man definerer en slik Gud, og hvilke attributter han/hun/det eventuelt har. Hvis vi for eksempel snakker om den Jødisk-Kristne-Islamske Gud slik han tradisjonelt blir definert og konseptualisert, så er det faktisk ikke så vanskelig å falsifisere hypotesen "Gud eksisterer" gjennom naturvitenskapen. Det er faktisk slik at overveldende mye tyder på at denne hypotesen er feilaktig, fordi universet fremstår og oppfører seg på måter som vi skulle forventet dersom en slik Gud ikke eksisterte. En kan jo også legge til at den motsatte hypotesen "Gud eksisterer ikke" aldri har blitt falsifisert, til tross for iherdige og ærlige forsøk.
Sist endret av Sky; 3. januar 2012 kl. 19:38.
Sitat av Kronisk Vis innlegg
Er det bare jeg som synes at det å være ateist er like ignorant som å være religiøs? Vi mennesker vet ikke, hvorfor skal vi da på død og liv ta et standpunkt enten for eller imot. Det er ikke slik at man må ha en mening om absolutt alt og at verden er svart/hvit.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er dumt å være ateist. Med logikken din bør du også tvile, eller være usikker på om påskeharen, julenissen og dodraugen eksisterer.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Ehm. Jeg tror ikke på Gud selv, men hvilke bevis er det du snakker om som motbeviser en Guddom?
Vis hele sitatet...
Ehm. Jeg tror ikke på julenissen selv, men hvilke bevis er det du snakker om som motbeviser en julenisse?
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Ehm. Jeg tror ikke på julenissen selv, men hvilke bevis er det du snakker om som motbeviser en julenisse?
Vis hele sitatet...
Si meg hvor jeg har nevnt Julenissen.

Og forresten, nei det er jo ikke noe bevis som sier at han ikke eksisterer. Hvordan vet du at han ikke sitter på nordpolen?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Si meg hvor jeg har nevnt Julenissen.

Og forresten, nei det er jo ikke noe bevis som sier at han ikke eksisterer. Hvordan vet du at han ikke sitter på nordpolen?
Vis hele sitatet...
Det blir akkurat samme sak. Jeg vet ikke, men som alle fornuftige mennesker ser jeg ingen grunn til å tro at han eksisterer. Det finnes ingen tegn eller bevis på at han eksisterer, all fornuft peker på at han ikke gjør det. Derfor går jeg naturligvis ut fra at han ikke eksisterer, helt til noen kan bevise noe annet. Skjønner du?
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Jeg synes ikke det er dumt å være ateist. Med logikken din bør du også tvile, eller være usikker på om påskeharen, julenissen og dodraugen eksisterer.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig tvilende. Var tidligere ateist, men fant fort at å ta et bastant standpunkt til noe som vi mennesker ikke er i stand til å forstå, ikke er noe for meg. Jeg liker å være forsiktig med hva jeg uttaler meg om, og vil ha alt på det rene før jeg presenterer noe som fakta.

En av mine største drømmer er faktisk å få en religiøs åpenbaring. Religiøse virker mye lykkeligere siden de slipper å frykte døden og de "vet" at noen våker over dem. Skulle gitt mye for å være bombesikker på at døden bare er begynnelsen på noe nytt.
Sist endret av Kronisk; 3. januar 2012 kl. 19:43.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Det blir akkurat samme sak. Jeg vet ikke, men som alle fornuftige mennesker ser jeg ingen grunn til å tro at han eksisterer. Det finnes ingen tegn eller bevis på at han eksisterer, all fornuft peker på at han ikke gjør det. Derfor går jeg naturligvis ut fra at han ikke eksisterer, helt til noen kan bevise noe annet. Skjønner du?
Vis hele sitatet...
Nettopp. Mangel på bevis at han eksisterer, det "eneste motbeviset" er mangel på bevis. Hvis du ser han jeg siterte, så ser du han skrev at det finnes tonnevis av bevis som motbeviser Gud. Jeg lurte på hvilke bevis dette var.
Sitat av Kronisk Vis innlegg

En av mine største drømmer er faktisk å få en religiøs åpenbaring. Religiøse virker mye lykkeligere siden de slipper å frykte døden og de "vet" at noen våker over dem. Skulle gitt mye for å være bombesikker på at døden bare er begynnelsen på noe nytt.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en utrolig sterk religiøs åpenbaring i India en gang.
Ikke religiøs som at jeg traff gud, men som i at jeg følte en uendelig sterk kjærlighet til alle levende vesener, og følelsen av å være elsket var så sterk at det sitret i hele kroppen, og jeg klarte ikke slutte å smile.
Ikke ulikt en Mahayanaisk Nirvana.

Men så gikk hasjrusen over.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis du ser han jeg siterte, så ser du han skrev at det finnes tonnevis av bevis som motbeviser Gud. Jeg lurte på hvilke bevis dette var.
Vis hele sitatet...
Vel.. Mange filosofer har gjennom århundrer forsøkt å bevise Gud’s eksistens. Dette temaet ser ut til å ha forflyttet seg fra filosofiens dagsorden. Dagens filosofer er enige om at Gud ikke kan bevises, eller motbevises.

Aristoteles (384 f.Kr) filosofi om metafysikk er følgende: Årsaken til at en stein faller er:

Materiell årsak: selve steinen

Formell årsak: landskapets helling

Bevirkende årsak: selve dyttet

Final årsak: steinens ønske om å finne det laveste punktet

”Naturen handler ikke uten hensikt. Et slikt prinsipp fungerer like godt innen biologi som i etikk, men er en stor hindring når det gjelder fysikken”.

Høres rimelig ut, gjør det ikke? Skjønner jo forsåvidt hva du mener, i bunn og grunn finnes det heller ingen beviser på at Gud ikke eksisterer. Men nå finnes det heller ingen beviser på at rosa elefanter ikke eksisterer. Hvem vet.. Kanskje i et parallelt univers.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Si meg hvor jeg har nevnt Julenissen.

Og forresten, nei det er jo ikke noe bevis som sier at han ikke eksisterer. Hvordan vet du at han ikke sitter på nordpolen?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke atheist, jeg tror på det flygende spaghettimonsteret jeg, hva slags bevis er det for at han ikke eksisterer?
Sitat av Maniox Vis innlegg
Jeg er ikke atheist, jeg tror på det flygende spaghettimonsteret jeg, hva slags bevis er det for at han ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
Ingen. For det kan ikke bevises at noe ikke eksisterer. (eller finnes sikkert noe, så ikke skyt meg).
Det er bare noe man må anta.

Jeg lever etter at; Om det ikke finnes noe bevis, eller at man har sett det, så finnes det ikke før det kan bevises.
Sist endret av Xernox; 3. januar 2012 kl. 21:07.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nettopp. Mangel på bevis at han eksisterer, det "eneste motbeviset" er mangel på bevis. Hvis du ser han jeg siterte, så ser du han skrev at det finnes tonnevis av bevis som motbeviser Gud. Jeg lurte på hvilke bevis dette var.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å gi deg et svar her, men jeg føler det riktig å supplere posten med litt utdypning, men først og fremst så må det nevnes at man logisk nok ikke kan bevise, i en absolutt forstand, at noe ikke eksisterer. Jeg kan ha en påstand om at jeg forvandler meg til en nisse mens jeg sover, såfremt ingen andre er der for å se det, men du kan umulig motbevise denne påstanden på noen som helst måte. Men det er andre måter gå frem på, som jeg skal illustrere med Gud i resten av posten. For en langt mer dyptpløyende gjennomgang av dette refererer jeg deg til boken "God: The Failed Hypothesis" av fysikeren Victor J. Stenger, en ganske tilgjengelig bok som bør leses av de fleste

Som sagt, hvis vi forholder oss til den tradisjonelle jødisk-kristne-islamske Gud (dette skal vi gjøre gjennom hele posten), så finnes det overveldende mye data som ganske så utvetydig viser at en slik Gud ikke eksisterer. "Gud eksisterer" er nemlig en konkret, falsifiserbar hypotese vitenskapen kan ta for seg ved å undersøke hva slags konsekvenser hypotesen har for den objektive verden rundt oss. Med andre ord så er det slik at hvis en Gud med gitte attributter skal eksistere, så må følgelig visse fenomener være observerbare i universet rundt oss. Om man så feiler å gjøre disse observasjonene, så må en ta det som en falsifikasjon av den opprinnelige hypotesen, altså som gyldig motbevis. En annen viktig observasjon man kan gjøre seg her, er også dette med at hvis man finner at universet oppfører seg akkurat slik det skulle gjort i fraværet av en slik Gud, så må en også ta dette som en falsifikasjon av den opprinnelige hypotesen.

Men før vi går ut i verden og ser etter konsekvensene av en gudshypotese, så må vi vel først postulere noen egenskaper denne Guden skal ha. Den tradisjonelle Gud slik presentert i kristendommen, jødedommen og Islam har generelt følgende egenskaper: 1) Han er skaperen og opprettholderen av universet, 2) Han er også universet arkitekt, og har følgelig designet alle fysiske lover og universet i sin helhet, 3) Han kan tre inn i verden når han ønsker og utføre mirakler som strider mot fysiske lover, 4) Han har satt av en særegen plass til mennesket i universet, 5) Han har gitt mennesket en evig sjel, og 6) Han åpenbarer seg for oss gjennom skrifter og ved direkte kommunikasjon gjennom oss.

Det er fler tenkelig attributter som gjerne blir gitt Gud, men det holder med å ta for seg disse 6 og undersøke hva slags konsekvenser dette har for det objektive univers. På bakgrunn av disse egenskapene skulle det vel også være rimelig å anta at vi skulle finne noen form for observasjoner som støtter dem. Det gjør vi dessverre ikke, fordi:

1) En Gud som på mirakuløst vis skapte universet kommer ikke overens med empiriske data som viser at ingen fysiske lover trenger å bli brutt for at universet skal bli skapt, eller eksistere i det hele tatt.

2) En Gud som arkitekt og designer av fysiske lover og særlig liv (enda mer særlig mennesket) kommer ikke overens med det faktum at liv har utviklet seg gjennom evolusjonære, bevisstløse prosesser i naturen over millioner av år. En slik Gud kommer heller ikke overens med det faktum at mennesket ikke er et særegent fenomen adskilt fra resten av naturen, noe funnet av menneskets forfedre, DNA og vår anatomiske tilknytning til andre dyr og planter klart vitner om. Fossile funn, overgangsarters eksistens og faktiske observasjoner av evolusjonære prosesser i labben vitner videre om at Gud umulig kan ha skapt separate livsformer en gang i historien, for så å la de forbli uforandret etterpå. I det hele tatt så ser jorda og livet akkurat ut som det skulle forventes hvis en slik designer-Gud ikke eksisterte.

3) En Gud som kommuniserer direkte med oss kommer ikke overens med det faktum at det aldri har blitt bekreftet empirisk at slik kommunikasjon har funnet sted. Det ville vært helt trivielt å bekrefte slik kommunikasjon; alt som trengs er at Gud gir informasjon som umulig kan ha vært tilstede i hodet på personen som hevder å kommunisere med Ham.

4) En Gud som utfører mirakler stemmer ikke overens med det faktum at slike inngrepen aldri har blitt verifisert, og videre at viktige hendelser fra bibelen ikke har funnet sted.

5) En Gud som har gitt mennesket evig sjel kommer ikke overens med det faktum at ingenting tyder på at vi har en slik sjel (faktisk ganske det motsatte), et etterliv eller at ingen ikke-fysiske eller overnaturlige egenskaper ved menneskesinnet, så som telepati og ESP, har blitt bekreftet.

Alle disse punktene, og fler med dem, skyter kraftige skudd i baugen for hypotesen "Gud eksisterer".
Sist endret av Sky; 3. januar 2012 kl. 21:16.
Veldig bra og utfyllende innlegg Sky, og som du sier man kan falsifisere hypotesene om Guds eksistens. Det jeg egentlig mente var at man ikke kan falsifisere selve "skapningen". Uansett hvilke påstander som kommer (og du klarer til å med å falsifisere dem) så kan du aldri si "det finnes ingen gud" (eller troll for den saks skyld), men som du sier så kan man falsifisere argumenter de kommer med.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Kronisk Vis innlegg
En av mine største drømmer er faktisk å få en religiøs åpenbaring. Religiøse virker mye lykkeligere siden de slipper å frykte døden og de "vet" at noen våker over dem. Skulle gitt mye for å være bombesikker på at døden bare er begynnelsen på noe nytt.
Vis hele sitatet...
Hva er det å frykte med døden? Det eneste vonde man kan føle, er mens man er i live. Syntes du det var så fryktelig før du ble født og ikke eksisterte?

Sitat av Sky Vis innlegg
1) En Gud som på mirakuløst vis skapte universet kommer ikke overens med empiriske data som viser at ingen fysiske lover trenger å bli brutt for at universet skal bli skapt, eller eksistere i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
"Det som virkelig interesserer meg, er om Gud hadde noe valg da han skapte verden." -Albert Einstein

Sitat av griped Vis innlegg
"Det som virkelig interesserer meg, er om Gud hadde noe valg da han skapte verden." -Albert Einstein
Vis hele sitatet...
"The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this. These [...] interpretations are highly manifold according to their nature and have almost nothing to do with the original text. For me the Jewish religion like all other religions is an incarnation of the most childish superstitions." – Albert Einstein

Einstein var aldri religiøs, noe han bekreftet utallige ganger. Samtidig kunne Einstein trodd på enhjørninger, om så var, uten at de blir noe mer virkelige av den grunn.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
"The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this. These [...] interpretations are highly manifold according to their nature and have almost nothing to do with the original text. For me the Jewish religion like all other religions is an incarnation of the most childish superstitions." – Albert Einstein

Einstein var aldri religiøs, noe han bekreftet utallige ganger. Samtidig kunne Einstein trodd på enhjørninger, om så var, uten at de blir noe mer virkelige av den grunn.
Vis hele sitatet...
Hehe, tolker det heller ikke slik da.. Er vel mer sagt som fleip om at universet ville ha skapt seg selv, uavhengig av "Gud".
Sitat av griped Vis innlegg
Hehe, tolker det heller ikke slik da.. Er vel mer sagt som fleip om at universet ville ha skapt seg selv, uavhengig av "Gud".
Vis hele sitatet...
Å, sånn å forstå. Det han egentlig mente var hvorvidt universet kunne hatt andre parametere. Altså om forholdet mellom de grunnleggende fysiske konstantene kunne hatt forskjellig verdi fra hvordan de er nå. Det kan for eksempel tenkes at de er knyttet sammen på en måte som gjør at et univers som dette vi lever i er det eneste mulige universet, eller det kan tenkes at de kunne hatt en rekke forskjellige verdier, og at dette universet bare er ett av mange mulige. Sitatet nevnes i Wikipedia-artikkelen om det antropiske prinsipp:
Sitat av Wikipedia
The anthropic idea that fundamental parameters are selected from a multitude of different possibilities (each actual in some universe or other) contrasts with the traditional hope of physicists for a theory of everything having no free parameters: as Einstein said, "What really interests me is whether God had any choice in the creation of the world."
Vis hele sitatet...
Folk kan værsågod å tro på hva enn de vil, så lenge det ikke går ut over andre mennesker.

Jeg er blant annet sterkt imot indoktrinering av barn. Hvorfor skal de bli pålagt en religion uten å få lov til å ha en egen mening? De kan gjerne få innsyn fra forskjellige religioner (inkludert ateisme), og deretter komme opp med sin egen mening.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Folk kan værsågod å tro på hva enn de vil, så lenge det ikke går ut over andre mennesker.

Jeg er blant annet sterkt imot indoktrinering av barn. Hvorfor skal de bli pålagt en religion uten å få lov til å ha en egen mening? De kan gjerne få innsyn fra forskjellige religioner (inkludert ateisme), og deretter komme opp med sin egen mening.
Vis hele sitatet...
Dette!

Jeg har sikkert sagt det her før, men jeg kan godt si det igjen.

Jeg mener religiøs indoktrinering av barn kvalifiserer som omsorgssvikt.
Er helt enig det du sier Sky, men ser man bort i fra at gud har egenskaper og en personlighet blir det anderledes. Kall meg gjerne hippie og si at det bare er psykologisk, men de følelsene som popper opp når to mennesker blir forelsket, det er for meg gud!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Isbjørnen: Hva er da forskjellen mellom «gud» og «kjærlighet»/«forelskelse»? Og om det ikke er noen forskjell: Hva er poenget med å kalle det «gud»?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Isbjørnen: Hva er da forskjellen mellom «gud» og «kjærlighet»/«forelskelse»? Og om det ikke er noen forskjell: Hva er poenget med å kalle det «gud»?
Vis hele sitatet...
Samme dritet vel, han kalte det vel bare det for at man skulle skjønne hva han mente.

Hvis han mente det jeg tror han mente, som er omtrent det samme som meg.

"Gud" finnes ikke, det er bare en måte å beskrive kjærlighet på.
Jeg tror ikke på en allmektig gud, men jeg tror at jeg er biologisk programmert til å føle kjærlighet til alle levende vesener, og det er derfor jeg elsker deg Jonta.
Sist endret av The Great Catsby; 4. januar 2012 kl. 18:22.